Eksklusive turneringer
|
Eksklusive turneringer
03/06/2015 19:05
|
Laplace
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Klubben vår følger en sportsplan som sørger for aktivitet, glede og utvikling for barn i de forskjellige aldersklasser. Dette fungerer ganske bra gjennom den vanlige sesongen med treningstilbud, seriekamper, turneringer osv.
Men det har oppstått noen situasjoner i klubben, der noen foreldre har påmeldt lag på turneringer (som flyball i håndball eller 3v3 i foppball), der kun noen få utvalgte barn av den vanlige troppen ble spurt om å delta og resten av laget ikke ble informert en gang. Hele opplegget har for meg en liten bismak, der kun de håpefulle av de ivrigste foreldrene får det tilbudet. Personlig hadde jeg forventet at også resten av laget blir informert, i det minste for å få muligheten til å lage et tilsvarende tilbud.
Hva synes forumsfolk om dette?
Til musklerne kæmper i kramper
|
|
|
Re: Eksklusive turneringer
[Re: Laplace]
04/06/2015 05:44
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Hvilke alderstrinn er det snakk om, og hvor i landet? Jeg hadde satt foten ned og bedt om at disse foreldrene måtte skjerpe seg!
Min erfaring er at det du beskriver er på kollisjonsskurs med "en sportsplan som sørger for aktivitet, glede og utvikling for barn i de forskjellige aldersklasser", og at det bare er et tidsspørsmål før utøverne begynner å falle fra.
På disse kanter er man avhengig av alle for å klare å stille lag, og all erfaring viser at jo flere man beholder opp gjennom alderstrinnene jo bedre sportslige utvikling får man.
Redigert av Brusdalen; 04/06/2015 05:47.
|
|
|
04/06/2015 05:57
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Hvis det er barneidrett du snakker om (opp til 12 år) er det bare tull at foreldrene tar egne initiativ. Det er laglederen som melder på laget, så kan foreldre komme med innspill til hvilke cuper o.l. de ønsker å delta på. Lagleder setter opp lag, foretar bytter osv., og hvis noe fryses ut på dette nivået må laglederen eller klubben ta affære.
|
|
|
04/06/2015 06:55
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Hva sier trener/lagleder når foreldrene melder barna på turneringer på eget initiativ? Hva sier klubben, for det er i strid med barneidrett reglene.
Er selv ganske aktiv innen barnefotball, og dette er helt utenkelig for oss. ballspill er en sport som "alle" skal drive med, og da får du mange barn med stort spenn i ferdigheter og interesse. Det er også en stor forskjell på hvor mye foreldrene er villig til å kjøre. Kan skjønne hvis du har barn/foreldre i den ivrige enden av skalaen, som føler de ikke får med lagleder på nok cup'er, så melder de barna på en 3v3 cup. Men det blir uansett feil og ikke gi tilbudet til alle.
Hos oss har vi fotballakademi (sfo), så de ivrigste har tilbud om 4-5 treninger i uken + kamper fra 1. klasse. Synes nesten det blir for mye ballspill. Blir feil når en 3. klassing må velge sport, fordi det ikke er tid til å kombinere ballspill med noe annet.
|
|
|
04/06/2015 07:13
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Regner med at klubben har noen retningslinjer rundt dette problemet.
Men hva er problemet ? at kun noen får ett ekstra tilbud at de beste får ett tilbud at andre får ett bedre tilbud en deg og ditt barn
jeg har ca 15 års erfaring som trener innen barne- og ungdomsidrett og jeg kan forsikre deg om at de foreldrene som skaper mest støy har de ungene som er blandt de svakeste utøverene. som Dexter sier, mange ser på ballspill som en salderingssport. her skal alle delta på like vilkår mens en i andre idretter kan en sortere på ferdigheter og utvist innteresse
men det er faktisk mange barn og unge som relativt tidlig har utviklet ett sterkt konkuranse instinkt, for disse er det utrolig frustrerende og ha med andre spillere som ikke kan eller vil prøve. Derfor er slike tilbud som du nevner helt topp for de som kan og vil !
Når det er sagt; la barn være barn og la alle få leke på sitt nivå det er usedvanlig viktig å ha store nok grupper i lagidretter og alle på laget må ivaretas det der er en vanskelig balansegang
Redigert av ScottRacing; 04/06/2015 07:17.
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
04/06/2015 07:53
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Satt i styret i en fotballklubb i Oslo der dette skjedde. Det var en overivrig pappa som ønsket at laget skulle gjøre det best mulig i ulike større turneringer. Uten å si ifra så meldte han på laget, men gjorde en navnevri på lagnavnet, og inviterte med et par gode spillere fra en annen klubb. Vi fikk høre om det fra foreldrene til en av de andre "barna" (de var vel 13-14 år) og spurte om det stemte. Han nektet for navn-vri og fremmedspillere, men vi tok en stikkprøve og dro på selve turneringen for å sjekke. Der så vi laget vårt spille med "nye" drakter (ikke klubbens farger) og med et par spillere som ikke tilhørte klubben.
Lang historie kort. Den aktuelle pappaen/lag-lederen som var ansvarlig fikk ikke drive videre med laget. Å drive en klubb i klubben er imot alt av retningslinjer fra NFF som går mest mulig ut på å inkludere i barneidretten. Det er ganske strenge regler mot topping av lag o.l.
Jeg mener at det ikke er greit å gjøre slik som du sier. Om noe liknende skjer så skal det være avklart av styre/sportsjef.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
04/06/2015 08:24
|
Laplace
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hvilke alderstrinn er det snakk om, og hvor i landet? Det er fortsatt snakk om barneidrett, der ca. 15% - 30% av laget får det tilbudet. Hvis det er barneidrett du snakker om (opp til 12 år) er det bare tull at foreldrene tar egne initiativ. Det er laglederen som melder på laget, så kan foreldre komme med innspill til hvilke cuper o.l. de ønsker å delta på. Lagleder setter opp lag, foretar bytter osv., og hvis noe fryses ut på dette nivået må laglederen eller klubben ta affære. Synes du at samme reglene skal gjelde når det er snakk om ungdom eller er det da fritt fram for foreldre når barna fyller 13år? Hva sier trener/lagleder når foreldrene melder barna på turneringer på eget initiativ? Hva sier klubben, for det er i strid med barneidrett reglene. Jeg vet ikke hva klubben synes om dette, tror nesten ikke dem er klar over problemstillingen. Heldigvis er det ikke veldig utbredd, men regner med at det er bare et tidsspørsmål. Trenere/lagledelsen tar ansvaret for prioriterte turneringer, men vil ikke bli involvert i andre turneringer utover det. Det er ikke bare andre foreldre, men også barn som reagerer på det. Det er ikke snakk om topping og jeg reagerer heller ikke på at noen får et ekstra tilbud. Jeg har følelsen at NFF og klubben har retningslinjer på det som følges opp. Jeg har vært trener selv i mange år og har aldri vært utsatt denne problemstillingen og er først og fremst interessert i hvordan denne situasjonen skal håndteres av klubben, trenere og lagledere.
Redigert av Laplace; 04/06/2015 08:24.
Til musklerne kæmper i kramper
|
|
|
04/06/2015 11:03
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Jeg vet ikke hva klubben synes om dette, tror nesten ikke dem er klar over problemstillingen. Heldigvis er det ikke veldig utbredd, men regner med at det er bare et tidsspørsmål. Trenere/lagledelsen tar ansvaret for prioriterte turneringer, men vil ikke bli involvert i andre turneringer utover det.
Det å lede et lag er ikke et demokrati. Lagledelsen bestemmer 100%, og her må de gjøre det helt klart at all aktivitet med laget ledes av dem. Her bør vel treneren irettesette foreldrene. Hvis noen ønsker høyere aktivitetsnivå enn klubben tilbyr, så er det sikkert ikke noe problem å organisere, bare alle får tilbudet.
|
|
|
|
|