Plutselig er uhell av den ene eller andre sorten ute, favorittplaggene får hull eller skader. Selv om en ikke er så forferdelig opptatt av riktig sokkelengde eller at hjelmstroppen skal ligge i riktig sprekk, så er det kjipt å sykle rundt med hullete tøy, enda mer kjipt å stille opp i ritt med hullete tøy. Selv hadde jeg samlet opp et lager med skadet tøy, en Nalini-bib som fikk hull på låret på første tur i fjor (dytta inn i et gjerde under Nordsjørittet), løst foret ben fra Stormberg med hull på kneet, og en forholdsvis lite brukt vindjakke fra DO2/Craft med masse liv igjen i, altså tøy til 2500-3000,-. Ingen Rapha reparasjonsgaranti på dette med andre ord. Har gått og grublet på om det bare var søpla som gjaldt, men har litt for sterkt innslag av økonomisk sans, så etter litt forskning fant jeg disse lappene for reparasjon av teltduker og lignende:
http://www.ebay.com/itm/121537877499?_tr...K%3AMEBIDX%3AIT Bestilte 2 stk på 140x140mm i sort. Noen få dager senere lå de i postkassa. Klippet til passende størrelse for vindjakka, klistra på, la håndkle over og kjørte strykejernet over i 20 sekunder på trinn 2 (som anvist på deilig tysk). Ble godt fornøyd med resultatet, og endte med å gjøre det samme både på shorts og ben, tross at disse er i stretchy materiale så ser det foreløpig bra ut. Lappene er vanntette (og vindtette), og har sikkert dårlige pusteegenskaper, men tror ikke det er noen fare for at det blir veldig klamt på en albue, arm eller kne akkurat. Har iallfall ikke merket noe så langt.
Ikke som nytt, men helt OK, og ikke noe en egentlig legger merke til i virkeligheten:
I levende live ligner lappen mye på de stretchy og luftige feltene på innsiden av armene og på sidene av kroppen:
Så dette var dagens fra meg hvis det finnes andre gjerrigknarker der ute uten for store symaskinskills. Mulig det finnes bedre produkter/måter å gjøre det på?