|
Må jeg betale for ny ramme selv - jfr. 5 års gar.?
|
Må jeg betale for ny ramme selv - jfr. 5 års gar.?
16/05/2015 18:33
|
Don Eikemo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Tjenare Kortversjon Butikken hevder jeg må bytte ramme på min Jamis landeveissykkel for å bli kvitt ulyd, og at jeg må betale dette selv. Sykkelen er snaut 5 år gammel (kjøpt i august 2010). Bør ikke 5 års garanti gjøre seg gjeldende her?Hvis jeg overfor forhandler skal snakke fra levra, vil det bli noe som det her: "Hør her: Dere solgte meg en sykkel som rett og slett ikke passet, jfr. min vekt. Etter tre eikebrudd, betalte jeg 2000 kroner for en ny bakfelg. Sykkelen har ved flere tilfeller vært til service fordi den kakler som en skurtresker. Nye bremser måtte jeg også betale for, da de dere solgte var potensielt trafikkfarlige. Nå har sykkelen igjen gitt lyd fra seg, og dere mener på ramme alvor at jeg skal måtte betale for en ny ramme på en sykkel som har trillet 7000 km og når det ikke har gått fem år siden jeg kjøpte den? Du må "seriøst" vaske sokkene dine før du røyker dem, Sir!"En hakket mer konstruktiv tilnærming er nok å foretrekke, og jeg ber i den sammenheng om input fra dere. Lengre versjonSykkelen har vært kranglete fra dag én. Forleden leverte jeg den inn for ente gang, nå p.g.a. en tikke/klikkelyd som oppstår ved medium+ pedalbelastning. (Det hørtes ut som det kom fra kranken.) Jeg hadde sykkelen på reparasjon på forsommeren i fjor, for tilsvarende lyd. Da byttet de to kranklager - som visstnok hadde begynt å ruste. I fjor sommer kom lyden tilbake. Jeg skånet meg da for nok en tur til butikken, og klikketikket meg gjennom sesongen. (Sykkelen ble også overhalt for samme lyd i 2012. Da ble kranken re-greaset.) Det viser seg nå at butikken ikke klarer å bli kvitt lyden. De har forsøkt alt, og har konkludert med at det er rammen som bråker. Reparatøren antydet at det var vanskelig å erstatte rammen fordi den ikke lenger blir produsert, og at feilen neppe dekkes av garantien. Han ba meg komme innom til uken og snakke med sjefen (som for øvrig er samme person som solgte meg sykkelen i 2010). Jeg vet lite om forventet levetid på en ramme, men trodde faktisk at rammen var "evigvarende". At den må skiftes etter 7000 km, hadde jeg ikke sett for meg. Om så skulle skje - ville jeg ihvertfall tro at jeg innenfor en femårsperiode var dekket av garantien. At sykkelen har vært inne til service/reparasjon X antall ganger tidligere, hjelper heller ikke på humøret. Jeg hadde forut for denne servicen bestemt meg for å ikke ha noe mer med denne butikken å gjøre, da de i mine øyne gjør galt det som galt kan gjøres. Men nå må jeg altså ha en "forbrukerprat" til uken. Tidligere problemer* Hjul: Etter at jeg på min forrige sykkel (hybrid) måtte bytte felger p.g.a. gjentatte eikebrudd, ba jeg spesifikt om en sykkel som tålte min vekt (95 kg). Butikken mente Jamisen var bra saker. Etter et års tid begynte eiken også på denne sykkelen (bak) å ryke, og etter tre brudd betalte jeg 2000 kroner for håndlaget felg. Mavic open pro. (Den har holdt, men jeg har måttet rette opp schwung et par ganger, men det antar jeg er normalt.) * Div: Jeg har også hatt sykkelen til reparasjon/service grunnet ulyder og mekaniske feil. Typisk har vært at butikken har kludret det til og skapt en annen feil samtidig. Ett steg fram, ett tilbake. * Bremser: Etter å ha leid sykkel ifm. sykkelferie de siste årene, følte jeg ved overgang til min egen at bremsene var veldig dårlige (utrolig hva man blir vant med) - rett og slett trafikkfarlige. Butikken kunne da opplyse om at det var dårlige bremse på denne Jamisen. Jeg betalte da for oppgradering til bedre bremser.
Redigert av Don Eikemo; 16/05/2015 18:38.
|
|
|
Re: Må jeg betale for ny ramm selv - jfr. 5 års gar.?
[Re: Don Eikemo]
16/05/2015 18:39
|
SoneX
Avhengig
|
Avhengig
du har ingen garantitid på 5 år så de ordene må du ikke bruke! du må si at du reklamerer i hendhold til forbrukerkjøps loven §27. der står det at du har en reklamsjons frist på 5 år. jeg ville aldri godtatt og ha en sykkel som skranglet, om de mener du er for tung burde de ikke solgt deg sykkelen, så den kan de bare glemme.
|
|
|
Re: Må jeg betale for ny ramme selv - jfr. 5 års gar.?
16/05/2015 18:41
|
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Du er i din fulle rett til å reklamere på denne ettersom den er innenfor 5 år gammel, og gitt det ikke er uaktsomhet som er skyld i skaden.
Nå var vel Jamis på den tiden notoriske for rammebrudd, så det kan jo gi litt ekstra krutt til diskusjonen med forhandler.
Lykke til!
T.
|
|
|
16/05/2015 18:42
|
Scottlized
Ivrig
|
Ivrig
En ting som er sikkert, er at jeg ALDRI VILLE HANDLET I DEN BUTIKKEN MER. Slik du fremlegger historien er dette en butikk som enten ikke har kompetanse, eller som melker deg for hver penny.
|
|
|
16/05/2015 19:04
|
jle
Entusiast
|
Entusiast
Du skal selvfølgelig reklamere, og også undersøke om Jamis har garanti på rammen du har kjøpt.
På den annen side er det vel ikke automatikk i at butikker gir ny ramme dersom den går i stykker (rammer kan jo gå i stykker ved velt, kræsj, hull i veien, garasjeporter, og så videre).
|
|
|
16/05/2015 19:35
|
Don Eikemo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Reparatøren som ringte meg, snakket om relasjonen butikk-produsent, og at Jamis neppe ville gå med på at dette var en garantisak. Dette var forsåvidt en uformell samtale, men kjøper skal da vitterlig ikke måtte bry seg med hva produsent mener. Selger har et selvstendig ansvar overfor kjøper. Hvis forhandler og produsent mot formodning skulle være uenig, får de ta det på kammerset.
Sykkelen er velholdt og brukt på såkalt normal måte. Ingen kræsj/velt/uhel, noe som understøttes av ubesudlet finish.
Forhandler har forsåvidt vært hyggelig og imøtekommende, men utførelsen(e) og den faktiske kvaliteten på sykkelen, står ikke i stil.
Jeg sendte tross alt ikke min 45-kilos nevø for å kjøpe sykkelen; Jeg møtte selv opp i min 95-kilos prakt :-)
Hvorvidt den mugne servicehistorikken er relevant for "rammesaken", vet jeg ikke, men jeg har ihvertfall tatt vare på alle kvitteringer og servicelapper. Selv mener jeg denne bunken gir forhandler et moralsk ansvar for å rydde opp i greia.
En ny ramme koster en del tusenlapper, så jeg er ikke nevneverdig hypp på å betale enda mer for tohjulingen.
For ordens skyld: Jeg har opptrådt høflig overfor forhandler - og vice versa - men jeg merker at min tålmodighet nå er oppbrukt, jfr. det jeg skrev om at jeg hadde bestemt meg for at dette ble siste gangen jeg hadde noe med den butikken å gjøre.
Ugunstig timing er det også. Jeg sykler ett ritt i året, og det går av stabelen om én måned.
|
|
|
16/05/2015 19:43
|
jle
Entusiast
|
Entusiast
..., men kjøper skal da vitterlig ikke måtte bry seg med hva produsent mener. Selger har et selvstendig ansvar overfor kjøper. Ja, innenfor rammene av kjøpsloven. Jeg mente bare at dersom Jamis har garanti på disse rammene ville det jo være en smal sak.
|
|
|
[Re: jle]
16/05/2015 19:45
|
Don Eikemo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
|
|
|
16/05/2015 20:05
|
SoneX
Avhengig
|
Avhengig
bare gi de beskjed om at det er deg likegyldig hva produsenten sier, mange butikker bruker slikt mot kundene sine, som det er ikke oss det er produsenten som ikke godtar, garantien er gått ut osv (selv om reklamasjons fristen fortsatt gjelder)
|
|
|
16/05/2015 20:14
|
Stoffer86
Fersking
|
Fersking
Alle Jamis-sykler skal tåle 115kg+ ifølge deres egne brukermanualer.
|
|
|
17/05/2015 07:26
|
olechr
More than words
|
More than words
At bremsene ikke er topp er jo ikke en feil, det er slik det er og man får det man betaler for.
Men hvis de mener at lyden kommer i fra selve rammen så er det rart de ikke fikser opp i det. Er jo Sport 1 som er importør for Jamis. Har du prøvd å fyre av en hyggelig mail til Sport 1 sentralt? Hvis ikke butikken vil hjelpe deg så hadde jeg gjort det. Sendt en mail med problemet og kviteringen til de.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
17/05/2015 07:26
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Formuleringen "kakler som en skurtresker" får meg til å tro at du ikke har peiling på vedlikehold/rengjøring av slitedeler som å vaske/olje drivverk, smøre/bytte kranklager/hjullager/styrelager osv., og liker å gi butikken skylden for alt.
Så den ville jeg vel kanskje ikke tatt med i en ev. klage. Det er jo for øvrig irrelevant ift. klage på et ev. rammebrudd.
Har syklet meg ned fra 93 til 81 kg på samme sykkel for en del år siden, og opplevde ikke noen spesielle problemer bortsett fra et bøyd girøre som måtte byttes. Til villedende 10k og reell pris 6.5k var den et godt kjøp vil jeg si (kjøpte den brukt for 3k og solgte for 2.5k ett år senere).
Redigert av DuffMcShank; 17/05/2015 07:29.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
17/05/2015 16:10
|
Don Eikemo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Du har nok rett i din antakelse om min peiling på sykkel, Duff. "Innvendig" renhold har jeg ikke greie på. Jeg synes allikevel det er snodig hvor mye trøbbel man skal ha med en sykkel. Hvis det er slik at de problemene jeg har hatt med ulyd i kranken er normalt, er det selvsagt ikke relevant i denne saken.
Jeg leide en Specialized-sykkel på sykkelferie nå i mai. Det var en 2015-modell, og den begynte også å kakle høylydt etter noen dager. De fettet da opp igjen kranken, så var saken løst.
|
|
|
18/05/2015 07:21
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hvis det er såkalt pressfit-kranklager på denne Jamis-sykkelen så er jo knirking en kjent sak med slike. Har den i tillegg limte lagerhylser/skåler kan det fort hende at disse har løsnet noe som igjen skaper knirk.
Hvis limet har gått opp bør det fikses, noe som kan kreve ny ramme. Det bør være innenfor garantien. De fleste rammer har i hvert fall 5 års garanti.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
18/05/2015 07:49
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Og det at de fleste rammer har 5 års garanti bør tilsi at sykkelrammer er ment å vare så lenge, og at du dermed er dekket av lovverket dersom den har gått i stykker "av seg selv" før den tid.
|
|
|
24/05/2015 21:50
|
Don Eikemo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det ble ny ramme på meg, og det ble aldri noen diskusjon om ansvaret; Dette var en garantisak.
MEN (det er alltid et men med denne butikken), var sykkelen tipp-topp da jeg fikk den tilbake? Neida.
Beklageligvis hadde jeg dårlig tid, og fikk derfor ikke testet sykkelen utenfor butikken før jeg lempet den på bilen og fartet hjem. Da jeg senere på dagen skulle ta den i bruk, måtte jeg erkjenne at de heller ikke denne gangen hadde gjort en god jobb:
- På de fire høyeste girene skraper kjedet borti skifteren foran. - På lilleskiven foran går krankarmen borti girwiren. - Forhjulet var satt på feil vei, så magneten til computeren havnet på feil side. - Girhendlene er tunge som fy. Å gire ned bak og opp foran er tungt. Butikken hadde skiftet begge girwirene. (Bra - i utgangspunktet!) Hvordan girskifte plutselig har blitt tungt undres jeg på. (Wiren går jo under styreteipen. Er det mulig at de har strammet teipen så hardt at den klemmer på wirene?) - Styret var ikke helt rett. - Det er fortsatt en klikk-klækk-lyd når jeg står og tråkker tungt, fra noe som høres ut som kranken. Kun når jeg tråkker med høyre fot/pedal. (Jeg skal forsøke i morgen med joggesko + øke avstanden mellom magnet og føler på computeren, for å luke ut et par feilkilder, men jeg tviler på at det har noe å si.)
Basert på servicehistorikken var det vel naivt av meg å tro/håpe på at sykkelen skulle være i orden etter et såpass stort inngrep, men jeg tenkte at nå måtte de vel ha innsett at de har brukt opp sin kvote med strikes.
Jeg hadde håpet jeg nå kunne få sykle 2015-sesongen uten mer gruff, men i stedet må jeg tilbake til butikken nok en gang.
Hadde jeg hatt råd, skulle jeg gitt bort sykkelen på Finn og kjøpt meg en helt ny sykkel (et heeeelt annet sted). Da dette ikke er et alternativ, ser det ut til at jeg er dømt til å frekventere denne butikken til evig tid.
Hva bør/kan jeg gjøre for å få slutt på dette? Syklingen er i ferd med å miste sin sjarm...
|
|
|
25/05/2015 07:28
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Klikke-lyd under tråkk kan ofte komme fra kulelageret i pedalen(e)
At girhendlene er tung kan tyde på at vaieren har blitt trukket feil. Kanskje montert på feil side av festeskruen på girene?
Når det gjelder forhjulet og styret så tok jeg meg akkurat i å tenke at slikt må du regne med å fikse selv. Men så slo det meg at det skal du pokker meg ikke. Hvis norske sykkelbutikker skal klare å konkurrere med internett så må de sørge for i hvert fall å gjøre slike ting rett. Justering av frontgir kan være krevende, desto viktigere at butikken gjør det skikkelig.
Hvis dette er en spesialbutikk for sykkel bør du kunne be dem om å ha et snev av yrkesstolthet på verkstedet.
|
|
|
25/05/2015 08:27
|
robst
Ringrev
|
Ringrev
Med tanke på knirken har jeg slitt med det samme. Jeg har hatt problemet flere ganger og løsningen har vært en skvett olje i niplene og kryssene på eikene på hjul, den gåen pedal og smøre opp bosset på bakhjulet. Hver gang har lyden vært lik, så det kan være mange årsaker og løsninger.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
25/05/2015 10:40
|
Don Eikemo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Styret og computerduppeditten kan jeg selvsagt fikse selv, men, som du sier, skal jeg ikke behøve å gjøre dette.
I følge dem selv er de i mange år vært en av landets ledende sykkelbutikker, med et stort verksted som er kjent over hele Oslo (formodentlig da på godt og vondt). Fem mekanikere på heltid i høysesongen.
Et av problemene er at de ikke sjekker om sykkelen faktisk er fikset. Litt avhengig av hva man fikser, selvsagt, bør man prøve sykkelen etterpå. Det er ikke alltid at sykkelen oppfører seg likt på stativet som på veien med rytter på.
...
Jeg leide en sykkel på Mallorca nylig. Der var det også ulyd på 3-4 gir (de laveste). Jeg returnerte til butikken og be de justere girene. Han satte sykkelen på stativet og der/da var det ikke mye ulyd å spore. Forsøkte å få'n til å forstå forskjellen på teori og praksis, men måtte gi opp. (Et par uker med polka dot-ulyd går nå alltids greit.)
Etter en ukes tid begynte kranken å knirke. Nok en gang måtte jeg innom utleier (Bimont i Pt. Alcudia). Da var det en annen mekaniker til stede. Han prøvde straks sykkelen selv. Han fettet så opp kranken på nytt (mens jeg tok en kald en hos nabobaren), og problemet var løst.
Min forhandler synes å ha en filosofi sammenfallende med førstnevnte mekanikes.
Redigert av Don Eikemo; 25/05/2015 10:58.
|
|
|
25/05/2015 11:23
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
De fleste av oss har en holdning til at mer arbeid er et ork. Vi tar oss vel i det selv innimellom også. Da gjelder det å bli minnet på at å gjøre en god jobb, er bedre og ikke så mye mer tid/energikrevende enn å gjøre en dårlig jobb. Ofte blir det mer jobb av å gjøre en dårlig jobb med en gang, enn en god jobb på første forsøk.
Hva med å prøve en litt inspirerende tone: Hadde det ikke vært gøy og løst dette problemet til alles beste da? Å gjort et realt forsøk på å fikse det? Da slipper dere at jeg kommer tilbake missfornøyd og du kan gå tilbake til de andre tingene du har å gjøre med god samvittighet og en viss yrkesstolthet i behold.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
25/05/2015 11:53
|
Don Eikemo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Sant nok.
Strengt tatt burde jo min hyppige frekventering i butkken være et hint om at de burde skjerpe seg. Jeg har vært høflig når jeg har vært der, og takket når jeg kom og takket når jeg dro.
Jeg holder på å skrive en e-post til daglig leder og be ham rydde opp. Jeg har fått nok. Jeg skal forsøke meg på din pragmatiske tone, men kan ikke love noe...
Saken vil bli fulgt opp overfor kjede og forbrukermyndighetene, men først får vi få sykkelen i stand igjen.
Takk for tilbakemeldinger.
|
|
|
28/05/2015 11:09
|
Scottlized
Ivrig
|
Ivrig
Det er åpenbart forskjell på butikkene i kjeden du ikke nevner med navn. Her hvor jeg bor har de en hjulbygger som mekaniker - han er meget flink og nøyaktig.
Jeg gjør alt av mekanisk arbeid selv da jeg er en petimeter:-) Raskere også.
|
|
|
[Re: Scottlized]
28/05/2015 11:33
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg er også et petimeter, så: "Et petimeter". 
|
|
|
[Re: Stein]
28/05/2015 12:32
|
Scottlized
Ivrig
|
Ivrig
Du har rett, noe jeg burde sett før jeg la det ut..... Det plager meg 
|
|
|
|