Hvis du begynner å ta ut stemplene, så kommer de av erfaring ganske fort litt for langt ut. Særlig hvis de sitter litt fast fra før av. Så vær forsiktig.
Hvis de fremdeles glir dårlig etter smøring, anbefaler å ta av hele bremseopplegget ditt. Altså hendel, slange og kaliper. Få det langt bort fra alle deler du ønsker å ha fri for bremsevæske (eksempelvis bremseskiven).
Når du har fått den av så kan du skru fast bremsehendelen på et styre du har i reserve, et kosteskaft eller noe med tilsvarende omkrets. Så klemmer du forsiktig på bremsen. Hvis det ene stempelet kommer før det andre, så hold igjen med fingrene. Om du ikke kommer til å bruk en dekkspak eller noe annet som ikke skraper opp stemplene dine. Når begge stemplene begynner å gli, så prøv å få dem så langt ut du kan før et av dem popper ut.
Hvis det absolutt ikke går, så deler du kaliperen med en gang. En av boltene har oljeføring og det hullet bolten står i kan du prøve å sette ei sykkelpumpe mot og blåse ut det andre stempelet. Anbefaler at du gjør denne manøvren i en plastpose da stempelet har en tendens til å få ganske stor fart. Arbeidslampen i garasjen min kan skrive under på det.
Når du omsider har fått ut begge stemplene så ville jeg sjekket stempeloverflaten og huset. Disse bør være helt ripefrie. De fleste bremser har også en o-ring nede i stempelhuset. Denne bør du sjekke. Hvis den er veldig deformert så må du bytte O-ring. Sram har, så langt jeg har funnet ut, benyttet seg av standard ringer du får kjøpt hos eksempelvis biltema. Legg nedi ny ring og smør godt med dot-væske. Led nyrenset stempel ned i stempelhuset, men ikke for langt ned. Du kan gjerne fylle litt bremsevæske i huset før du dytter stempelet inn, da er det mindre fare for at du klemmer stempelet helt til bunns og kiler det.
Når du har gjort dette, så er det lufting av bremser. Det finnes mange gode guider på nett.
Totalpris er rundt 100kr for bremsevæske, 250kr for et kurrant luftesett og en 50-100kr for en boks med o-ringer. I tillegg kommer det til å ta hele kvelden

Erfaringsmessig er det verdt synes jeg. Man lærer sykkelen og de mekaniske innretningene å kjenne.
Lykke til