Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Utveksling XX1 kontra 2X9

Utveksling XX1 kontra 2X9 #1969770 08/06/2015 11:48
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 62
G
gak Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 62
Har en HT med 2X9 11-34 og 26/39 og en Fulldemper med XX1 32

Leser ut ifra http://sheldonbrown.com/gears/ at ved xx1 32 klinge foran så gir dette 1.6 på begge syklene.
men på tyngste giret er det 6,7 på xx1 og 7,4 på 2x9.

Øker jeg fra 32 klinge til 34 klinge går man fra 1,6 til 1,7 på det letteste giret.
og med 36 klinge 1,8.

Ser at økningen er betraktelig større på de tyngste girene.
2x9 har en verdi på 7,4
xx1 34 har en verdi på 7,1
xx1 36 har en verdi på 7,6

Noe som vil gi større fart på grusritt.

Er det noen der ute som kunne ha prøvd å forklart økningen med ord.
utgjør 0,1 mye i hvordan dette vil oppleves i en oppoverbakke på det letteste giret?

Har mest lyst til å sykle fulldemperen på grusritt siden den er lettere en HT, men er ganske grønn i forhold til dette med xx1.

Pose og sekk blir litt utfordrende med XX1 ser jeg :-)

Noen som tør å anslå noe her eller blir svaret bare å prøve seg frem... .-)

Re: Utveksling XX1 kontra 2X9 [Re: gak] #1969794 08/06/2015 12:20
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585
JonAre Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585
Gir ned tll et gir som tilsvarer utvekslingen du lurer på, lat som det er ditt letteste gir, og legg ut på tur.

Re: Utveksling XX1 kontra 2X9 [Re: gak] #1969796 08/06/2015 12:21
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,264
torsteinvh Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,264
Sitat: gak
Pose og sekk blir litt utfordrende med XX1 ser jeg :-)

Du har oppsummert det greit der ICON_SMILE

Jeg satt med regneark og teoretiserte endel over dette her i fjor, og kom til at til grusritt så fungerer god, gammeldags 2-delt best. Det blir for mye kompromiss i den ene enden med XX1. En annen fordel med todelt er at man kan ha tettere giring, og lettere finne et gir som passer.


With light parts come great responsibility
Re: Utveksling XX1 kontra 2X9 [Re: gak] #1969816 08/06/2015 12:50
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
T
Thomas- Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
http://gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=26,39&RZ=11,13,15,17,20,23,26,30,34&UF=2281&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&GR2=DERS&KB2=32,34,36&RZ2=10,12,14,16,18,21,24,28,32,36,42&UF2=2281

Re: Utveksling XX1 kontra 2X9 [Re: gak] #1969841 08/06/2015 13:51
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Sitat: gak
Har en HT med 2X9 11-34 og 26/39 og en Fulldemper med XX1 32

Leser ut ifra http://sheldonbrown.com/gears/ at ved xx1 32 klinge foran så gir dette 1.6 på begge syklene.
men på tyngste giret er det 6,7 på xx1 og 7,4 på 2x9.

Øker jeg fra 32 klinge til 34 klinge går man fra 1,6 til 1,7 på det letteste giret.
og med 36 klinge 1,8.

Ser at økningen er betraktelig større på de tyngste girene.
2x9 har en verdi på 7,4
xx1 34 har en verdi på 7,1
xx1 36 har en verdi på 7,6

Noe som vil gi større fart på grusritt.

Er det noen der ute som kunne ha prøvd å forklart økningen med ord.
utgjør 0,1 mye i hvordan dette vil oppleves i en oppoverbakke på det letteste giret?

Har mest lyst til å sykle fulldemperen på grusritt siden den er lettere en HT, men er ganske grønn i forhold til dette med xx1.

Pose og sekk blir litt utfordrende med XX1 ser jeg :-)

Noen som tør å anslå noe her eller blir svaret bare å prøve seg frem... .-)







Andregiret ditt (26/30) tilsvarer vel 36/42 som du vil få som letteste gir på xx1 med 36t drev.
Personlig synes jeg at jeg alltid mangler ett gir opp eller ned avhengig av hva slags drev jeg velger på 1x11. Likevel fungerer det ypperlig til mitt bruk, som aldri innebærer grusritt.

Re: Utveksling XX1 kontra 2X9 [Re: Paulus] #1969868 08/06/2015 15:06
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 62
G
gak Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 62
Suverent:-)
Selvsagt kan man prøve å sykle i 2. giret.
Den tenkte jeg ikke på.
Takker:-)


Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå