Jeg for min del ville først sjekke om jeg klarer se om det faktisk er sprekk. Litt vanskelig å se på bilde. Kanskje søkt på nettet og sett om det finnes noen smarte måter å finne ut av om det er sprekk/svekkelse.
Er det sprekk, så forkast rammen.
Hvis det ikke ser ut som det er sprekk ville jeg kanskje kjørt på den videre, men antatt at den kunne knekke når som helst og derfor kanskje tatt det litt rolig, ikke kjørt for raskt/brutalt etc.
Eller kjørt bevisst litt hardt men forsiktig for å forsøke å fremprovosere noe. Skjer det ikkenoe og det ser stabilt ut så kanskje holder det seg slikt.
Man må ta en vurdering underveis.
Uansett er det nok ikke galt å anta at en lettvekts aluminiumsramme, som en sykkelramme alltid er, i forhold til peak-belastning og repetisjoner, har en absolutt begrenset levetid. Før eller senere vil alle alurammer takke for seg.
Re: Sprekk eller ingenting å bry seg om?
[Re: Kamao]
#197023809/06/201509:52
Jeg hadde vært mer bekymret om dette ikke var i sveisen. Jeg vill trodd at det burde holde seg bra dersom sprekkene ikke medfører ytterligere sprekkdannelse. Det stemmer at ramma ikke er lakkert?
#197028509/06/201510:55
Stemmer det at ramma ikke er lakkert. Tar det uansett videre til produsenten så får vi se da. For meg ser det ut som sprekker, og da har jeg ikke så veldig lyst til å sjanse på å bruke den.
#197028609/06/201511:02
Rammen har ikke nødvendigvis en produksjonsfeil selv om den har sprekk. Sykkelrammer har begrenset styrke og holdbarhet. Garantier gjelder for produksjonsfeil, ikke for slitasje eller overbelastning. Bare greit å være klar over.
Rammen har ikke nødvendigvis en produksjonsfeil selv om den har sprekk. Sykkelrammer har begrenset styrke og holdbarhet. Garantier gjelder for produksjonsfeil, ikke for slitasje eller overbelastning. Bare greit å være klar over.
For en sykkelramme er det vel regnet som en produksjonsfeil hvis den ikke klarer minst 5 år med normal bruk?
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
#197068010/06/201509:01
Det du spør om krever nyansering og konkretisering for å kunne besvares godt.
- 5 års bruk av en Formel1-bil på det vis som er normalt å anse for et slikt kjøretøy er ganske krevende på utstyret og man kan ikke forvente at kjøretøyet er som nytt etterpå. Altså hvordan man definerer normalt bruk er uklart. Trille på asfalt en gang i året? Kjøre hardt på sti 5 dager i uken, hucke osv. - Selvom normalt bruk er definert godt, er det uklart hvordan rytteren/eieren kan garanteres at sykkelen er utsatt for kun det som defineres som "normalt bruk. - Videre henger ting sammen med vedlikehold og erstatning av deler, for å holde ting up to date. Et jagerfly varer kanskje 40 år, men det meste av flyet er byttet ut innen da. Motoren i et helikopter må med jevne mellomrom tas helt fra hverandre og kjøres inn i produksjonslinjen til fabrikken og bygges sammen igjen med gamle+nye deler.
En lettvekts aluramme som knekker etter 4.5 års hardt bruk (sier ikke at dette er tilfellet i denne saken), er nok utkjørt heller enn levert med feil som ny.
#197068510/06/201509:15
Du kan (kanskje) sjekke om det er sprekk ved å dryppe litt olje der, tørke vekk så godt du kan og så varme med føner. Dukker det opp mer olje har du en sprekk. Jeg har testet dette selv, og lest om det på nettet. Men kan ikke garantere for at du får troverdige resultater.
Hold uansett øye med det etter hver tur. Min og mange andres erfaring med sprekke i alurammer er at de ikke knekker rett av med døden til følge, men utvider seg mer og mer. Heller ikke her garanterer jeg for at det jeg sier er korrekt.
mvh LarsB
[Re: larsb]
#197283015/06/201521:09
Hold uansett øye med det etter hver tur. Min og mange andres erfaring med sprekke i alurammer er at de ikke knekker rett av med døden til følge, men utvider seg mer og mer. Heller ikke her garanterer jeg for at det jeg sier er korrekt.
LarsB
he he - midtveis ute i denne snutten knekkes det nærmest uten forvarsel kontant og brutalt i alle fall! http://progresit.com/vmtb7.html
Ikke uten grunn at enkelte rammer i gamle dager var forsterket med vaier. Det var jeg glad for da min takket for seg i fart og vaieren strukket fra kranklageret til styrerøret inni nederrøret var alt som holdt den sammen.
[Re: progres]
#197298116/06/201509:46
LarsB
he he - midtveis ute i denne snutten knekkes det nærmest uten forvarsel kontant og brutalt i alle fall! http://progresit.com/vmtb7.html
Ikke uten grunn at enkelte rammer i gamle dager var forsterket med vaier. Det var jeg glad for da min takket for seg i fart og vaieren strukket fra kranklageret til styrerøret inni nederrøret var alt som holdt den sammen.
Høres ut som Merida Alu-Tech eller Carbo-Tech? Eller Mierda som man også kalte dem.
#197318416/06/201514:56
Jeg vet ikke noe om betingelsene når man kjøper helikopter, jagerfly eller Formel 1 biler, så skal ikke uttale meg om det. Ei heller kjøper jeg slikt med 40 års tidshorisont.
Men jeg har hatt to aluminiumrammer som har knukket på kjedestaget, fra Ellsworth og Santa Cruz; etter 4 og 3 års bruk.
Kontaktet begge selskapene da det skjedde, og fikk ganske så likt svar: - De spurte IKKE om:
[list] [*]Hvorvidt jeg hadde grisekjørt dem [*]Om det var andre skrammer, bulker, slag eller annet [*]Hvordan jeg hadde vedlikeholdt utstyret - Det de ville var:
[list] [*] At jeg kunne vise en kvittering på at jeg var første eier? (det holdt med gammel e-postbekreftelse jeg fikk fra en butikk som nå er konkurs) [*] Få delen tilbake, så de visste det ikke lå dobbelt opp.
Ellsworth sendte meg til sammen to nye baktriangler, Santa Cruz hadde ikke flere av min modell igjen, så ba meg sage av del av rammen, så sendte de meg en helt ny en. (Eller rettere sagt, da jeg spurte om jeg kunne få Carbonversjonen, så sendte de meg den i stedet for et relativt svært lite mellomlegg)
Har hørt tilsvarende fra andre, som har vært original eier av andre merker.
Det skal sies at etter min erfaring med aluminiumsrammer, tester jeg nå ut en carbon, for å se om de varer lenger.
Redigert av MuddyBear; 16/06/201514:58.
[Re: Ole]
#197339717/06/201506:40
Høres ut som Merida Alu-Tech eller Carbo-Tech? Eller Mierda som man også kalte dem.
Jeg vet ikke noe om betingelsene når man kjøper helikopter, jagerfly eller Formel 1 biler, så skal ikke uttale meg om det. Ei heller kjøper jeg slikt med 40 års tidshorisont.
Javel, hvaslags tidshorisont kjøper du Formel1 biler, helikopter og jagerfly på da?