Farrisrunden- dekkvalg
|
Re: Farrisrunden- dekkvalg
[Re: paalbn]
13/06/2015 15:29
|
Cyload
Entusiast
|
Entusiast
Planene er å kjøre, også iår, på Bontrage 29-0 2,1. Litt usikker på kjøreforhold.
Bør kanskje sette på noe annet foran. Noen ide dere som kanskje kjører i deler av trasene ukentlig... Ville hvertfall satt på noe annet foran Funka som fjell da det ikke mye våt idag. Null problemer Var på grusen jeg mente du kunne trengt litt mer knaster, mye løs grus 
|
|
|
[Re: Skogsmusa]
13/06/2015 16:12
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Vet ikke helt om det hjelper med litt knaster her, da det vel er grusen som glir mot underlaget. Det gjør den uansett så lenge knastene dine ikke er veeeldig lange. Anyway, en litt frustrerende dag i løypa for min egen del. Hadde valgt å starte i Master cup pulja i år for å prøve det, etter å ha kjørt inn til 2:26 fra pulje 3 i fjor. Syntes starten gikk kontrollert for seg, og hang greit med. Satt litt langt bak, så ble noen små luker når folk falt fra, så jeg avanserte litt i feltet og fikk en litt mer jevn fart. Problemet kom imidlertid i første terrengparti. Mannen rett forran meg fikk noe som hørtes ut som tidenes chainsuck, og det ble helt stopp. Måtte av og løpe, og da forsvant mange av de forran. Så en pulje 200m forran, men klarte aldri å ta de igjen, og de jeg satt med var ikke interessert i, eller kapable til å kjøre de inn. Så vi var en gruppe på 5 stk på asfalten fra Skjærsjø til Lakssjø, i bakken opp til Skolapperen var vi bare 2 stk på toppen, kjørte på utfor for å håpe å ta noen i bunn, men hadde nok mista for mye tid i bakken så var ingen i bunn av bakken. Så da ble det solo i noen km. Et stykke før asfalten mot Kjøse kom det opp en temposterk fyr, så vi var 3 stk som kjørte ganske bra sammen. Men de forsvant bak, og ble solo helt til Bøkeskauen, da de beste fra pulje 3 kom. I mål på 2:29, 3 min dårligere i fjor, litt dårligere føre i terrengpartiet, og en god del dårligere taktikk, og dårligere form. En godkjent dag i løypa! 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
14/06/2015 15:12
|
ford4fun
Medlem
|
Medlem
Maxxis Crossmark 26 foran og bak.. Funket som bare det! Med den flokken i terrenget er det viktigere med bra sko, enn å ha dekk man kan komme seg frem i søla med..
|
|
|
[Re: Framogtilbake]
14/06/2015 21:57
|
SykkelGlenn
Veteran
|
Veteran
@ SykkelGlenn - mye snillere terreng i Farris enn Montebello. Jeg ville ikke nølt med å bruke RK i Farris. Brukte forsåvidt RK på Montebello også, og det funket bra der også. Dekkvalget fungerte som anbefalt. Stiene er nesten som motorvei å regne, følte ingen usikkerhet med RK bak, selv i RaceSport utgave. Det ble en kjempefin dag med ny pers på runden. Tror ikke det skyldes dekkvalget alene. Jeg syklet på en tyngre mer stirettet sykkel i år, Scott Genius med 27.5" hjul. Men på mitt nivå vet jeg ikke hvor mye raskere jeg vil være med en lettere sykkel? Ser de fleste sykler på hardtail, og mange knoter noe voldsomt i terrenget... Men de fleste trener vel mest grus/asfalt?
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
|
|
|
[Re: SykkelGlenn]
14/06/2015 22:31
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Ser de fleste sykler på hardtail, og mange knoter noe voldsomt i terrenget... Men de fleste trener vel mest grus/asfalt? Det tror jeg du har veldig rett i. Selv syklet jeg på helstiv 29" og i det siste terrengpartien var vi en 5-7 mann som syklet sammen inn. En på fulldemper først og så jeg og resten på halvdemper. Det var to mann som kom alene ut på asfalten, det var han på FS og meg... Å jeg har kun syklet 2,5 mil i terreng i år resten på landeveissykkel. Så veldig gode terrengegenskapet er det ikke i pulje 4 ihvertfall, kan dog sikkert også skylde noe på at man begynner å bli slitne...
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
15/06/2015 05:31
|
larscjojh
Entusiast
|
Entusiast
Fin video. Hvilket kamera brukte du?
|
|
|
[Re: larscjojh]
15/06/2015 06:17
|
Joytoy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fin video. Hvilket kamera brukte du? Contour Roam
|
|
|
15/06/2015 10:22
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det ble en spesiell opplevelse, med alt fra: Jippi dette er jo ikke så ille, til at jeg nesten gråt av krampesmerter når jeg måtte av å gå opp siste kneika før stadion (I det folkehavet ville jeg egentlig bare grave meg ned, men samtidig tror jeg at de og var grunnen til at jeg ikke kastet sykkelen og satt meg ned....). Gikk egentlig over all forventning i en times tid, men så begynte det. Teknisk trøbbel med et kjede som hoppet av i bunn av bakken og satte seg fast (2. gang det skjer på to ritt. Kanskje på tide med nytt framgir.). Etter det kom vel egentlig tåka. Tråkka sikkert med bakgrunn i at jeg mistet gruppa i bunn litt for hardt til i bakken. Ble i alle fall en berg og dalbane inn etter det. Ble både små og store krampefester hele veien, to så store at jeg måtte av sykkelen i påvente av at det skulle gi seg Etter litt surring med mat etc. i målområdet fant jeg jo ut hva som gikk mest galt. En skikkelig nybegynnerfeil i kan man si. Hadde til min store overraskelse ca 1 liter drikke igjen på drikkesekken (Trodde faktisk ikke mine egne øyne.). Så ikke så rart det gikk som det det gikk. Fikk kun i meg 0,5 liter fra sekken under rittet pluss 3 krus med vann i fart. Fasttrak 2,2 med 22psi og 24psi funket supert. Uansett hvordan det gikk så var trasen mye bedre enn jeg hadde trodd. Flott ritt som jeg definitivt skal sykle igjen 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
15/06/2015 13:28
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Dette er et ritt som ikke skal vurderes på bakgrunn av løypeprofil - da ender man opp med å undervurdere rittet. Mye lange og tildels bratte bakker, også på sti, gjør det til en skikkelig utholdenhetsprøve.
Startet i pulje 4 og hang med "gruppe 2" en stund før det smalt skikkelig opp Skolapperåsen og da gikk tiden fort. Løypa er ikke helt skapt for oss som vaker rundt tresifret kilomasse, men er en artig løype med fine stipartier.
|
|
|
15/06/2015 21:13
|
lille gutt
Avhengig
|
Avhengig
Flott video, følte jeg deltok  Hva slags dekk kjørte du på? fornøyd?
|
|
|
[Re: lille gutt]
16/06/2015 05:11
|
Joytoy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Flott video, følte jeg deltok  Hva slags dekk kjørte du på? fornøyd? Takk for det! Det blir neppe noen oscar, men man får hvertfall et inntrykk av hvordan rittet var. Litt artig å studere etterpå og se hva man kan gjøre annerledes neste gang. Jeg kjørte thunder burt 2.25 bak og fast trak 2.2 foran. 25/23 psi. Slangeløst og 29". Fungerte utmerket! For meg var det debuten i eliteklassen, så det var ekstra spennende før start. Men det gikk over all forventning egentlig. 10 minutter bak vinneren må jeg være fornøyd med.
|
|
|
17/06/2015 08:50
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Jeg melde meg på på impuls og syklet også helstiv alu/carbon 29" Var litt usikker på hvordan dt ville gå i terrengpartiene men som hovedsaklig stisyklist syklet jeg fortere en de rundt meg i terrengpartiene. To steder det gikk litt på halv tolv var de bratte nedkjøringene som var gruset med grov pukk. Her knota og feiga folk så færlt ut at det ble litt slalomkjøring. Pungteringer er noe dritt så satset på mye luft og lett rulling på asfalt 30 psi foran og 35 bak. Fast track foran og renegate bak. Fast track sporer veldig bra på grus. Krampehelvete kom etter hvert så jeg tapte mye på den siste mila og sluttiden ble på rett over 3 timer
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
07/06/2016 08:41
|
frjohnsen
Medlem
|
Medlem
Blåser liv i denne tråden igjen, siden Farrisrunden er nå til helga. Er det så lite interesse for dette rittet at ingen gidder å diskutere det? Vurderer å hive meg med i siste liten.
Noen som har en oppdatering på forholdene i løypa?
Og dekkvalget Rocket Ron foran og Thunder Burt bak burde vel funke greit?
|
|
|
[Re: frjohnsen]
07/06/2016 21:27
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Blåser liv i denne tråden igjen, siden Farrisrunden er nå til helga. Er det så lite interesse for dette rittet at ingen gidder å diskutere det? Er vel et av få ritt hvor man ser vekst, så interessen er vel der. Har ikke sittet på terrengsykkel siden Farris i fjor og er vel litt usikker på terrengfomen, men satser på å starte på lørdag. Har ingen peiling på forholdene, men været i det siste tyder vel på tørre forhold. Da kan du kjøre på hva som helts. Så stor punkteringsfare er det ikke på dette rittet. Som tråden sier noe om rulleegenskaper foran pynkteringssikkerhet. Er en del asfalt hvor det kan gå fort... Jeg tror jeg satser på Thunderburt
|
|
|
07/06/2016 22:00
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Fast Track 2.2 anser jeg som "banker"!
|
|
|
07/06/2016 22:06
|
Ato
Medlem
|
Medlem
Løypa har vært bra i hele vår. Har på 9 år med sykling rundt Farris aldri sett løypa så bra så tidlig på året som i år. Allerede mai/april var løypa nærmest rittklar bortsett fra noen trær som måtte fjernes + litt justering og påfyll av masser der vann og bekker hadde tatt litt for seg av moder jord i vår-smeltingen. Alt dette er selvfølgelig nå fikset. Siste års tiltak med nye masser,klopper etc i utsatte partier har virkelig arrangøren lyktes godt med. Været har vært bra lenge og arrangøren som alltid har hatt intens dugnad siste 2 uker så det går mot strøkne forhold. Når det gjelder dekk funker det meste av maratondekk. Thunderburt er bra, men jeg ville valgt varianten med raceguard eller Snakeskin for det er noen potensielle steder å punktere i alle terrengpartier hvis man er altfor "tynt skodd".
|
|
|
08/06/2016 00:25
|
Asso$
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har vært gjennom i år og det er en del forskjell på de bratteste bakkene ned Skolappern. I fjor var det nærmest stuegulv. I år er der mer steinete igjen og det er en del løs grus i bånn av hengene så her bør en være forsiktig med oppbremsing. Litt usikker på om jeg kommer til å kjøre racing Ralph 2.25 snakeskin på begge dekk eller om det vil lønne seg å bytte ut det ene dekket med thunder burt. Ruller racing Ralph mye dårligere på grus? Spiller egentlig ikke så stor rolle når det kommer til asfalt så lenge man har en gruppe å henge med. Har ikke lært meg slangeløst enda så er jo en viss fare for punktering. Dere som velger thunder burt bør ihvertfall tenke på den løse grusen jeg snakket om.
|
|
|
08/06/2016 08:52
|
Ato
Medlem
|
Medlem
Kombinasjonen til Asso§ med Racing Ralph7Thubderburt vil jeg si er et godt valg. Begge rulle svært godt og med RR foran så får man litt ekstra trygghet/grep på løs grus
|
|
|
08/06/2016 12:07
|
Peters
Entusiast
|
Entusiast
Har ikke prøvd Farrisrunden ennå. Sette meg i bilen og durer drøye 3 timer sørover med store forventninger om ett bra ritt. Starter i pulje 4. Ser for meg at det er litt som Grenserittet ? Småkuppert og med stadig vekslende mellom sti, grus og asfalt ?
|
|
|
08/06/2016 12:16
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Har bare syklet en gang. Synes nok ikke det minner så mye om Grenserittet . Men kan hende jeg tar feil. Husker best serveringen etter målgang og at jeg måtte dytte sykkelen opp siste kneika med kramper og tårer i øynene mens jeg forbannet alle tilskuerne som sto og heiet. Ønsket dem langt bort så jeg kunne kaste sykkelen og sette meg ned for å grine....
|
|
|
08/06/2016 14:25
|
frawo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hva med Hutchinson SQUALE, 2,3? Ikke lest noe her på forumet om dem. Må da være fint når det er så mye sti/terreng?
Redigert av frawo; 08/06/2016 15:38.
...noen må være blant de siste.
|
|
|
08/06/2016 20:22
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Racing Ralph 2.25" snakeskin fram og bak for min del. Ruller ikke mye dårligere enn Thunder Burt, men er bedre på sti. Også er det det som er satt på slangeløst og jeg gidder ikke bytte....  Snakket med en bekjent som har vært gjennom løypa, og den skal være i svært god stand etter siste tids godvær.
|
|
|
[Re: frawo]
08/06/2016 20:23
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hva med Hutchinson SQUALE, 2,3? Ikke lest noe her på forumet om dem. Må da være fint når det er så mye sti/terreng? Det er ikke så mye sti/terreng i Farris-runden. Squale er et sti/enduro/utfordekk. Men du tuller kanskje bare? Nye Maxxis Pace som bakdekk og Ikon foran, eller Specialized Renegade bak og Fast Trak foran er gode kombinasjoner til ritt som Farrisrunden der det er greit med litt svinggrep foran, men hvor rulling er veldig viktig på bakdekket.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
08/06/2016 20:34
|
Asso$
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men ruller virker thunder burt sååå mye bedre enn racing Ralph? Hvor mye har det å si? Er ikke veldig teknisk og det er en del løst ned skolappern. Blir sikkert ganske løst i svinger på grusen også når så mange skal sykle. Er ganske løst i utgangspunktet. Tror riktig nok ikke det er kjempe stor fare for punktering med thunder burt i denne løypa.
|
|
|
[Re: Asso$]
08/06/2016 20:44
|
Cyload
Entusiast
|
Entusiast
Men ruller virker thunder burt sååå mye bedre enn racing Ralph? Hvor mye har det å si? Er ikke veldig teknisk og det er en del løst ned skolappern. Blir sikkert ganske løst i svinger på grusen også når så mange skal sykle. Er ganske løst i utgangspunktet. Tror riktig nok ikke det er kjempe stor fare for punktering med thunder burt i denne løypa. Ville aldri kjørt TB rundt farris. Er flere steder hvor det er stor fare for snakebite. Skal du absolutt kjøre TB bør du kjøre slangeløst.
|
|
|
08/06/2016 20:57
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har kjørt Farris 4 ganger alltid med lett rullende dekk, selv i drittværet i 2011(hvis jeg ikke husker feil). Aldri punktert, kjørt slangeløst alle gangene... 2 ganger FS og 2 ganger stiv 29", min erfaring er at punkteringsfaren i Farris er sterkt overdrevet...
Skal se man punkterer med denne uttalelsen i år...
Redigert av paalbn; 08/06/2016 20:58.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
08/06/2016 20:59
|
frawo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hva med Hutchinson SQUALE, 2,3? Ikke lest noe her på forumet om dem. Må da være fint når det er så mye sti/terreng? Det er ikke så mye sti/terreng i Farris-runden. Squale er et sti/enduro/utfordekk. Men du tuller kanskje bare? Jo, litt tull, beklager det, men jeg syklet Vestmarkrittet med de dekkene, og syntes det gikk litt trått. Bør nok skaffe meg noen andre som dekker flere typer ritt? Har prøvd Hans Dampf og Nobby Nic, mest for at det går mye i knotestier. Skal prøve kombinasjon du nevner.
...noen må være blant de siste.
|
|
|
[Re: paalbn]
08/06/2016 22:53
|
Cyload
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har kjørt Farris 4 ganger alltid med lett rullende dekk, selv i drittværet i 2011(hvis jeg ikke husker feil). Aldri punktert, kjørt slangeløst alle gangene... 2 ganger FS og 2 ganger stiv 29", min erfaring er at punkteringsfaren i Farris er sterkt overdrevet...
Skal se man punkterer med denne uttalelsen i år... Nå skal det vel litt til å punktere med slangeløst oppsett, var med slange jeg mente det var lett å punktere.
|
|
|
[Re: frawo]
09/06/2016 09:54
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hva med Hutchinson SQUALE, 2,3? Ikke lest noe her på forumet om dem. Må da være fint når det er så mye sti/terreng? Det er ikke så mye sti/terreng i Farris-runden. Squale er et sti/enduro/utfordekk. Men du tuller kanskje bare? Jo, litt tull, beklager det, men jeg syklet Vestmarkrittet med de dekkene, og syntes det gikk litt trått. Bør nok skaffe meg noen andre som dekker flere typer ritt? Har prøvd Hans Dampf og Nobby Nic, mest for at det går mye i knotestier. Skal prøve kombinasjon du nevner. Dekk til bruk i terrengsykkelritt er jo også beregnet på bruk på sti. De fleste terrengsykkelritt foregår i terrenget. Dekk som vi her hjemme kaller stidekk, kalles for All mountain-dekk i det store utlandet, og disse er da ment på grovere sykling med grovere utstyr, i tillegg til at det er tatt mindre hensyn til lav vekt.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
|
|