Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tåkesyn etter langt ritt

Tåkesyn etter langt ritt #1966382 31/05/2015 22:26
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
På lørdag syklet jeg Color Line Setesdal Tour fra Kristiansand til Hovden. Jeg brukte Giro Air Attack med visir i stedet for briller, og mot slutten var forholdene ganske dårlige (vått og 1-2 plussgrader), så det at utsikten var redusert tilskrev jeg dritt og møkk på visiret.

Da jeg kom i mål og tok visiret av, så så jeg i grunnen ikke bedre i det hele tatt. Det var som om innsiden av øynene hadde dugget/var tåkete, og alt var i grunnen litt uskarpt. Å lese tekstmeldinger på mobilen var umulig, men de litt større fontene kunne jeg lese med et nødskrik.

Etter noen timer på bussen på vei hjem så ble det gradvis bedre, og rundt 5 timer etter målgang var synet bortimot normalt igjen. Var jo litt tørr/sår på øynene, men morgenen etter var alt helt fint.

Jeg merker jo at det er mer trekk bak visiret enn med briller, og jeg blir litt tørr på øynene av det, men det kan neppe være forklaringen, for jeg har opplevd dette en gang før også, og da uten visir. Husker ikke hvor eller når, bare at det har skjedd.

Det skal sies at jeg ikke spiste noe som helst under rittet (hadde med gel, men fingrene var så kalde at jeg gav opp å få det i meg), men jeg hadde sportsdrikke på flaskene. På grunn av kulden drakk jeg vel muligens ikke stort mer enn en drøy liter på hele turen (drøye 6 timer). Kan jo tenkes at dette er noe av forklaringen, men kan det være hele forklaringen?

Re: Tåkesyn etter langt ritt [Re: mroek] #1966387 31/05/2015 23:02
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S

Re: Tåkesyn etter langt ritt [Re: mroek] #1966446 01/06/2015 06:50
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Ikke helt ulikt det som skrives i den tråden, men heller ikke helt det samme.

Re: Tåkesyn etter langt ritt [Re: mroek] #1966450 01/06/2015 06:54
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Og jeg var heller ikke egentlig så veldig utmattet. Selvfølgelig ganske stiv og støl i kroppen etter mange timer på setet, men på ingen måte utslitt.

Re: Tåkesyn etter langt ritt [Re: mroek] #1966458 01/06/2015 07:17
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Jeg kjører med samme hjelm og opplever det samme, det er litt mere trekk enn med briller.
Kjørte Nordhordland rundt i går og hadde tåke på synet flere timer etterpå.
Det skumleste var dog da vi kom inn i en mørk tunnel og jeg måtte rive av visiret

Re: Tåkesyn etter langt ritt [Re: mroek] #1966972 02/06/2015 06:34
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det du opplevde er helt vanlig når det er regn og dårlig vær. Det skyldes bare at det kommer for mye vann/møkk/vind inn i øynene og for mitt vedkommende skjer det samme uansett hvilke briller/hjelm jeg bruker ettersom det uansett kommer inn mye vann og møkk. Jeg har aldri hørt om noen som ikke har blitt bra igjen etter noen timer. Det kan hjelpe noe å "vaske" øynene med øyedråper etter rittet.

Re: Tåkesyn etter langt ritt [Re: Open 1.0] #1967683 03/06/2015 09:59
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Det er en variant av snøblindhet. Summen av mekanisk stress (vind, kulde, sand) og solstråling i timesvis gjør at linse og hornhinne hovner opp og gir uklart syn. Det går over av seg selv men kan gjøre veldig vondt. Kan forebygges med store briller.

Lars

Re: Tåkesyn etter langt ritt [Re: mroek] #1967688 03/06/2015 10:04
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Takk for svar, alle sammen!
Jeg tror uansett konklusjonen er at det ikke er direkte farlig, men opplagt ubehagelig. Satser på at det blir lenge til neste gang jeg opplever dette, det er som sagt ikke dagligdags.

Re: Tåkesyn etter langt ritt [Re: mroek] #1967741 03/06/2015 11:14
progres Offline
Besatt
Besatt
En rar og sjelden (?) problemstilling.

Det er et par ting som er uavklart og som du må tenke litt på:
1- du skriver ingen ting om øyesmerte ( hoven hornhinne gjør kraftig vondt - og responderer godt på voltaren øyedråper).
Er du svimmel samtidig ?
2- ellers frisk kar ? / bruker du medisiner av noe slag ( blodtrykk etc)
3- opplever du tåkesyn på ett eller begge øyne
4- din alder / familiær belastning av noe slag ift øynene ( katarakt, ..) ?

nuh - litt å tenke på.

var jeg i din situasjon så ville jeg gjort en avtale med en øyelege som kunne vurdert deg i en "akuttsituasjon" da plagene er tilstede ( vurdering av synsstyrke/ synsfelt/ hornhinne). Mye bedre enn tilfeldig synsing herfra - og lar seg sikkert ordne hvis du får lagt fram problemet for en samarbeidsvillig øyelege.

men: Hornhinneødem er det mest sannsynlige, og vil lett avløres ved at man ser en lett sløret hornhinne ved skrått innfallende lys. Dette kan en vanlig almenpraktiker også sjekke.
Ps: noen her inne som har opplevd det samme etter bastu_besøk ?

Re: Tåkesyn etter langt ritt [Re: mroek] #1967872 03/06/2015 14:02
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Hmm. Tror det vil bli særdeles vanskelig å få sjekket dette i en akuttsituasjon, for jeg har som sagt bare opplevd det to ganger, og den første klarer jeg ikke å huske, annet enn at det var etter sykling/ritt. Kan altså ikke på noen enkel måte fremprovosere det.

Ellers:
1) Ikke smertefullt, nei. Kun tørr og litt sår på øynene. Ikke svimmel i det hele tatt.
2) Jepp, som en fisk. Ingen medisiner overhodet.
3) Det var likt på begge øynene.
4) Ikke som jeg kjenner til

Moderator  support