Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Punktering og luftfylling under maraton-ritt

Punktering og luftfylling under maraton-ritt #1966572 01/06/2015 10:56
N
NilsStrom Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Av og til er uhellet ute. Guffa tetter ikke hullet, og det lekker ut luft litt etter litt. Etter et par-tre-fire forsøk er all CO2 oppbrukt, og man sitter igjen med en slange, men uten midler for å pumpe den opp.

Hva gjør dere?

Nødpumpe montert på sykkelen? Patronbelte?

Redigert av NilsStrom; 01/06/2015 13:27.
Re: Pungtering og luftfylling under maraton-ritt [Re: NilsStrom] #1966580 01/06/2015 11:10
O
olaho Offline
Medlem
Medlem
O
To (eller flere) CO2-patroner - for min del likt antall CO2-patroner + 1 som jeg har med slanger (ofte to slanger). Den første CO2-patronen brukes da til det du skisserer, og så har man en-til-en mellom antall slanger og patroner. Eventuelt liten nødpumpe, men det tar jo lang tid og er frustrerende...

Re: Pungtering og luftfylling under maraton-ritt [Re: NilsStrom] #1966583 01/06/2015 11:13
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Stor nødpumpe. CO2 for å få det til å gå fort, pumpe til å komme videre når det går skeis. Da er det fordelaktig å ha en stor pumpe. Små pumper er ganske kjipt i ritt hvis man ikke vil at klokken skal rase fra deg.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Pungtering og luftfylling under maraton-ritt [Re: NilsStrom] #1966641 01/06/2015 12:58
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg anbefaler en sånn:
http://www.specialized.com/no/no/ftb/pumps/portable-mountain-pumps/air-tool-mtb-pump

Den virker fantastisk bra, riktig nok ikke ministørrelse, men noe som virker vinner over noe som er mini. Og så finnes den i en miniutgave også.

LarsB

Re: Pungtering og luftfylling under maraton-ritt [Re: NilsStrom] #1966646 01/06/2015 13:03
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har denne som nødpumpe i sekken eller lomma:
http://www.lezyne.com/product-hpumps-hp-techdrivehp.php
http://www.lezyne.com/product-hpumps-hv-techddrivehv.php

Liten og lett, men pumper nok luft til at det faktisk går an å bruke den.

Redigert av torsteinvh; 01/06/2015 13:14. Rediger grunn: Slurvet med linken...

With light parts come great responsibility
Re: Pungtering og luftfylling under maraton-ritt [Re: torsteinvh] #1966648 01/06/2015 13:09
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: torsteinvh

Hvorfor kjøre med HP, når techdrive også finnes i HV? Da går det jo litt fortere også (en del).

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Pungtering og luftfylling under maraton-ritt [Re: baronKanon] #1966654 01/06/2015 13:14
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: baronKanon

Hvorfor kjøre med HP, når techdrive også finnes i HV? Da går det jo litt fortere også (en del).

Mente selvfølgelig HV... Gikk litt fort med linken... ICON_BLUSH

Re: Pungtering og luftfylling under maraton-ritt [Re: torsteinvh] #1966656 01/06/2015 13:18
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: baronKanon

Mente selvfølgelig HV... Gikk litt fort med linken... ICON_BLUSH
Puh... ICON_WINK

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Pungtering og luftfylling under maraton-ritt [Re: NilsStrom] #1966658 01/06/2015 13:20
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
PUNGtering? AU! Høres vondt ut! ICON_WINK

Re: Punktering og luftfylling under maraton-ritt [Re: Stein] #1966662 01/06/2015 13:27
N
NilsStrom Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Sitat: Stein
PUNGtering?

Takk for korreksjon yes Her var det en gammel og godt innøvet skrivefeil som nå ble rettet.

Edit: Leste nå mitt orginalinnlegg i "ny kontekst". Ler så tårene triller ICON_LAUGH

Redigert av NilsStrom; 01/06/2015 13:39.
Re: Punktering og luftfylling under maraton-ritt [Re: NilsStrom] #1967361 02/06/2015 18:50
Kjørpå! Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg kjører vittora guffespray på setepinnen og slange pluss patron i reserve

Kjørpå!
Re: Punktering og luftfylling under maraton-ritt [Re: NilsStrom] #1967364 02/06/2015 18:57
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg har alltid med meg to slanger i maratonritt, selv med slangeløst oppsett.
Ofte bruker jeg gasspatronen i et forsøk på å få guffa til å tette ved en punktering. Går ikke det er det frem med en slange og pumpe.

I Terrengsykkelrittet hadde jeg med to 25 grams patroner, to slanger og pumpe. Alt lagret i en SWAT-vest under trøya.
http://terrengsykkel.no/Utstyr/Test/SWAT

I maratonritt må man ofte komme seg til mål for egen maskin, selv når man anser løpet for kjørt. Det er vanskelig å få haik langt ute i skogen eller oppe i fjellet. Derfor helgarderingen.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Punktering og luftfylling under maraton-ritt [Re: NilsStrom] #1967386 02/06/2015 19:23
K
krisch Offline
Ringrev
Ringrev
K
Hmm, punkterer dere ofte? Jeg har syklet ritt i ti år og har aldri(bank i bordet) punktert og har derfor aldri med rep.saker. Kjører stort sett slangeløst og med guffe.

Re: Punktering og luftfylling under maraton-ritt [Re: krisch] #1967409 02/06/2015 19:53
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: krisch
Hmm, punkterer dere ofte? Jeg har syklet ritt i ti år og har aldri(bank i bordet) punktert og har derfor aldri med rep.saker. Kjører stort sett slangeløst og med guffe.

Og det tør du og si høyt. Neste tur punkterer du. Tro meg.

Re: Punktering og luftfylling under maraton-ritt [Re: krisch] #1967436 02/06/2015 20:49
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: krisch

Jeg har syklet åtte terrengritt så langt i år.
Jeg har punktert tre ganger.
Dessverre kom to på første etappen i tredagersrittet Volcat, mens den tredje kom på førsteetappen i La Rioja Bike Race, et annet tredagersritt.

Jeg punger en del i ritt fordi jeg er treig i starten, eller starter langt bak og må passere mange nedover. Da kan man ikke sykle de fineste sporene. Ofte går det bra, noen ganger ikke. Sykler jeg rolig nedover finner jeg ikke flyten.

Øyvind Aas
Re: Punktering og luftfylling under maraton-ritt [Re: sykkeloyvind] #1967558 03/06/2015 07:20
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind
Ofte bruker jeg gasspatronen i et forsøk på å få guffa til å tette ved en punktering. Går ikke det er det frem med en slange og pumpe.

I Terrengsykkelrittet hadde jeg med to 25 grams patroner, to slanger og pumpe. Alt lagret i en SWAT-vest under trøya.

I maratonritt må man ofte komme seg til mål for egen maskin, selv når man anser løpet for kjørt. Det er vanskelig å få haik langt ute i skogen eller oppe i fjellet. Derfor helgarderingen.

Er ikke den litt skummel om man skulle tryne og lande på ryggen? Man hører jo historier om de som har pumper i sekker uten ryggbeskyttelse som har tryna og fått brista ryggvirvler pga pumpa i sekken.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Punktering og luftfylling under maraton-ritt [Re: Hoaas] #1967580 03/06/2015 07:44
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas

Er ikke den litt skummel om man skulle tryne og lande på ryggen? Man hører jo historier om de som har pumper i sekker uten ryggbeskyttelse som har tryna og fått brista ryggvirvler pga pumpa i sekken.

Den er vel ikke noe skumlere enn hvis jeg skulle hatt pumpa i lomma på trøya.
Man hører historier om folk som brekker ryggen på alle uheldige måter, det betyr ikke at det er en reell fare for alt.
I det daglige har jeg som regel pumpa i en liten sekk, men på ritt gjør jeg unntak.

Øyvind Aas
Re: Punktering og luftfylling under maraton-ritt [Re: NilsStrom] #1967599 03/06/2015 08:11
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Sykler med en slik i lomma på ryggen.
Går jeg nesegrus på ryggen i skogen, så er det vel uansett så ujevnt underlag at dette ikke har noen betydning. Sikkert like farlig med mobiltelefon og glass som kan ryke på den...

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Punktering og luftfylling under maraton-ritt [Re: sykkeloyvind] #1967608 03/06/2015 08:22
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit

Jeg har akkurat det samme med meg, og det var jeg glad for i terrengsykkelrittet. Fikk sigepunktering på slangeløst bakhjul, brukte første patron. Men det tettet ikke, la inn slange og prukte andre patron. Og så fikk den sigepunktering. Da var jeg veldig glad for slage nummer to og pumpa. Under de forholdene som var da hadde det blitt SVÆRT ubehagelig å gå sakte til mål mens man hakka tenner.

På alt annet enn UB cup er det med to slanger og pumpe. CO2 på ritt eller når det er så dårlig vær at det ikke er gøy å stå og pumpe.

Og nei, jeg punkterer ikke ofte jeg heller men drasser med dette for å slippe å rusle langt med karbonsåler. Jeg har gått ned fra Barlindåsen og hjem en gang og ønsker ikke å gjenta det.

LarsB

Re: Punktering og luftfylling under maraton-ritt [Re: NilsStrom] #1969612 08/06/2015 08:15
N
NilsStrom Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Takk for alle svar og innspill så langt. Veldig nyttig. Ser at noen velger å ha med pumpe på ryggen. Hvorfor ikke montert på sykkelen, f.eks under flaskeholderen?

Re: Punktering og luftfylling under maraton-ritt [Re: NilsStrom] #1969645 08/06/2015 09:01
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: NilsStrom
Takk for alle svar og innspill så langt. Veldig nyttig. Ser at noen velger å ha med pumpe på ryggen. Hvorfor ikke montert på sykkelen, f.eks under flaskeholderen?

For min egen del er det flere grunner:
- Pumpa kan bli møkkete/sølete, og på sikt ødelagt av dette
- Ser stygt ut
- Holderen er unødig vekt når man ikke har med pumpa

Re: Punktering og luftfylling under maraton-ritt [Re: NilsStrom] #1969712 08/06/2015 10:34
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg har med meg slange/r + pumpe på lomma (en billig og stygg, men kraftig Blackburn.). Har aldri fått helt til det co2 greiene når pulsen er høy og rullgardina nede.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Punktering og luftfylling under maraton-ritt [Re: NilsStrom] #1969745 08/06/2015 11:22
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: NilsStrom

Klart du kan ha den montert slik. Det er veldig praktisk, ser fint ut og du får lavere tyngdepunkt på vekten hvis man er opptatt av sånt. Holderen til min pumpe veier 13g slik at det ikke er noe ekstra vekt å snakke om. Pumpa er montert året rundt så jeg alltid vet at pumpa er med. Eneste ulempen jeg har merket meg er at på min sykkel så kommer pumpa i veien for festearmen på sykkelstativet. Anbefales.

Re: Punktering og luftfylling under maraton-ritt [Re: NilsStrom] #1969850 08/06/2015 14:10
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Har også pumpe på ramma og er veldig fornøyd med det. Som Paulus skriver så veier disse plastfestene ingenting (10-15 gram), har enda til gode å oppleve at en pumpe blir ødelagt av møkk/søle, og jeg sykler hele året uansett vær. Om det ser så forferdelig mye styggere ut med pumpe på ramma enn en bulende baklomme med en pumpe stikkende opp - som i tillegg er en fare ved fall, vet jeg ikke helt om jeg er enig i, men for meg så oppveier uansett de praktiske og sikkerhetsmessige fordelene eventuelle estetiske ulemper.

Moderator  support