Sykkel-analfabet søker hjelp
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: eldo472]
#1965765
30/05/2015 10:35
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 25
Hypercube1729
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: May 2015
Innlegg: 25 |
Får slå et slag for Scotten min siden det ble så mye skryt ICT her.
Den nye Scotten ser enda kulere ut med Bluto demper og ennå større dekk. Med 35mm Raceface next sl styre på 760 mm og kort 50mm stem er den rå nedover. Takket være korte kjedestag er den lettkjørt på sti Har fått tak i 100 mm brede felger og bruker de store Juggernaut 4.5" (2 mm smalere en snowshoe XL) som fulgte med. De triller bra i skogen og passer bra til sykkelen som innbyr til herjing. Holder greit følge med tynnsykler. Veier ca 14.7 med svære hjul og det er ikke så galt når man i tillegg har demper.
Canyon Dude er kanskje enda bedre, da den er lettere, men har bare 4" dekk.
Skulle jeg kjøpt en vesentlig dyrere sykkel, ser en Pivot Les Fat eller en Salsa Bucksaw i karbon mest fristende ut.
En rød Bucksaw i karbon er definitivt sykkelen du kan bruke til Café sykling i Bergen!
Hvor(dan) får man tak i disse syklene i Norge? Hverken min lokale G-sport eller XXL har noe som helst inne av Fatbikes. Trasig. Har du noen bilder forresten?
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: Hypercube1729]
#1965788
30/05/2015 11:54
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 25
Hypercube1729
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: May 2015
Innlegg: 25 |
Dævven! Jeg er helt grønn av misunnelse. Piggdekk for vinterbruk. Og du har i tillegg dempegaffel. Hvor tung totalt blir sykkelen da? Er ikke vekten problematisk?
Spesielt det siste bildet er verdt en million kroner! Det må vel være meninga med livet, vel? For en flott dag, flott landskap, flott utsikt. Ren rekreasjon, ren harmoni. Med en fatbike:-)
Men synker ikke selv en fatbike på sånt føre? Trodde ikke det da hjalp med 4,8 tommere og lavt trykk engang...
Redigert av Hypercube1729; 30/05/2015 11:56.
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: Hypercube1729]
#1965790
30/05/2015 11:57
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Hvor(dan) får man tak i disse syklene i Norge? Hverken min lokale G-sport eller XXL har noe som helst inne av Fatbikes. XXL sin nettbutikk har visst inne i M http://www.xxl.no/sykkel/sykler/fatbikes...1105303_1_styleEllers påstår "søk i varehus" at L finnes i flere butikker.
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: Hypercube1729]
#1965803
30/05/2015 12:24
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 25
Hypercube1729
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: May 2015
Innlegg: 25 |
Nå er det like før jeg tar et valg. Kommer til å kjøpe sykkel og sykle litt og ta bilder og poste her på forumet som takk for hjelpen.
Har bare et par små-spørsmål igjen. Hvilke av disse dekkene er best på våte føre/regn/ slaps/ nysnø på fortau etc. Ranger de fra topp til bunn. Og hvilken er best på asfalt/ brostein/ tørt føre/ året rundt:
Surly Lou og Bud 4,8 med slange, uten pigger Vee Snowshoe XL med slange, uten pigger Jumbo Jim 4,8 med slange, uten pigger
Alle kommer til å være på enten enten 100 mm eller 103 mm felger.
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: Hypercube1729]
#1965807
30/05/2015 12:29
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472
Veteran
|
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350 |
Med Snowshoe XL og Clownshoe veide den drøyt 15 kg. Med Sommer dekken veier den ca 14.7 kg Hadde den nede i 14.5 kg med Dillinger 5 på original felgene. Med lettere dekk som Jumbo Jim 4.0 kan man nok få den ned 13.7 kg.
Man slipper ut luft til dekka og underlaget bærer ved å prøve seg frem. Som oftest kommer man langt med 3 psi. Man kan gå langt under med XL og da kan man kjøre på veldig løst underlag.
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: Hypercube1729]
#1965866
30/05/2015 14:55
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 1,532
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 1,532 |
Ikke Surly Bud & Lou, i alle fall. Så mye knaster har du ikke bruk for, og de vil trille tyngre enn de andre.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: Hypercube1729]
#1965871
30/05/2015 15:02
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472
Veteran
|
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350 |
Dekk test http://www.fat-bike.de/fatbike-reifen-test/Snowshoe XL er ikke med i denne testen som er utført på sommerføre. XL vil jeg ikke påstå triller bra på vei. De har sannsynligvis best grep på våte røtter, glatte steiner og i våt snø da de har en veldig bra silica gummiblanding.
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: Hypercube1729]
#1965875
30/05/2015 15:12
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173 |
Nå er det like før jeg tar et valg. Kommer til å kjøpe sykkel og sykle litt og ta bilder og poste her på forumet som takk for hjelpen.
Har bare et par små-spørsmål igjen. Hvilke av disse dekkene er best på våte føre/regn/ slaps/ nysnø på fortau etc. Ranger de fra topp til bunn. Og hvilken er best på asfalt/ brostein/ tørt føre/ året rundt:
Surly Lou og Bud 4,8 med slange, uten pigger Vee Snowshoe XL med slange, uten pigger Jumbo Jim 4,8 med slange, uten pigger
Alle kommer til å være på enten enten 100 mm eller 103 mm felger. Bud/lou er helt rå på mye løs snø Xl helt rå på våte røtter, sten, svaberg. Helt klart bedre på det enn bud/lou. Xl ikke så bra som bud/lou på mye løssnø. Xl har jeg kjørt med i et år nå. Og de funker til alt. Men ruller ikke bra på asfalt. JJ, får jeg neste uke då vet ikke hvordan de er. Det jeg har lest så ruller de bra. Har sett selv at de flyter godt på løs snø. Tror de er fine på sommeren på våte og tørre brostein og asfalt Hint hint. Jeg håper det blir virkelighet av en fb med ca 5.6". Snowshoe 2 xl dekk. Jeg har sett det dekket. Og det er stort. Veldig stort. Får 4.8" til å se lite ut. Og de er høye. Mener de er 32". Leste du hadde lyst på en bb7.0. Veldig bra Sykkel. Utseendemessig er det den fineste fb, i mine øyne. Den er stabil i terrenget, lett å holde balanse. Den klatrer bra og flyter som en drøm på snø. Og ikke minst den er en av de letteste fb med 4.8" dekk og 100 felger (103) mm. jeg har syklet mye på 15 kg fb. Det funker, ikke noe tvil om det. Det funker enda bedre med lettere fb.
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: Hypercube1729]
#1965903
30/05/2015 16:55
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 25
Hypercube1729
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: May 2015
Innlegg: 25 |
^^ Yup, valget har falt på en av disse tre. De er jo hinsides dandy alle sammen, og top notch med tanke på rå specs og renommé. Den første er en selvbygget strøken Borealis Echo. Karbon ramme. Nextie 90 mm karbon felger med Borealis nav og Bud og Lou 4,8" dekk, satt opp slangeløst. Bluto 100 mm gaffel. RS reverb setepinne. Magura MT4 bremser. 1x11 X1 gir. Race Face Turbine krank. Superstar styre og Funn sete. Vekt: ca. 13 kg totalt. Pris: 30 000 kr,- http://i.imgur.com/02kuay2.jpg?1Den andre er en standard Nakamura Big Bob 7.0 med karbonramme, SRAM XX1, MT4 bremser, Jumbo Jim 4,8" dekk fra G-sport. Vekt: rundt 12 kg totalt. Pris 33 000 kr,- http://i.imgur.com/zYad0Lv.jpg?1Den tredje er en Surly Moonlander Special Ops, SRAM X1, Surly Bud og Lou 4,8" dekk. Vekt rundt 15 kr. Kun 18 000 kr,- http://i.imgur.com/3QFHtL3.jpg?1Se hvor nydelige alle tre syklene er! "Hva skal jeg velge, mang en dør står åpen. Valget skiller vismann fra tåpen" Hvilken ville DU valgt?
Redigert av Hypercube1729; 30/05/2015 17:18.
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: Hypercube1729]
#1966037
30/05/2015 23:12
|
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 846
iverta
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 846 |
Du plukker på øverste hylle  Den selvbygde borealisen har vel en nykost på godt over 40? Bbn er også lett og fin, men her er vekta uten bluto og reverb. Moonlandern er tynn ramme, store dekk. Tøft det også! Hva jeg ville ha valgt? Borealisen, tror jeg.. Er shimanomann (aldri hatt annet) men ingen av de kommer med det, så... Måtte vel ha levd med sram da.. Hvilken rammestr er det på borealisen?
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: iverta]
#1966038
30/05/2015 23:39
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 25
Hypercube1729
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: May 2015
Innlegg: 25 |
Du plukker på øverste hylle  Den selvbygde borealisen har vel en nykost på godt over 40? Bbn er også lett og fin, men her er vekta uten bluto og reverb. Moonlandern er tynn ramme, store dekk. Tøft det også! Hva jeg ville ha valgt? Borealisen, tror jeg.. Hvilken rammestr er det på borealisen? Ja, skal det være, så skal det være! Totalkostnadene på Borealisen var rundt 50k ble jeg opplyst. Jeg gikk også opprinnelig for Borealisen, men fant ut at rammestørrelsen er L, og jeg med mine 172 og knappe 70 kilo ble anbefalt M. Eieren mente jeg best burde prøvekjørt den før jeg la ut en såpass stor sum, for deretter å angre. Prøvekjøring er uaktuelt da jeg bor på andre siden av landet... Da står valget mellom Surly Moonlander Special Ops og Nakamura BigBob 7.0. Surly'en er en klassiker og (bokstavelig talt) en tungvekter innen fatbikes. Den er desidert mest Dandy og annerledes når det gjelder utseende. Du nevner at Moonlanderen har tynn ramme. Er det et problem? Blir den ikke stiv nok? Jeg er bare usikker på hvor lettkjørt den er. Har lest mange steder at den er litt tungstyrt. BigBob derimot er helt i toppklasse hva utstyr angår, med full karbonramme og er totalt sett nesten 5 kilo lettere enn Moonlander'en. Det er utrolig! Leken og lettkjørt, passer til alle underlag. Jeg liker også at vaierne går inni ramma.
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: Hypercube1729]
#1966060
31/05/2015 06:57
|
Registrert: Mar 2005
Innlegg: 1,327
wasrud
Veteran
|
Veteran
Registrert: Mar 2005
Innlegg: 1,327 |
høres ut som du må ha noe lett og fancy å vise fram i byen...da må du nok ha karbonade...(dvs. BigBob)
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: Hypercube1729]
#1966108
31/05/2015 09:23
|
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585
JonAre
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585 |
Surly har tynne rammer fordi de er lagd av stål. Kontrasten til de store dekkene blir enda større, som selvsagt ser veldig kult ut. Se også på ICT!
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: JonAre]
#1966125
31/05/2015 10:22
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 25
Hypercube1729
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: May 2015
Innlegg: 25 |
Surly har tynne rammer fordi de er lagd av stål. Kontrasten til de store dekkene blir enda større, som selvsagt ser veldig kult ut. Se også på ICT! Ja, både Ice Cream Truck og Moonlander var veldig jevnbyrdige kandidater lenge. Tror Moonlander veier ørlite grann mindre og har litt bedre specs uten at det utgjør noen stor forskjell. Det var til slutt utseende som gjorde at valget falt på Moonlander av disse to. Mulig jeg har lest ICT er mer lettkjørt og mindre vinglete enn Moonlander. Mulig det var omvendt...
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: Hypercube1729]
#1966126
31/05/2015 10:22
|
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 846
iverta
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 846 |
....det jeg mente da jeg skrev tynne rør, ja.  Tøft? Jepp! 
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: Hypercube1729]
#1966134
31/05/2015 11:01
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 1,532
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 1,532 |
Velger du Surly, bør du nok ha størrelse S. Jeg er like høy som deg (nøyaktig), og en Surly ICT størrelse S passer helt perfekt.
Til den bruken du har beskrevet, blir det kanskje å spørre seg om lav vekt og karbonramme er viktig for deg? Du står jo igjen med to veldig ulike kandidater. Generelt ville jeg tenkt at Moonlander er fin til langturer, gjerne med mye oppakning, samtidig som den ser raff ut. Men... til sykling rundt i byen... Lav vekt er kanskje ikke så dumt, akkurat da. Og du tar vel vanligvis ikke med deg sovepose og telt når du skal til jobb?
Til syvende og sist er det vil to spørsmål som bør avgjøre:
1. Hvilken sitter du best på? 2. Hvilken ser best ut?
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: lektorHaugen]
#1966141
31/05/2015 11:44
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 25
Hypercube1729
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: May 2015
Innlegg: 25 |
Og du tar vel vanligvis ikke med deg sovepose og telt når du skal til jobb?
Til syvende og sist er det vil to spørsmål som bør avgjøre:
1. Hvilken sitter du best på? 2. Hvilken ser best ut? Nei, selv de gangene jeg har nattevakt, har vi eget soverom på legevakten, så soveposer og telt blir unødvendig. Min sykkelbruk overgår aldri noe som jeg ikke kan ha i en ryggsekk. Det mest jeg bærer på er en laptop og matpakke. Jeg ville heller rearrangert spørsmålene slik, med viktigste øverst: 1. Hvilken ser best ut? 2. Hvilken er mest allsidig/ best all-rounder (asfalt/ våt føre/ snø på fortau) året rundt? 3. Hvilken er mest lettkjørt? . . . . . 100. Pris Når jeg har disse svarene vil ny sykkel bli kjøpt inn til uka :-)
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: Hypercube1729]
#1966145
31/05/2015 11:56
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
1. Hvilken ser best ut? [...] 100. Pris Hvor er supernalle når man har lyst å diskutere hype?  (Ikke noe vondt ment til trådstarter. Å kjøpe sykkel etter utseende har jeg selv gjort og har man råd har man lyst. Men det synes temmelig opplagt at fatbike har hoppet over haien nå.  )
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: Hypercube1729]
#1966158
31/05/2015 12:44
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 1,532
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 1,532 |
Og du tar vel vanligvis ikke med deg sovepose og telt når du skal til jobb?
Til syvende og sist er det vil to spørsmål som bør avgjøre:
1. Hvilken sitter du best på? 2. Hvilken ser best ut? Nei, selv de gangene jeg har nattevakt, har vi eget soverom på legevakten, så soveposer og telt blir unødvendig. Min sykkelbruk overgår aldri noe som jeg ikke kan ha i en ryggsekk. Det mest jeg bærer på er en laptop og matpakke. Jeg ville heller rearrangert spørsmålene slik, med viktigste øverst: 1. Hvilken ser best ut? 2. Hvilken er mest allsidig/ best all-rounder (asfalt/ våt føre/ snø på fortau) året rundt? 3. Hvilken er mest lettkjørt? . . . . . 100. Pris Når jeg har disse svarene vil ny sykkel bli kjøpt inn til uka :-) Spørsmål 1 av mine er det viktigste å få svar på for å finne ut av spørsmål 2 og 3 av dine. Sitter du greit på begge, vil jeg tror BigBob vil oppleves mest snerten. Noen kg vekt har litt å si! Begge vil ta seg fram over det meste. Men altså: Om du bestemmer deg for Moonlander, sparer du jo en drøss med penger, og har allerede bestemt deg for at vekt ikke er avgjørende. Da vil jeg anbefale å sette på en brun Brooks-sal, f eks denne. Den bør gjøre seg særdeles bra sammen med de fargene. Du kan kjøpe matchende holker, også. (Jeg vurderer den salen til min egen ICT...)
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: lektorHaugen]
#1966183
31/05/2015 14:41
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 25
Hypercube1729
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: May 2015
Innlegg: 25 |
Da vil jeg anbefale å sette på en brun Brooks-sal, f eks denne. Ha ha ha, ja nå snakker vi ordentlig pimping. Jeg kan ikke tro at det faktisk eksisterer slike produkter... enda mindre at det er noe marked for det... 
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: Hypercube1729]
#1966190
31/05/2015 15:24
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 1,532
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 1,532 |
Da vil jeg anbefale å sette på en brun Brooks-sal, f eks denne. Ha ha ha, ja nå snakker vi ordentlig pimping. Jeg kan ikke tro at det faktisk eksisterer slike produkter... enda mindre at det er noe marked for det... Det er faktisk veldig gode saler. De veier litt ekstra, men har du først kjørt dem inn, finnes det ikke bedre komfort. Folk som skal sykle skikkelig langt, bruker ofte Brooks. At de er utrolig slitesterke, hjelper også. (Jeg tullet ikke da jeg skrev at jeg vurderer en sånn selv. Har allerede Brookssete på pubsykkelen, og det er i en klasse for seg.) På en BigBob vil det nok se temmelig rart ut, men en Surly kler en sånn.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: Hypercube1729]
#1966429
01/06/2015 06:21
|
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585
JonAre
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585 |
Ikke glem Salsa i det hele. Som tidligere eier av Surly, og nåværende eier av Diamant F3 og Salsa Bucksaw, så må det sies at jeg mener at de to søsterselskapene Surly og Salsa er flinkere på finishen. Salsa leverte også sykkel med utstyr jeg var (nesten) helt fornøyd med, mens Diamanten og Surlyen gikk gjennom en del endringer. Diamanten ga mest for pengene.
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: Hypercube1729]
#1966513
01/06/2015 09:06
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
kodax
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266 |
Jeg gadd ikke lese gjennom alt, men hvis spørsmålet er hva som funker bra til bypendling, så er fatbike genialt. Jeg har syklet i to år nå, først på BB4.0 MK2, deretter BB6.0 MK4. Brede dekk og felger er best syns jeg. Ruller bedre og sluker ujevnheter bedre, og flyter bedre på vinteren. Jeg syns ikke det er "kult" med fatbike, det er bare det beste verktøyet til transporten. I tillegg er den genial til annen turbruk også. Minus: Pris og tilgjengelighet på deler, samt sirkusfaktoren.
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: Hypercube1729]
#1966519
01/06/2015 09:21
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
Jeg sliter med å forstå at fatbike er "genialt" til bypendling. Med mindre man prioriterer dager med snø og / eller mye slaps. At det nok funker bra er en annen sak.
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: larsdx]
#1966537
01/06/2015 10:05
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Jeg sliter med å forstå at fatbike er "genialt" til bypendling. Med mindre man prioriterer dager med snø og / eller mye slaps. At det nok funker bra er en annen sak. Komforten er jo veldig god da, og hvis man skal innom Oslo sentrum med trikkeskinner, dårlig asfalt og fortauskanter så er det genialt.
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: Dan]
#1966545
01/06/2015 10:20
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
kodax
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266 |
Jeg sliter med å forstå at fatbike er "genialt" til bypendling. Med mindre man prioriterer dager med snø og / eller mye slaps. At det nok funker bra er en annen sak. Komforten er jo veldig god da, og hvis man skal innom Oslo sentrum med trikkeskinner, dårlig asfalt og fortauskanter så er det genialt. - Overlegen komfort - Trikkeskinner og hull er ikke en bekymring, man kan følge med på trafikken i stedet for veien - Ruller overlegent (med riktig dekk og lufttrykk) - Samme sykkelen kan brukes hele året (jeg gidder ikke ha mer enn en racer i tillegg) Erfaringsmessig er altså fatbike best til mitt bruk. Jeg kan ikke påstå at det er best for andre, men jeg har vanskelig for å forstå at det er andre sykler som er mer geniale til dette. Jeg aksepterer at noen liker å ligge i bukken når de har lengre pendleavstand, og at noen syns det blir en for dyr sykkel å bruke til pendling, men argumenter som at de veier en kilo eller to mer enn andre pendlersykler syns jeg ikke er relevante. At det ruller dårligere er bare tøys, da har man ikke prøvd riktige dekk/lufttrykk. Kom gjerne med relevante argumenter mot at dette er en genial pendlesykkel, men jeg anbefaler å prøve det selv i stedet for å synse;)
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: Dan]
#1966551
01/06/2015 10:29
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
Jeg sliter med å forstå at fatbike er "genialt" til bypendling. Med mindre man prioriterer dager med snø og / eller mye slaps. At det nok funker bra er en annen sak. Komforten er jo veldig god da, og hvis man skal innom Oslo sentrum med trikkeskinner, dårlig asfalt og fortauskanter så er det genialt. At komforten blir høyere tviler jeg ikke på. Har bare bysyklet med 29, 26 og CX, har vel egenltig ikke opplevd trikkeskinner eller fortauskanter som noe problem. Sier ikke at fatbike er en dårlig bysykkel og har man lyst har man lov. Men jeg tror at for mange vil for eksempel en 29 med stiv gaffel være et vel så godt alternativ.
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: larsdx]
#1966587
01/06/2015 11:19
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
kodax
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266 |
Jeg sliter med å forstå at fatbike er "genialt" til bypendling. Med mindre man prioriterer dager med snø og / eller mye slaps. At det nok funker bra er en annen sak. Komforten er jo veldig god da, og hvis man skal innom Oslo sentrum med trikkeskinner, dårlig asfalt og fortauskanter så er det genialt. At komforten blir høyere tviler jeg ikke på. Har bare bysyklet med 29, 26 og CX, har vel egenltig ikke opplevd trikkeskinner eller fortauskanter som noe problem. Sier ikke at fatbike er en dårlig bysykkel og har man lyst har man lov. Men jeg tror at for mange vil for eksempel en 29 med stiv gaffel være et vel så godt alternativ. 29 med stiv gaffel vil jeg tro er bedre enn landeveissykkel, cx, hybrid, 26, fs, bysykkel og alt annet folk sykler på. Hvordan det skal være bedre enn en sykkel med fetere dekk skjønner jeg ikke, da jeg er overbevist om at fetere er bedre og dermed "genialt", men 29 er sikker "nok" bredde i mange tilfeller. Når snøen kommer risikerer man derimot å uansett måtte bytte til bredere hjul. Forøvrig er det vel ikke mange steder det selges 29 med stiv gaffel,
|
|
|
Re: Sykkel-analfabet søker hjelp
[Re: kodax]
#1966589
01/06/2015 11:20
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 1,532
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 1,532 |
Jeg sliter med å forstå at fatbike er "genialt" til bypendling. Med mindre man prioriterer dager med snø og / eller mye slaps. At det nok funker bra er en annen sak. Komforten er jo veldig god da, og hvis man skal innom Oslo sentrum med trikkeskinner, dårlig asfalt og fortauskanter så er det genialt. - Overlegen komfort - Trikkeskinner og hull er ikke en bekymring, man kan følge med på trafikken i stedet for veien - Ruller overlegent (med riktig dekk og lufttrykk) - Samme sykkelen kan brukes hele året (jeg gidder ikke ha mer enn en racer i tillegg) Erfaringsmessig er altså fatbike best til mitt bruk. Jeg kan ikke påstå at det er best for andre, men jeg har vanskelig for å forstå at det er andre sykler som er mer geniale til dette. Jeg aksepterer at noen liker å ligge i bukken når de har lengre pendleavstand, og at noen syns det blir en for dyr sykkel å bruke til pendling, men argumenter som at de veier en kilo eller to mer enn andre pendlersykler syns jeg ikke er relevante. At det ruller dårligere er bare tøys, da har man ikke prøvd riktige dekk/lufttrykk. Kom gjerne med relevante argumenter mot at dette er en genial pendlesykkel, men jeg anbefaler å prøve det selv i stedet for å synse;) Jeg kjøper argumentet om lav rullemotstand med riktige dekk og trykk, men hvordan er det med giringa? Min tjukkas har 32 tenner på det største drevet, og det ville jeg har opplevd som for lite. Har du annen utveksling på din sykkel, eller opplever du det bare ikke som et problem?
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
|
|