Sykkel-analfabet søker hjelp
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: lektorHaugen]
01/06/2015 11:26
|
btm
Besatt
|
Besatt
Min tjukkas har 32 tenner på det største drevet, og det ville jeg har opplevd som for lite. Har du annen utveksling på din sykkel, eller opplever du det bare ikke som et problem? Har ikke du ICT? Da har du vel faktisk hele 36 tenner på største krankdrev, det er det jaffal på min ICT ops. 
btm
|
|
|
[Re: kodax]
01/06/2015 11:40
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg sliter med å forstå at fatbike er "genialt" til bypendling. Med mindre man prioriterer dager med snø og / eller mye slaps. At det nok funker bra er en annen sak. Komforten er jo veldig god da, og hvis man skal innom Oslo sentrum med trikkeskinner, dårlig asfalt og fortauskanter så er det genialt. At komforten blir høyere tviler jeg ikke på. Har bare bysyklet med 29, 26 og CX, har vel egenltig ikke opplevd trikkeskinner eller fortauskanter som noe problem. Sier ikke at fatbike er en dårlig bysykkel og har man lyst har man lov. Men jeg tror at for mange vil for eksempel en 29 med stiv gaffel være et vel så godt alternativ. 29 med stiv gaffel vil jeg tro er bedre enn landeveissykkel, cx, hybrid, 26, fs, bysykkel og alt annet folk sykler på. Hvordan det skal være bedre enn en sykkel med fetere dekk skjønner jeg ikke, da jeg er overbevist om at fetere er bedre og dermed "genialt", men 29 er sikker "nok" bredde i mange tilfeller. Når snøen kommer risikerer man derimot å uansett måtte bytte til bredere hjul. Forøvrig er det vel ikke mange steder det selges 29 med stiv gaffel, Til prisen av en ganske tung fatbike får du en helt grei 29er med en dempegaffel du kan selge brukt og erstatte med en stiv gaffel uten å bruke så mye mer penger. Og sykkelen vil være to-tre kilo lettere. Om man mener det å sykle på ubrøytede veier er et viktig kriterie skjønner jeg at man velger fatbike. Men siden vi diskuterer bysykling føler jeg det er et lite relevant kriterie. Jeg kommer på en eller to dager i vinter det var sånn. Når det er sagt. Jeg har lyst på fatbike selv. Og jeg tror fatbike er et utmerket alternativ som bysykkel, samtidig som sykkelen selvsagt kan brukes til veldig mye mer.
|
|
|
[Re: Hypercube1729]
01/06/2015 11:43
|
kodax
Veteran
|
Veteran
Godt poeng. Jeg har 1x11, og det er levert med minste klinge foran (28t). Til vinterbruk er det ikke så ille, men til sommerbruk er det for lite. Største bak er jeg aldri i nærheten av å bruke på sommeren, så en større FSA COMET COMPACT 386 SINGLE bestilles så snart de er tilgjengelige.
Disclaimer: Alle mine uttalelser ang fatbike er i hovedsak basert på helårs pendling i Oslo. Det har jeg god erfaring med. Derimot har jeg ikke mye erfaring med terrengbruk, skisporsykling etc., så mine råd passer nok kanskje ikke gjennomsnittsfatbikekjøperen. Butikkene vil jo ikke selge fatbike i stedet for andre sykler, de vil selge den i tillegg til andre sykler. De vil derfor i hovedsak fokusere på at dette er en snøsykkel. Det mener jeg er tull. Mange sier jo de har stor glede av dem i terrenget og på grus, og jeg mener altså at de er geniale til pendling/asfalt:)
|
|
|
[Re: btm]
01/06/2015 12:58
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Min tjukkas har 32 tenner på det største drevet, og det ville jeg har opplevd som for lite. Har du annen utveksling på din sykkel, eller opplever du det bare ikke som et problem? Har ikke du ICT? Da har du vel faktisk hele 36 tenner på største krankdrev, det er det jaffal på min ICT ops. Hmmmm.... Ser man det. Joda, det stemmer, men det er heller ikke så fryktelig mye. Det er det samme som minstedrevet på pendlersykkelen, og det brukes sjelden.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
[Re: kodax]
01/06/2015 13:03
|
Dan
More than words
|
More than words
Godt poeng. Jeg har 1x11, og det er levert med minste klinge foran (28t). Til vinterbruk er det ikke så ille, men til sommerbruk er det for lite. Dere stresser for mye på vei til jobben. Jeg anbefaler noen måneder med singlespeed så vil dere oppdage tre ting. Man kommer seg til jobben til slutt uansett. Man overlever å bli forbikjørt av andre syklister. Det er deilig å komme frem uten å ha 200 i puls på vei inn til dusjen.
|
|
|
[Re: Dan]
01/06/2015 13:38
|
kodax
Veteran
|
Veteran
Til prisen av en ganske tung fatbike får du en helt grei 29er med en dempegaffel du kan selge brukt og erstatte med en stiv gaffel uten å bruke så mye mer penger. Og sykkelen vil være to-tre kilo lettere.
Dempegaffel som veier tre kilo mer enn en vanlig gaffel? Da mistenker jeg at resten av sykkelen også har relativt tunge komponenter:) Den ekstra kiloen eller to min fatbike har ift en stiv 29er i samme prisklasse mener jeg har minimalt å si ift fordelene de brede og store dekkene har. Dere stresser for mye på vei til jobben. Jeg anbefaler noen måneder med singlespeed så vil dere oppdage tre ting. Man kommer seg til jobben til slutt uansett. Man overlever å bli forbikjørt av andre syklister. Det er deilig å komme frem uten å ha 200 i puls på vei inn til dusjen.
Hæ, dusje gjør jeg når jeg kommer hjem. Til jobb er det mest nedover, men for at det skal se episk ut må jeg nå late som jeg trår langsomt i stedet for å faktisk gjøre det;)
|
|
|
01/06/2015 17:38
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Godt poeng. Jeg har 1x11, og det er levert med minste klinge foran (28t). Til vinterbruk er det ikke så ille, men til sommerbruk er det for lite. Dere stresser for mye på vei til jobben. Jeg anbefaler noen måneder med singlespeed så vil dere oppdage tre ting. Man kommer seg til jobben til slutt uansett. Man overlever å bli forbikjørt av andre syklister. Det er deilig å komme frem uten å ha 200 i puls på vei inn til dusjen. Dan, da... Den var tynn! Holder ikke å komme fram til lunsj! Ikke er det så greit å sykle hjemmefra klokka seks, heller.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
01/06/2015 17:56
|
wasrud
Veteran
|
Veteran
Nuvel predikanter...Selv om det ruller veldig bra med Pugsleyen med maxxis mammoth og rett lufttrykk, så vil jeg nå påstå at det stort sett (med unntak av en del dager vinterstid) er kjappere og bedre egna gjennom byen med Genisisen min (en Croix de fer med 35mm dekk). Ser kanskje ikke så "dandy" ut da...
|
|
|
01/06/2015 19:47
|
Hypercube1729
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Minus: Pris og tilgjengelighet på deler, samt sirkusfaktoren. Jeg er i en såpass heldig situasjon at 'pris' ikke er noen minus. Og hvordan kan sirkusfaktoren være minus, når hele poenget er at jeg ønsker å være en klovn? At sykkelen ser så fjong ut er jo HOVEDPOENGET med å skaffe den. Alle andre årsaker er rasjonalisering. Komforten er jo veldig god da, og hvis man skal innom Oslo Bergen sentrum med trikkeskinner bybaneskinner, brostein belagte gater, vått, glatt føre, dårlig asfalt og fortauskanter så er det genialt.
- Overlegen komfort - Trikkeskinner og hull er ikke en bekymring. - Ruller overlegent (med riktig dekk og lufttrykk) - Samme sykkelen kan brukes hele året. - Annerledes-faktoren
Tiltredes! Du har forstått det. You get a cookie! Om man mener det å sykle på ubrøytede veier er et viktig kriterie skjønner jeg at man velger fatbike. Men siden vi diskuterer bysykling.. Bysykling på ubrøytede fortauer vinterstid ja, og veier fulle av slaps og snø/regn. Velkommen til Bergen. 2 dager med snø som så smelter og det er herlig slaps og umåkete fortauer i en uke. Sånn har vi det 8 måneder i året. Fatbike høres genialt ut. (Jeg har forøvrig 2 såkalte normale sykler.) Dere stresser for mye på vei til jobben. [...] Det er deilig å komme frem [til jobben] uten å ha 200 i puls på vei inn til dusjen. For å gjøre saken enda mer bizarr; jeg bor faktisk bare 20 minutters gangavstand unna jobben. Sykler dit på 5 minutter. Med knappe 130 i puls jevnt over. (Har målt med pulsbelte.) Nuvel predikanter...Selv om det ruller veldig bra med Pugsleyen med maxxis mammoth [...] så vil jeg nå påstå at det stort sett er kjappere og bedre egna gjennom byen med Genisisen min (en Croix de fer med 35mm dekk). Ser kanskje ikke så "dandy" ut da... If it isn't dandy, you ain't gettin' candy!
|
|
|
01/06/2015 20:32
|
wasrud
Veteran
|
Veteran
kan du ikke bare kjøpe to da?
|
|
|
[Re: larsdx]
02/06/2015 04:21
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Om man mener det å sykle på ubrøytede veier er et viktig kriterie skjønner jeg at man velger fatbike. Men siden vi diskuterer bysykling føler jeg det er et lite relevant kriterie. Jeg kommer på en eller to dager i vinter det var sånn.
Bor i skogkanten i Oslo har syklet til og fra jobb på Bislett med fatbike de to siste vintrene. Problemet vinterstid er at sykkelfelt gjerne ikke er brøytet, samt det er mye salt og gugge der man kan sykle i veibanen. Sykling til jobb for meg blir da gjerne litt skiløyper opp mot Linderudkollen, muligens ned alpinbakken, over noen tråkk i noen parker, ned langs umåka deler av akerselva, og inn på litt mer snøfattige deler når jeg nærmer meg Bislett, men gjennom det som finnes av parker og annet som tar meg bort fra veibanen. Alt i alt veldig mange dager per vinter der fatbike er perfekt til bysykling. Dog, man kan jo finne lettere traséer enn de jeg velger :-) Bysykling ellers gjøres med en Cube Editor.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: wasrud]
02/06/2015 08:04
|
kodax
Veteran
|
Veteran
Nuvel predikanter...Selv om det ruller veldig bra med Pugsleyen med maxxis mammoth og rett lufttrykk, så vil jeg nå påstå at det stort sett (med unntak av en del dager vinterstid) er kjappere og bedre egna gjennom byen med Genisisen min (en Croix de fer med 35mm dekk). Ser kanskje ikke så "dandy" ut da... Selv om det fins dekk med mer mønster enn Mammoth, så syns jeg allikevel du sammenliger traktor med Ferrari og Porsche. Jeg har vanskelig for å tro at det første ruller i nærheten like bra som de to siste: 
|
|
|
02/06/2015 10:38
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Redigert av Espen W; 02/06/2015 10:42.
|
|
|
[Re: Espen W]
02/06/2015 11:24
|
Hypercube1729
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jøss! Den videoen gav meg hakeslepp, gitt! Først så jeg bare de to syklistene på racesykkel, og trodde at den tredje var på noe av det samme. Men da føreren av kamera-sykkelen så ned og avslørte sine fete dekk, og til og med dro fordi de med 4" dekk, ja det var ekstraordinært altså.
|
|
|
02/06/2015 11:41
|
Dan
More than words
|
More than words
Men da føreren av kamera-sykkelen så ned og avslørte sine fete dekk, og til og med dro fordi de med 4" dekk, ja det var ekstraordinært altså. Nå skal det vel i rettferdighetens navn nevnes at det ser ut som at Espen sitter i rimelig aero tuck med hendene langt inn på styret, mens de andre sitter rett opp ned med hendene oppe på bremsehendlene. Luftmotstand har sinnsykt mye å si så fort man kommer opp i litt fart. Ikke dermed sagt at ikke det går forbausende fort med fatbike. Bare at det ikke er sikkert at det hadde vært like lett å passere noen på racer som faktisk prøvde å stikke av. 
|
|
|
02/06/2015 12:26
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Ikke dermed sagt at ikke det går forbausende fort med fatbike. Bare at det ikke er sikkert at det hadde vært like lett å passere noen på racer som faktisk prøvde å stikke av. Ikke like lett, men det funker det og. Var en tur rundt Nordmarka ifjor vår da det kom opp en kar på en grom Cannondale racer med deep dish aero landeveishjul. Han prøvde å kjøre fra på flata etter Klekken, men greide det ikke. Da vi bikket bakketoppen ned mot Norderhov (eplehagen) tro han på som en villmann og fikk noen titalls meter siden han hadde 50 eller 53-11 utveksling, mens jeg makset ut fort med 28-10 og måtte rulle mens han kunne trå og bygge mer fart før han gikk ned i aero stilling. Likevel så rullet jeg ham inn, forbi og fra før jeg snudde i bånn av bakken og syklet opp igjen, tok til høyre mot Åsa og derfra opp godbakkene til Damtjern.
Redigert av Espen W; 02/06/2015 12:26.
|
|
|
11/06/2015 22:47
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Til trådstarter, hvis du ikke har kjøpt sykkel: Sjekk Birksport.no de har nå 20 % på alt inkludert Pivot Les fat! Det betyr at du får den supre karbon fatbiken for 36720.- + frakt https://www.pivotcycles.com/bike/les-fat/
|
|
|
[Re: eldo472]
15/06/2015 11:46
|
Hypercube1729
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Til trådstarter, hvis du ikke har kjøpt sykkel: Sjekk Birksport.no de har nå 20 % på alt inkludert Pivot Les fat! Det betyr at du får den supre karbon fatbiken for 36720.- + frakt https://www.pivotcycles.com/bike/les-fat/ Supert, takk! Jeg skal ta en kikk.
|
|
|
|
|