Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ukestur i Jotunheimen i midten av juli

Ukestur i Jotunheimen i midten av juli #1962621 23/05/2015 17:34
S
Stian() Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Postet dette i "Fjellforum", men jeg prøver meg her også i håp om at det finnes litt turvandte folk her:

Hei!

Vi er fire gutter som har tenkt oss på en ukestur i området rundt Besseggen.
Hovedformålet med turen er fiske. Vi fisker primært med haspelstang, men det er et pluss dersom det er mulig å fiske med fluestang. I den forbindelse har vi litt spørsmål:

1) Vi tenker å sove i hengekøye hele oppholdet. Er det nok/sterke nok trær til dette? (Vi har planer om å ligger rundt Øvre Sjodalsvatnet, Gjende og Bygdin)

2) Jeg er ny på bruk av gassbrenner. Har tidligere brukt rødsprit, men har nå lyst til å pakke litt lettere. Hvor mye gass bruker 4 mann som er glad i kaffe og mat i løpet av en uke?

3) Hvordan er været der i midten av juli? Regner med at vi ikke trenger shorts, men er vi nødt til å ta med dunjakka?

4) Hvilke vann bør vi legge hovedfokus på?

5) Noe spesielt vi må tenke på? (Vi er turvandte i lavlandet, men har lite erfaring med fjell)

På forhånd takk for svar!

Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1962628 23/05/2015 17:44
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tror vädret kan vara nästan vad som helst på den tiden av året. Jag skulle helt klart ta med både shorts och dunjakka. På dagarna kan det vara soligt och varmt, nätterna antagligen rätt kalla och om dere har riktig otur kan det vara kallt och regna hela uken.

Resten av spörsmålen kan jag inte svara på forutom att jag personligen inte ser någon poäng med att ligga i hengeköye.

Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1962637 23/05/2015 18:05
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vil anslå 3-4 store gassbokser, hvis dere skal lage ordentlig mat, ikke bare real turmat og pulverkaffe. Skeptisk til hvor bra hengekøye fungerer i Jotunheimen, selv om det nok er noe trevekst i de områdene du nevner tror jeg det er langt mellom teltene. Husk også at det kan være værhardt.

Været kan være hva som helst.

Har ikke så peil på fiske i disse traktene, men det skal være en del brukbart fiske på Valdresflya. Hørt at Leirungsåe skal være bra.

Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1962677 23/05/2015 19:33
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Bra med fjellbjørk som tåler hengekøye rundt Gjende og Sjoadalsvatnet, men tror dere kan slite litt rundt Bygdin. Husker ikke i detalj hvordan der er rundt hele vannet, men store deler er nok uten trær.

Som fredriks er inne på bør dere ta med tøy både for sommer-og vintervær, dvs lue, votter, ull osv osv.

Fiske har jeg dessverre ikke peiling på.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1962692 23/05/2015 20:10
pilaren Offline
Entusiast
Entusiast
Guttetur er morsommere i samme telt enn i hver sin hengekøye ICON_WINK

Redigert av pilaren; 23/05/2015 20:11.
Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: pilaren] #1962772 24/05/2015 07:03
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: pilaren
Guttetur er morsommere i samme telt enn i hver sin hengekøye ICON_WINK

Nei.

Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: larsdx] #1962776 24/05/2015 07:13
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Ser at Larsdx reknar 3–4 store gassboksar. Det høyrest mykje ut, synest eg. 2–3 boksar à 250 g, kanskje? Meg eg lar aldri maten stå lenge og putra på gassvarme, da. (Ikkje sløs, og skjerm av for vinden.)

Dersom de har tenkt å laga mykje mat og mat som treng tid for å bli ferdig, ville eg ha valt bensin framfor gass. Når ein kjem opp i eit visst forbruk, blir det både lettare og meir praktisk enn gass.

Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: dagfink] #1962778 24/05/2015 07:30
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: dagfink
Ser at Larsdx reknar 3–4 store gassboksar. Det høyrest mykje ut, synest eg. 2–3 boksar à 250 g, kanskje? Meg eg lar aldri maten stå lenge og putra på gassvarme, da. (Ikkje sløs, og skjerm av for vinden.)

Dersom de har tenkt å laga mykje mat og mat som treng tid for å bli ferdig, ville eg ha valt bensin framfor gass. Når ein kjem opp i eit visst forbruk, blir det både lettare og meir praktisk enn gass.

Anslaget var basert på at dette er guttetur, fisketur, mye matlaging og kokekaffe. Man kan klare seg med mye mindre, men da blir det også mindre "kos". Kommer også an på brenneren.

Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1962794 24/05/2015 08:26
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Husk at det har vært, og er fortsatt, mye snø i fjellet i år, og kan være relativt stor vannføring i bekker og elver. Ville vært forberedt på å måtte vade en del.
Ville også tatt med et godt varmeplagg. Dunjakke for vinterbruk blir litt i overkant, men en mellomting.

Bensin er også helt klart å foretrekke fremfor gass når dere skal bruke det såpass mye! Mye mer miljøvennlig også når man ikke sitter igjen med tomme gassbeholdere

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1962808 24/05/2015 09:16
S
Stian() Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Som larsdx sier, så blir det mye koking og matlaging, så vi tar heller med for mye enn for lite gass. Brenneren min er toppmontert, så jeg tror ikke det går an å bruke bensin på den. Alternativet er å ta med rødspritbrenner.

Vi har vel egentlig bestemt oss for å ta med hengekøye og tarp, og satse på at vi klarer oss med det (bruke tarp for å bygge "telt" dersom det er dårlig med trær i området). Er dette overmodig?

Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1963019 24/05/2015 19:11
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Fra Bessheim, Maurvangen til Gjendesheim og videre langs Gjende er det bra med bjørk. Et lite stykke opp mot Valdresflya er det lavere vekst av trær også. Ellers som nevnt er Sjoadalen, men et stykke unna Besseggen.
Bygdin kan jeg ikke huske noen trær som kan egne seg til hengekøyer.

Bessvatnet har mye(?) småørret særlig ved utløpet. Lett å ta med fluestang, men om de kommer seg over minstemålet?
Gjende synes jeg ikke er lett å ta fisk, selv om det potensielt skal være bruktbart mellom Gjendesheim og Maurvangen. Synes selv at det er best nedenfor Maurvangen.

Jeg ville ikke dratt uten shorts, men hvem er jeg?
Jeg har nesten 'fryset ihjel' og blitt 'gjennomstekt' i denne perioden.
Dere må være forberedt på all slags vær.

Når det gjelder hengekøye. Vet ikke hvilken type dere har men jeg ville tatt med telt, evt. to.
Med mindre én av dere har noen særlig uønskede sovevaner; snorking, fising osv. ; tremannstelt og bivaksekk er da løsningen.

Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1963357 25/05/2015 19:40
S
Stian() Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Da er det iallfall avgjort at både shorts og varme klær skal med.

Ingen av oss som har noen plagsomme sovevaner eller noe sånt. Dersom det ikke funker med hengekøyer tar vi bare med oss telt. Vi hadde en sommertur i fjor hvor alle hadde hengekøye, og jeg har aldri sovet så god før. Det er bare derfor alle ønsker å bruke køyene i år også.

Vi tenker for øvrig å gå innom bilen etter 4 dager for å hente mer mat og utstyr, så gassbokser er ikke noe problem.

Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1963385 25/05/2015 20:28
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg kunne tenkt meg å prøve en slik hengekøye. Hva skal man tenke på? Hva er minimumsinvesteringen for å få noe brukbart? Merker? Modeller?

Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1963434 26/05/2015 05:51
S
Stian() Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Jeg har singelkøye fra "ticket to tre moon". Vet det finnes en norsk importør, men den kan også bestilles fra deres nettsider (med mulighet for å velge farger selv). Min er 6 år gammel og ser like fin ut!

Mine turkamerater kjøpte noen billige køyrt i fjor, og de var ikke noe tess.

Jeg ville vært opptatt av høye sidekanter (tar for mye vind), holdbarhet og at den er lang nok. Jeg har bare erfaring med en type, så mer enn det har jeg dessverre ikke å komme med.

Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1963482 26/05/2015 07:56
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har prlvd den XXL selger og den er bra. Grunnen til at jeg ikke har kjøpt selv er at det krever en del ekstra utstyr, som undersovepose, og det er mye ekstra mikkmakk med oposett sammenlikneymt med tarp eller telt. Litt tyngre enn lettvektstelt blir det også. Men definitivt behagelig, særlig i myggsesongen.

Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: larsdx] #1963601 26/05/2015 10:43
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: larsdx
Grunnen til at jeg ikke har kjøpt selv er at det krever en del ekstra utstyr, som undersovepose, og det er mye ekstra mikkmakk med oposett sammenlikneymt med tarp eller telt. Litt tyngre enn lettvektstelt blir det også.

Hmm... Jeg hadde håpet både at det var lettere og at det var en doodle å sette opp, fordi man ikke trenger noe mer enn to trær, siden det ikke spiller noen rolle om bakken er steinete, rotete eller heller litt for mye, som jo er pes hvis man skal bruke telt eller tarp eller åpen himmel.

Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1963605 26/05/2015 10:48
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er helt klart lettere å finne leirplass i for eksempel Nordmarka med hengekøye enn telt. Men det tar mer tid å sette opp, minst fem-ti min om du ikke er veldig dreven.

Vekt er relativt, mitt letteste telt er 700 gram. Hengekøya klokker inn på ca 1,5 kg om du kjøper i Norge.

Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1963606 26/05/2015 10:50
S
Stian() Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Jeg har alltid kun bruk hengekøye og vanlig sovepose. Dette krever selvfølgelig at det er fint vær og lite sannsynlighet for nedbør. Dersom du er på helgetur uten utsikter til regn trenger du strengt tatt ikke mer enn denne og en sovepose.

Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1963612 26/05/2015 11:08
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Min personlige mening er at dere begrenser dere voldsomt i potensielle leirplasser hvis dere er avhengige av å henge opp hengekøyer. Dette er tross alt fjellet. Jeg ville anbefalt telt i fjellet. Hengekøye langs Bygdin kan dere glemme.

Litt usikker på gassbruk da jeg bruker bensin selv, men du har jo fått noen svar. Legg fra deg rødspritkokeren og se deg aldri tilbake!

Været kan være alt fra kjempevarmt shortsvær til hustrende nordavind og vannrett nedbør. Og det skifter fort. Vær forberedt på alt.

Noen grunn til at dere i hovedsak har sett ut store vann? De har jo sin sjarm hver av de, men jeg ville også/heller lagt turen innom mindre vann. Se på kartet og se om du finner noen områder som ser spennende ut, og søk på nett om det er fisk i vanna.

Fisker dere med sluk også ville jeg generelt anbefalt sildesluker. Møresilda 10g er en favoritt, men man kan fint bruke større også. Det kan være en del vann mellom hver fisk, særlig i Bygdin.

Ellers er det veldig fint i Leirungsdalen! Vet ikke om det er fisk i elva der, men det vet sikkert nettet.

Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1963620 26/05/2015 11:20
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stian()
Jeg har alltid kun bruk hengekøye og vanlig sovepose. Dette krever selvfølgelig at det er fint vær og lite sannsynlighet for nedbør. Dersom du er på helgetur uten utsikter til regn trenger du strengt tatt ikke mer enn denne og en sovepose.

Alt går jo, men om man er glad i godt turutstyr får man jo lyst på det beste. Ingen tvil om at det går greit med sovepose og vanlig liggeunderlag, men det er mer behagelig med underpose og quilt. Likevel vil hengekøye være et rimeligere alternativ enn et high end telt .

Denne er det jeg har brukt: http://www.xxl.no/villmark/turutstyr/div...1091812_1_style

Ellers er jeg enig i at hengekøye i Jotunheimen er en dårlig ide.

Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1963656 26/05/2015 12:01
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Brenneren min er toppmontert, så jeg tror ikke det går an å bruke bensin på den. Alternativet er å ta med rødspritbrenner.

En Primus OmniFuel koster under 1400, blir ikke så mye på hver når man er fire ICON_SMILE http://www.xxl.no/villmark/kjokken-og-mat/kokeapparater/primus-omnifuel-med-flaske/p/1051777_1_style

Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1978561 30/06/2015 20:19
S
Stian() Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Henter opp denne tråden igjen jeg.
Nå nærmer det seg tur, og jeg lurer i den forbindelse på om noen her har vært der oppe i det siste eller vet hvordan det ser ut på fjelltoppene der oppe? Er det fremdeles igjen mye snø?

Ser det er meldt litt regn til uka, men det er da iallfall behagelige temperaturer.

Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1978563 30/06/2015 20:25
Awesnes Offline
Avhengig
Avhengig
Nå nærmer det seg tur, og jeg lurer i den forbindelse på om noen her har vært der oppe i det siste eller vet hvordan det ser ut på fjelltoppene der oppe? Er det fremdeles igjen mye snø?

Ser det er meldt litt regn til uka, men det er da iallfall behagelige temperaturer.

Står litt i denne relativt ferske tråden.

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1976212#Post1976212

Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1978566 30/06/2015 20:29
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Mye snø i høyden, snøen ligger fra ca 1200 - 1500 moh og oppover i østlige deler, tipper det er ganske likt i vest. Tror det skal være greit å finne gode teltplasser i området Gjende og Bygdin.

Var på ski på Flya i helgen( ca 1300 moh) og runder av med skitur til Glittertind imorgen, og der skal snøgrensa ligge på 1500 moh.

Redigert av Goldrush; 30/06/2015 20:41.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1978585 30/06/2015 20:58
S
Stian() Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Akkurat det jeg ville høre!

Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1978992 01/07/2015 20:14
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sjekk at isen har gått da.. ICON_SMILE Jeg gikk over Leirvatnet (Leirvassbu) på ski for en uke siden og det er vel 1400m.. Det var mye snø, men hjelper jo på med varme så blir sikkert brukbart til midten av juli..

Redigert av Kriss; 01/07/2015 21:17.
Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1981567 08/07/2015 16:19
S
Stian() Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Ser nå av langtidsvarselet at det er meldt regn hele uka, så da må vi begynne og se på andre alternativer. Tanken nå er enten å leie en koie, eller finne et sted vi kan slå leir for en ukes tid sånn at vi iallfall kan ha et sted hvor det er tørt innimellom fiskeøktene.

Spørsmålet blir dermed om noen her har tips til steder å reise? Vi reiser fra Oslo, men er rimelig fleksible på kjøretid. Det viktigste nå som det er så dårlig vær blir blir at det er gode muligheter for å få fisk.

Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1981571 08/07/2015 16:32
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Ukestur i Jotunheimen i midten av juli [Re: Stian()] #1981572 08/07/2015 16:36
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ser nå av langtidsvarselet at det er meldt regn hele uka, så da må vi begynne og se på andre alternativer. Tanken nå er enten å leie en koie, eller finne et sted vi kan slå leir for en ukes tid sånn at vi iallfall kan ha et sted hvor det er tørt innimellom fiskeøktene.

Spørsmålet blir dermed om noen her har tips til steder å reise? Vi reiser fra Oslo, men er rimelig fleksible på kjøretid. Det viktigste nå som det er så dårlig vær blir blir at det er gode muligheter for å få fisk.

Hvis det er noe ledig ville jeg sjekket i området rundt Breistølen i Skarvheimen. Her koster det litt penger for å lei ehytter, men til gjengjeld er det eksklusive fiskekort. Dog vet jeg ikke hvordan fisket er nå, er vel fare for at det er litt tregt etter mye snø i fjellet.

Femundsmarka har vært tregt så langt i år, men bør være bra nå. Å få hytte inne i marka nå er nok ikke så lett, men sjekk med Femundshytta. Finnes flere åpne koier, men er ofte booket. Om du går inn fra Røvollen er DNT-hytta et alternativ. Herfra er det masse bra fiske.

Moderator  support