Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Altibox: tv´n hakker mår jeg bruker mye wifi

Altibox: tv´n hakker mår jeg bruker mye wifi #1962754 24/05/2015 05:25
evenstuen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei

Jeg har nylig fått altibox fiber 75/75 med Zyxel p2812ac router og HET 3012 mediakonverter fra Vikenfiber.

Tv funker fint og hastigheten på opplasting til internett er som den skal.
Men når jeg laster opp filer til feks jotta begynner tv´n å hakke både på lyd og bilde.
Har hatt servicefyr her som har bytta alt, mediakonverter, hjemmesentralen og dekoderen, plus at de har bytta strømadapterene til mediakonverteren og ruteren. De har skjøta meg på ny fiber helt til noden men det hakker fortsatt like ille. Servicefyren mener at om det er noe galt nå må det være et sted etter mediakonverteren.

Jeg bruker i utgangspunktet kun internett trådløst men problemet oppstår også med kablet nett.
Har fått hakking både når jeg laster opp med full hastighet og når jeg har begrenset opplastingen til 1Mbit/s

Noen som har forslag til hva som kan være feilen?

Redigert av evenstuen; 24/05/2015 05:47.

Øyvind

Re: Altibox: tv´n hakker mår jeg bruker mye wifi [Re: evenstuen] #1962823 24/05/2015 10:27
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Dette høres rart ut. Altibox skal i utgangspunktet ha QoS satt opp i ruteren din, og det skal sørge for at TV-trafikken "alltid" har nok båndbredde. Typisk datamengde på en HD-kanal ligger et sted mellom 4-10 Mbit/s, varierer litt mellom kanalene.

Det er godt mulig at noden du er tilknyttet ikke er en gigabit-node, og i så fall får du aldri mer enn 100 Mbit/s gjennom fiberen. Dette skal jo da deles mellom alle tjenestene dine, og for folk med flere dekodere kan det fort bli litt knapt. En PVR-dekoder kan jo i prinsippet kjøre 3 parallelle streamer (ta opp 2 og se på 1), og dermed vil du ikke lenger ha nok båndbredde til 75 Mbit/s til internett.

Men som sagt, QoS skal sørge for å beskytte TV-trafikken, så problemet er fremdeles rart.

Redigert av mroek; 24/05/2015 10:28.
Re: Altibox: tv´n hakker mår jeg bruker mye wifi [Re: evenstuen] #1962838 24/05/2015 11:24
evenstuen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Det som er snodig er jo at jeg får 75Mbit opp men da kneler tv´n etter en liten stund.
Har bare en tv koblet til og det skjer uavhengig av om jeg tar opp eller ikke.

Øyvind

Re: Altibox: tv´n hakker mår jeg bruker mye wifi [Re: evenstuen] #1962959 24/05/2015 17:06
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: evenstuen
Det som er snodig er jo at jeg får 75Mbit opp men da kneler tv´n etter en liten stund.
Har bare en tv koblet til og det skjer uavhengig av om jeg tar opp eller ikke.

Kan ikke se annet enn at dette må skyldes signaltap på fiberkabelen. Skitt på kontaktpunkter, langt fiberstrekk, knekk på fiberen eller noe slikt. Med mindre du har måleutstyr for fiber (DYRT) er dette noe leverandøren må fikse.

TV-nettet og datanettet er to separate (virtuelle) LAN som ikke skal kunne påvirke hverandre. Og med en totalkapasitet på minst 1Gb/s tviler jeg sterkt på at fiberen er overbelastet med en datahastighet på 75/75.

Re: Altibox: tv´n hakker mår jeg bruker mye wifi [Re: evenstuen] #1962964 24/05/2015 17:19
evenstuen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
De har testa og skjøta kabelen flere ganger og i følge dem koblet meg inn på en ny kabel fra første punkt utenfor huset og til noden. Service fyr nummer tre som har vært her er helt sikker på at det ikke er noe galt med kabelen.

Jeg lurer på om det er ruteren som sliter med å håndtere trafikken, men har ikke noen måte å bevise det på.

Redigert av evenstuen; 24/05/2015 17:20.

Øyvind

Moderator  support