Det er vanskelig å bedømme kvalitet på rammer til husmerker versus de store internasjonale produsentene. Jeg vet ikke om tester eller undersøkelser som tilsier at rammene til White og Gavia skulle stå tilbake for de store merkene. Begge merkene gjør det utmerket i generelle sykkeltester her i landet.
Når det er sagt, er de store produsentene som regel mer åpne rundt hvordan rammene er utviklet og produsert - naturlig nok, siden innovasjon og utvikling er de store produsentenes styrke. Husmerkene kjøper rammer fra etablerte produsenter i Østen, men det er ikke nødvendigvis klart hvilke former som brukes ved støping av karbonrammer. Ofte dreier der seg om gjenbruk av former fra eldre modeller fra de store produsentene, uten at det behøver å være en ulempe. Det er heller ikke alltid klart hvilken kvalitet karbonet er - lett vekt er ikke alltid en fordel.
Det er prisverdig at både White og Gavia legger ut informasjon om materiale i rammene og geometri.
Jeg har selv en oppgradert Scott Scale 710 og liker å vite hvordan rammen er utviklet og produsert. Rammen er basert på, om ikke identisk lik, sykkelen som Nino Schurter tok verdensmester-tittelen på i 2013 og la grunnlaget for 27.5-bølgen. (710 har bl.a. noe slakkere styrevinkel enn Schurters sykkel - det gjør den mer anvendelig.)
Scott Scale 710 er den eneste hardtail i prisklassen over 1000 pund som i løpet av de siste 10 årene har fått 5 av 5 stjerner i
BikeRadar.
(Testen er for øvrig av 2013-modellen i HMX-karbon, som er noe lettere og mer kostbart enn HMF-karbonet i årets 710.)
Som det er påpekt over, vil Scott trolig ha høyere annenhåndsverdi, men er også dyrere i innkjøp.
Uansett ville jeg også vurdert en nyere, lett brukt sykkel. Man kan gjøre virkelige kupp i denne prisklassen og få en rittsykkel av ypperste klasse.
For øvrig vil alle tre syklene sikkert fungere utmerket. Husk å prøve sykkelen før kjøp, helst under kyndig veiledning. Lykke til med valget!