Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mekking: Oppfriskning av kranklager gjenger?

Mekking: Oppfriskning av kranklager gjenger? #1957974 12/05/2015 10:13
T
Thomas_TR Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Har en hardtail med noen år på baken med BSA gjenget kranklager. Skulle skifte lager, men kom i skade for å skru lageret inn skeivt, oppdaget ikke feilen før jeg nærmet meg bunning av lager mot krankhuset.

Spørsmål: er det noen som har opplevd dette og hatt suksess med å frese/gjenoppfriske gjengene i krankhuset?

Eller er det bare gjenging til italienske gjenger eventuelt skroting av ramma som går er mulig reaprasjon ved en slik skade?

mvh
Thomas

--
Thomas
Re: Mekking: Oppfriskning av kranklager gjenger? [Re: Thomas_TR] #1957982 12/05/2015 10:18
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har gjort tilsvarende (skrudd inn (hardt) fra feil side). Verksted som da har gjengeverktøy for dette skal kunne friske opp gjengene, med mindre de er helt FUBAR.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Mekking: Oppfriskning av kranklager gjenger? [Re: Thomas_TR] #1957993 12/05/2015 10:33
T
Thomas_TR Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Takk for usannsynlig raskt svar Kanon.

Det ser jo ikke helt FUBAR ut for mitt utrenede øye, må vel oppsøke ett verksted og prøve. FastBikes tar jo bare 300 for jobben, det er jo ikke allverdens.

Noen som har erfaringer med verkstedet til Bull i Sandvika, eller Anton på Bekkestua, er det flinke eller inkompetente (dette er lokalpusherne mine)?

Ble litt skeptisk når Anton Stabekk klarte å ødelegge felgen på ett hjulopprettingsprosjekt jeg leverte til dem. Har siden lært å bygge og rette selv, men fresejobben krever jo litt (dyrt) spesialisert verktøy...

mvh
Thomas

--
Thomas
Re: Mekking: Oppfriskning av kranklager gjenger? [Re: Thomas_TR] #1959581 16/05/2015 11:13
K
konduktans Offline
Entusiast
Entusiast
K
Skrudde inn kranklager feil på min sykkel. Gjengene i kranhuset var OK-ish, men gjengene på kranklager var ødelagt. Gjerrig som jeg er reparerte jeg kranklageret med gjengefil.

Denne kan også brukes til gjengene i krankhuset. Alternativt kan du kjøpe et billig kranklager og lage gjengetapp av det. Det er imperialistiske gjenger (tommegjenger), men 1.0mm gjengefil er nært nok og kan brukes.

Ville også brukt slipemiddel på kranklageret når du skrur det inn for første gang. Skru inn og ut noen ganger for å jevne ut gjengene. Slipemiddel for gjenger selges sikkert på Würth det også.

Re: Mekking: Oppfriskning av kranklager gjenger? [Re: Thomas_TR] #1959611 16/05/2015 13:18
K
Kjetil307 Online
Ringrev
Ringrev
K
Eller levere vekk ramma for ok resultat. Halve jobben er riktig verktøy. Tror at et verksted .med ordentlig verktøy har større sannsynlighet for å redde ramma.

Moderator  support