Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Utbedring av asfalt, kaldasfalt?

Utbedring av asfalt, kaldasfalt? #1969289 07/06/2015 11:22
Brumm Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei,

Jeg har fjernet en trapp ved huset (ca 1.5m høyde) der fundamentet har sklidd ut pga dårlig arbeid. Har gravd ut endel støpt fundament, forsterket med armeringsjern og murt opp noen forskalingsblokker med sement inni og gravd ut litt mer av asfalten og leiren under som var i overkant for å få på plass duk og dreneringsmasse.

Utfordringer er nå at jeg har en betongkant og en asfaltkant med en glippe på ca 1m2 der jeg må få på plass et nytt dekke. Dette er like ved hushjørnet så jeg kunne tenke meg å få på et godt lag med asfalt. Det vil ikke bli tungt belastet (kun persontrafikk) så jeg lurte på å bare kjøre på med kaldasfalt oppå pukken jeg har fult opp med. Er det en grei plan?

Ser dog at kaldasfalt kommer til mange forskjellige priser..

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-mali...sasfalt-348011/

https://www.pervaco.no/forside/reparasjonsasfalt-kaldasfalt

Nesten 1000 spenn i forskjell er jo litt, og jeg klarer meg neppe med en boks så
foslag?
Regner med jeg må låne/leie meg en vibrokomprimator for at det skal bli bra også..

Som vanlig regner jeg med at forumet har svaret på alle spørsmål (også de ikke sykkelrelaterte ICON_SMILE

Re: Utbedring av asfalt, kaldasfalt? [Re: Brumm] #1969312 07/06/2015 12:44
Per-Pusling Offline
Entusiast
Entusiast
Dersom pukken er grov og einsarta mtp storleik bør du legge du eit topplag med singel over pukken før du legg asfalt.
Hoppetusse/vibrering treng du ikkje for 1 m2, bruk slegge eller ein bjelke til å stampe.
Sjølv om det heiter kaldasfalt er oppvarming viktig, lagre det på badet eller ein annan varm stad før du set i gang.

Re: Utbedring av asfalt, kaldasfalt? [Re: Per-Pusling] #1969359 07/06/2015 16:21
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Per-Pusling

Sjølv om det heiter kaldasfalt er oppvarming viktig, lagre det på badet eller ein annan varm stad før du set i gang.

Jeg trodde noe av poenget var å slippe oppvarming, men fylle badekaret med glovarmt vann og sette bøttene oppi kan jo løse det problemet.

Har selv bare erfaring med Biltema sin variant. Viktig med en viss tykkelse på laget dersom det skal bli utsatt for noe som helst påkjenning, antar 4-5cm som et minimum etter egen (svært begrenset) erfaring.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Moderator  support