Jeg røk kjedet i en oppoverbakke under hard belastning. Resultatet var et bøyd ledd som måtte kuttes bort om jeg skulle klare å koble sammen kjedet. Det viste seg at biltemakutteren ikke fungerte i det hele tatt så da måtte jeg trille hjem. Har nå miniverktøy med kutter som fungerer og kjedelås alltid med på tur.
Med det sagt, så må man vel uansett fjerne hele leddet når kjedet ryker. Det går vel ikke så bra med kjedelås om bare en splint er borte.
Presisering: min erfaring med dette var i terrenget. På landevei så tipper jeg at kjedebrudd ikke skjer like hyppig, men om det skjer så er det kjipt å gå 10 mil hjem.
Jeg røk kjedet i en oppoverbakke under hard belastning. Resultatet var et bøyd ledd som måtte kuttes bort om jeg skulle klare å koble sammen kjedet. Det viste seg at biltemakutteren ikke fungerte i det hele tatt så da måtte jeg trille hjem. Har nå miniverktøy med kutter som fungerer og kjedelås alltid med på tur.
Med det sagt, så må man vel uansett fjerne hele leddet når kjedet ryker. Det går vel ikke så bra med kjedelås om bare en splint er borte.
Presisering: min erfaring med dette var i terrenget. På landevei så tipper jeg at kjedebrudd ikke skjer like hyppig, men om det skjer så er det kjipt å gå 10 mil hjem.
Dette skjedde vel ved giring og ikke under normal kraftig belastning?
Ene gangen brukte jeg restene av det bøyde leddet. Det røyk halveis hjemme igjen.
Andre gangen skulle jeg kjøre bakkedrag. Kjedet røyk, jeg stupte over styret. Bak meg satt en fyr i bil og måpte. Lappet sammen med kjedelås og brukte det vel et par dager før jeg bytta.
Begge gangene grisa jeg vel til jakka såpass at jeg heller burde tatt taxi. Men det er noe med å være selvhjulpet da. Har alltid med kutter og kjedelås nå.
Jepp, kunne bare ikke dy meg, det skulle selvfølgelig vært en smiley der
Kjenner folk som har tatt feriedager og brukt flere tusen kroner på et sykkelritt (les: Birken), og brutt på grunn av et enkelt kjedebrudd.
Kjører selv alltid med multiverktøy med kjedekutter, og har en bitteliten ziplock pose med et par selvklebende lapper, en splint, en kjedelås og en 50-lapp. Har liggende ferdigpakkede poser merket 9, 10 og 11 (greit å ha riktig splint/lås...). I posen til racer'n har jeg også en liten ventilforlenger (trenger den ikke selv, men den har reddet flere kompiser).
Hvorvidt dette ligger i (den bittelille) seteveska sammen med slange/dekkspak, i lomma eller i sekken varierer selvfølgelig
Dette skjedde vel ved giring og ikke under normal kraftig belastning?
Det skjedde ikke under giring, men ved kraftig belastning i bratt terreng oppover.
Uansett så er min erfaring at man aldri/sjeldent bruker verktøy og reservedeler som man har med på tur, men det aller meste får man enkelt plass til i en liten sadelveske eller i lomme på ryggen, så da gambler jeg ikke med det. Jeg har også trillet hjem etter punktering fordi jeg ikke hadde med dekkspake.
Jeg har alltid med en pose med slange, pumpe, dekkspaker, multiverktøy og kjedelås. Dette får jeg plass til i lomme på ryggen.
Som Type 1 diabetiker har jeg alltid sadeltaske. Lomme fylles opp av forskjellige typer karbohydrater, insulin og måleapparat. Tasken er fylt opp av omtrent det samme som alle andre har.
Er det ofte kjedekutteren må benyttes? Hva er det som fører til at kjedet må kuttes?
Skulle kjedet ryke, og du ikke har med deg kutter(og ekstra splint/hurtiglås)er du jo henvist til å spasere/ringe en venn.
Oki la meg stille spørsmålet litt annerledes. Hva skal til for at kjedet ryker?
Som allerede forklart her, så skal det mye til for at et kjede ryker, det skal faktisk veldig mye til, men det skjer, og det skjer da ofte på tidspunkt da det passer ekstremt dårlig at det ryker Det kan ryke med bomgiring/feilgiring/tuliballgiring, og det vil ryke før eller siden om du ikke bytter det. Hvis du aldri tullegirer, og alltid bytter kjedet før det er for slitt er sjansene dine for å oppleve kjedebrudd små, men det kan skje og da er det gunstig å ha verktøyet og kunnskapen for å komme seg videre. Han som, for noen år siden, jogget tilbake til start på Nordsjørittet omkring 4 km ut i rittet med kjedet i den ene hånden og sykkelen i den andre ville formodentlig brukt mindre tid på å ha med seg utstyret og fikse kjedet(og ennå mindre tid på å ha gjort det på forhånd). Nå forventer jeg for så vidt ikke at rittdeltakere har med seg sånt, og i hvert fall ikke elitegruppen der du uansett er avkjørt med et sånt problem.
Jepp, kunne bare ikke dy meg, det skulle selvfølgelig vært en smiley der
Kjenner folk som har tatt feriedager og brukt flere tusen kroner på et sykkelritt (les: Birken), og brutt på grunn av et enkelt kjedebrudd.
Kjører selv alltid med multiverktøy med kjedekutter, og har en bitteliten ziplock pose med et par selvklebende lapper, en splint, en kjedelås og en 50-lapp. Har liggende ferdigpakkede poser merket 9, 10 og 11 (greit å ha riktig splint/lås...). I posen til racer'n har jeg også en liten ventilforlenger (trenger den ikke selv, men den har reddet flere kompiser).
Hvorvidt dette ligger i (den bittelille) seteveska sammen med slange/dekkspak, i lomma eller i sekken varierer selvfølgelig
Det er ikke ulovlig og være litt smart nei. Litt slike saker på lomma har reddet meg fra mange gåturer hjem ja. Husk litt gaffatape rundt pumpa ;-)
Ser jeg melder meg på litt sent her, men jeg er altså så "yey" til sadelveske at jeg startet import! En SeatSleev veier 53 gram, har små rom til alt du trenger, og den ser bedre ut enn de fleste tradisjonelle sadelvesker.
Den var på test hos redaksjonen i Terrengsykkel og fikk god omtale: Test i Terrengsykkel
Kan også fargematches med regntrekk. Fåes kjøpt her: SykkelSoft
Den minste jeg har funnet, men som likevel er stor nok til å romme det som skal med, men ikke mer er Elan 210 fra italienske Scicon.
Las om denne, og tenkte at det jo var verdt et forsøk siden jeg hadde sykla byen rundt på jakt etter tilsvarende, og bare fant en liten evoc som satt alt for løst.
bestilte og trykte på noe frakt-greier til 10€ - las ikke så nøye - mulig det var romferge eller Bugatti transport. Pakke ble hvert fall sendt fra Italia i går, og UPS mener at den er ute for levering i Oslo i dag - omtrent akkurat 24 timer.
Den minste jeg har funnet, men som likevel er stor nok til å romme det som skal med, men ikke mer er Elan 210 fra italienske Scicon.
Las om denne, og tenkte at det jo var verdt et forsøk siden jeg hadde sykla byen rundt på jakt etter tilsvarende, og bare fant en liten evoc som satt alt for løst.
bestilte og trykte på noe frakt-greier til 10€ - las ikke så nøye - mulig det var romferge eller Bugatti transport. Pakke ble hvert fall sendt fra Italia i går, og UPS mener at den er ute for levering i Oslo i dag - omtrent akkurat 24 timer.
Det tok meg maks 15 minutter fra jeg leste første post i denne tråden til jeg hadde bestilt 2 stk Scicon Elan 210
...og under 36 timer etter at disse var bestilt i Italia lå de i postkassa hjemme. Fraktkostnaden var attpåtil lavere enn det norske nettbutikker kan gi innenlands...
Jeg bestilte en i går jeg og...spent på hvor mye lengre tid det tar hit opp.
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
Har ikke lest oppover i tråden her, men hva trenger man sadelveske til? Er det fy-fy å ha ting på rygg? Jeg har en slange stappen inn under setet (så den ikke synes) og har dekkspaker og to patroner + unbraco i lomma. Kanskje mer aktuelt om man har reserve-dekk om man kjører tub?
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Har ikke lest oppover i tråden her, men hva trenger man sadelveske til? Er det fy-fy å ha ting på rygg? Jeg har en slange stappen inn under setet (så den ikke synes) og har dekkspaker og to patroner + unbraco i lomma. Kanskje mer aktuelt om man har reserve-dekk om man kjører tub?
¨ Du finner mange svar i tråden. Les oppover, eller begynn på toppen og les nedover.
Jeg personlig setter pris på å ha en ren slange uten sand og dritt, og her snakker vi om mini setevesker, ikke stort større enn slange pluss en hundrelapp
¨ Du finner mange svar i tråden. Les oppover, eller begynn på toppen og les nedover.
Joda, var litt dårlig formulert. Leste og så et par bilder lengre opp, spm var vel egentlig hvorfor man ikke har det på kropp når man likevel har så mange lommer. Men hver sin smak, hender jo at jeg kløner til og glemmer å ta med meg saker. Det vil jo ikke skje om det alltid er i taska.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Jeg personlig setter pris på å ha en ren slange uten sand og dritt, og her snakker vi om mini setevesker, ikke stort større enn slange pluss en hundrelapp
Ja, slangen har jeg pakket inn i en brødpose og teipet rundt så den komprimeres enda mer. Men får vel titte litt på taskene, enda en ting man kan bruke penger på, det liker vi :-)
Du har en slange i en brødpose tapet fast under setet og lurer på hva en trenger sadelveske til?
Tuller du med oss nå?
Altså den ligger skjult mellom setet og setepinnen. Sier ikke at jeg er imot sadeltaske, bare lurte på hva grunnen var til at folk brukte dette fremfor lommene på trøya. Jeg syklet mye med sadeltaske i starten på MTB, men etter at 3. taska røk (ristes i stykker) så har jeg ikke brukt siden. Aldri tenkt på at det hadde vært nødvendig på landevei ettersom slangene er så små. Ass saver funker vel også med taske?
Sadeltaske har jeg ene og alene fordi den huser unbraco, slange og dekkspaker og sitter der uansett hva jeg finner på. Så når uhellet er ute slipper jeg å bekymre meg for om noe superviktig ligger hjemme eller ikke.
Min Colnago er pyntet med en gammel neporen-knevarmer av type tynn. Den har jeg sydd igjen i den ene enden. Inni denne bor det to slanger, dekkspaker, miniverktøy og en pengeseddel. Når jeg pakker pent og ruller godt blir pakken passe liten. Den er festet til setesiknnene med en autentisk nittitalls tåstropp i nylon. Da er alt pakket vanntett, ristefritt og ganske diskret.
Her er den: [img][/img]
LarsB
edit_ noe tull med å legge til fil. Kommer plutselig tilbake
Sadeltaske har jeg ene og alene fordi den huser unbraco, slange og dekkspaker og sitter der uansett hva jeg finner på. Så når uhellet er ute slipper jeg å bekymre meg for om noe superviktig ligger hjemme eller ikke.
Du har et godt poeng der. For min del som ofte stresser litt med å rekke trening etter jobb eller møte opp til langturer med klubben tidlig i helgene så er det greit å ikke måtte tenke og huske på å få med seg dette hver gang. Samtidig så liker jeg ikke så godt å ha så mye forskjellig på baklommene egentlig. Telefon, bankkort, mat, regnjakke og evt. løse bein/ermer tar nok plass som det gjør.
Sadelveske ser absolutt ikke bra ut. Men er praktisk og kan til nød godkjennes, men den må være marginal. Selv ser jeg ikke problemet med å ha ting på lomma. Bruker kun sadelveske på skikkelige langturer.
Pumpe på ramme er jo helt krise. Seriøst. Er det innafor?