|
|
Cyclocross? Meg?
|
Cyclocross? Meg?
10/06/2015 08:52
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg tror kanskje muligens jeg ønsker meg en cyclocross. Det føles litt skummelt å si det høyt (skrive det på internettet), men skitt –la gå!
Jeg har kommet frem til at jeg trenger en sykkel som er bedre egnet på veien (hikst) enn i terrenget. I boden har jeg en Moonlander og en Scott Sub10 med 8 delt Alfine og belte. Moonlanderen er litt tung til rundt-omkring-bruk, og Scotten er for lett giret. Scotten er min til-og-fra-butikken-sykkel og sykle-tur-med-hunden-sykkel. Den har bagasjeveske, hundepinne og kurver bak. Det jeg nå ønsker meg, er en sykkel som er bare til meg uten melk eller hund. Den skal være lett, men vi trenger ikke overdrive, den skal være god å sykle på så klart, og den må se bra ut.
Cyclocross har endel egenskaper jeg tror jeg liker, men jeg har ikke peiling annet enn litt internettsynsing. Jeg liker skivebremser og grove dekk. Og i følge de som kan det, er cx litt mer behagelig å sykle på enn reinspikka landeveissykler. Jeg er usikker på hvordan det funker, men jeg kan godt tro på det "de" sier. Den skal ikke brukes til ritt eller intervalldrag, det skal være en tursykkel som går den veien den skal i behagelig tempo.
Så, hva skal jeg se etter? Hva er lurt å ha i bakhodet når jeg leter? Hva med størrelse? Må jeg måle alt både foran og bak for at det skal bli riktig? Må jeg ha sånne teite landeveispedaler? Kan jeg slippe unna lycra, selv på en cx?
Man kommer alltids ned
|
|
|
Re: Cyclocross? Meg?
[Re: Maybelline]
10/06/2015 09:00
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
CX-kranker har ofte 36-46-drev. Min erfaring er at det er for tung på letteste og for lett på tyngste, og at kompaktkrank er å foretrekke.
Selv har jeg en Specialized Crux som jeg syns er veldig behagelig og er veldig fornøyd med. Noen vil påstå at dersom du ikke skal konkurrere og ikke skal gjøre masse krappe svinger og ikke skal opp og ned i fart hele tida, så er en "grusracer" ala Specialized Diverge mer egnet til tursykling.
Riktig stil på cx er terrengpedaler, men landeveislook ellers, hvis du bryr deg om det.
|
|
|
[Re: traktoregg]
10/06/2015 09:13
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for tips. Kan man ikke bytte drev ettersom det passer? Jeg skal ikke cyclocrosse rund, det blir mest turer i slækt tempo på landeveien med avstikkere på litt røffere underlag her og der. Riktig stil på cx er terrengpedaler, men landeveislook ellers, hvis du bryr deg om det.
TAKK!!
Man kommer alltids ned
|
|
|
10/06/2015 10:16
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Joda, man kan vel bytte drev og finne noe som passer på alle kranker, men da må du kanskje bytte kjede også.
|
|
|
[Re: traktoregg]
10/06/2015 10:24
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Riktig stil på cx er terrengpedaler, men landeveislook ellers, hvis du bryr deg om det. Og Camo...MYE camo.
|
|
|
10/06/2015 10:33
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Bare å kjøpe en CX, blås i stilen.
Kjøpe den en fin sykkelkjole hvis du vil og kos deg.
Har brukt CX i nesten 15 år men kjører hipster med 48:18 nå.
Hva er egentlig problemt med 46-36?
|
|
|
10/06/2015 11:29
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg skal ikke henge meg for mye opp i utveksling til å begynne med. Jeg er sikker på at jeg finner et gir som passer. Etterhvert kan jeg se på oppgraderinger og sånt, men først når jeg vet mer om mine behov. Kommer nok til å styre unna camo, med mindre jeg finner en camosykkelkjole... Da må jeg nesten  Jeg har nå fått med meg at hydrauliske skivebremser er latterlig dyre, og at det ikke kommer ti å bli aktuelt. Så da lurer jeg: er de mekaniske ok eller er det lurest å gå for gode cantibremser? Avid bb7 er jo helt fine, er det noe lignende i CX-verdenen?
Man kommer alltids ned
|
|
|
10/06/2015 11:38
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har vært ute og kikket litt, og jeg syns denne er askul, men den er utenfor mitt budsjett. Jeg liker også denne veldig godt, men den har ikke skivebremser. Norcoen har gjennomgående akslinger, det er sikkert lurt på CX også, eller? Det fins aluversjoner av Norcoen, kanskje det er noe?
Man kommer alltids ned
|
|
|
10/06/2015 17:10
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Kona Jake Tiagra kommer med 50/34 kompaktkrank. På min Cannondale CaadX som kom med 46/36 byttet jeg ut minsteklingen med en 34-klinge. 36 ble litt knapt i seige grusbakker.
|
|
|
10/06/2015 20:23
|
mshoydal
Entusiast
|
Entusiast
Hva ser du for deg i prisklasse?
Nettopp fått meg en On-One Pickenflick, titan cx med litt mer landeveisvennlig geometri og hydrauliske skivebremser. VELDIG mye for pengene, men det er ift annet i den klassen nå om dagen.
Kompaktkrank fungerer fint, selv på sti i marka (selv om jeg la igjen litt lakk ved E6'en idag).
Tenkte å ha denne i tillegg til landeveissykkelen, men etter to turer ble landeveissykkelen solgt og ser på landeveishjul for skivebrems istedenfor.
On-One Pickenflick Ti Hydr
|
|
|
10/06/2015 20:33
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg har nå fått med meg at hydrauliske skivebremser er latterlig dyre, og at det ikke kommer ti å bli aktuelt. Så da lurer jeg: er de mekaniske ok eller er det lurest å gå for gode cantibremser? Avid bb7 er jo helt fine, er det noe lignende i CX-verdenen? Du har gjerne allerede oppdaget at Avid bb7 er hyppig brukt på CX  Fungerer utmerket, men krever regulering nå og da. Ikke den enkleste bremsen å stille korrekt, etter min erfaring. Hydraulisk vil bli den nye standarden og prisen vil falle de nærmeste årene. Samme som skjedde på MTB i sin tid. Vil anbefale skivebremser fremfor canti. Greiere ved allsidig bruk i variert vær, tryggere om du skulle bruke sykkelen om vinteren og høyere annenhåndsverdi. Vanskelig å få solgt brukt CX med canti nå. Har 36/46-krank på CX. Tenkte på å endre oppsettet, men har funnet meg vel til rette med utvekslingen. Ville ha byttet til kompakt 34/50 om jeg skulle bruke CX som landeveissykkel. Om du reelt vil bruke sykkelen primært på asfalt, er det verdt å vurdere å ta steget til fullblods landeveissykkel. Mange CX-entusiaster, meg selv inkludert, ender opp med landeveissykkel for den ultimate opplevelse på asfalt - og siden skivebremser ennå ikke er tillatt i landeveisritt. Men CX beholdes til sitt bruk - på røft underlag og utenfor landeveissesongen Lykke til med valget!
|
|
|
[Re: mshoydal]
11/06/2015 09:07
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hva ser du for deg i prisklasse?
Nettopp fått meg en On-One Pickenflick, titan cx med litt mer landeveisvennlig geometri og hydrauliske skivebremser. VELDIG mye for pengene, men det er ift annet i den klassen nå om dagen.
Kompaktkrank fungerer fint, selv på sti i marka (selv om jeg la igjen litt lakk ved E6'en idag).
Tenkte å ha denne i tillegg til landeveissykkelen, men etter to turer ble landeveissykkelen solgt og ser på landeveishjul for skivebrems istedenfor. Prisklasse er litt ullent nå, men jeg hadde håpet på å få noe under 10000. I første omgang vil jeg prøve og se litt hvordan CX funker for meg, og om syklingen blir som det er tenkt. Om det er noe jeg liker, vil jeg kjøpe noe mer fænsi senere, da har jeg sikkert også helt andre preferanser enn jeg har idag. Per dags dato har jeg ikke sittet på en CX, så jeg har endel å lære! Landeveissykkel har jeg ikke så lyst på. Jeg hadde det for mange år siden, og det er nok en grunn til at det aldri ble noe mere av det. På den annen side kan det jo hende at jeg ombestemmer meg igjen 
Man kommer alltids ned
|
|
|
[Re: Sepeda]
11/06/2015 10:03
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har nå fått med meg at hydrauliske skivebremser er latterlig dyre, og at det ikke kommer ti å bli aktuelt. Så da lurer jeg: er de mekaniske ok eller er det lurest å gå for gode cantibremser? Avid bb7 er jo helt fine, er det noe lignende i CX-verdenen? Du har gjerne allerede oppdaget at Avid bb7 er hyppig brukt på CX  Fungerer utmerket, men krever regulering nå og da. Ikke den enkleste bremsen å stille korrekt, etter min erfaring. Hydraulisk vil bli den nye standarden og prisen vil falle de nærmeste årene. Samme som skjedde på MTB i sin tid. Vil anbefale skivebremser fremfor canti. Greiere ved allsidig bruk i variert vær, tryggere om du skulle bruke sykkelen om vinteren og høyere annenhåndsverdi. Vanskelig å få solgt brukt CX med canti nå. Har 36/46-krank på CX. Tenkte på å endre oppsettet, men har funnet meg vel til rette med utvekslingen. Ville ha byttet til kompakt 34/50 om jeg skulle bruke CX som landeveissykkel. Om du reelt vil bruke sykkelen primært på asfalt, er det verdt å vurdere å ta steget til fullblods landeveissykkel. Mange CX-entusiaster, meg selv inkludert, ender opp med landeveissykkel for den ultimate opplevelse på asfalt - og siden skivebremser ennå ikke er tillatt i landeveisritt. Men CX beholdes til sitt bruk - på røft underlag og utenfor landeveissesongen Lykke til med valget! Ja, nå har jeg sett at det er BB7 til CX også, samt at det fins andre hydrauliske enn Ultegra, og det hjelper jo veldig. Du nevner jo her nettopp grunnen til at jeg vil ha skivebremser. Dog ser jeg for meg at gode canti vil være bedre enn dårlige skivebremser. Jeg går nok for skive uansett, de kan alltids byttes om de ikke er noe tess. Som ihuga stisyklist har jeg ingen preferanser når det gjelder oppsett på CX eller landevei, men det finner jeg ut av. Drev er fort gjort å bytte og koster ikke mange kronene. Sykkelen blir nok mest brukt på asfalt, men jeg bor i et område med mange traktorveier, samt at vi har mange stier som kan forseres på CX. Dette, i tillegg til at jeg vil bruke sykkelen hele året, gjør at jeg vil ha CX fremfor landevei. En annen ting er jo at jeg ikke har noe dårlig tid, ei heller ambisjoner om å sykle ritt. Dessuten må jeg jo følge landeveisstilreglene om jeg har sånn sykkel, og det tror jeg ikke jeg klarer 
Man kommer alltids ned
|
|
|
11/06/2015 11:23
|
rogerha
Avhengig
|
Avhengig
Høres nesten likt ut som grublingen jeg holdt på med tidligere i våres. Har fulldemper, hardtail og traust bysykkel med alfine fra før. Bysykkelen gjorde pendlingen til og fra jobb greit når jeg bodde i byen, mens nå som jeg bor i suburbia og har 14 km hver vei til jobb fikk jeg lyst på noe raskere. Vurderte bl.a. Specialized diverge, Cannondale Synapse og noen andre merker og endte til slutt opp med en Genesis Croix de Fer Ltd. Hovedgrunnen til at det ble den er mulighet for å sette på skikkelige skjermer og bagasjebrett, samt at stål er veldig fint! Om det er en touringsykkel, CX, gravel grinder eller noe annet er jeg litt usikker på. Eneste jeg vet er at jeg synes den er fin og er behagelig å sykle på. Vesentlig kvikkere enn bysykkelen og hardtailen, men helt sikkert tregere enn en mer rendyrket landeveisykkel. Dessuten må jeg jo følge landeveisstilreglene om jeg har sånn sykkel, og det tror jeg ikke jeg klarer ICON_SMILE Pass på! Kjøp av CX/landeveisykkel/whatever kan føre til en del ekstrakjøp... Som terrengsyklist har jeg kikket hoderistende på disse tullesyklistene med glorete tettsittende sykkelbukser og reklametrøyer. Samtidig var ikke baggyshorts eller vanlige klær optimalt heller. Så nå har jeg kjøpt anstendig sykkeltøy fra Rapha og Cafe du Cycliste for pendling, samt bibshorts og sykkletrøyer fra Isadore for lengre treningsturer. Kostet jo litt det og, for ikke snakke om mange timer med "research"... 
Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
|
|
|
[Re: rogerha]
11/06/2015 11:30
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Høres nokså likt ut, ja. Jeg ønsker meg noe som gjør det lettere å dra på tur, uavhengig av hvor jeg vil. Jeg har sett på Genesisen jeg også, den er veldig fin! Jeg oppdaget også Specialized AWOL, den ser jo flott ut! Moonlanderen er jo egentlig pakkeselet, men jeg er åpen for å ha muligheten på denne nye sykkelen også. Det å kunne ha skjermer er jo også hyggelig. Jeg bor tross alt i Rogaland. Dessuten må jeg jo følge landeveisstilreglene om jeg har sånn sykkel, og det tror jeg ikke jeg klarer ICON_SMILE Pass på! Kjøp av CX/landeveisykkel/whatever kan føre til en del ekstrakjøp... Som terrengsyklist har jeg kikket hoderistende på disse tullesyklistene med glorete tettsittende sykkelbukser og reklametrøyer. Samtidig var ikke baggyshorts eller vanlige klær optimalt heller. Så nå har jeg kjøpt anstendig sykkeltøy fra Rapha og Cafe du Cycliste for pendling, samt bibshorts og sykkletrøyer fra Isadore for lengre treningsturer. Kostet jo litt det og, for ikke snakke om mange timer med "research"... Jåle! 
Man kommer alltids ned
|
|
|
11/06/2015 12:07
|
gare
More than words
|
More than words
Er du passelig høy og har lyst til prøvesykle en CX kan du jo få låne min en tur eller to.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
11/06/2015 13:00
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Å ja!! Det vil jeg veldig gjerne! Jeg er 179 med bein som går helt ned til bakken 
Man kommer alltids ned
|
|
|
12/06/2015 07:19
|
gare
More than words
|
More than words
Å ja!! Det vil jeg veldig gjerne! Jeg er 179 med bein som går helt ned til bakken Da vil du sikkert kunne klare deg på min Poprad som passer mine 174, men er testkjørt av en kamerat som er minst 185(joda, det var nok ikke heeelt optimalt, men det funket). Ta kontakt, så fikser vi dette.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
12/06/2015 07:25
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Man kommer alltids ned
|
|
|
[Re: larsb]
14/06/2015 13:25
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Det ser jo ut som et godt nok alternativ, men som du selv er inne på, ikke spesielt sjelden eller flott. Jeg syns ikke den er så fin å se på, men den er helt sikkert rask! Den må sjekkes ut, så jeg skal stikke innom XXL og se på den. Takk for tipset!
Jeg har fått låne en sykkel jeg skal prøve litt, og da får jeg se litt mere hva jeg ønsker meg og har behov for, men jeg tror jeg heller vil gå for litt mindre "ræser" og litt mere "tur". Det er mange flotte sykler der ute, og jeg syns det er vanskelig å velge uten å ha noe erfaring i dette feltet. Jeg har også et sterkt ønske om å kunne prøvesykle for jeg kjøper, men ser at dette kan bli vanskelig, desverre.
Man kommer alltids ned
|
|
|
14/06/2015 15:36
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Lykke til med prøvesykling!
Håper du finner en CX du liker. Du vil garantert kunne få mye glede av den.
Men om du (som ihuga stisyklist) ikke skulle finne deg til rette med bukkestyre og tilnærmet landeveisgeometri, er det verdt å vurdere en lett 29er med stiv gaffel eller en sporty kvalitetshybrid (finnes faktisk et par-tre attraktive modeller på markedet).
Rett satt opp vil de nevnte syklene være langt mer aggressive og gjerne rundt 3 kg lettere enn den praktiske Sub'n.
|
|
|
15/06/2015 13:49
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har nettopp solgt en 29'er, så jeg skal ikke kjøpe ny sånn nå  Etter en stor runde i distriktet, har jeg funnet denne Focus Mares , som jeg syns er kjempefin. Jeg har fått en liten prøvetur på en M (54), og det virker som om den er midt i blinken. Det kan tenkes det kjennes annerledes ut etter mange kilometer, men inntil videre er det den fineste jeg har sett til nå. Jeg tok en kikk på White'n fra XXL også, og det er helt klart en fin sykkel og et godt tilbud, men den er bare ikke meg.
Man kommer alltids ned
|
|
|
15/06/2015 19:37
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Kan ikke se hvilken modell du vurderer utfra linken, men alle Focus Mares CX og AX ser lekre ut! Ser at flere av syklene har fått god omtale, bl.a. Focus Mares AX 3.0 (Bikeradar). Focus selges forresten også på bike24.com, hvis du vil sammenligne priser. Om du registrerer deg og logger inn, vil du få opp priser uten moms. Tilkommer kun norsk moms og forsendelse.
|
|
|
15/06/2015 20:46
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Nei, det virker visst ikke helt å linke dit. Det er er Focus Mares Ax 4.0 jeg har kikket på. Flott sykkel!
Man kommer alltids ned
|
|
|
16/06/2015 05:02
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Fin sykkel, men akkurat den modellen er dessverre er så beskjedent utstyrt at du vil kunne komme til å angre.
- Gaffel i alu: Demper i svært liten grad vibrasjoner. Blir m.a.o. lett risting, noe som vil merkes over lengre turer eller på røft underlag.
- Full Shimano Tiagra girsystem: Ikke optimalt med tanke på funksjon eller vekt.
Mitt smertepunkt ville nok gått med Ax 3.0, som har gaffel i karbon (demper vibrasjoner, mindre risting) og bakgir Shimano 105.
Har ingen erfaring med de mekaniske bremsene som står på Ax 4.0 og Ax 3.0, men ser at de har fått blandet omtale.
For å være ærlig, ville jeg blant de rimeligere Focus Mares-modellene ha foretrukket Ax 2.0, som har karbongaffel, full Shimano 105 og halv-hydrauliske bremser. Uten at jeg vet prisen.
|
|
|
16/06/2015 05:49
|
mshoydal
Entusiast
|
Entusiast
+1
Et alternativ som er veldig godt speccet og vil være ganske spot-on til ditt bruk er Fuji Thread. 105 og (full) hydraulisk for 12-13 lapper. Litt tidlig for å finne virkelig billige sykler med hydrauliske bremser, men er noen bra tilbud.
Det man ofte ikke tenker på ift gamle type bremser er at man kan ikke bare oppgradere bremsene alene, man må bytte både hendler og bremser. Dette kommer fort på ca 4000 alene, så blir en mye dyrere oppgradering enn å kjøpe det i en pakke med en gang.
On-One Pickenflick Ti Hydr
|
|
|
[Re: mshoydal]
16/06/2015 07:55
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Et alternativ som er veldig godt speccet og vil være ganske spot-on til ditt bruk er Fuji Thread. 105 og (full) hydraulisk for 12-13 lapper. ...som forresten Birk Sport tilbyr med 20% avslag og mulig pruterom: Fuji Tread 1.0 Urban Cyclocross
|
|
|
16/06/2015 17:12
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Fin sykkel, men akkurat den modellen er dessverre er så beskjedent utstyrt at du vil kunne komme til å angre.
- Gaffel i alu: Demper i svært liten grad vibrasjoner. Blir m.a.o. lett risting, noe som vil merkes over lengre turer eller på røft underlag.
- Full Shimano Tiagra girsystem: Ikke optimalt med tanke på funksjon eller vekt.
Mitt smertepunkt ville nok gått med Ax 3.0, som har gaffel i karbon (demper vibrasjoner, mindre risting) og bakgir Shimano 105.
Har ingen erfaring med de mekaniske bremsene som står på Ax 4.0 og Ax 3.0, men ser at de har fått blandet omtale.
For å være ærlig, ville jeg blant de rimeligere Focus Mares-modellene ha foretrukket Ax 2.0, som har karbongaffel, full Shimano 105 og halv-hydrauliske bremser. Uten at jeg vet prisen. Jeg ser helt klart poenget ditt, men jeg håper du tar feil, for nå har jeg kjøpt den!  Jeg er en av de som kjøper sykkel basert på følelse og glede mer enn noe annet, og jeg fikk en god følelse med denne sykkelen. Geometrien er spot on, og jeg har allerede hatt en finfin prøvetur. At den holder som den er i ett års tid, er jeg helt overbevist om. Husk på at jeg ikke er ute etter en fænsi sykkel jeg skal ha lenge, men en enkel innstegsmodell jeg kan prøve meg på og se om jeg finner meg til rette på for så og kjøpe en oppgradert modell senere om jeg har lyst til det. En helt annen sak er jo at modellen over den jeg kjøpte koster 6000 mer, og det er ganske mye mer, spesielt i dette prissjiktet.
Man kommer alltids ned
|
|
|
|
|