Hum... Lager til DT swiss ex 1750 - 15mm ?
|
Hum... Lager til DT swiss ex 1750 - 15mm ?
#1969720
08/06/2015 10:44
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 823
Jonas88
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 823 |
Hei.
Jeg har forhjul av typen DT swiss ex 1750, det gamle hvite med røde dekaler. Det har utviklet seg en skikkelig slækk i hjulet, noe som jeg selv har diagnostisert til å være et slitent lager. Jeg kjøpte derfor noe lager på ebay, men disse passet overhodet ikke til dette hjulet. Sliter litt med å finne info, er den noe som vet nøyaktig hva jeg skal kjøpe? Sitter på en 15mm aksling. Setter stor pris på all hjelp ;-)
“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
|
|
|
Re: Hum... Lager til DT swiss ex 1750 - 15mm ?
[Re: Jonas88]
#1969725
08/06/2015 10:58
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296 |
Finner du noe fornuftig info på de gamle lagerene? Hør i så fall med Abra ( www.abraas.no). De pleier å ha det meste på.. hoho, lager. Vær forberedt på at det kan koste litt mer enn på Ebay.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
Re: Hum... Lager til DT swiss ex 1750 - 15mm ?
[Re: Jonas88]
#1969744
08/06/2015 11:20
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Står det ingenting på pakningen på de lagrene som står i? Er det frem eller bakhjul? Har du sjekket DT Swiss sine tekniske dokumenter?
Kan bekrefte at på nav bygget rundt 240 og 350 patenten så er dimensjonen 6902 vanlig foran og bak (som det står ovenfor).
Kan anbefale kulelager24.no som har et enormt utvalg, også av ENDURA lager som er meget populære til sykling. De sender i løpet av en time og tar lite for frakte
|
|
|
Re: Hum... Lager til DT swiss ex 1750 - 15mm ?
[Re: Jonas88]
#1969789
08/06/2015 12:14
|
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 302
gammaswami
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 302 |
Du må nesten kontrollmåle de gamle lagrene, det er enten, som tidligere foreslått, (Indrediamter x ytrediameter x bredde) 15 x 27 x 7 (lager: 6902-2RS), eller, som jeg tror 25 x 37 x 7 (lager: 6805-2RS). Jeg mener at EX1750 front er bygget på 240s oversize innmat som også skulle kunne bygges om til 20mm aksling. Dette gjelder hvis det er IS bremsefeste (6-bolt), hvis det er centerlock så er det muligens første tilfelle. Men mål de gamle lagerene og du vil finne ut.
Frihet! Likhet! Fraternisering!
bzzzt! Kjetil
|
|
|
Re: Hum... Lager til DT swiss ex 1750 - 15mm ?
[Re: gammaswami]
#1969928
08/06/2015 18:25
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 823
Jonas88
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 823 |
Takk for svar alle mann! Litt av saken her, er at jeg verken har lagerpresse/ekstraktor (?) Og får det dermed ikke ut av navet og målt det er jeg redd. Jeg hadde egentlig belaget meg på å levere hjulet til en butikk, men slengt med riktig lager, så jeg unngikk verkstedets til tyder svært høye priser. Nå har jeg da i alle fall fått åpnet den ene siden, og skimter at det står 6805RU på lageret. Ut ifra denne siden skal det altså være 25 x 37 x 7 som det allerede er foreslått av dere kyndige forumbrukere. Så ut ifra denne informasjonen er det dette lageret jeg skal kjøpe, korrekt? ;-)
“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
|
|
|
Re: Hum... Lager til DT swiss ex 1750 - 15mm ?
[Re: Skorp]
#1969963
08/06/2015 19:33
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 823
Jonas88
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 823 |
Takk for tips. Skal klare å slå inn nye, men klør meg litt i hodet her, hvordan får man ut de gamle?
“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
|
|
|
Re: Hum... Lager til DT swiss ex 1750 - 15mm ?
[Re: Jonas88]
#1969977
08/06/2015 19:46
|
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 302
gammaswami
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 302 |
Litt av saken her, er at jeg verken har lagerpresse/ekstraktor (?) Og får det dermed ikke ut av navet og målt det er jeg redd. Hvordan få ut lager: Trekk av ytterkoppene hvis det går med fingrene, eller sett dem fast i en skrustikke (med noen myke bakker eller noen slangegummi-biter rundt for ikke å skrape dem opp) og vri navet for å løsne dem. En stor tang med gummi mellom går også. Så legg bremsesiden av navet mot et passe anlegg med stort nok hull til å ta imot lageret, jeg pleier å bruke en 32 mm kraftpipe, og dunk på akslingen med en gummihammer til lageret popper ut. Snu navet, sett inn akslingen igjen, og dunk ut det andre lageret. Rens med noe alkoholholdig, ha litt fett på lager og anlegg inne i nav. Innsetting av lager: Det går fint å bruke en 24 eller 25 mm pipe mot lageret, sjekk at den ligger mot ytre ringen på lageret. Dunk forsiktig inn lager med gummihammer mot pipe fra drivside først. Sett inn aksling, snu, tre på lager, og dunk inn det andre på samme måte.
Frihet! Likhet! Fraternisering!
bzzzt! Kjetil
|
|
|
Re: Hum... Lager til DT swiss ex 1750 - 15mm ?
[Re: gammaswami]
#1970530
09/06/2015 21:13
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 823
Jonas88
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 823 |
Litt av saken her, er at jeg verken har lagerpresse/ekstraktor (?) Og får det dermed ikke ut av navet og målt det er jeg redd. Hvordan få ut lager: Trekk av ytterkoppene hvis det går med fingrene, eller sett dem fast i en skrustikke (med noen myke bakker eller noen slangegummi-biter rundt for ikke å skrape dem opp) og vri navet for å løsne dem. En stor tang med gummi mellom går også. Så legg bremsesiden av navet mot et passe anlegg med stort nok hull til å ta imot lageret, jeg pleier å bruke en 32 mm kraftpipe, og dunk på akslingen med en gummihammer til lageret popper ut. Snu navet, sett inn akslingen igjen, og dunk ut det andre lageret. Rens med noe alkoholholdig, ha litt fett på lager og anlegg inne i nav. Innsetting av lager: Det går fint å bruke en 24 eller 25 mm pipe mot lageret, sjekk at den ligger mot ytre ringen på lageret. Dunk forsiktig inn lager med gummihammer mot pipe fra drivside først. Sett inn aksling, snu, tre på lager, og dunk inn det andre på samme måte. Takk for god guide, da skal jeg se om jeg får tak i passende utstyr før jeg setter i gang ;-)
“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
|
|
|
|
|