Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan lage god og varig drenering?

Hvordan lage god og varig drenering? #1966199 31/05/2015 15:48
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Om et par dager skal vi ha en dugnad der vi vil jobbe med dreneringen på en av stiene i Bymarka (Gammelstien), men hvordan lager man egentlig varig og god drenering? Jeg forstår prinsippet med fall ICON_SMILE

På akkurat denne stien er vi heldige og har ok fall langs med hele stien. Ofte graver vi en stikkrenne og ting ser bra ut, men etter kun kort tid kollapser renna og ting er tilbake der de var. Naturen gjør en stor del av jobben og så hjelper vi til med å sykle og spøle over dem. Noen ganger kan vi finne stein å legge over, men de forsvinner også ofte nedi etterhvert. Jeg tenker vel at det må finnes metoder som gir både penere og mer varig løsning, men hva funker best?

Jeg tenker på muligheten for å grave litt dypere renner og så legge perforerte dreneringsrør nedi. Har dere trua på det? Kan man da legg jord over og satse på at det holder seg tørt?

Re: Hvordan lage god og varig drenering? [Re: erikskon] #1966200 31/05/2015 15:51
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Oppfølgingsspørsmål: Er alle dreneringsrør perforert på en eller annen måte på den ene siden?

Re: Hvordan lage god og varig drenering? [Re: erikskon] #1966205 31/05/2015 16:17
fjøråsyklist Offline
Veteran
Veteran
Med dreneringsrør, mener du plastrør? Det synes hvertfall ikke jeg hører hjemme i naturen.
Om en steinsetter "sideveggene" på renna vil det kanskje holde seg bedre? Altså lage en slags kanal...
Bare en tanke, muligens litt vanskelig i praksis.

Re: Hvordan lage god og varig drenering? [Re: erikskon] #1966213 31/05/2015 16:45
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
Litt utfordrende å fine nok stein, kanskje. Det beste ville vel være å grave grøft meg fylle stein i de? Alternativt å lage noe av tre?

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Hvordan lage god og varig drenering? [Re: erlendisme] #1966231 31/05/2015 17:48
P
PerR Offline
Fersking
Fersking
P
Tror det vil være viktig med grov stein for å hindre at stikkrenna på tvers av stien tetter seg. Eventuelt lage en stikkrenne av tre som graves ned. I tillegg bør det grøftes på oversiden av stien langs problemområdet for å samle vannet gjennom stikkrenna.

Re: Hvordan lage god og varig drenering? [Re: erikskon] #1966243 31/05/2015 18:15
O
OnlyG Offline
Fersking
Fersking
O

Re: Hvordan lage god og varig drenering? [Re: erikskon] #1966244 31/05/2015 18:17
I
iverta Offline
Ringrev
Ringrev
I
Steingrøft var helt vanlig tidligere. Men, som det sies, det krever mye stein og er veldig arbeidssomt.
Grave ned materialer? Det varer ikke veldig lenge før det råtner.
Bruker man plastrør må man grave dypt, så de ikke blir synlige.
erikskon: er det drensrør, så er de perforert, ja.
Ps: som fyll oppå kan man bruke sagspon, det råtner veeeeeeldig sakte, og er lett å transportere! Drenerer veldig bra!

Re: Hvordan lage god og varig drenering? [Re: erikskon] #1966254 31/05/2015 18:33
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg synes det er greit å legge plastrør ut i naturen dersom det legges ordentlig skjult og det gir en ønsket effekt. Men selvsagt kun der det virkelig er nyttig og når det til sist blir skjult. Jeg vil gjerne gjøre det kun med naturmaterialer, men da kommer vi ikke langt og det er mange stier som trenger hjelp nå.

Plast eller ikke plast er vel noe vi kan diskutere på dugnaden, dersom flertallet er negative til det skal ikke jeg ta meg til rette ICON_SMILE

Eksemplet OnlyG viste til var jo imponerende, der man har godt med tilgang til stein får vi prøve på slikt.

Jeg har lest litt videre nå og dersom man legger perforerte drensrør så kan man vel vurdere å legge en duk over for å hindre at røret går tett. Ser også at det diskuteres frem og tilbake om hullene skal peke opp eller ned.

Helt enig i at det er viktig å tenke på å lede bort vannet, det er vel veldig viktig, å fjerne årsaken, men for å gjøre det effektivt kan vel også rør være nyttig.

Re: Hvordan lage god og varig drenering? [Re: erikskon] #1966266 31/05/2015 18:58
alfaist Offline
Entusiast
Entusiast
Skal man legge drensrør må man ikke bruke duk, men bør ha singel. hvis ikke gror de igjen. (det har noe med levetid) Det som gir lengst levetid er selvsagt drensrør med 15cm+- singel+ duk rundt.

Captain slow

Stevens Haze Selvkomp
Giant Trance.
Monoc racer.

Re: Hvordan lage god og varig drenering? [Re: erikskon] #1966298 31/05/2015 20:04
Husbyn Offline
Fersking
Fersking
Hei
Vi i Nordfjord Grovsyklarlaug har i hele vår jobbet i herdig med et stiprosjekt som har krevd mye jobb. Store deler har vært dreneringsprosjekter, der stein, grus og sand har vært viktige elementer. Har prøvd oss litt frem, men har lært at hastverk er lastverk. Hatt fokus på at ting skal være bærekraftige, og langsiktige inngrep. Vi har hatt relativt god tilgang på stein, grus og sand, men har blitt mange turer med bøtter og nett fylt med masse som har blitt bært til stien. Det vi har sett funker bra, er å grave seg godt ned i stien og fjerner effektivt torv/røtter/trevirke og fylle med grov, rund stein. Deretter fylle på med litt mindre stein og avslutte med grus/sand og eventuelt heller. Veit at i sogndal har Sogn Terrengsykkel gjort seg lignende erfaringer, dvs hastverk er lastverk. For tips og triks vil jeg anbefale kisteveit som dreneringstriks. Arbeidskrevende, men varig.
Nå skal det sies at vi og er opptatt av at vårt bidrag til det lokale stinettet skal være et godt stykke håndtverk, og at det er noe andre brukere av stiene skal sette pris på, mao forbinde grovsyklister med kvalitet ICON_SMILE
Mvh
Jørgen Dølvik Husbyn
Nordfjord Grovsyklarlaug

Nordfjord Grovsyklarlaug

Moderator  support