|
|
Prosjekt: Getto Procore
|
Prosjekt: Getto Procore
#1958076
12/05/2015 12:53
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
bøttesmetten
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215 |
Sykler forholdsvis hardt og har på én sesong ødelagt en Fow EX-felg og 2 schwalbe SG-dekk. Har ikke så lyst til å svi av 2000,- på et system som muligens virker. Tenkte derfor å gjøre et forsøk på å få til noe selv. Lavt trykk, uten å være bekymret for fising eller gjennomslag? -Ja, takk. Konseptet til Shcwalbe (som forøvrig de ikke var først ute med) går ut på at der er et "dekk" inne i dekket med lite tverrsnitt og høyt trykk. Innerdekket låser bead-en på ytterdekket, samt sparer felgen ved gjennomslag. To separate luftkammer altså. Var lenge inne på tanken om å bruke et racerdekk for 650b med tilhørende slange, men fant ut at det kom til å bli vanskelig å skaffe, samt å få satt opp. Kom til å tenke på at vanlige tubulardekk for landevei (700c) krymper ganske mye når de blir pumpet opp umontert. Fikk tak i to veldig billige tubulardekk (Takk til Pontiff) og det ser ut som de krymper nok til å ligge stramt rundt en 650b-felg. Dekkene er noen Challenge Vulcano 22mm. veier ca. 300gram pr stk. Så, hvordan skal jeg få luft i ytterdekket og i innerdekket? Alternativ 1: Borre et nytt hull i felgen og bruke en tubeless-ventil. To ventiler altså. Dette er vel mest safe, og er 99% sikker på at det vil virke. Må borre i felgen, noe jeg ikke er så gira på. Tenker kanskje at felgen svekkes. Det ser ut som at den er forsterket akkurat rundt det orginale ventilhullet. Alternativ 2: Montere tubulardekk i orgnialt ventilhull. Pumpe luft i ytterdekk ved å bruke en ballpumpe, altså stikke nåla gjennom dekket og satse på at guffa tetter hullet. Hvor skal jeg stikke? Gjennom casing? sidevekk? gjennom en knast? Dette er den mest orginale og fancy løsningen. Har lyst å prøve dette først, men er usikker på gjennomførbarheten. Må ha mye trykk for at dekket skal poppe på plass. Alternativ 3: Mekke en ventil som lar meg bruke orgnialt ventilhull til å pumpe både innerdekk og ytterdekk. Tviler på at det lar seg gjøre uten å borre opp ventilhull, og da er det vanskelig å få satt opp som vanlig tubeless seinere. Kanskje den mest elegante løsningen, den appellerer ihvertfall til ingeniørsiden av meg. Felles for alle alternativene er at jeg må finne en måte å gjøre ventilen på tubulardekket lufttett gjennom felgen. Litt trøblete siden det ikke er gjenger på ventilen. Tenker kanskje at en pakning og/eller en tight gjennomføring av gummi vil gjøre jobben. Skal se om det lar seg gjøre å gjenge opp til standard spec på ventilgjenger. Hva tror folket? 
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: bøttesmetten]
#1958097
12/05/2015 13:18
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Du er ikke den første som tester ut en ghettoløsning, du har kanskje sett denne: http://forums.mtbr.com/wheels-tires/ghetto-home-made-procore-dual-chamber-diy-928600.htmlBallnål vet jeg ikke om er noen god løsning, bla. annet vil jo litt luft lekke ut før ting blir tett og da vet du egenlig ikke nøyaktig hva trykket i dekket er. Om du vil endre på trykket seinere er det jo også litt upraktisk å stikke hull for hver gang. Tar du i litt for hardt kan du risikere å punktere det innerste tubulardekket også, da er du litt f.....d  Tror jeg ville ha valgt å borre et ekstra hull, det vil ikke svekke felgen noe vesentlig mer enn det originale hullet. Procore brukte også to ventiler i begynnelsen før produktet ble offisielt, så det fungerer nok.
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: bøttesmetten]
#1958102
12/05/2015 13:23
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Du har hørt om Dean Easy?
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: bøttesmetten]
#1958142
12/05/2015 14:06
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Dean Easy er jo ENDA dyrere enn Procore kommer til å bli, poenget med ghetto er vel å få til noe som er billig og funker....
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: baronKanon]
#1958181
12/05/2015 15:47
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
bøttesmetten
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215 |
Du er ikke den første som tester ut en ghettoløsning, du har kanskje sett denne: http://forums.mtbr.com/wheels-tires/ghetto-home-made-procore-dual-chamber-diy-928600.htmlBallnål vet jeg ikke om er noen god løsning, bla. annet vil jo litt luft lekke ut før ting blir tett og da vet du egenlig ikke nøyaktig hva trykket i dekket er. Om du vil endre på trykket seinere er det jo også litt upraktisk å stikke hull for hver gang. Tar du i litt for hardt kan du risikere å punktere det innerste tubulardekket også, da er du litt f.....d ICON_SMILE Tror jeg ville ha valgt å borre et ekstra hull, det vil ikke svekke felgen noe vesentlig mer enn det originale hullet. Procore brukte også to ventiler i begynnelsen før produktet ble offisielt, så det fungerer nok. jeg skjønner problemstillingene, men tror jeg vil prøve med ballpumpe-metoden først. Skader jo ingenting å prøve. Hadde vert utrolig kult om det viste seg at det var enkelt og greit å gjøre det slik. Mener at lignende systemer til motocross benytter nål for påfylling av ytterkammer. Du har hørt om Dean Easy? Ja, var vel det jeg sikta til når jeg sa at Schwalbe ikke var først ute. Har lånt meg gjengeverktøy og skal gjøre et forsøk på å gjenge ventilene. Skulle egentlig hatt gjengestigning 0,8, men fant ikke noe annet enn 0,75. gjenga et lite parti på ventilen til en kassert slange og ventilmutteren gikk på uten stress.
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: krankdrev]
#1958182
12/05/2015 15:51
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
bøttesmetten
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215 |
Tror jeg ville ha valgt å borre et ekstra hull, det vil ikke svekke felgen noe vesentlig mer enn det originale hullet. Procore brukte også to ventiler i begynnelsen før produktet ble offisielt, så det fungerer nok.
Om det kommer til dette, burde jeg borre hull på motsatt side eller f.eks. 90grader på orginalhullet?
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: bøttesmetten]
#1958190
12/05/2015 16:10
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882 |
Om du borrer hull på motsatt side treffer du vell skjøten på felgen? Ikke alltid det er å annbefale, spørs på designet til felgen. Velg 90* i forhold til den orginale for å være sikker  Jeg har liggende 4 tubular dekk som kan brukes til dette formålet 27x1" dim om noen ønsker å prøve! 100 lapp stk, nye.
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: bøttesmetten]
#1958368
12/05/2015 22:41
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
bøttesmetten
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215 |
Da har jeg fått gjenget opp ventilene. Satser på å få montert opp hele greia i morgen. Tror jeg bare borrer et ekstra hull først som sist. 
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: bøttesmetten]
#1958489
13/05/2015 08:20
|
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
erlendisme
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930 |
Spent på hvordan sykkelopplevelsen blir med dette. Hvordan er vekta på ræcerdekka i forhold til en downhillslange?
Roterende vekt er vel ikke krise kanskje. Men kan bli merkbart ved cruxing og teknisk oppover?
Uansett; kult at du prøver noe nytt. Særlig i eksamenstida ;-)
Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord
Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10
Sport1 Røyken CyclingTeam
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: erlendisme]
#1958517
13/05/2015 09:05
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
bøttesmetten
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215 |
Spent på hvordan sykkelopplevelsen blir med dette. Hvordan er vekta på ræcerdekka i forhold til en downhillslange?
Roterende vekt er vel ikke krise kanskje. Men kan bli merkbart ved cruxing og teknisk oppover?
Uansett; kult at du prøver noe nytt. Særlig i eksamenstida ;-) Spent sjæl. Blir jo 600g tyngre sykkel, men det får man leve med. Er altfor flink til å prokastinere. Er snart som en partikkel langs r(s)=cos(s)i+sin(s)j+sk, der -inf<s<inf (leses på engelsk).
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: bøttesmetten]
#1958530
13/05/2015 09:25
|
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 42
-Øyvind-
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 42 |
Veldig spent på å høre hvordan dette fungerer! Begynner å bli veldig lei av å punktere. Tre punkteringer denne helgen med Maxxis DHRII EXO (med slange siden jeg punkterte dekket for noen uker siden). Hvor godt sitter 700c tubularen mot felgen? Klarer du å vri det i fartsretningen?
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: -Øyvind-]
#1958533
13/05/2015 09:27
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
bøttesmetten
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215 |
Klarer ikke å vri det, men kan brette det litt til siden om jeg tar i. Dette er når ytterdekk ikke er montert, riktig nok. Tror det blir tight nok.
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: bøttesmetten]
#1958570
13/05/2015 10:17
|
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 42
-Øyvind-
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 42 |
Høres absolutt lovende ut. Påfylling av luft i det ytre dekket må vel antageligvis gjøres før du fyller luft i tubulardekket. Hadde vært bra å få tak i de røde "Air Guidene" som Schwalbe bruker i sitt system slik at man kan justere trykket i dekkene helt separat.
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: bøttesmetten]
#1958585
13/05/2015 10:39
|
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 42
-Øyvind-
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 42 |
Kanskje det er mulig å lime fast en gummilist (feks. sånn man bruker til å tette i vinduskarmer) rundt tubulardekket på hver side av der tubelessventilen ligger. Dette burde gjøre det mulig å kunne fylle ytterdekket selv om det er trykk i tubularen.
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: -Øyvind-]
#1958678
13/05/2015 14:25
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
bøttesmetten
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215 |
Kanskje det er mulig å lime fast en gummilist (feks. sånn man bruker til å tette i vinduskarmer) rundt tubulardekket på hver side av der tubelessventilen ligger. Dette burde gjøre det mulig å kunne fylle ytterdekket selv om det er trykk i tubularen. Interessant. Frykter at det ikke bygger nok. siden tubeless-ventilen stikker ganske lagt opp fra felgen. Målet er å kunne justere trykket i kammerene uavhengig av hverandre, har et par ideer, men må eksperimentere litt først. Tenkte å rett og slett snurpe inn tubulardekket med et litt kraftig strips akkurat rundt tubeless-ventilen. kanskje det gjør jobben enkelt og greit?
Redigert av bøttesmetten; 13/05/2015 14:28.
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: bøttesmetten]
#1958686
13/05/2015 14:44
|
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 42
-Øyvind-
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 42 |
Ja, du har et poeng med at tubeless ventilen stikker et stykke opp. Kan vel bli vanskelig å presse luften forbi dekket..
Har tenkt på å bruke strips for å snurpe inn tubulardekket jeg og, men er redd for at låsen på stripsen kan slite hull på enten tubulardekket, ytterdekket eller felgbåndet/felgtapen. Må ihvertfall være nøye med at det ikke er noen skarpe punkter etter at stripsen er kuttet. Hvis det finnes en strips med en flat lås hadde det sikkert vært å foretrekke.
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: bøttesmetten]
#1958873
14/05/2015 00:03
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 350
KristianJ
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 350 |
Kult. Ordentlig Mix Master Mike!
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: bøttesmetten]
#1958905
14/05/2015 07:00
|
Registrert: Mar 2005
Innlegg: 1,327
wasrud
Veteran
|
Veteran
Registrert: Mar 2005
Innlegg: 1,327 |
kult...gi noen brukserfaringer når det er prøvd i skogen!
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: KristianJ]
#1958971
14/05/2015 10:46
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
bøttesmetten
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215 |
Kult. Ordentlig Mix Master Mike! Mix Master Mike? En amerikansk DJ? Kan det være Max Mekker du mener? haha, jeg skjønner ikke sammenligningen!
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: bøttesmetten]
#1959003
14/05/2015 13:30
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 350
KristianJ
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 350 |
Du snakker om ghetto løsning, så tenkte jeg bare på mix master mike og the beasty boys med ghetto boys😊
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: KristianJ]
#1959005
14/05/2015 13:39
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
bøttesmetten
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215 |
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: bøttesmetten]
#1959315
15/05/2015 11:23
|
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 42
-Øyvind-
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 42 |
Ser veldig lovende ut! Blir spennende å høre hvordan det fungerer ute i skogen. Hvilket trykk har du forresten i de forskjellige dekkene nå? Burde vel være mulig å gå ned til rundt 17-20psi i ytterdekket.
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: bøttesmetten]
#1959316
15/05/2015 11:24
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
bøttesmetten
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215 |
Blir vel rundt 8bar i innerdekket og rundt 20psi bak og kanskje 15psi foran. Må prøve meg litt frem.
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: bøttesmetten]
#1959347
15/05/2015 12:41
|
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 42
-Øyvind-
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 42 |
Det høres passe ut ja. Du får komme med en rapport når du har prøvd det en runde.
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: bøttesmetten]
#1959642
16/05/2015 15:35
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
bøttesmetten
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215 |
Har nå satt opp begge hjula med Getto Procore™. Gikk veldig greit, egentlig. Jeg lagde meg en pakning til tubularventilen av en oppklippet sykkelslange. Sto hele natta uten å lekke noe. Slakket også litt opp på stripset, siden det ikke var nødvendig med så mye innsnurping for at lufta skulle kunne gå forbi. Rapport. Var på en prokastineringsrunde i sta. 15psi i ytterkammer foran og 20 psi bak. 8 bar i innerkammeret. Tror dette var ganske perfekt. Ekstra vekt var ikke merkbar, synes jeg. Mye bedre grep på røtter, f.eks i off-camber svinger. Hadde en helt annen feeling med underlaget enn ved 30+ psi i dekkene. Flere ganger jeg tenkte at det var godt jeg hadde innerdekket, siden jeg hadde garantert slått gjennom ved samme trykk uten. Veldig positivt overrasket over hvor godt det funket. Sykla noen ganske grove stier, blant anna Henriksåsen og Gråkallskrenten, så føler at jeg har fått et akseptabelt testgrunnlag allerede. Sykt artig å bare bombe ned gråkallskrenten med maks grep og ikke være bekymret for hverken dekk eller felg! Gråkallskrenten: (selvsagt hele uten fotisett, slik som Hans Rey ikke klarte!) Beklager for potet-kvalitet på bildet.
Redigert av bøttesmetten; 16/05/2015 15:38.
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: bøttesmetten]
#1959646
16/05/2015 15:54
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Kuult, du får lage en detaljert guide (:
Forsøkte du å pumpe opp ytterdekket uten å stripse opp pariserdekket? Det burde jo være mulig selv om det kan bli tungt å pumpe. Alternativt går det kanskje å borre hull i gummien på den delen av ventilen som sitter inni felgen, borre dem sideveis inn mot midten? Men det er kanskje for lite "gods" å borre i der og det blir kanskje totalt komprimert når man strammer ventilen til felgen...
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: knut77]
#1959650
16/05/2015 16:00
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
bøttesmetten
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215 |
Kuult, du får lage en detaljert guide (:
Forsøkte du å pumpe opp ytterdekket uten å stripse opp pariserdekket? Det burde jo være mulig selv om det kan bli tungt å pumpe. Alternativt går det kanskje å borre hull i gummien på den delen av ventilen som sitter inni felgen, borre dem sideveis inn mot midten? Men det er kanskje for lite "gods" å borre i der og det blir kanskje totalt komprimert når man strammer ventilen til felgen...
Vel, hvor detaljert skal man være? Hehe. forsøkte uten strips ja, men det ble umulig å pumpe. Og om det hadde gått, hadde man hvertfall ikke fått ut igjen lufta fra ytterkammeret. Man er jo avhengig av litt ekstra trykk i starten for å poppe dekket på plass. Tenkte på å bare lage et lite spor i ventilen ja, har til og med noen ventiler som bygger en del mer. Men kanskje man likevel får trøbbel med å få lufta forbi innerdekket, siden ytterdekk og innerdekk er borti hverandre på sidene? Innerdekket presser ytterdekket ut i felg-hooken. Synes stripset var en enkel løsning på et problem, og tror det holder helt fint 
|
|
|
Re: Prosjekt: Getto Procore
[Re: bøttesmetten]
#1959658
16/05/2015 16:33
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Punkt for punkt beskrivelse og bilder av alt (:
Neida, det eneste jeg ikke har helt klart for meg er snakket om Pariser-ventilen. Ventilen er altså ugjenget, og du har gjenget den opp så du får montert en standard ventilmutter... Men hvordan er pakningen laget av sykkelslange lagt?
Det er selvfølgelig et viktig poeng at man må kunne slippe ut luft også ja (:
|
|
|
|
|