Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg?

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: jens fredrik] #1959078 14/05/2015 18:16
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Med tanke på at goder som mobiltelefon og lignende har opphørt med umiddelbar virkning, så sjekk at lønningsavdelingen er oppdatert med den informasjonen. Dette så du slipper beskatning på goder du ikke lenger disponerer.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1959080 14/05/2015 18:19
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Til dere som synes det er rart å bli fritatt for arbeidsoppgaver ved oppsigelse, kan jeg informere at dette er en ganske vanlig praksis rundt omkring.
Konsernet jeg jobber i har rett som det er nedbemanninger/ restruktureringer. Årsakene er mange: Man legger ned et produktområde og vil bygge opp ny kompetanse osv. Det trenger ikke være fordi noen gjør en dårlig jobb, men fordi selskapet skal ta en ny retning. Og hvis man må kutte i ansatte som følge av å spare kostnader, er det gjerne de nyeste som må gå først. I 99% av tilfellene jeg har observert, blir de ansatte fritatt for arbeisplikt umiddelbart og kan gå ut døra på dagen hvis de vil. Det gjør de aller fleste. Og så får de lønn i de månedene oppsigelsesfristen er, som regel 3 måneder.
Samme praksis har jeg sett hos venner som har mistet jobbene sine på samme vis.

Både arbeidsgiver og arbeidstaker forstår at ingen av dem er tjent med å ha en ansatt som har blitt umotivert som følge av å ha mistet jobben.

I mitt selskap har de oppsagte ansatte fått fri telefon i oppsigelsestiden. Men usikker på om det er en rett... Kanskje det står noe i ansettelseskontrakten?

Feriepenger skal man selvfølgelig ha. Feriepenger for fjoråret betales normalt ut etter oppsigelsestiden, men i og med at det snart er sommer, så får man kanskje dette i juni? Du har selvfølgelig rett på feriepengene fra i fjor.

Opptjente feriepenger fra i år - frem til sluttdato, altså ut oppsigelsestiden - skal du også ha utbetalt når du slutter (tips: Spar de til neste år, for du får jo mindre feriepenger da fra ny arbeidsgiver da du bare jobber der et halvt år). Man blir jo trukket feriepenger, fremfor å få høyere månedlig utbetaling (indirekte betyr det at Staten mener at arbeidstakere ikke evner å spare selv til sommerferiene...). Vanligvis får man det utbetalt ved arbeidsslutt, men noen ganger får man det i juni året etter også. Dette er fritt å avtale.

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1959084 14/05/2015 18:42
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hoi!

Takker for alle innspill, jeg har fått god informasjon fra flere hold og vet nå mye mer om hvor landet ligger.
Jeg har googlet og lest, samt gått gjennom oppsigelsesbrev og kontrakt.

Bil, Internett og telefoni er greit, det er ikke en del av lønnen min men er spesifisert som goder og verktøy.
Man vet jo ikke hva man har før man ikke har det lenger, men det er altså både riktig og helt greit at jeg ikke får kompensasjon for det.
Jeg blir ikke lenger beskattet for disse godene.

Og når det gjelder lønn og feriepenger så finner vi ut av det, jeg ville bare unngå å komme med usaklige krav/ønsker overfor min arbeidsgiver, saklig, riktig og ryddig er nøkkelord.

Jeg er ikke mistenksom eller misfornøyd, bare litt tatt på senga og fortsatt ør, og vil som nevnt tidligere sørge for at jeg henger med og forstår informasjonen jeg mottar.
Og jeg er nok kjapt tilbake i jobb et sted hvor både jeg og ny arbeidsgiver har mye glede av hverandre. ICON_SMILE

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: eirikbk] #1959086 14/05/2015 18:53
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Å bli fritatt for arbeidsplikten, som er den korrekte juridiske termen, er ikke uvanlig. Men juridisk kan det være en del snubletråder.
Jeg har tidligere hatt ansvaret for å gjennomføre ganske store nedbemanningsprosesser 2-400 ) , så litt erfaring og kompetanse på dette har jeg ;-) Og ja, de ble gjennomført korrekt, ikke en eneste rettssak.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1959088 14/05/2015 18:55
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hallo Ripen, sorry for hard medfart lenger opp her og takk for hyggelig svar på pm. Tror nok du finner ut av dette. Du skal selvfølgelig ha det du har rett på, men synes også vi må huske på at det nok ikke er en hyggelig eller lett prosess for arbeidsgiver heller å måtte gjennomføre oppsigelser. Jeg tror generelt ikke at arbeidsgivere er ute etter å lure ansatte på noen måte og en som forsøkte gjøre det ifb med oppsigelse måtte være rent ut uklok, ref rettssak osv.

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1959097 14/05/2015 19:12
Niels Offline
Veteran
Veteran
kan ikke hjelpe med jussen, men lykke til videre i jakten på ny jobb!

Har vært der selv. Er ikke noe hyggelig, men dette klarer du fint ICON_SMILE

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1959104 14/05/2015 19:18
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Guuud luck Roy, siden du både er hyggelig og flink så ordner det seg til det beste. Siden du nå får lærerferie så kanskje du vil bytte beite?

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: OveR] #1959110 14/05/2015 19:24
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: OveR
Guuud luck Roy, siden du både er hyggelig og flink så ordner det seg til det beste. Siden du nå får lærerferie så kanskje du vil bytte beite?

mvh OveR

Hehe! Ja kanskje det? Er vranglære et eget fag nå? ICON_LAUGH

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1959115 14/05/2015 19:33
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Sitat: Ripen
Jeg og en kollega fikk sjokkmeldingen forrige uke, vi ble innkallt til drøftelsesmøte og dagen etter mottok vi begge oppsigelsesbrev.

Skikkelig leit å høre Roy, skikkelig kjipt med en sånn melding fra arbeidsgiver, særlig om man har et godt forhold til dem og har stått på for bedriften. Og slik jeg kjenner deg, er jeg temmelig sikker på du har nettopp det.
Lykke til videre. Kan svært lite om rettigheter, men beste ønsker herfra.

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1959148 14/05/2015 22:17
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Syns det høres merkelig ut at de haster sånn med et drøftelsesmøte i begynnelsen av en måned, når de allikevel må betale deg lønn for hele måneden + oppsigelsestid. Det normale fra arbeidsgivers side ville være å holde deg i jobb ut mot slutten av måneden og så si deg opp - og om de da anser det som lite smart å holde deg i jobb på grunn av manglende motivasjon eller andre ting, deretter avslutte på dagen. Her gir de jo bort tre ukers arbeid.

Den andre saken er at du har selvfølgelig krav på feriepenger for både 2014 og opparbeidet i 2015, og om arbeidsgiver velger å pålegge deg ferie som del av oppsigelsestiden, så er det i så fall ikke fem uker. Du opparbeider deg to dager per kalendermåned, så de vil maks kunne pålegge deg 16 dager - kan det tenkes at det av en eller annen juridisk årsak er disse dagene de nå velger å pålegge deg i mai? Stemmer veldig godt med dagene iallfall. Uansett så må det selvfølgelig fremkomme klart fra arbeidsgivers side.

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1959152 14/05/2015 23:16
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Jeg var i en lignende situasjon fra en annen bransje. Det jeg fann ut var at å være fagorganisert er gull verd. Bare setningen "jeg må snakke med fagorganisasjonen før jeg skriver under på noe" ga meg bedre vilkår enn i det opprinnelige tilbudet. gratis rettshjelp...etter den ble plutselig hele resten av avdelingen fagorganisert også. Erfaringsmessig er det utrolig mange selskaper som enten ikke vet nok eller later som at de ikke vet nok om det juridiske ved avslutting av arbeidsforhold, og jeg innser at jeg har blitt "lurt" i enkelte tidligere jobber før jeg ble fagorganisert.
Ikke at dette hjelper deg mye om du ikke allerede er fagorganisert, men likevell.
Poenget er uansett: ikke sats på at firmaet vil deg vel uavhengig av hvor godt du føler du er likt av besluttningstakerne. Jeg har hørt historier om folk som har blitt ansatt av en familievenn og sluttet gjennom advokatkrangling.

Skaff juridisk hjelp. Ikke bruk hverken dette forumet eller andre du kjenner som "tror" de kan loven. Det første advokaten gjorde til meg var å ramse opp en rekke rykter som hun ofte hørte angående oppsigelseslover, som var feil.

Trønder osv
Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: KKippernes] #1959167 15/05/2015 05:37
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: KKippernes

Jeg skjønner ikke at du tør spekulere i hvorfor han blir sagt opp, og hans evner til å utføre jobben, uten å ha noe særlig informasjon.

// K

+1

Ser ikke helt at trådstarter har skrevet noe som tilsier at man skal lade kanonene og legge an til "angrep"

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1959188 15/05/2015 07:05
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det ser jeg.

- Lading av kanoner mot arbeidsgiver.
- Hevde seg / føle seg "lurt".
- Antyde at arbeidsgiver "spekulerer" i å holde noe tilbake.
- Poste dette på åpent forum, i "halvanonymitet".

Det er lett å finne ut hvilken arbeidsgiver det er snakk om, navn på daglig leder osv.

Søker man virkelig juridisk hjelp er pølsevev sludder og vås kanskje ikke det rette stedet.

Søker man å slenge dritt om arbeidsgiver etter oppsigelse er det kanskje bedre for prosessen samt for videre søknader å ta en titt i speilet og så gå videre.

Jeg kjente ikke Ripen før denne saken, hadde jeg gjort det ville jeg sendt PM og bedt ham trekke tråden og prate med noen på tomannshånd istedenfor. Det er hva kompiser gjør, jeg har foreslått det for andre før, og fått løst saker utenom "offentligheten".

Når det er sagt, er jeg enig i at det var ufølsomt sagt. Jeg har derfor som sagt pratet med Ripen på PM, og vi har ikke noe problem med hverandre.

Siden dette allerede er avklart, skjønner jeg ikke hva du er ute etter, hva mener du videre at jeg skal gjøre?

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: mtbmaniac] #1959216 15/05/2015 08:00
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mtbmaniac
Det ser jeg.

- Lading av kanoner mot arbeidsgiver.
- Hevde seg / føle seg "lurt".
- Antyde at arbeidsgiver "spekulerer" i å holde noe tilbake.
- Poste dette på åpent forum, i "halvanonymitet".

Det er lett å finne ut hvilken arbeidsgiver det er snakk om, navn på daglig leder osv.

Søker man virkelig juridisk hjelp er pølsevev sludder og vås kanskje ikke det rette stedet.

Om arbeidsgiver har en grei realitetsorientering burde de vite at dette er 2015 og at en slik dialog kan finne sted på åpne medier. Desto større grunn for arbeidsgiver å være transparent og tydelig i slike prosesser.

Det burde ikke være slik at Ripen ikke kan søke løsninger på problemer på nett, og om ikke man aktivt går inn for å finne arbeidsgiver vil den fortsatt være skjult.

I bunn og grunn har både arbeidsgiver og arbeidstaker glede av en åpenhet rundt prosessen. Om noen tråkker over (arbeidsgiver eller arbeidstaker) i sosiale medier har det potensielt store konsekvenser Justine Sacco og kanskje større konsekvenser enn det ville hatt i rettsapparatet (men det er en annen diskusjon).

Det denne tråden har vist er at arbeidsgiver har hatt en relativt ryddig prosess i nedbemanningen og at arbeidstaker har forhørt seg om hvilke rettigheter han har (og fått svar).

Redigert av Garpen; 15/05/2015 08:10.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1959220 15/05/2015 08:11
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Dette er ikke noe å krangle om.

Jeg ser ikke helt hva en potensiell ny arbeidsgiver skal kunne bruke mot meg som finnes i denne tråden.
Det må vel være greit å spørre om informasjon i et åpent forum?

For å få det på det rene så har jeg ingen problemer med å se meg selv i speilet.
Der ser jeg en hyggelig fyr som i følge de aller fleste av kundene han har hatt er godt over snittet god på service og kundeoppfølging, noe som kreves for å bygge langvarige og gode kunderelasjoner. ICON_SMILE

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: grr] #1959225 15/05/2015 08:16
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: grr
Syns det høres merkelig ut at de haster sånn med et drøftelsesmøte i begynnelsen av en måned, når de allikevel må betale deg lønn for hele måneden + oppsigelsestid. Det normale fra arbeidsgivers side ville være å holde deg i jobb ut mot slutten av måneden og så si deg opp - og om de da anser det som lite smart å holde deg i jobb på grunn av manglende motivasjon eller andre ting, deretter avslutte på dagen. Her gir de jo bort tre ukers arbeid.

Slettes ikke unormalt. Jeg vil heller si at det er normal praksis. Når beslutningen først er fattet av ledelsen gjelder det å iverksette, for plutselig går ryktene og DA har arbeidsgiver et problem! Har sett denne praksisen flere ganger i eget selskap og hos andre.

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettighete... [Re: Ripen] #1959226 15/05/2015 08:17
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Feriepenger og Ferie er egentlig ganske lett.

Man ikke får betalt i ferien. Er du ikke på jobb, får du ikke lønn :-) Fordi myndighetene ikke tror vi klarer å spare på egenhånd, har de innført Feriepenger, slik at vi ikke skal gå konk i ferien.

Feriepengene tjenes opp året før og er 10 eller 12% av årslønnen avhengig av hvor lang ferie du har.

Typisk betales feriepenger ut i Juni og i den måneden får du altså ikke lønn. Dette skjer normalt uavhengig av når du tar ferie. På denne måten blir det enkel administrasjon av feriepengene: Man slipper å trekke folk i lønn og erstatte dette med feriepenger når de faktisk tar ferie og gjør seg ferdig med lønnstrekket i juni.

Hvis man slutter før lønnstrekket i juni, og har tatt ferie må man derfor trekkes for utbetalt lønn. Dette trekket skulle jo normalt kommet i juni.

Når det gjelder ferie, så har arbeidgiver siste ordet når denne skal avvikles, men man har krav på 3 uker sammenhengende ferie i hovedperioden fra 1.juni - 1.september.

Merk også at rett til ferie er uavhengig av opptjente feriepenger. Man har altså rett på ferie selv om man ikke har opptjent feriepenger. (men man har ikke plikt til å ta ferie hvis man ikke har feriepenger)

-Tobias

Redigert av tobiast; 15/05/2015 08:54.
Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1959227 15/05/2015 08:20
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ripen
D
For å få det på det rene så har jeg ingen problemer med å se meg selv i speilet. ICON_SMILE

Nei, da hadde skjegget blitt alt for langt! ICON_LAUGH

Lykke til Roy!

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: tobiast] #1959245 15/05/2015 08:58
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: tobiast

Man ikke får betalt i ferien. Er du ikke på jobb, får du ikke lønn :-) Fordi myndighetene ikke tror vi klarer å spare på egenhånd, har de innført Feriepenger, slik at vi ikke skal gå konk i ferien.

Feriepengene tjenes opp året før og er 10 eller 12% av årslønnen avhengig av hvor lang ferie du har.

Typisk betales feriepenger ut i Juni og i den måneden får du altså ikke lønn. Dette skjer normalt uavhengig av når du tar ferie. På denne måten blir det enkel administrasjon av feriepengene: Man slipper å trekke folk i lønn og erstatte dette med feriepenger når de faktisk tar ferie og gjør seg ferdig med lønnstrekket i juni.

Hvis man slutter før lønnstrekket i juni, og har tatt ferie må man derfor trekkes for utbetalt lønn. Dette trekket skulle jo normalt kommet i juni.

Når det gjelder ferie, så har arbeidgiver siste ordet når denne skal avvikles, men man har krav på 3 uker sammenhengende ferie i hovedperioden fra 1.juni - 1.september.

Merk også at rett til ferie er uavhengig av opptjente feriepenger. Man har altså rett på ferie selv om man ikke har opptjent feriepenger. (men man har ikke plikt til å ta ferie hvis man ikke har feriepenger)

Den der skal jeg ramme inn og sette på kontorveggen slik at jeg kan vise den hver gang mine fellow innvandrerkollegaer kommer og spør hvordan dette med norske feriepenger funker. Jeg vet det jo selv, men jeg klarer aldri å formidle det på en enkel måte. ICON_SMILE

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettighete... [Re: tobiast] #1959260 15/05/2015 09:30
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: tobiast

-Tobias

Jepp så lenge bedriften ikke har betalt ut feriepengene (juni/juli) så er det ikke noe stress. Du skal ha lønna + opptjente feriepenger.

Hadde du blitt sagt opp i august og blitt trukket for full ferie, men hadde bare tatt ut 2 uker, så skal du ha betalt for ferien du ikke har avholdt.

Ripen vil være ansatt i juni/juli, så han må bare passe på at han får vanlig lønn den måneden (+evt feriepenger). Er godt mulig at de på lønn ikke er klar over situasjonen, og trekker han for ferie.

Et mer generelt råd hvis man blir oppsagt er, ikke lag helvete (virker ikke som dette gjelder Ripen). Svelg de kamelene som kreves og kom deg videre. Krev det du har rett på, og forhandle om evt sluttpakke. Greit å huske at neste arbeidsgiver vil finne ut av dette før eller siden.

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettighete... [Re: Dexter] #1959281 15/05/2015 10:15
N
Naustdal Offline
Entusiast
Entusiast
N
Sitat: Dexter
Ripen vil være ansatt i juni/juli, så han må bare passe på at han får vanlig lønn den måneden (+evt feriepenger). Er godt mulig at de på lønn ikke er klar over situasjonen, og trekker han for ferie.

Arbeidsgiver har styringsrett og kan pålegge arbeidstaker ferieavvikling i oppsigelsestiden, med visse forbehold (Oppsigelsestid >= 3 mnd.). Sånn jeg forstår det, skal du da trekkes for ferie (og selvfølgelig få utbetalt feriepengene dine).

Arbeidsrettsadvokater.no

Mvh.
Naustdal
Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettighete... [Re: Naustdal] #1959361 15/05/2015 13:18
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Naustdal
Sitat: Dexter

Arbeidsgiver har styringsrett og kan pålegge arbeidstaker ferieavvikling i oppsigelsestiden, med visse forbehold (Oppsigelsestid >= 3 mnd.). Sånn jeg forstår det, skal du da trekkes for ferie (og selvfølgelig få utbetalt feriepengene dine).

Arbeidsrettsadvokater.no

Hva hvis man har avtale på at man slipper arbeidsplikt? Vil det forandre noe?
Kan man få ferie fra fri, kanskje Ripen ikke kan gjøre husarbeid i perioden.

Fra spøk til revolver. Hvis han blir pålagt ferie i oppsigelsestiden, så må vel det gjøres ifbm avtalen om fratredelse eller kan arbeidsgiver bestemme dette i ettertid???

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettighete... [Re: Dexter] #1959371 15/05/2015 13:44
N
Naustdal Offline
Entusiast
Entusiast
N
Jeg har på ingen måte jus som mitt fagfelt, men en (skremmende) fasinasjon for regler. Derfor googlet jeg litt når jeg så denne tråden. =)

Hvis du har avtaler som går utover lovens minstekrav, er det avtalen som gjelder. Det er aktuelt i veldig mange sammenhenger, i dette tilfellet kan vi trekke fram 3 måneders gjensidig oppsigelsestid, selv om loven for mange bare krever 1 måned.

Avtaler om å slippe arbeidsplikt høres ut som et juridisk bolverk hvis det ikke presiseres tydeligere. Du har jo ikke arbeidsplikt i ferien. Skal det da tolkes som at ferie i perioden er "ferie fra fri", eller er ferie nettopp fritak fra arbeidsplikt? Om Ripen gjør husarbeid i perioden styres vel helst av andre forhold, og om han forventer lønn på helt andre arenaer. =)

Virke har skrevet noe om emnet, og sånn jeg tolker det følger man normale regler for fastsetting av ferie (Ferieloven).

Mvh.
Naustdal
Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettighete... [Re: Ripen] #1959402 15/05/2015 16:06
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Det er nå slik av fritak fra arbeidsplikt ikke er noe krav, heller et gode mange velger å gi når folk blir sagt opp Så om man skal krangle over at man blir tvunget til å ta ut ferie i oppsigelsestiden så kan det jo i værste fall ende med at arbeidsgiver sier at du skal jobbe (rydde, vaske, arkivere etc) i de tre månedene minus de ferieukene du da skal ta ut. Så her er det ikke noen stor grunn til å krangle og heller benytte anledningen til å få jobb før de 3 mnd har gått og isåfall ha dobbel lønn den perioden.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettighete... [Re: Ripen] #1959403 15/05/2015 16:21
HNK Offline
Besatt
Besatt
En annen problemstilling: dersom Ripen får jobb imorgen, vil han likevel motta lønn fra tidligere arbeidsgiver? (Altså at han får lønn x 2)

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettighete... [Re: HNK] #1959411 15/05/2015 17:05
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: HNK
En annen problemstilling: dersom Ripen får jobb imorgen, vil han likevel motta lønn fra tidligere arbeidsgiver? (Altså at han får lønn x 2)

Selvsagt får han det!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettighete... [Re: bjerkseth] #1959414 15/05/2015 17:27
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: bjerkseth
Det er nå slik av fritak fra arbeidsplikt ikke er noe krav, heller et gode mange velger å gi når folk blir sagt opp Så om man skal krangle over at man blir tvunget til å ta ut ferie i oppsigelsestiden så kan det jo i værste fall ende med at arbeidsgiver sier at du skal jobbe (rydde, vaske, arkivere etc) i de tre månedene minus de ferieukene du da skal ta ut. Så her er det ikke noen stor grunn til å krangle og heller benytte anledningen til å få jobb før de 3 mnd har gått og isåfall ha dobbel lønn den perioden.

Hvis man ikke rydder,vasker,arkiverer etc som endel av stillingsbeskrivelsen så kan man heller ikke bli pålagt slikt arbeide og slett ikke i en oppsigelseperiode nærmest som straff hvis man hevder sin rett til å stå i stillingen ut oppsigelsetiden.

Redigert av sl500; 15/05/2015 17:36.
Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettighete... [Re: HNK] #1959415 15/05/2015 17:34
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ja, når hans nåværende arbeidsgiver har sagt han opp og samtidig fritatt han for arbeidsplikten, vil han i tre måneder ( mens han mottar lønn under oppsigelsestiden) kunne opparbeide lønn fra to arbeidsgivere. Med unntak av eventuell ferieavvikling i denne perioden. Da vil han ikke motta lønn ( egentlig feriepenger) fra ny arbeidsgiver)

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettighete... [Re: HeavyDude] #1959431 15/05/2015 18:32
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Sitat: HeavyDude

Ja, når hans nåværende arbeidsgiver har sagt han opp og samtidig fritatt han for arbeidsplikten, vil han i tre måneder ( mens han mottar lønn under oppsigelsestiden) kunne opparbeide lønn fra to arbeidsgivere. Med unntak av eventuell ferieavvikling i denne perioden. Da vil han ikke motta lønn ( egentlig feriepenger) fra ny arbeidsgiver)

Han vil vel få penger selv om han avvikler ferie på den andre jobben? Man kan jo ta en ekstrajobb i ferien i alle tilfeller?

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettighete... [Re: sl500] #1959449 15/05/2015 19:29
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: sl500
Sitat: bjerkseth

Hvis man ikke rydder,vasker,arkiverer etc som endel av stillingsbeskrivelsen så kan man heller ikke bli pålagt slikt arbeide og slett ikke i en oppsigelseperiode nærmest som straff hvis man hevder sin rett til å stå i stillingen ut oppsigelsetiden.

Kommer ann på hvor godt arbeidsgiver har "sikret" seg i kontrakten. Med en standardkontrakt så kan man ikke omplasseres på den måten, men min arbeidsgiver har f. eks sikret seg i kontrakten.i I min arbeidsvtale står det "vedkommende er kjent med at det kan bli nødvendig med omorganiseringer og omfordeling av arbeidsoppgavene. Arbeidstakerens arbeidsoppgaver kan således endres av arbeidsgiver. Arbeidsgiver har når forholdene gjør det nødvendig rett til å sette arbeidstaker til annet arbeid enn det som er nevnt ovenfor, derunder overflytting til en annen stilling."

Nå er det vel veldig få arbeidsgivere som vil finne på å gjøre noe sånt selv om man har sikret seg kontraktsmessig, men jeg vet at vi på jobben hadde en ansatt som ble tilbudt en standard sluttpakke, men kranglet og ville ha mer og endte opp med å måtte jobbe ut oppsigelsestiden da bedriften satte seg på bakbeina.

Instagram: @oivindbjerkseth
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support