Neida, det eneste jeg ikke har helt klart for meg er snakket om Pariser-ventilen. Ventilen er altså ugjenget, og du har gjenget den opp så du får montert en standard ventilmutter... Men hvordan er pakningen laget av sykkelslange lagt?
Det er selvfølgelig et viktig poeng at man må kunne slippe ut luft også ja (:
Ventilen var ugjenget ja. Det ideelle hadde vert å funnet et dekk med ferdige gjenger på ventilen. Brukte et M6 gjengeverktøy med gjengestigning på 0.75mm. Litt tricky å få strarta gjengen, så jeg slipte en liten kon rett under ventilhette-gjengene med en vanlig fil.
Pakninga var veldig avansert: To 1x2cm rektangler med slangemateriale. Skjær et lite kryss i begge og stapp ventilen igjennom. Ble helt tett.
Høres overkommelig ut dette (: Har du gjort deg noe tanker om pariserbredde vs felgbredde? Var 22mm pariser idéelt til 25mm innvendig bredde? Jeg kjører for tiden 23/20mm (f/b), burde man da velge smalere pariserdekk?
Høres overkommelig ut dette (: Har du gjort deg noe tanker om pariserbredde vs felgbredde? Var 22mm pariser idéelt til 25mm innvendig bredde? Jeg kjører for tiden 23/20mm (f/b), burde man da velge smalere pariserdekk?
Var litt usikker på bredden selv, men det ser ut som at det funker ganske greit. Om du ser for deg tverrsnittet av felg-innerdekk-ytterdekk, så er jo felgen firkantet innvendig og innerdekket rundt, slik at der alltid vil være litt rom for for bead'en på ytterdekket. Jeg føler jeg kunne hatt enda breiere innerdekk og fortsatt fått et ønsket resultat. Tipper det funker fint for deg med dekk mellom 19 og 23mm.
Sitat: -Øyvind-
Kult å høre at det fungerte så bra! Ble gira på å prøve å fikse meg dette i løpet av uken selv også!
Ja, jeg er veldig fornøyd Bare prøv, dette var ikke rakettforskning!
Da har jeg fått satt opp Ghetto ProCore på bakhjulet på min sykkel. Har testet det en runde på noen stier i nabolaget og på en litt lengre tur på hytta. Har fungert helt optimalt hittil :-D
Jeg har brukt Continental Giro med 22mm bredde, 300g og kan kjøpes for ned til 190kr. I stedet for å bruke strips rundt tubularen kuttet jeg en sliss i tubeless ventilen. Virker som dette fungerer greit. Se vedlagt bilde.
Klarte ikke å gjenge opp ventilstammen til tubularen. Endte derfor opp med å kutte av en liten slangebit som jeg tredde på ventilenstammen og tredde en slangeklemme uten på der. Klemte tubularventilen mot felgen og skrudde igjen slangeklemmen. Ikke den peneste løsningen, men virker som det holder seg tett. La også en o-ring og litt hockeytape rundt tubularventilen på innsiden av felgen. Se vedlagt bilde.
Ellers virker det som at ytterdekket holdes godt på plass av tubularen. Har prøvd å tømme ytterdekket for luft og så vrenge det av felgen, men får ikke rikket på det. Stoler ikke på trykkmåleren på pumpa mi, men sykler med under 20psi på bakhjulet nå i hvert fall. Har bestilt en digital trykkmåler og et tubulardekk til framhjulet også.
Utrolig bra jobbet gutter. Håper dette gjør at prisene på ferdigløsningen kommer ned på et fornuftig nivå. Nå setter dere opp en ok fungerende løsning for rundt 400 kr?
Da har jeg fått satt opp Ghetto ProCore på bakhjulet på min sykkel. Har testet det en runde på noen stier i nabolaget og på en litt lengre tur på hytta. Har fungert helt optimalt hittil :-D
Jeg har brukt Continental Giro med 22mm bredde, 300g og kan kjøpes for ned til 190kr. I stedet for å bruke strips rundt tubularen kuttet jeg en sliss i tubeless ventilen. Virker som dette fungerer greit. Se vedlagt bilde.
Klarte ikke å gjenge opp ventilstammen til tubularen. Endte derfor opp med å kutte av en liten slangebit som jeg tredde på ventilenstammen og tredde en slangeklemme uten på der. Klemte tubularventilen mot felgen og skrudde igjen slangeklemmen. Ikke den peneste løsningen, men virker som det holder seg tett. La også en o-ring og litt hockeytape rundt tubularventilen på innsiden av felgen. Se vedlagt bilde.
Ellers virker det som at ytterdekket holdes godt på plass av tubularen. Har prøvd å tømme ytterdekket for luft og så vrenge det av felgen, men får ikke rikket på det. Stoler ikke på trykkmåleren på pumpa mi, men sykler med under 20psi på bakhjulet nå i hvert fall. Har bestilt en digital trykkmåler og et tubulardekk til framhjulet også.
Elegant! Har du sjekka om du kan justere trykket i ytterkammeret med fullt trykk i tubulardekket?
Jeg har fått en del turer på mitt oppsett og har kost meg veldig. La om til Rock Razor bak i går, og alt gikk fint da også.
Har ligget på rundt 16-17 psi foran og 20psi bak, noe som jeg synes er greit. Husk at jeg veier 100kg og kjører ganske hardt, så andre kan helt sikkert gå mye lavere i trykk.
Håper dette gjør at prisene på ferdigløsningen kommer ned på et fornuftig nivå. Nå setter dere opp en ok fungerende løsning for rundt 400 kr?
Under 400kr ja, men tror ikke dette gjør noe med prisen på ProCore eller DeanEasy i løpet av de første årene. Spørs hvor mange som tør/gidder å borre et ekstra hull i felgene sine og stoler på at en slik "ghetto" løsning fungerer.
Jeg har uansett bestemt meg for at jeg skal teste det på to turer denne uken, og hvis det fungerer uten noen problemer kommer jeg til å bruke det til helgen under Traktor Enduro. Må bare finne noen rockgardens jeg kan "bombe" inn i slik at jeg får testet det skikkelig. Steinrøysa på Eksepsjonell på Skullerudåsen og siste delen av Godstien på Årvoll pleier i hvert fall å ta noen dekk...
Har tenkt på å bruke strips for å snurpe inn tubulardekket jeg og, men er redd for at låsen på stripsen kan slite hull på enten tubulardekket, ytterdekket eller felgbåndet/felgtapen.
Det ser ut som det går an å kjøpe Schwalbes air guide separat for €2,90 (listepris). Det er kanskje et greit alternativ?
Elegant! Har du sjekka om du kan justere trykket i ytterkammeret med fullt trykk i tubulardekket?
Jeg har fått en del turer på mitt oppsett og har kost meg veldig. La om til Rock Razor bak i går, og alt gikk fint da også.
Har ligget på rundt 16-17 psi foran og 20psi bak, noe som jeg synes er greit. Husk at jeg veier 100kg og kjører ganske hardt, så andre kan helt sikkert gå mye lavere i trykk.
Går helt fint å justere trykket i ytterdekket med fullt trykk i tubularen, ca 80psi. Får ikke høyere trykk med "terrengsykkelpumpa" mi.
Interresant å kunne sykle med lettrullende dekk som Rock Razor uten å måtte være redd for punkteringer. Som dere ser har jeg Michelin Wild RockR2 på ca 1kg bak. Liker dette dekket godt, men håper å kunne bruke litt lettere dekk med det nye oppsettet. F.eks. Maxxis DHRII med EXO eller Rock Razor med Snakeskin.
Jeg sykler også hardt, men veier ikke mer enn 60kg så jeg kan forhåpentligvis ha litt lavere trykk en deg. Skal prøve meg litt fram, men til helgens ritt kommer jeg nok til å være ganske konservativ ;-)
Har tenkt på å bruke strips for å snurpe inn tubulardekket jeg og, men er redd for at låsen på stripsen kan slite hull på enten tubulardekket, ytterdekket eller felgbåndet/felgtapen.
Det ser ut som det går an å kjøpe Schwalbes air guide separat for €2,90 (listepris). Det er kanskje et greit alternativ?
Jepp, det har jeg også tenkt, men har ikke funnet noe sted hvor de selger det enda og spørs om man må ha Schwalbes nye "to trinns"-ventil for at det skal fungere.
Jepp, det har jeg også tenkt, men har ikke funnet noe sted hvor de selger det enda og spørs om man må ha Schwalbes nye "to trinns"-ventil for at det skal fungere.
Jeg ville trodd det funket sammen med en standard tubelessventil, men vanskelig å vite før man ser den i detalj. Jeg har bestilt kit'et, så om jeg kommer på det kan jeg gjøre en liten vurdering når jeg får det.
Jeg ville trodd det funket sammen med en standard tubelessventil, men vanskelig å vite før man ser den i detalj. Jeg har bestilt kit'et, så om jeg kommer på det kan jeg gjøre en liten vurdering når jeg får det.
Fint om du gjør det. Tror nemlig at ventilen til slangene som følger med ProCore slipper ut luften til siden nærmere felgen enn en vanlig tubelessventil når man skal fylle opp ytterdekket.
Disse vil nok ikke holde dekket på plass på samme måten, slik at å fise av dekket ved lavt trykk vil nok være en større sannsynlighet. Jeg tror også at den som skal montere dekk med en slik skumring inni vil forbanne hvert dekkskift, da det blir satans trangt å få inn kanttråden (vil jeg anta basert på utførelse til skummslanger)
Mulig det er et dumt spørsmål men er det håpløst og prøve dette på en ikke tubeless ready felg? Mao Hva tenker folket om å prøve en dobbel gettho-løsning?
Brukte det helt til jeg solgte sykkelen i fjor høst. Har ikke borra ekstra hull i de nye karbonhjula mine, men jeg har tenkt ut (og testa) en annen løsning. Jeg bruker en ballpumpe-nål og stikker gjennom dekket. Slik kan tubulardekket få det ene hullet i felgen, og jeg slipper å borre. Guffa tetter hullet med en gang. Enkelt både å fylle og å tappe ut luft via ballpumpe-nåla.
Ide: Før du setter inn nåla/ballpumpa setter du på en sånn dynaplugg eller noe liknende du kan bruke som dekkplugg. Da er det bare å dra den ut å få hullet tettet samtidig med at du drar ut nåla.
Brukte det helt til jeg solgte sykkelen i fjor høst. Har ikke borra ekstra hull i de nye karbonhjula mine, men jeg har tenkt ut (og testa) en annen løsning. Jeg bruker en ballpumpe-nål og stikker gjennom dekket. Slik kan tubulardekket få det ene hullet i felgen, og jeg slipper å borre. Guffa tetter hullet med en gang. Enkelt både å fylle og å tappe ut luft via ballpumpe-nåla.
Men du syntes ikke det fungerte såpass bra at du er villig til å bruke 1800,- på et ProCore da altså? Å stikke hull på dekket virker jo litt upraktisk om en må justere litt innimellom?
Noen skulle lagd en kombiasjon av ProCore-ventilen og slangen til DeanEasy. Noen som vet om en får kjøpt løse deler til ProCore, eller må en handle helt nytt sett om feks slange eller ventil ryker ?
Så langt ser det ut til at det er vanskelig å få tak i løse deler. Det eneste jeg har sett i løs velt så langt er de blå innerdekka. Men de burde jo absolutt begynne å selge reserveslanger.
Alle de løse delene har varenr. hos Schwalbe, så det bør gå å få tak i enkeltdeler.
Kombo av DeanEasy og Procore-ventil vil nok ikke funke veldig godt, da ProCore-ventilen sitter fast i slangen.
Tipper det er meningen at det skal bli tilgjengelig etterhvert, men så langt har jeg ikke funnet annet enn innerdekka ute i nettbutikker. Ting har jo hatt en tendens til å ta veldig lang tid når det gjelder Schwalbeprodukter i det siste, så det er kanskje tilfellet for disse løse delene også.
Kunne en ikke med ProCore slangen (inkl ventil) kunne lage en ghetto løsning med vanlig landeveidekk? Har aldri hatt landeveisykkel så mulig jeg overser noe her.
Baronkanon: tenkte mer på at noen burde produsere en løsning slik at en slipper å bore opp hullet slik som DeanEasy. Bortsett fra ventilen så liker jeg den løsningen bedre. Synes ProCore har for mange lag/deler.
Ulempen med DeanEasy er at det ikke er optimalt på bredere felger (de oppgir maksbredde, hvis jeg ikke tar feil), samt borringen.
God mulig jeg tar helt feil her, men er ikke mye av grunnen til å kjøre bredere felger er vel fordi en vil unngå burping? Og at fordelen med ProCore og DeanEasy at en kan kjøre veldig lavt trykk og samtidig unngå burping, også med litt smalere felger?
Fordelen med Procore er vel først og fremst at man unngår gjennomslagspunktering også på lavt trykk. Hvis innerslangekonstruksjonen klemmer dekket mot felgkanten og holder det bedre på plass, er det mer av en heldig bivirkning.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee