Dersom vekta tipper 100 kg er mitt råd å gå for en sykkel fra en av de større internationale merkene, ser f.eks en helt ny scott scale 935 på finn til 9000 nå. Er vanligvis brukt litt mer robuste deler her sammenlignet med diamant/ nakamura. Vekten vil da være litt høyere.
Tja, da har nok jeg hatt veldig flaks med mine Diamant sykler. Jeg veier det samme og har syklet Diamant de siste tre årene uten noen form for trøbbel.
Felgene har holdt godt (greit, jeg er ikke tøffeste mann i skauen), rammene er solide, gode deler hele veien - så litt forundret over en slik påstand blir jeg.
Kan da nevne at jeg har hatt både Trek og andre toppmodeller tidligere med alt fra SLX til XTR kranker osv, hvor jeg faktisk har hatt småtrøbbel.
Det viktigste av alt når man kjøper en sykkel er at den er grundig og skikkelig montert. Her slurves det både i kjedene og fra lokale "ekspert" butikker.
Først som sist, lær deg å gå over sykkelen selv, sørg for at Krank og annet er strammet korrekt. Da vil trolig sykkelen din holde i lang tid om du utfører riktig og hyppig vedlikehold som seg hør og bør.