Oppsigelsesgrunn?
|
Oppsigelsesgrunn?
04/06/2015 11:20
|
Marøder
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Scenario: Jobber i et selskap som skal delta i et anbud (tjenesteyting). Konkurrerende selskap kontakter meg. Ønsker at jeg skal delta i deres anbud (kun stå i anbudspapirer - det vil si at jeg begynner å jobbe i dette selskapet dersom de vinner anbudet). Vinner ikke selskapet jeg jobber i idag anbudet, er sannsynligheten stor for at jeg står uten arbeid. Det hører med at jeg ikke trives særlig godt med nåværende jobb og at konkurrent kan tilby meg en mye mer utfordrende og ansvarsfull stilling. Jeg vil med andre ord sikre meg og sørge for at jeg har størst mulighet for å ha arbeid etter at dette anbudet er avgjort.
I ansettelseskontrakt står det standard tekst om å ikke jobbe for konkurrerende virksomhet. Vil det at jeg sikrer meg og står beskrevet som ressurs i anbudet til konkurrenten være å anse som at man jobber for konkurrerende virksomhet og gyldig oppsigelsesgrunn? Selvsagt vil jeg ikke lekke informasjon hverken den ene eller andre veien.
Ønsker ikke moralisering om hva som er rett eller galt, kun kvalifisert gjetting i forhold til om dette er oppsigelsesgrunn.
Redigert av Marøder; 04/06/2015 11:22.
|
|
|
Re: Oppsigelsesgrunn?
[Re: Marøder]
04/06/2015 11:26
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Scenario: Jobber i et selskap som skal delta i et anbud (tjenesteyting). Konkurrerende selskap kontakter meg. Ønsker at jeg skal delta i deres anbud (kun stå i anbudspapirer - det vil si at jeg begynner å jobbe i dette selskapet dersom de vinner anbudet). Vinner ikke selskapet jeg jobber i idag anbudet, er sannsynligheten stor for at jeg står uten arbeid. Det hører med at jeg ikke trives særlig godt med nåværende jobb og at konkurrent kan tilby meg en mye mer utfordrende og ansvarsfull stilling. Jeg vil med andre ord sikre meg og sørge for at jeg har størst mulighet for å ha arbeid etter at dette anbudet er avgjort.
I ansettelseskontrakt står det standard tekst om å ikke jobbe for konkurrerende virksomhet. Vil det at jeg sikrer meg og står beskrevet som ressurs i anbudet til konkurrenten være å anse som at man jobber for konkurrerende virksomhet og gyldig oppsigelsesgrunn? Selvsagt vil jeg ikke lekke informasjon hverken den ene eller andre veien.
Ønsker ikke moralisering om hva som er rett eller galt, kun kvalifisert gjetting i forhold til om dette er oppsigelsesgrunn. Du vil nok bli oppsagt da det med rette kan mistenkes at informasjon har lekket over til konkurrerende selskap. Det er nok og en mulighet for at nåværende arbeidssted vil saksøke deg for tapt inntekt og forsøke å gjøre deg økonomisk ansvarlig for tapet.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
04/06/2015 11:29
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Vil det at jeg sikrer meg og står beskrevet som ressurs i anbudet til konkurrenten være å anse som at man jobber for konkurrerende virksomhet og gyldig oppsigelsesgrunn? Dette er i mine øyne soleklar grunn for avskjed, såfremt ikke du avklarer dette med nåværende arbeidsgiver på forhånd. Obs. Det er skille på oppsigelse og avskjed Disclaimer: Jeg er ikke jurist.
- Stefan
|
|
|
04/06/2015 11:32
|
Marøder
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ok! Men tror du ikke dette vil avhenge av hvor mye informasjon man har tilgang til, det vil si stillingstype? Hvis man er informert på overordnet nivå, er det jo begrenset hva man kan lekke.
|
|
|
04/06/2015 11:34
|
Marøder
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Glemte også å nevne at pris ikke er et tema i dette anbudet. Det er kun snakk om å tilby en tjeneste etter spesifikke krav, så jeg kan ikke lekke sensitiv prisinformasjon.
|
|
|
04/06/2015 11:57
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Vet ikke hvilken bransje du jobber i (ikke at det har noe å si), men du gir din arbeidsgiver unødvendig konkurranse ved at konkurrenten nå kan offerere inn som følge av at du stiller garanti. Klønete forklart, men er mega sliten i dag. I bransjen jeg er i hadde dette vært helt uaktuelt å akseptere. Uansett en spennende situasjon å være i, lykke til 
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
04/06/2015 12:22
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Det hadde vært totalt uakseptabelt i min bransje, og noe som fort ville (for)følge vedkommende som gjorde det i lang tid.
|
|
|
04/06/2015 12:23
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Hadde det vært hos oss (IT-selskap), så ville det vært direkte avskjed + vurdering om erstatning.
|
|
|
04/06/2015 12:25
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Enig med de fleste andre her, ikke noen ekspert på dette, men vil overraske meg om du ikke ligger sabla tynt hvis du gjennomfører dette.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
04/06/2015 12:31
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Må være noe helt spesielt dette, men at du som person selges inn til samme jobb i anbud fra to forskjellige leverandører faller på sin egen urimelighet. Snakk om helgardering. At du blir dratt med over via virksomhetsoverdragelse, eller at det blir en form for enighet arbeidsgivere i mellom dersom konkurrenten vinner, og din arbeidsgiver ikke har behov for deg, er en helt annen sak.
|
|
|
04/06/2015 12:41
|
Marøder
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ja, det er selvsagt en helgardering. Men det er også en del av bildet at arbeidsgiver har signalisert stor usikkerhet med tanke på fremtidig jobbsikkerhet. Uansett ville jeg informere arbeidsgiver hvis jeg valgte å gjøre dette. Så blir spørsmålet om arbeidsgiver da har gyldig grunn til å gi meg fyken. Jeg er jo ikke formelt ansatt i noe annet selskap. Og jeg har liten tilgang til lite sensitiv informasjon. Men skjønner at de fleste tror at jeg da ville ligge tynt an. Heller også selv dit, selvsagt. Hadde vært interessant å høre om andre tilsvarende tilfeller.
Redigert av Marøder; 04/06/2015 12:43.
|
|
|
04/06/2015 12:49
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Dette høres ut som definisjonen på "grovt illojalt"...
Ikke bare risikerer du oppsigelse, men hvis din nåværende arbeidsgiver taper anbudet risikerer du erstatningssak!
Hvis ditt navn står i begge anbudene kan du også forvente at kunden reagerer (og ikke vil ha noe med deg å gjøre).
Thomas
Thomas
|
|
|
04/06/2015 13:03
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Du risikerer å få sparken i det firmaet du jobber i nå og bør få det Du risikerer å ikke få lovet jobb fordi du har vistat du går bak ryggen på din nåværende arbeidsgiver Du risikerer å bli svartelistet i bransjen
Litt usikker på om dette er straffbart i tillegg
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
04/06/2015 13:03
|
Marøder
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ved oppsigelse som følge av at man vil gå over til en konkurrent, er det da normal oppsigelsestid eller kan man risikere å bli sagt opp på dagen uten videre lønn?
|
|
|
04/06/2015 13:13
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
I den bransjen jeg jobber er det vanlig at du får 3-6 mnd "garden leave", dvs at du får betalt for å gjøre alt annet enn å jobbe for konkurrenten. De 3-6 mnd blir da brukt på å gjøre det de kan for å få tak på dine kunder/klienter/kontakter etc før din nye arbeidsgiver får dem.
Alternativet er som det ble gjort med meg da jeg gikk over til konkurrent. Ble satt til å gjøre noe vanvittig kjipt i 2 mnd før jeg tok ut ferie siste mnd. Slapp dog unna med 3.mnd fremfor 6.
Vet ikke om dette er vanlig praksis...
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
04/06/2015 13:15
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Jeg evaluerer en del anbud, og hadde lurt noe inn i ... hvis jeg så at en person fra tilbyder A sto oppført i tilbudet fra tilbyder B.
Om det utløser plikt til avvisning av begge tilbud skal jeg ikke si sikkert, men jeg hadde dradd i den interne alarmklokka og vurdert vår rett til det. Rent praktisk betyr det at jeg hadde tatt det til juristene våre med spørsmål om jeg er for forsiktig når jeg lurer på om a) dette er et tegn på noen hos at tilbyderne har driver kartellvirksomhet eller i hvert fall ulovlig samkjøring av tilbud, og/eller b) om vi kan komme i ansvar hvis vi ikke reagerer som om det er det. Med alt det medfører.
Nå har jeg aldri vært i en slik situasjon, men jeg kan love at hensynet om å unngå enhver fare for ikke bare Riksrevisjonen, men også Økokrim hadde veid tungt. Og i det øyeblikk spørsmålet er stilt internt, kan vi ikke late som vi ikke så samkjøringen, og så får du tenke resten av den rekka selv.
I den grad dette er lovlig, så kommer spørsmålet om det er mulig å stole på firma B. Er det våre interne ressurser de vil ta neste gang? Bl.a. derav spørsmålet om rett til avvisning over.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
04/06/2015 13:15
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ved oppsigelse som følge av at man vil gå over til en konkurrent, er det da normal oppsigelsestid eller kan man risikere å bli sagt opp på dagen uten videre lønn? Her vil trolig dagens arbeidsgiver sikte mot avskjed, da er det i så fall rett ut med ræva bar
|
|
|
04/06/2015 13:21
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Ved oppsigelse som følge av at man vil gå over til en konkurrent, er det da normal oppsigelsestid eller kan man risikere å bli sagt opp på dagen uten videre lønn? At man vil gå over til en konkurrent er ikke oppsigelsesgrunn i Norge, men arbeidskontrakten din kan ha klausuler om karenstid el. Enkelte arbeidsgivere fritar deg fra arbeidsplikten i oppsigelsestiden, men du er å anse som ansatt gjennom hele oppsigelsestiden og kan ikke jobbe for konkurrenten i denne tiden. Du kan i form av lojalitetsplikten ha opplysning/informasjonsplikt ovenfor arbeidgiver, "Viking-dommen" (HR) fra 1990 sier en del om denne plikten: http://www.rettighetsadvokater.no/marked...nde-virksomhet/Thomas
Thomas
|
|
|
[Re: tparsli]
04/06/2015 13:25
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ved oppsigelse som følge av at man vil gå over til en konkurrent, er det da normal oppsigelsestid eller kan man risikere å bli sagt opp på dagen uten videre lønn? At man vil gå over til en konkurrent er ikke oppsigelsesgrunn i Norge, men arbeidskontrakten din kan ha klausuler om karenstid el. Enkelte arbeidsgivere fritar deg fra arbeidsplikten i oppsigelsestiden, men du er å anse som ansatt gjennom hele oppsigelsestiden og kan ikke jobbe for konkurrenten i denne tiden. Du kan i form av lojalitetsplikten ha opplysning/informasjonsplikt ovenfor arbeidgiver, "Viking-dommen" (HR) fra 1990 sier en del om denne plikten: http://www.rettighetsadvokater.no/marked...nde-virksomhet/Thomas Hvis han som i dette tilfellet "arbeider" (i form av å stille seg til rådighet) for en konkurrent samtidig som man er ansatt begynner det å bli ganske mye mer grovt enn "gå over til en konkurrent"....
|
|
|
04/06/2015 13:27
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Som signalene her viser, og jeg synes, bør dette heller gjøres ryddig. Hvis ny arbeidsgiver ønsker å ansette deg først når/hvis de får dette oppdraget, bør du vente ti da med å si opp, og dermed ikke være tilgjengelig for ny arbeidsgiver før oppsigelsestiden er over. ...Evt si opp før, og ta sjansen på å stå uten jobb hvis oppdraget går til den evt. nye arbeidsgiveren.
Sant å si synes jeg hele saken høres litt suspekt ut. Du kan selvsagt ikke inkluderes i tilbudet før du faktisk er ansatt i bedriften, og at jobbtilbudet av avhengig av at de får oppdraget høres ut som en uakseptabelt usikker situasjon.
Hvis det nå er sånn at de tror de får oppdraget med deg på laget, får de heller ansette deg, og satse på at de lykkes. Gjør de ikke det, står du selvsagt i fare for å bli oppsagt i/etter prøvetiden.
Høres egentlig ikke ut som noen seriøs eller attraktiv arbeidsgiver fra denne beskrivelsen.
|
|
|
04/06/2015 13:42
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Uten å kjenne detaljer og bransje så vil jeg si at du her klart er på kanten av å opptre så i strid med din nåværende arbeidsgivers interesser at du kan avskjediges dersom forholdet kommer opp i dagen. Avskjed innebærer at arbeidsforholdet opphører umiddelbart, du har ikke rett til lønn i noen oppsigelsestid og du har ikke rett til å stå i stillingen selv om du bestrider at det er grunnlag for avskjedigelsen. Som advokat har jeg rådet kunder til å avskjedige ansatte på noe som fremkommer som dårligere grunnlag enn det som beskrives her.
|
|
|
04/06/2015 13:44
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Husk og at ny arbeidsgiver er fullt klar over at de evt. ansetter en mann som har vist at han er i stand til å gå bak ryggen på dem han jobber for i den hensikt å bedre egen situasjon. Ikke noen grei sak å ha med i sekken inn i arbeidsforholdet og heller ikke for ryktet videre. Er du ikke ryddig her har du ødelagt renomeet ditt for år fremover.
Eneste ryddige fremgangsmåte utover å takke nei til tilbudet og bli på din post vil være å:
1. Informere nåværende arbeidsgiver om hvilket tilbud du har fått. alle aspekter ved det. 1a. Velge å bli i nåværende jobb og bidra med det du kan for å vinne anbudet. 1b. Si opp på ordinær måte i forståelse med nåværende arbeidsgiver.
Om du velger å si opp:
1. Jobbe ut pålagt oppsigelse/sperrefrist om det finnes noe slikt. 2. Ikke insister på å dytte inn ferie etc i oppsigelsestiden for på den måten signalisere at du ønsker å bli fort ferdig. 2. Når oppsigelsestid, evt sperrefrister og evt. ferie er avviklet, ta kontakt med evt. ny arbeidsgiver og meld at du er ledig, har en ryddig oppsigelse bak deg og nå er klar for nye oppgaver.
Er evt. ny arbeidsgiver seriøst interessert i deg så vil det forstås og bli satt pris på at du har holdt din sti ren og det vil kun komme deg til gode at du har vært ryddig. Historien vil uansett helt sikkert bli kjent for din evt. neste arbeidsgiver etter dette igjen og det vil da lønne seg å ha en god historie å fortelle.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
[Re: Espen E]
04/06/2015 16:40
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Om du velger å si opp:
... 2. Ikke insister på å dytte inn ferie etc i oppsigelsestiden for på den måten signalisere at du ønsker å bli fort ferdig. ... Hvorfor ikke egentlig? Bare lurer. Så lenge det ikke er regulert av noen avtale?
|
|
|
04/06/2015 16:52
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Har du ferie til gode så må den jo tas ut, og har du sagt opp, så er det jo allerede gitt at du ønsker å slutte.
|
|
|
04/06/2015 16:59
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Ferien MÅ ikke tas ut nei, det kommer an på allerede satt opp ferie og om arbeidsgiver vil tvinge deg til å ta ut ferien. Jeg har hatt (kjekke) arbeidsgivere som har ønsket å holde meg i jobb hele perioden selv om jeg har sagt opp, og jeg har da valgt å ikke ta ut ferie.
|
|
|
[Re: tparsli]
04/06/2015 17:12
|
-Bjørn-
Entusiast
|
Entusiast
Ved oppsigelse som følge av at man vil gå over til en konkurrent, er det da normal oppsigelsestid eller kan man risikere å bli sagt opp på dagen uten videre lønn? At man vil gå over til en konkurrent er ikke oppsigelsesgrunn i Norge, men arbeidskontrakten din kan ha klausuler om karenstid el. Enkelte arbeidsgivere fritar deg fra arbeidsplikten i oppsigelsestiden, men du er å anse som ansatt gjennom hele oppsigelsestiden og kan ikke jobbe for konkurrenten i denne tiden. Du kan i form av lojalitetsplikten ha opplysning/informasjonsplikt ovenfor arbeidgiver, "Viking-dommen" (HR) fra 1990 sier en del om denne plikten: http://www.rettighetsadvokater.no/marked...nde-virksomhet/Thomas Dette med karenstid, hvor reelt er det? Jeg hadde i min kontrakt ett punkt vedrørende karenstid på ett år ved ny jobb i samme bransje/konkurrerende virksomhet, men ved spørsmålet: dersom jeg slutter, betaler dere (arbeidsgiver) lønnen min i 12 måneder, da dere nekter meg å gjøre det kan, innrømmet de at det ikke var juridisk holdbart.
|
|
|
04/06/2015 17:45
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Dette er nok relevant: http://firmanytt.no/oppsigelse-og-avskjed-av-ansatte/Se punkt: Den ansatte plikter å være lojal mot sin arbeidsgiver. Hvis den ansatte bryter denne lojalitetsplikten kan dette føre til oppsigelse eller avskjed. Klare brudd på lojalitetsplikten er økonomisk utroskap og tyveri fra arbeidsgiver, eller mobbing av andre medansatte.
Redigert av tmork; 04/06/2015 17:46.
|
|
|
[Re: tmork]
04/06/2015 19:04
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
|
|
|
04/06/2015 19:26
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Nå kjenner jeg ikke særlig godt til jussen som ligger bak dette, men det er vel klart at trådstarter balanserer på (eller over) en grense her. Men jeg forstår godt at dette er fristende når man trives dårlig på nåværende arbeidsplass, og man har fått klare indikasjoner på at man blir kastet på hue og ræva ut av nåværende arbeidsgiver dersom de ikke vinner anbudet.
Spørsmålet er vel hva man risikerer ved å gjøre dette. Jeg skal ikke komme med noen moralierende pekefinger; de har det vel vært nok av allerede...
Dersom nåværende arbeidsgiver får anbudet, kan man jo få problemer dersom arbeidsgiveren sitter og finleser de konkurrerende (tapende) anbudene og finner igjen et kjent navn (når det er sagt,så fins det jo flere i Norge med samme navn).
Dersom "ny" arbeidsgiver får anbudet, er man høyst sannsynlig sikret jobb i fremtiden, og slipper dermed å bekymre seg noe særlig om man får sparken av nåværende arbeidsgiver (men det må vel regne med en smule dårlig stemning under en evt. oppsigelsestid). Jeg vet ikke om nåværende arbeidsgiver evt. kan kreve noen form for erstatning, i så fall.
Dersom ingen av disse får oppdraget, sliter du nok litt. Men i så fall vil du sannsynligvis stå uten arbeid uansett.
Så det blir vel en "risiko/nytte-analyse" man må ta. Om du ikke har gjort det allerede, kan det sikkert være greit å finlese kontrakten om det står noen spesielle klausuler ang, dette.
|
|
|
04/06/2015 19:56
|
Raoul Duke
Avhengig
|
Avhengig
Dette virker ikke som en avgjørelse man bør ta på bakgrunn av Internett-synsing. Kontakt heller en arbeidsrettsadvokat...
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
|
|
|
|
|