Undersøker noe jobbmuligheter i ås. Derfor lurte jeg på hvordan sykkelmulighetene er der. Er glad i bratt terreng og sykler med grov stisykkel, så hva finnes i nærheten? Blir kanskje litt bilkjøring for å komme til egnet sted? Hvor lang tid tar d å komme seg til et bra utgangspunkt i østmarka?
Jeg er ikke veldig lokalkjent, men jo lenger sør du kommer fra Oslo jo flatere blir det, er mitt inntrykk. Alt jeg forbinder med Ås er bondeland , åkre og landeveier, men jeg kan ta feil.
Hvis du er glad i grovt og bratt terreng har du kommet feil, men hvis du liker småkupert terreng med litt kneiker og crux kommer du til å trives.
Kort vei til østmarka, der er det mye fine stier. Enten fra Bysetermåsan eller lenger nord fra Grønmo, Skullerud osv.
Ovenfor Årungen er det som HP89 sier, en del bratt morro. Det begrenser seg litt selv grunnet størrelse, men mye av stiene der er veldig morsomme!
Finnes noen fine runder i Hebekk-skogen, men ikke spesielt grovt. Fine utgangspunkt både fra Gårdmannsbråten og Dagbo. Dette er på grensa Ås/Ski. Men siden det ikke er spesifisert nærmere enn Ås er det verdt å nevne.
Det er også kort vei til Sørmarka med områdene rundt Stallerud og Steinryggen, de er greit tilgjengelig med sykkel fra Ski, trenger ikke bil. For å gjøre transportetappen mindre kjip kan du sykle det meste på sti med inngang ved sykehuset.
Mener å huske det er en del fine runder i Drøbak rundt seiersten, men har ikke sykla der på en del år, så husker ikke helt.
Trenger du påfyll med brattere terreng kan du ta deg en dag i Frognerseteren i blant, tar ikke lang tid inn dit.
Jeg har syklet mye av det som er i området Ås/Ski. Du trenger ikke grov stisykkel til dette terrenget, men det vil fungere helt fint. Som mange påpeker er det ganske flatt her nede, selv om du vil finne noen nedkjøringer her og der. Rett syd for Ås sentrum, og også nord ligger det skogområder med fine stier. Det er ikke området for episk lange turer riktignok, men det går litt på kryss og tvers.
Nordover for dette ligger Holstad/Finnstadmarka, syd-vest for Ski sentrum. Her er det variert terreng, og fortsatt ganske flatt. En kombinasjon av små-åser med svaberg og furu og lengre partier gjennom løvskog/granskog med tildels våt skogbunn i noen partier. De sydligste stiene gror litt igjen sommerhalvåret.
Nord-vest for ski sentrum ligger Nøstvetmarka. Den sydligste delen av denne er fin (opp til radiomasta) og også løpet som går helt ut mot vest som følger strømgata. Her inne er det mye fint som går på kryss og tvers, selv om det aldri blir skikkelig bratt og langt noe sted. Nedkjøringen nordover langs strømgata kan anbefales.
Området som ligger rett nord for ski sentrum, som er en del av Sørmarka har fine stier, men her kan det være greit å sykle med kjentfolk. Mange av løypene der inne er utpreget knotete, og det er mange våte partier. Men det er også gull her inne, når man vet hvor det ligger. De beste partiene her ligger øst for Bøleråsen.
Ta gjerne kontakt om du ønsker å slenge deg med på tur en gang, jeg sykler i området flere ganger i uka.
Jeg synes Kroerløypa og tilknyttede stier er artig å sykle. Den kan sykles med alle typer redskap, avhengig av hva man vektlegger. Noen steder er det en fordel med "birken-racer", andre steder trenger du grovere saker for å slippe å bære.
Deler av løypa bærer litt preg av tilrettelegging for langrennsløyper (brede veier med tykt pukk-lag), men det er mye bra - spesielt om man tar sjansen på å forsøke smalere stier.
Jeg synes Kroerløypa og tilknyttede stier er artig å sykle. Den kan sykles med alle typer redskap, avhengig av hva man vektlegger. Noen steder er det en fordel med "birken-racer", andre steder trenger du grovere saker for å slippe å bære.
Deler av løypa bærer litt preg av tilrettelegging for langrennsløyper (brede veier med tykt pukk-lag), men det er mye bra - spesielt om man tar sjansen på å forsøke smalere stier.
Jeg sykler ikke Kroer-løypa ofte nok til ekspert-uttalelse, men det er ikke noen større myrpartier, og mesteparten er godt drenert. Unntaket er et par "søkk" der vannet samles, og hvor det er alle muligheter til å få seg en gratis helsebringende ansiktsmaske.
Forøvrig syklet jeg området rett vest for Tusenfryd på lørdag, med kjentmann. Her er det mye halvgjemte/halvglemte stier jeg ikke visste om (til tross for at jeg har syklet Svartskog-Kjærnes flere ganger), og som absolutt kan anbefales. Mye som er ganske bratt, både opp og ned, og greit med utfordringer også til de som har syklet en del. Grov stisykkel kan anbefales (iallefall nedover), men jeg vil tro det fungerer greit med spinklere saker også dersom man tar det litt med ro.
Dette er et godt eksempel på at man ikke må veldig langt fra Ås for å finne kupert terreng. Jeg tror dessuten området fint tåler at flere sykler der; slik det er nå må de lokale heltene jobbe litt for å holde stiene åpne.
Har du en sporlogg/stravalogg for denne turen HCO? Har vært i området sjøl, nordvest for Pollevannet. Vi fant en fin nedkjøring på turen, men det var endel knot og gjenngrodd på toppen.
Holder denne løypa seg relativt tørr eller er det mye myr, HCO?
Jeg sykler denne runden med jevne mellomrom. Masse småstier på kryss og tvers av "hovedløypa" som du kan variere med spes. vest for Rv51. Området er ikke så stort, men det er ganske mange muligheter med alle småstiene. Du trenger ikke så grov sykkel. Bortsett fra noen crux og til tider mye røtter er det relativt enkelt terreng.
Hm, Ås, flatt, jepp, heldigvis ikke i terrenget. Kroer runden er alt annet enn flatt. Fin flyt. Ikke krevende. Veldig god trening. Flere jeg har syklet med har ikke klart å sykle opp den ene bakken. Ikke pga vanskelighetsgrad. Tipper par hundre meter bratt. Lunger og bein får kjørt seg. Tar man det med ro og har bra feste skal det gå greit. Fins noen skikkelig gullkorn mellom Ås og Vestby som er morsommere enn Steinryggen. Fins mye stier på kryss og tvers. Kosetråking mellom gullkornene er ikke å forakte. Flere har snakket om mye bra stier i Vestby også. Jeg må på utforskningstur, he-he.
Flere jeg har syklet med har ikke klart å sykle opp den ene bakken. Ikke pga vanskelighetsgrad. Tipper par hundre meter bratt. Lunger og bein får kjørt seg. Tar man det med ro og har bra feste skal det gå greit.
Tenker på Tørkopp da eller? Er alltid bløtt og sleipt der også (går vel frem av navnet..) så ofte håpløst feste. Ordna seg med fatbike da
Du trenger ikke være veldig mye borti asfalt fra Ski til Kroerløypa. Du kan sykle kjerreveien langs jernbanen fra Finnstadskogen/Kjølstadskogen/Holstadmarka (kjært barn har mange navn) og krysse gjennom gårdstunet før E18, så litt asfalt før du drar gjennom Askjumskogen (her er det forresten en del artige men små stier som er gøy å leke seg litt på). Så enten litt asfalt transport gjennom Rustadfeltet og bort, eller så kan du dra ned til grusveien langs jernbanen igjen etter Askjumskogen og forbi tog-stasjonen, så grusvei igjen et godt stykke før du drar opp i Kroerløypa. Det skulle ikke bli mange km med asfalt det.
Fins noen skikkelig gullkorn mellom Ås og Vestby som er morsommere enn Steinryggen.
Ble nysgjerrig nå. Har hørt flere som snakker om gullkorn mellom Ås og Vestby, men vet ikke helt om jeg har fått de med meg. Er dette også i forbindelse med Kroerløypa?
Flere jeg har syklet med har ikke klart å sykle opp den ene bakken. Ikke pga vanskelighetsgrad. Tipper par hundre meter bratt. Lunger og bein får kjørt seg. Tar man det med ro og har bra feste skal det gå greit.
Tenker på Tørkopp da eller? Er alltid bløtt og sleipt der også (går vel frem av navnet..) så ofte håpløst feste. Ordna seg med fatbike da
Tørkopp høres ut som den ene bakken. Er to bakker etter hverandre. Jeg tenker på den etter bruen vis du kommer fra kroerveien. Den er også ofte våt og sleip
Fins noen skikkelig gullkorn mellom Ås og Vestby som er morsommere enn Steinryggen.
Ble nysgjerrig nå. Har hørt flere som snakker om gullkorn mellom Ås og Vestby, men vet ikke helt om jeg har fått de med meg. Er dette også i forbindelse med Kroerløypa?
Pleier å kjøre gullkornene etter kroerløypen. Er jo riktig retning forhold til hvor jeg bor. Kommer inn på noen fine stier etter speider hytten. Og ender opp med å kjøre grusvei under togskinnene. Og så bærer det oppover mot Ås. Tar av en stikker til venstre. Nesten på toppen av bakken. Da begynner morroa.