Høy IQ, janteloven og jobbsøking?
|
Høy IQ, janteloven og jobbsøking?
22/05/2015 11:16
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Beklager den noe forvirrende overskriften.
Jeg tok en kontrollert IQ-test gjennom Mensa for noen uker siden, og i dag kom svaret: jeg ligger så tett opp under et mensamedlemskap som man kan komme uten å få medlemskap. 39 av 45 oppgaver rett, kravet er 40.
Uansett, jeg har vel da et dokument som kan dokumentere at jeg har en relativt høy intelektuell kapasitet. Nå er jeg fullt klar over at spørsmålet om hva en IQ-test faktisk måler er noe som kan diskuteres, men likevell. Som arbeidsledig tenker jeg: kan dette brukes i jobbsøking? Hvor mye kan man "skryte" av å ha høy IQ i en jobbsøknad før janteloven slår hardt tilbake? Hadde jeg faktisk fått medlemskapet så kunne jeg selvfølgelig satt det opp som et punkt i CV'en under "verv" eller lignende, men nå som jeg er like utenfor har jeg ikke den muligheten. Samtidig vil jeg jo tro at å ha medarbeidere med høy IQ er noe mange arbeidsgivere ønsker...
Hvordan bør jeg gå fram her?
Trønder osv
|
|
|
Re: Høy IQ, janteloven og jobbsøking?
[Re: Espen J]
22/05/2015 11:18
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvilken type jobb søker du på? Her i SINTEF er du sikkert velkommen selv om jeg (heldigvis) ikke måtte gjennom noen IQ test 
|
|
|
22/05/2015 11:21
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror du skal la det ligge.
Så klart, søker du jobber der man skal løse logiske oppgaver så KAN det jo bety noe med godkjentstempel fra Mensa.
Men er jobben av en mer mellommenneskelig art, kan det vel anses som mer avstandsskapende (for meg iallefall) å dra fram høy IQ og mensamedlemskap :-)
Dessuten er det vel knapt en eksakt vitenskap all den tid man kan ganske kjapt kan øve seg opp på den slags oppgaveløsning.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
22/05/2015 11:33
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hvis testen måler noe som er relevant, har du allerede fått uttelling for det på eksamensresultater og i tidligere arbeid. I seg selv er ikke et høyt IQ-tall verd noe i jobbsammenheng, og det virker fort skrytete å trekke det frem på et intervju, selv om det er ment som en faktaopplysning og ikke selvskryt.
|
|
|
22/05/2015 11:45
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Enig med de over. Jeg hadde ikke nevnt det. Høy IQ er noe som heller bør skinne igjennom på et intervju.
First rule of fight club, you don't talk about fight club.
|
|
|
22/05/2015 11:45
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og hva om de du søker hos faktisk er medlem i mensa, da virker det litt stusslig å ikke ha klart det.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
22/05/2015 11:46
|
Schtig
Medlem
|
Medlem
Så klart, søker du jobber der man skal løse logiske oppgaver så KAN det jo bety noe med godkjentstempel fra Mensa.
Men er jobben av en mer mellommenneskelig art, kan det vel anses som mer avstandsskapende (for meg iallefall) å dra fram høy IQ og mensamedlemskap :-)
Dessuten er det vel knapt en eksakt vitenskap all den tid man kan ganske kjapt kan øve seg opp på den slags oppgaveløsning.
Støttes 100%. For å bli tatt opp som Mensa-medlem må du være blant de 2% smarteste av befolkningen. IQ kan antas å være normalfordelt, mao hvis du er rett under grensen (39 av 45, 40 som krav for medlemsskap) så havner du i en bolk som er betraktelig større enn 2%, kanskje så mye som 10% uten at jeg har regnet på det. (misforstå meg rett, det er et meget bra resultat) I mine øyne er et Mensa-medlemskap ikke nødvendig positivt. Såvidt meg bekjent ble Mensa startet som en sosial forening for de "smarteste" som trengte en slik forening for å finne noen de kunne sosialisere med. For mange av disse er dette nok en meget bra greie, men i mine øyne så gir et avktivt medlemsskap i Mensa inntrykk av at man har høy IQ, men kanskje ikke så høy sosial intelligens. Sistnevnte kan kanskje kobles mot samarbeidsevne i arbeidslivet.
|
|
|
22/05/2015 11:48
|
antros
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg tror jeg ville ha latt det ligge. I en ansettelsesprosess ville jeg nok ha reagert negativt på at noen hadde dratt frem en nesten bestått Mensa-test. Vi vil selvfølgelig ha smarte folk, men de må være såpass smarte at de ikke skryter av det :-)
|
|
|
[Re: Schtig]
22/05/2015 11:53
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Støttes 100%. For å bli tatt opp som Mensa-medlem må du være blant de 2% smarteste av befolkningen. IQ kan antas å være normalfordelt, mao hvis du er rett under grensen (39 av 45, 40 som krav for medlemsskap) så havner du i en bolk som er betraktelig større enn 2%, kanskje så mye som 10% uten at jeg har regnet på det. (misforstå meg rett, det er et meget bra resultat) I mine øyne er et Mensa-medlemskap ikke nødvendig positivt. Såvidt meg bekjent ble Mensa startet som en sosial forening for de "smarteste" som trengte en slik forening for å finne noen de kunne sosialisere med. For mange av disse er dette nok en meget bra greie, men i mine øyne så gir et avktivt medlemsskap i Mensa inntrykk av at man har høy IQ, men kanskje ikke så høy sosial intelligens. Sistnevnte kan kanskje kobles mot samarbeidsevne i arbeidslivet. Sitter med akkurat samme tankene rundt Mensa. Virker litt trist på en måte. Vi er så smarte at vi passer ikke inn i normale sosiale settinger. Derfor har vi laget en klubb for alle oss smarte og venneløse. PS Regner med at det er sikkert ikke sånn det er, men det kan virke slik.
|
|
|
[Re: Tex]
22/05/2015 12:10
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Mensa ble vel ikke opprettet for å være en sosial "ovenfra og ned-klubb", utgangspunktet var å samle de smarteste 2% av befolkningen for å bistå i fredsskapende beslutninger under kriger, men så glei det litt ut.
Forstå meg rett: jeg tok IQ-testen av egne grunner og ren nyskjerrighet, å eventuellt kunne utvide CV'n ville vært en bonus. Jeg tror vel det største utbyttet er at det potensiellt, men ikke nødvendigvis, gir en forklaring på hvorfor jeg har en tendens til å kjede meg i ensformige arbeidsoppgaver. (postkassa ble åpnet for en time siden så har ikke reflektert mye over det)
I forhold til at relevante karakterer betyr mer enn en IQ-test så er jeg enig, samtidig så sier vel karakterer mest om interessen for å lære det aktuelle faget, en IQ-test gir mer en pekepinn på hvor lett man tar det til seg gitt at man har interessen.
Trønder osv
|
|
|
22/05/2015 12:10
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Nå aner ikke jeg hvilken jobber du søker på. Sliter allikevel med å finne noe positivt med å nevne at man er Mensa medlem eller nesten er det i en CV. Ovenfra og ned mentalitet er sannsynligvis ikke ønsket hos noen arbeidsgivere. Ei heller manglende sosiale egenskaper som det å fremheve akkurat det kan tyde på.
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
22/05/2015 12:16
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Mensa ble vel ikke opprettet for å være en sosial "ovenfra og ned-klubb", utgangspunktet var å samle de smarteste 2% av befolkningen for å bistå i fredsskapende beslutninger under kriger, men så glei det litt ut.
Forstå meg rett: jeg tok IQ-testen av egne grunner og ren nyskjerrighet, å eventuellt kunne utvide CV'n ville vært en bonus. Jeg tror vel det største utbyttet er at det potensiellt, men ikke nødvendigvis, gir en forklaring på hvorfor jeg har en tendens til å kjede meg i ensformige arbeidsoppgaver. (postkassa ble åpnet for en time siden så har ikke reflektert mye over det)
I forhold til at relevante karakterer betyr mer enn en IQ-test så er jeg enig, samtidig så sier vel karakterer mest om interessen for å lære det aktuelle faget, en IQ-test gir mer en pekepinn på hvor lett man tar det til seg gitt at man har interessen. Jeg tror du bommer stygt i dine antagelser. Ingen IQ test forklarer at noen kjeder seg på jobb uansett oppgaver. En realitet er vel heller at det er svært få som er så heldige at de har en jobb de gleder seg til hver dag. Av og til (eller ganske ofte) handler faktisk ikke det å ha det gøy på jobben om oppgavene man gjør, men heller om det målet man oppnår ved å sette mange oppgaver i sammenheng (oppgavene er ofte ikke er spesielt artige isolert sett.).
Redigert av sveinaa; 22/05/2015 12:18.
|
|
|
22/05/2015 12:17
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Personlig så syns jeg den egentlige IQ-testen er om man er villig til å betale 500 kr i året for å være medlem av en tulleklubb.
|
|
|
[Re: Tor Arne]
22/05/2015 12:22
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Personlig så syns jeg den egentlige IQ-testen er om man er villig til å betale 500 kr i året for å være medlem av en tulleklubb. får jeg gjette, de avslo søknaden din? 
|
|
|
22/05/2015 12:22
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Jobbsøking i et vanskelig marked er litt som å skyte frispark fra langt hold i ballspill. Man kan kjøre en safe variant, sende ballen halvhardt i en fin bue og treffe mellom stengene. Problemet er at det ofte blir "nære", men aldri mål. Keeperen redder.
Hvis man ikke nøyer seg med nære, må man kanskje dra til litt mer. Sjansen er stor for at ballen går opp på tribunen (altså at søknaden går rett i søppeldunken). Men en sjelden gang sitter den som limt oppe i nettaket, utakbart for keeper.
Hva ønsker man? Mange ganger som nummer 4 på lista, eller 1 gang som vinner og resten som listefyll?
I et jobbmarked som er enkelt trenger man ikke å ty til "ekstreme" midler. Det er mer som å skyte straffespark; det viktigste er å ikke drite seg ut.
I og med at trådstarter har gått ledig en stund, og synes det virker håpløst å få jobben han ønsker, er mitt tips å lukke øynene og dra til. Ta en sjans! Jeg vet ikke om IQ-skryt er riktig taktikk, men det er i hvert fall verdt å prøve noe nytt. Det verste som skjer er at du ikke får jobben..
|
|
|
22/05/2015 12:25
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
hvis du er bergenser så vil vel alle andre automatisk se på deg som en bløffmaker hvis du hevder at du kvalifiserer til Mensa medlemsskap.
andre bergensere derimot vil muligens ha ett annet synspunkt
skryt heller av at du er bergenser og se hvor det bringer deg...
|
|
|
[Re: sveinaa]
22/05/2015 12:28
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg tror du bommer stygt i dine antagelser. Ingen IQ test forklarer at noen kjeder seg på jobb uansett oppgaver. En realitet er vel heller at det er svært få som er så heldige at de har en jobb de gleder seg til hver dag. Av og til (eller ganske ofte) handler faktisk ikke det å ha det gøy på jobben om oppgavene man gjør, men heller om det målet man oppnår ved å sette mange oppgaver i sammenheng (oppgavene er ofte ikke er spesielt artige isolert sett.).
Jeg ser hva du mener, men det er jo som med så mye annet: alle har sine egne mål på hva som er morsomt/interessant nok. Jeg møtte en truckfører på en sommerjobb som hadde kjørt rundt på det samme lageret i 30 år. "lærer noe nytt hver dag!". All respekt og missunnelse for den følelsen, for min del avtok læringskurven såpass etter de første 3 dagene at jeg savnet litt større grad av utfordringer. I motsatt ende har du folk som knaptnok gjør samme oppgave 2 ganger i løpet av en arbeidskarriere, noe som for meg virker litt hesblesende igjen. Men om jeg har forstått det rett etter noe søking på nett før jeg tok testen, så går det vel igjen at mennesker med IQ fra 100 og oppover har et større ønske om læring enn mennesker med en IQ fra 100 og nedover, noe som muligens bør reflekteres i hva man gjør i hverdagen.
Trønder osv
|
|
|
[Re: EHAa]
22/05/2015 12:29
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jobbsøking i et vanskelig marked er litt som å skyte frispark fra langt hold i ballspill. Man kan kjøre en safe variant, sende ballen halvhardt i en fin bue og treffe mellom stengene. Problemet er at det ofte blir "nære", men aldri mål. Keeperen redder.
Hvis man ikke nøyer seg med nære, må man kanskje dra til litt mer. Sjansen er stor for at ballen går opp på tribunen (altså at søknaden går rett i søppeldunken). Men en sjelden gang sitter den som limt oppe i nettaket, utakbart for keeper.
Hva ønsker man? Mange ganger som nummer 4 på lista, eller 1 gang som vinner og resten som listefyll?
I et jobbmarked som er enkelt trenger man ikke å ty til "ekstreme" midler. Det er mer som å skyte straffespark; det viktigste er å ikke drite seg ut.
I og med at trådstarter har gått ledig en stund, og synes det virker håpløst å få jobben han ønsker, er mitt tips å lukke øynene og dra til. Ta en sjans! Jeg vet ikke om IQ-skryt er riktig taktikk, men det er i hvert fall verdt å prøve noe nytt. Det verste som skjer er at du ikke får jobben.. Du har nok rett i det du skriver. Tror nok neppe høy IQ vil kompensere for at man kjeder seg på jobb pga. kjedelige oppgaver.
|
|
|
[Re: CarlGustav]
22/05/2015 12:30
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
hvis du er bergenser så vil vel alle andre automatisk se på deg som en bløffmaker hvis du hevder at du kvalifiserer til Mensa medlemsskap.
andre bergensere derimot vil muligens ha ett annet synspunkt
skryt heller av at du er bergenser og se hvor det bringer deg... Ingen fare, er innflytter 
Trønder osv
|
|
|
[Re: CarlGustav]
22/05/2015 12:34
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
skryt heller av at du er bergenser og se hvor det bringer deg... Så vidt jeg husker er vel Espen innflyttet bergenser, og det er det vel ingen som skryter av?
NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
22/05/2015 12:35
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg tror du bommer stygt i dine antagelser. Ingen IQ test forklarer at noen kjeder seg på jobb uansett oppgaver. En realitet er vel heller at det er svært få som er så heldige at de har en jobb de gleder seg til hver dag. Av og til (eller ganske ofte) handler faktisk ikke det å ha det gøy på jobben om oppgavene man gjør, men heller om det målet man oppnår ved å sette mange oppgaver i sammenheng (oppgavene er ofte ikke er spesielt artige isolert sett.).
Jeg ser hva du mener, men det er jo som med så mye annet: alle har sine egne mål på hva som er morsomt/interessant nok. Jeg møtte en truckfører på en sommerjobb som hadde kjørt rundt på det samme lageret i 30 år. "lærer noe nytt hver dag!". All respekt og missunnelse for den følelsen, for min del avtok læringskurven såpass etter de første 3 dagene at jeg savnet litt større grad av utfordringer. I motsatt ende har du folk som knaptnok gjør samme oppgave 2 ganger i løpet av en arbeidskarriere, noe som for meg virker litt hesblesende igjen. Men om jeg har forstått det rett etter noe søking på nett før jeg tok testen, så går det vel igjen at mennesker med IQ fra 100 og oppover har et større ønske om læring enn mennesker med en IQ fra 100 og nedover, noe som muligens bør reflekteres i hva man gjør i hverdagen. Om du stiller deg følgende spørsmål: Er det pga. at de tror jeg har lav IQ jeg ikke fikk jobben? Og du helt ærlig kan si ja. Da kan det der kanskje ha noe for seg. Om du tror en IQ test er viktig kan du jo ta kontakt med et rekrutteringsfirma som driver med søkeoppdrag for firma innen det segmentet du ønsker jobb. Fordrer jobbene høy IQ skal du ikke se bort i fra at du blir testet for det.
|
|
|
22/05/2015 12:50
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
hvis du er bergenser så vil vel alle andre automatisk se på deg som en bløffmaker hvis du hevder at du kvalifiserer til Mensa medlemsskap. andre bergensere derimot vil muligens ha ett annet synspunkt skryt heller av at du er bergenser og se hvor det bringer deg... Ingen fare, er innflytter rettelse  ny feil følger: hvis du ikke er bergenser så vil alle bergensere automatisk se på deg som en bløffmaker hvis du hevder at du kvalifiserer til Mensa medlemsskap.
|
|
|
22/05/2015 12:55
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ser ut til at du ikke får gehør hos 98% av forummedlemmene. Og jeg som trudde at TS-forumet var den største ansamlingen av nerder på et nettforum i Norge........ 
|
|
|
[Re: Tange]
22/05/2015 13:04
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ser ut til at du ikke får gehør hos 98% av forummedlemmene. Og jeg som trudde at TS-forumet var den største ansamlingen av nerder på et nettforum i Norge........ Noe av poenget er jo å gi ham råd som kanskje vil gi han jobb.
|
|
|
22/05/2015 13:04
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Det er i alle fall liten tvil om at ordet "Mensa" trigger janteloven. (Nei, jeg er ikke medlem, har heller ikke vurdert det, men jeg synes endel av svarene her viser store fordommer).
Redigert av Arne_And; 22/05/2015 13:05.
|
|
|
22/05/2015 13:24
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Med mindre avataren din faktisk er deg, ville jeg utelatt referanse til Mensa i enhver sammenheng.
Men spøk til side: Med bakgrunn fra arbeid bl.a. med HR tror jeg dessverre referanse til Mensa ikke vil hjelpe ved jobbsøk. Unntak kan finnes, om arbeidsgiver selv uttrykker interesse for resultater på generelle tester som måtte si noe om egnethet.
Jeg ønsker deg all mulig lykke til og håper du vil finne en jobb du vil trives i.
|
|
|
[Re: Arne_And]
22/05/2015 13:25
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tror du misoppfatter. Det å "skryte" av egne intellektuelle kapasiteter faller vel mer innunder manglende sosiale evner ( Forutsetningen for at det skal være et pluss er at den som ansetter setter akkurat dette høyt.). Videre er det sjelden at IQ i form av et Mensa medlemskap vil være avgjørende om man får en jobb eller ikke. Vil tro andre ting kommer langt frem på liste.
I akkurat dette "caset" synes jeg i alle fall ikke Mensa er relevant. Hvem ansetter forresten noen som skal ha frem at pga min IQ kjeder jeg meg lett på jobb. Da sier man jo indirekte at man er for smart for jobben, eller at andre resultater (skole), attester, jobberfaring etc. ikke gjenspeiler mine evner...
Redigert av sveinaa; 22/05/2015 13:26.
|
|
|
22/05/2015 13:44
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tilstrekkelig høy IQ ift jobben er faktisk noe av det viktigste en profesjonell rekrutterer forsøker å avklare vis-a-vis kandidatene. Tilstrekkelig fordi høyest mulig IQ ikke nødvendigvis korrerlerer med god jobbutføtelse ( uten å si noe galt om feks bussjåfører, men man trenger ikke være medlem av Mensa for å kjøre buss). Vi har en tradisjon i Norge (og Skandinavia kanskje) på at høy intelligens er noe "uggent", som gjerne står i et motsetningsforhold til å være sosial og hyggelig ( som det ikke finnes dekning for å hevde), og i hvertfall skal man ikke snakke høyt om det. Snakk gjerne høyt om persen på Birken, på Fb og overalt ellers, men ikke si høyt at du er intelligent, det er ikke helt stuerent.
Hvis du er på søk etter en jobb hvor man krever utdanning på masternivå, synes jeg at dette kan være relevant info.
Eksamensresultater og intelligens gir ganske ulike prediksjoner på jobbutøvelse, i favør av intelligens.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: sveinaa]
22/05/2015 14:46
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Om du stiller deg følgende spørsmål: Er det pga. at de tror jeg har lav IQ jeg ikke fikk jobben? Og du helt ærlig kan si ja. Da kan det der kanskje ha noe for seg.
Om du tror en IQ test er viktig kan du jo ta kontakt med et rekrutteringsfirma som driver med søkeoppdrag for firma innen det segmentet du ønsker jobb. Fordrer jobbene høy IQ skal du ikke se bort i fra at du blir testet for det.
Noe som går igjen i en del stillingsutlysninger er " interesse for å utvikle deg faglig", "Gode analytiske evner", "fleksibel", og "løsningsorientert". Det er mange veier til Rom, men slik jeg har forstått det så er det ingenting som får varsellampene til rekruteringsfolk til å ringe mer enn å ikke kunne dokumentere sine påståtte egenskaper. Å kunne vise til en IQ-test og samtidig forklare hvorfor man mener den beviser/antyder egenskapen må vel være en av veiene å gå? Det virker iallefall på meg mer troverdig enn å skrive en enkel setning om at man er "en fleksibel og løsningsorientert person med gode analytiske evner"
Trønder osv
|
|
|
22/05/2015 14:59
|
perbl
More than words
|
More than words
Noe som går igjen i en del stillingsutlysninger er " interesse for å utvikle deg faglig", "Gode analytiske evner", "fleksibel", og "løsningsorientert". Det er mange veier til Rom, men slik jeg har forstått det så er det ingenting som får varsellampene til rekruteringsfolk til å ringe mer enn å ikke kunne dokumentere sine påståtte egenskaper. Å kunne vise til en IQ-test og samtidig forklare hvorfor man mener den beviser/antyder egenskapen må vel være en av veiene å gå? Det virker iallefall på meg mer troverdig enn å skrive en enkel setning om at man er "en fleksibel og løsningsorientert person med gode analytiske evner" Poenget slik jeg ser det, er å dokumentere at man er i stand til å gjøre det bedriften ønsker. En IQ-test alene synes jeg hvertfall sier lite om dette. Har man derimot ting man har fått til på CVen, kan dette både si mye om IQ, samt evnen til gjennomføring av ting som skaper verdi for arbeidsgiveren. Ser jeg på profilen av Mensamenneskene jeg vet av, er det så forskjellige personer og bakgrunner at IQ alene sier nada om en persons evne til å tilføre verdifull kompetanse og gjennomføringsevne til bedriften. Dropp både IQ alene, samt flosklene om "jobber bra i team, men kan også ta ansvar alene" er hvertfall min personlige mening.
Per B.
|
|
|
|
|