|
|
Oppsigelsesgrunn?
|
Re: Oppsigelsesgrunn?
[Re: Marøder]
04/06/2015 21:34
|
mb84
Fersking
|
Fersking
Mitt forslag er å være så lojal som mulig som mulig mot arbeidgiveren din. Gjør det du kan for å bidra til at dere vinner anbudet.
Informer den konkurrende virksomheten om at du ønsker å opptre lojalt i saken, men at du gjerne ønsker å holde kontakten med dem videre for nye muligheter.
Skulle dere til formodning tape anbudet til denne konkurrerende virksomheten så er det nok "enkelt" for deg å banke på døren til dem igjen å spørre om dem fortsatt vil ha din kompetanse. Det vil dem helt sikkert ha gitt at dem har kommet til deg før anbudet.
Når du sier opp med arbeidsgiveren din så uttrykker du behovet for sikkerhet i jobben din som grunn til oppsigelse. Gitt at du ikke har noen klausul om å gå til konkkurende virksomhet så trenger du i praksis ikke å oppgi hvor du skal starte å jobbe hen heller.
Det siste punket blir lettere jo mer du har gitt av deg selv i anbudsprosessen. Har du jobbet hardt og gjort en god jobb så er det i mine øyne ingen som klanderer deg for å bytte beite.
De lederne som gjør det bør gå en runde med seg selv i mine øyne :-)
|
|
|
[Re: grr]
04/06/2015 22:13
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ferien MÅ ikke tas ut nei, det kommer an på allerede satt opp ferie og om arbeidsgiver vil tvinge deg til å ta ut ferien. Jeg har hatt (kjekke) arbeidsgivere som har ønsket å holde meg i jobb hele perioden selv om jeg har sagt opp, og jeg har da valgt å ikke ta ut ferie. Nei, men da får du ikke feriepenger heller. Så hvis dette skjer etter at feriepengene er utbetalt, må du vel i praksis ta ut ferien.
|
|
|
[Re: Stein]
04/06/2015 23:24
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Ferien MÅ ikke tas ut nei, det kommer an på allerede satt opp ferie og om arbeidsgiver vil tvinge deg til å ta ut ferien. Jeg har hatt (kjekke) arbeidsgivere som har ønsket å holde meg i jobb hele perioden selv om jeg har sagt opp, og jeg har da valgt å ikke ta ut ferie. Nei, men da får du ikke feriepenger heller. Så hvis dette skjer etter at feriepengene er utbetalt, må du vel i praksis ta ut ferien. Selvfølgelig får du feriepengene, de har du opparbeidet deg fra året før, og de kan ikke holdes tilbake ved avslutning av arbeidsforhold, uavhengig av om ferien er avviklet eller ei. Feriepengene er jo ikke et forskudd. Feriepengene for inneværende år får du også, som del av sluttoppgjøret.
|
|
|
05/06/2015 05:29
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ønsker ikke moralisering om hva som er rett eller galt, kun kvalifisert gjetting i forhold til om dette er oppsigelsesgrunn.
Så lenge du har skjult sporene dine godt og ingen kan avsløre deg, og moral, yrkesstolthet, og andre slike verdier ikke er et issue, så kan du gjøre absolutt hva du vil. Loven beskytter deg meget godt som arbeidstaker. I verste fall kan du gå til motsøksmål med alle slags merkelige påstander mot arbeidsgiver. Mange andre tenker slik, så du ville nok ikke være alene om du handlet slik. Jeg for min del ville helt valgt annerledes, men da begynner vi å gå inn på andre ting enn det du spør om som du sier vi ikke skal ta hensyn til.
|
|
|
[Re: Raoul Duke]
05/06/2015 05:40
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei, det behøver ikke Ts bruke penger på, så opplagt er denne saken, gitt at nåværende arb.giver blir kjent med den grove illjojaliteten som Ts evt begår. Juridisk kvalifiserer dette utvilsomt for avskjed.
Og som det er nevnt her : hvilken arbeidsgiver vil ansette en medarbeider med så frynsete lojalitet /arbeidsmoral ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
05/06/2015 06:34
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Og som det er nevnt her : hvilken arbeidsgiver vil ansette en medarbeider med så frynsete lojalitet /arbeidsmoral ? Når det gjelder arbeidsgiveren som har tatt kontakt med Ts, så burde de ikke ha noen problemer med dette, da det tross alt var de som foreslo dette i utgangspunktet. Når det gjelder andre potensielle arbeidsgivere, på hvilken måte kan disse vite dette? Er det et felles register over "uønskede" medarbeidere som alle arbeidsgivere har tilgang til, eller begrenser mulighetene seg egentlig til at nåværende arbeidsgiver kan spre edder og galle på Facebook / LinkedIn? Og hvis man ser litt på siden av hvordan det blir utført, så forsøker jo Ts bare å skaffe seg et meningsfullt arbeid i en tid der nåværende arbeidsgiver ikke er i nærheten av å kunne garantere dette, og det i seg selv må jo telle positivt. Et moment som kanskje kommer inn her (for Ts sin del) er hvorvidt han har økonomi til å stå uten arbeid over en periode dersom ting går på tverke.
|
|
|
05/06/2015 06:58
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Vil man virkelig ønske å arbeide for en arbeidsgiver som oppfordrer til noe så frynsete? Hvilken bransje er dette? (Fordommene mine sier havbruk...)
|
|
|
05/06/2015 07:58
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Beware of the toes you step on today, they may be attached to the ass you have to kiss tomorrow...
Norsk næringsliv er lite, og hver bransje er enda mindre. Nå vet ikke jeg hva TS jobber med, men sjansen for at involverte parter vil dukke opp i fremtidig arbeid på en eller annen måte er ganske stor.
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
[Re: Flex]
05/06/2015 08:39
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og som det er nevnt her : hvilken arbeidsgiver vil ansette en medarbeider med så frynsete lojalitet /arbeidsmoral ? Når det gjelder arbeidsgiveren som har tatt kontakt med Ts, så burde de ikke ha noen problemer med dette, da det tross alt var de som foreslo dette i utgangspunktet. Når det gjelder andre potensielle arbeidsgivere, på hvilken måte kan disse vite dette? Er det et felles register over "uønskede" medarbeidere som alle arbeidsgivere har tilgang til, eller begrenser mulighetene seg egentlig til at nåværende arbeidsgiver kan spre edder og galle på Facebook / LinkedIn? Og hvis man ser litt på siden av hvordan det blir utført, så forsøker jo Ts bare å skaffe seg et meningsfullt arbeid i en tid der nåværende arbeidsgiver ikke er i nærheten av å kunne garantere dette, og det i seg selv må jo telle positivt. Et moment som kanskje kommer inn her (for Ts sin del) er hvorvidt han har økonomi til å stå uten arbeid over en periode dersom ting går på tverke. Ja, den potensielt nye arb.giveren har jo vist at de er med på "dirty game" som dette impliserer, så moralen er vel på samme nivå der. Ergo ville jeg som arbeidstaker vært betenkt å jobbe der, men det er jo med en annen holdning til lojalitet enn hva som fremkommer her. nei, det finnes selvsagt ikke noe register over grovt illojale arbeidstakere, det skulle bare mangle. Men Norge er et lite land, og den forlatte arbeidsgiver ( som worst case kanskje går konkurs pga illjoal arbeidstaker) vil sikkert ikek legge lokk på hva som har skjedd og hvordan NN har opptråd som arbeidstaker. Og dermed har vedkommende et rykte i bransjen, som vel ikke akkurat stråler.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
05/06/2015 09:47
|
Marøder
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Mange nyttige innspill. Noen er litt rask å forutsette det ene eller det andre, men slik må man regne med på et forum.
|
|
|
[Re: grr]
05/06/2015 09:57
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Selvfølgelig får du feriepengene, de har du opparbeidet deg fra året før, og de kan ikke holdes tilbake ved avslutning av arbeidsforhold, uavhengig av om ferien er avviklet eller ei. Feriepengene er jo ikke et forskudd. Feriepengene for inneværende år får du også, som del av sluttoppgjøret.
Du har rett. Jeg blander litt. Man MÅ ta ferie, men den kan jo godt tas mens man jobber hos ny arbeidsgiver.
|
|
|
[Re: Stein]
05/06/2015 10:03
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Du har rett. Jeg blander litt. Man MÅ ta ferie, men den kan jo godt tas mens man jobber hos ny arbeidsgiver. Jepp, men her er det et lite svart hull, det er ikke så mange arbeidsgivere som sjekker at arbeidstaker faktisk har tatt ut ferie hos forrige arbeidsgiver, så det hender nok noen lar være å ta ferie og drar ut en månedslønn ekstra et år.. 
|
|
|
05/06/2015 18:35
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mange nyttige innspill. Noen er litt rask å forutsette det ene eller det andre, men slik må man regne med på et forum. Hvafor info er du egentlig ute etter, det er litt uklart? Er dette trolling eller gjelder det noe du seriøst vurderer å gjøre?
|
|
|
[Re: HeavyDude]
08/06/2015 07:57
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Ja, den potensielt nye arb.giveren har jo vist at de er med på "dirty game" som dette impliserer, så moralen er vel på samme nivå der. Ergo ville jeg som arbeidstaker vært betenkt å jobbe der, men det er jo med en annen holdning til lojalitet enn hva som fremkommer her. nei, det finnes selvsagt ikke noe register over grovt illojale arbeidstakere, det skulle bare mangle. Men Norge er et lite land, og den forlatte arbeidsgiver ( som worst case kanskje går konkurs pga illjoal arbeidstaker) vil sikkert ikek legge lokk på hva som har skjedd og hvordan NN har opptråd som arbeidstaker. Og dermed har vedkommende et rykte i bransjen, som vel ikke akkurat stråler.
Nå skal det vel mye til å få et rykte i bransjen, da må det være en liten bransje. Men jeg er helt enig i at Norge er et lite land, har skjedd flere ganger at jeg har vært på intervju og de sier "ser du har jobbet i BedriftX, da hadde du vel Kjell som sjef". Regner med at de tar en uformell henvendelse til tidligere arbeidsgiver, hvis de kjenner noen der. Det hadde jeg gjort i deres situasjon.
|
|
|
08/06/2015 09:59
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Jobber med anbudsprosesser for Politietaten, og hadde reagert veldig dersom jeg så at to leverandører kan levere samme person til å utføre tjenesten på sine vegne.
Men virker som du nesten er uten jobb uansett utfall? Dersom konkurrerende leverandør får jobben, så bytter du arbeidsgiver, men mister jobben også om konkurrenten ikke får det fordi du står oppført som ressursperson i deres papirer. Og du trives ikke i nåværende jobb. Litt av en suppe som er kokt her.....
At det er gyldig oppsigelsesgrunn for din nåværende arbeidsgiver at du er nevnt i konkurrentens anbudspapirer, er vel egentlig ikke noe å spørre om - no offense! Du blir jo et stort usikkerhetsmoment i forhold til utlevering av konkurranse og forretningssensitiv informasjon til konkurrerende leverandør, og kan i absolutt aller verste fall bli stevnet for ulovlig utveksling av informasjon som eies av din nåværende arbeidsgiver. Saken er såpass kompleks og det virker svært lett å trå feil, så jeg hadde enten sagt opp jobben nå og begynt hos konkurrent etter karensperioden, eller så er det å bli på jobb der du er og oppfylle din lojalitetsplikt overfor arbeidsgiver.
|
|
|
|
|