|
Ulyder fra krankområdet, eliminasjonsmetoden
|
Ulyder fra krankområdet, eliminasjonsmetoden
10/05/2015 20:51
|
blugh
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har fått en CX i hus, som har trillet bare 10 min siden den kom ut av esken. Fra dag 1 har det vært noen forstyrrende tikk/klikk fra krank-området. Det skjer kun ved "pådrag" (i mangel på bedre ord, altså når jeg akselererer for egen maskin), og virker ikke å være helt rytmisk med tråkketakten min. Jeg blir gal av dette.
Internett forteller at jeg ikke har festet pedalene mine godt nok, men nå klarer jeg ikke stramme de mer...
Hva er det neste jeg sjekker? Vil et video-opptak av fenomenet øke interessen for å bidra med synsing og mer eller mindre kvalifiserte gjetninger?
|
|
|
Re: Ulyder fra krankområdet, eliminasjonsmetoden
[Re: blugh]
10/05/2015 20:56
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
Sjekk om det er der om du står og tråkker også. Eliminerer evt. sete/setepinne fra ligningen. Ellers kan det gjerne være manglende fett/stramming på krankdrev (mitt tips) eller kranklager, eller det kan være styre/stem/styrelager.
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
10/05/2015 21:20
|
alfaist
Entusiast
|
Entusiast
Pedaler, hadde ulyd? ifra krank området, dette kun ved "pådrag".... Smurte gjengene på pedalene. Da ble det stille.
Captain slow
Stevens Haze Selvkomp Giant Trance. Monoc racer.
|
|
|
11/05/2015 06:49
|
erlendisme
Besatt
|
Besatt
Det er jo ikke sikkert at det kommer fra kranken, selv om det høres sånn ut, som Totte skriver. Lyd forflytter seg fort. Særlig om det er en Karbonramme. Kan være verdt å sjekke andre bevegelig deler i drivverket. Litt snedig at det ikke følger tråkket ditt. Ellers gode tips før her.
Uansett veldig frustrerende. Har vært fristet til å dyppe hele sykkelen min i grease en gang.
Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord
Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10
Sport1 Røyken CyclingTeam
|
|
|
11/05/2015 07:36
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Driver og forsker på et tilsvarende problem på raceren min. Mer og mer tyder på at det er noe med hurtigkoblingen og bakhjulet... Hvis jeg tar det av og setter det på igjen og strammer, så forsvinner lyden - for en stund....
|
|
|
11/05/2015 07:55
|
Simons1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hos meg var det forhjulets hurtigkobling som var synderen selv om det hørtes ut som det kom fra kranken. Gjorde rent og fikk på litt fett så har det vært tyst etter det.
|
|
|
11/05/2015 07:55
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Har fått en CX i hus, som har trillet bare 10 min siden den kom ut av esken. Fra dag 1 har det vært noen forstyrrende tikk/klikk fra krank-området. Det skjer kun ved "pådrag" (i mangel på bedre ord, altså når jeg akselererer for egen maskin), og virker ikke å være helt rytmisk med tråkketakten min. Jeg blir gal av dette.
Internett forteller at jeg ikke har festet pedalene mine godt nok, men nå klarer jeg ikke stramme de mer...
Hva er det neste jeg sjekker? Vil et video-opptak av fenomenet øke interessen for å bidra med synsing og mer eller mindre kvalifiserte gjetninger? For det første hjelper det ikke alltid å bare stramme pedalene mer (og sjansen for å ødelegge noe øker med momentet man drar til med). Fett på gjengene er det som skal til, om det er pedalene som knirker.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
11/05/2015 09:24
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Driver og forsker på et tilsvarende problem på raceren min. Mer og mer tyder på at det er noe med hurtigkoblingen og bakhjulet... Hvis jeg tar det av og setter det på igjen og strammer, så forsvinner lyden - for en stund.... Prøv å ha litt fett i dropouten, så kanskje det holder litt lenger før lyden kommer tilbake.
Redigert av mroek; 11/05/2015 09:25.
|
|
|
[Re: Simons1]
11/05/2015 09:33
|
voldemort
Vinkelskriver
|
Vinkelskriver
Hos meg var det forhjulets hurtigkobling som var synderen selv om det hørtes ut som det kom fra kranken. Gjorde rent og fikk på litt fett så har det vært tyst etter det. Med fare for å rappe tråden: er det smart å ha fett på hurtiglåsene. Risikerer man ikke da at låsen ikke holder hjulet tilstrekkelig godt fast?
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
|
|
|
[Re: knuthaug]
11/05/2015 09:42
|
kjetilsm
Entusiast
|
Entusiast
For det første hjelper det ikke alltid å bare stramme pedalene mer (og sjansen for å ødelegge noe øker med momentet man drar til med). Fett på gjengene er det som skal til, om det er pedalene som knirker.
Hvilke gjenger tenker du på? Gjengene på krankarmene?
|
|
|
[Re: kjetilsm]
11/05/2015 09:54
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
For det første hjelper det ikke alltid å bare stramme pedalene mer (og sjansen for å ødelegge noe øker med momentet man drar til med). Fett på gjengene er det som skal til, om det er pedalene som knirker.
Hvilke gjenger tenker du på? Gjengene på krankarmene? Gjengene på pedalene. Om du putter fett på pedalen eller i hullet den skal skrus inn er vel ett fett.
|
|
|
[Re: knuthaug]
11/05/2015 10:36
|
kjetilsm
Entusiast
|
Entusiast
Gjengene på pedalene. Om du putter fett på pedalen eller i hullet den skal skrus inn er vel ett fett. Takk, jeg trodde kanskje du mente strammegjenger på selve pedalen eller noe slikt. Var ikke klar over at det kunne knirke på pedalgjengene.
Redigert av kjetilsm; 11/05/2015 10:37.
|
|
|
[Re: alfaist]
12/05/2015 14:06
|
blugh
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Pedaler, hadde ulyd? ifra krank området, dette kun ved "pådrag".... Smurte gjengene på pedalene. Da ble det stille. For det første hjelper det ikke alltid å bare stramme pedalene mer (og sjansen for å ødelegge noe øker med momentet man drar til med). Fett på gjengene er det som skal til, om det er pedalene som knirker.
Takk, jeg trodde kanskje du mente strammegjenger på selve pedalen eller noe slikt. Var ikke klar over at det kunne knirke på pedalgjengene.
Jo gjett om de kunne knirke! Jeg gjorde som dere befalte, løsnet pedaler, fettet godt opp og monterte igjen. Hos meg var det forhjulets hurtigkobling som var synderen selv om det hørtes ut som det kom fra kranken. Gjorde rent og fikk på litt fett så har det vært tyst etter det. Prøv å ha litt fett i dropouten, så kanskje det holder litt lenger før lyden kommer tilbake.
Løsnet for og bakhjul, ga dropoutene en forsiktig finger med litt lube (høhø). ... Uansett veldig frustrerende. Har vært fristet til å dyppe hele sykkelen min i grease en gang. Dette er svært beskrivende for hva jeg følte, det er utrolig hvordan litt tikking/klikking (vil ikke kalle det knirk) kan få det til å svartne når man tråkker i vei. Uansett, rådene deres hjalp! Den beskrevne lyden er borte Nå hører jeg bare en langt lysere, liknende lyd... Som ser ut til å oppstå enten der hvor styret er festet, eller i fremgaffel... Mer lube! Takker og bukker for hjelpen!
Redigert av blugh; 12/05/2015 14:07.
|
|
|
12/05/2015 15:09
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Var akkurat ute for samme problem selv. Årsaken var pedal. Prøv å sett på en annen pedal eller legg trykk på selve krankarmen og hør etter.
|
|
|
|
|