Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skal jeg kjøpe Lenovo Yoga Pro?

Skal jeg kjøpe Lenovo Yoga Pro? #1966700 01/06/2015 15:17
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Trenger ny pc og har sansen for Lenovo, og etter å ha tafset på Yoga Pro 2 og 3 var jeg såååå nære på å kline til, de er griselekre.
Ønsker meg en lett og tynn pc, 13,3" skjerm har jeg hatt i flere år og synes det er topp. Tanken på et stort nettbrett i samme pakka tiltaler meg.

Men et lite usikkerhetsmoment holdt meg tilbake, i tillegg til lette officeoppgaver, surfing, mail og Stravalogging så skal den brukes til enkel videoredigering, og der slår usikkerheten inn.

Det er kun snakk om veldig enkel redigering av video fra GoPro, typisk ender jeg opp med korte snutter på ca 1-4 minutter, ingenting avansert.
Vil en Yoga Pro være kraftig nok/hvilket program skaffer jeg meg evt som funker smuuud på en sånn maskin?

Jeg går ikke helt bananas og bikker ikke 10 lapper, kjøper nok demovare for å kunne dra på litt ift spesifikasjoner, ser at jeg får Yoga Pro 2 med i7-4500U prosessor på 1,8Ghz, og en Yoga Pro 3 med Core M 5Y70 på 1,1 GHz til den prisen.
Begge kan øke hastigheten litt men er ikke rå arbeidsmaskiner for tunge oppgaver.
Yoga Pro 3 har max hastighet 2,6Ghz, Pro 2 har 3,1Ghz max hastighet, så sistnevnte er den krafigste av dem.

Så, Yoga Pro 2 er kraftigst, mens 3 er lekrest, lettest og tynnest.
Om jeg finner et redigeringsprogram som funker i Pro 3 så er saken grei, må jeg velge Pro 2 er det også greit.
Om ingen vil funke er jeg ute etter alternativer.

Det funker jo på Macbook med iMovie, så det finnes vel et program for Windows også? For alt jeg vet kan vel Movie Maker kanskje ha blitt bedre og bra nok?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Skal jeg kjøpe Lenovo Yoga Pro? [Re: Ripen] #1966775 01/06/2015 18:17
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Ikke at jeg har erfaring med å redigere film på en, men har du vurdert flaggskipet X1 Carbon?

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Skal jeg kjøpe Lenovo Yoga Pro? [Re: BeefCake] #1966813 01/06/2015 19:21
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: BeefCake
Ikke at jeg har erfaring med å redigere film på en, men har du vurdert flaggskipet X1 Carbon?

Ja, helt til jeg så prisen. ICON_SMILE

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Skal jeg kjøpe Lenovo Yoga Pro? [Re: Ripen] #1966942 02/06/2015 05:32
Pluto Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har en slik Yoga Pro 2, den kraftigste av dem.
Dette er en PC og bli glad i, den er gjennomført lekker.
Jeg har vanligvis ingen sterke meninger om slikt men Yoga er kul, den fungerer til det aller meste, nå har ikke jeg redigert filmer på den men tviler på at det skal være et problem.
Berøringskjermen fungerer like bra som en Ipad og pekematta har flere artige funksjoner.
Det eneste du skal være oppmerksom på er at det er begrenset med porter på den, men sånn blir det når den er så liten og lett.

Re: Skal jeg kjøpe Lenovo Yoga Pro? [Re: Ripen] #1967138 02/06/2015 10:49
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det ble en Yoga 2 med i7, deilig! ICON_SMILE

Fikk et par meldinger med anbefalinger om å velge den fremfor 3'ern pga pris/ytelse.
Er på Yogaen nå, tror dette blir bra. Så gjenstår det å se om jeg kvitter meg med nettbrettet mitt.

Roy

Re: Skal jeg kjøpe Lenovo Yoga Pro? [Re: Ripen] #1968800 05/06/2015 13:11
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Hei Ripen, hvordan er pekeplaten på denne? Er den presis? Fungerer multi touch scrolling bra? Skrangler den?

Re: Skal jeg kjøpe Lenovo Yoga Pro? [Re: Ripen] #1968802 05/06/2015 13:17
KlabbOgBabb Offline
Entusiast
Entusiast
Sjekket utvalget på www.greentech.no?

Treig oppover, feig nedover.
Re: Skal jeg kjøpe Lenovo Yoga Pro? [Re: spinat] #1968962 05/06/2015 20:33
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: spinat
Hei Ripen, hvordan er pekeplaten på denne? Er den presis? Fungerer multi touch scrolling bra? Skrangler den?

Nå er ikke jeg noen referanseperson med kjennskap til mange pc'er og pekeplater, men jeg synes den funker prima.
Den er presis, multitouch scroll funker fint (bruker to fingre). Ingen skrangling heller, får følelsen av kvalitet over hele linja.

Det jeg syntes var irriterende i starten var viftestøy (jeg gikk for Core i7), men etter at jeg har justert ned prosessor og kjøling litt så er den en fryd å bruke, herlig stille.

Roy

Re: Skal jeg kjøpe Lenovo Yoga Pro? [Re: Ripen] #1969019 06/06/2015 07:58
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Høres bra ut. Jeg har litt lyst på ipad, og veldig lyst på ny bærbar pc, så det spørs om ikke denne er midt i blinken for å dekke begge behov

Re: Skal jeg kjøpe Lenovo Yoga Pro? [Re: Ripen] #1969068 06/06/2015 11:43
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva med Surface Pro? Er ikke det tilsvarende?

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Skal jeg kjøpe Lenovo Yoga Pro? [Re: Ripen] #1969145 06/06/2015 18:13
L
Leiv Fredrik Offline
Medlem
Medlem
L
Jeg er veldig happy med min Surface Pro 3. Har ikke veldig mye erfaring med Yogaen, men på meg virker det som den ligger tettere opp mot en vanlig PC som også er et nettbrett. Mens Surface Pro er et netbrett som også er en PC, altså de er ganske like, men litt forskjellige prioiteringer. Men Surface Pro er definitivt ikke uten forbedringspotensiale..

Surface tastaturet feks er ikke veldig mye å skryte av, og pekeplaten er knøttliten når man er godt vant med Macbook Pro sin. Og den gjør seg ikke spesielt bra som "laptop", altså PC i fanget. Også blir den varm og suser(igjen, jeg er godt vant med Macbook).

Jeg har erstattet Ipaden og samtlige kladdebøker, og som student PC er den fantastisk. Bra batteri, lett, kraftig og herlig å bruke Surface pennen. Ekstern skjerm og tastatur/mus så kan du faktisk gjøre "alt" med denne. Og den friction-hinge er helt nydelig, er like fasinert av den hver gang jeg slår den ut/inn.

Alternativt har man også Surface 3, (ikke pro), en del billigere og tregere. Også ligger det vel i kortene at når Windows 10 kommer, så kommer det en Surface Pro 4 også? Surface Pro 3 er blitt et år, og snart moden for oppdatering.

Re: Skal jeg kjøpe Lenovo Yoga Pro? [Re: Ripen] #1969169 06/06/2015 19:21
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg har vurdert Yoga PC vs nye MacBook eller MB Air nå en stund. Ser at touchskjerm kan være kjekt, men da jeg har en iPad mini fra før så er kanskje dette behovet allerede dekket?

Kjøpte i april en 4000 Kr PC som ble levert tilbake etter 29 dager på bli-fornøyd-garanti. Kombinasjon av at denne var treg og for stor med 15,6" men jeg likte ikke Win 8.1 heller. Skal visstnok bli bedre med Win 10, men jeg er ikke overbevist. Noen som har PC med touchskjerm med erfaring om dette blir brukt i praksis?

Re: Skal jeg kjøpe Lenovo Yoga Pro? [Re: Ripen] #1969193 06/06/2015 20:52
L
Leiv Fredrik Offline
Medlem
Medlem
L
Jeg syns mye av det jeg har mislikt med Windows 8 gir mening med touchskjerm og spesielt med Surface Pro 3. Ender opp med å stort sett trykke på skjermen, men med Surface Pen. Bruker fingern også, men opplevelsen er langt i fra hva det er på en ipad. Windows er ikke touchvennlig over alt for å se det sånn. Windows er ikke like gjennomført og trygg brukeropplevelse som det OS X er. Kan ikke huske at Macen har gjort noe jeg ikke forventa, det gjør Windows stadig vekk. Savner ikke touchskjerm når jeg går til Macen.

Spørs hva du skal bruke det til, og hva som er viktig for deg.

Re: Skal jeg kjøpe Lenovo Yoga Pro? [Re: Ripen] #1969441 07/06/2015 19:45
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
jeg har begynt å bruke touchskjermen her på forumet, nyhetssider og facebook på nettleseren. Genialt.

Roy

Re: Skal jeg kjøpe Lenovo Yoga Pro? [Re: Ripen] #1971900 12/06/2015 22:22
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Yogaen min var ikke helt ship-shape, og etter 3 turer til butikk med forsøk på fiks og løsning ble det i dag konkludert med DOA og at jeg skulle få ny pc.

De hadde ikke tilsvarende Yoga inne så jeg fikk (trommehvirvel) en HP Spectre x360 istedet.
Og Oboy for en maskin, den er et rått hakk eller to opp fra Yoga2, med all respekt å melde.
Prisen er selvsagt en ting, og normalt koster denne pc'en 14k, men jeg tror den er verdt hver krone.

Men drit i pc'en, det store poenget her er at jeg handla hos Elkjøp, og at de har serva meg på en utrolig bra måte.
Mange skyr sånne kjeder som pesten, men på noen punkter så er de kanskje bedre og mer strømlinjeforma enn konkurrentene.
Jeg tar i alle fall helg med et stort smil. ICON_SMILE

Roy

Moderator  support