Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Kropp som ikke funker

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1957151 10/05/2015 14:40
Frank H Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: rasmusic

Tja, hvem vet.. Har ikke vært deprimert, men heller ikke vært den mest sprudlende perioden i mitt liv, men hvem vet hva som er resultatet av hva ICON_WINK Det har forresten slått meg at disse månedene heller ikke har vært de mest virile i mitt liv, kanskje jeg bare begynner å bli gammel? ICON_WINK [/quote]

Ja har tror jeg du fant svaret ICON_WINK

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1957162 10/05/2015 15:13
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Sjekk ut jernlager, B12 verdier samt stoffskifte. Ta med d vitaminer og . Legen din får bare krysse av på det meste som er relevant.

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1957164 10/05/2015 15:24
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jern ble i hvert fall testet, men skal høre om resten på tirsdag. Men tviler sterkt på at det er noen mangler all den tid jeg tar hemofer (jern) og tran (D-vitaminer) hver dag, samt er glad i animalske produkter med B12. ICON_SMILE

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1957489 11/05/2015 11:06
A
Asterix Offline
Entusiast
Entusiast
A
Dette kan jo skyldes en million forskjellige ting. Gå til legen for å utelukke infeksjonssykdom, alvorlig sykdom eller mangelsykdom. Finner ikke legen(e) din noe godt svar, så tror jeg bare man må slå seg til ro med at sånn er livet. Noen ganger går det lett og man er i flytsona, mens andre perioder går det tungt - uten at det nødvendigvis trenger å være noen spesiell grunn til det. Det er helt normalt å ha hodepine innimellom uten at det er snakk om sykdom.

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1957528 11/05/2015 12:32
211 Offline
Entusiast
Entusiast
Det kan nok være en liten del av problemet, men de siste 1-2 ukene har jeg blitt dårligere og dårligere jo roligere jeg har tatt det, og nå føler jeg meg syk på ordentlig. Føles som jeg har feber uten at jeg har det, har hodepine, sår i hals og bryst, og er veldig slapp. Minner meg om følelsen jeg hadde i store deler av januar, bare mer ekstremt nå.

Det kalles treningsavhengighet. Tør å ta helt fri noen dager, du mister ingenting på det.

Hilsen
Ronny
Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1957617 11/05/2015 16:40
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg tenker at det er 4 årsaker til at man kan føle seg utslitt, enten har man de i kombinasjon eller så har man de hver for seg, men dette er hva jeg tenker:
1. For høy totalbelastning, du er sliten.
2. Allergi.
3. Mangel på mineraler/vitaminer (...og jern skal vel egentlig bare tas i samråd med lege)
4. Sykdom

Er jo egentlig bare å ta det med ro en periode og se om kroppen svarer for å utelukke 1, hvis det ikke har gått for langt.
2. Bør testes på en astma/allergiklinikk alt. ta histaminer i et par uker og se hva som skjer.
3 og 4 gjøres hos legen.

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1957651 11/05/2015 18:10
Y
YTP Offline
Fersking
Fersking
Y
Veldig difuse symptomer, kan være så mye.

Hvordan fungerer pulsen under og etter trening? Høyere en vanlig? Spretter den opp fort, tar det lengere tid før den synker osv?

En siste ting, har du flytta i det siste, ny jobb osv? Tenker endring i inneklima siden du nevner irriterte luftveier og utmattelse.

Klar over at det er søkt, men er en mulighet ICON_SMILE

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1957710 11/05/2015 19:57
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
@Hekta-MTB: Føler meg trygg på at nå for tida er punkt 4 det dominerende, men ikke umulig at det kan være som resultat av punkt 1. Får forhåpentligvis flere svar etter legebesøket i morra. Er vel i hvert fall ikke meninga man skal lære seg å leve med kronisk småsåre mandler.

@YTP: Pulsen er akkurat som før, såvidt jeg har sett. Også når jeg kjører ritt (som er ei lita stund siden nå). Nei, ingenting nytt på noen av de frontene.

Man kan trygt si jeg gleder meg til legetimen i morra! ICON_SMILE

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1957722 11/05/2015 20:11
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Rasmusic, det kan være hva så mangt, men gå til lege(r) som har peiling på det og la dem gjøre jobben, og la kroppen gjøre sin jobb, naturligvis. Å surre rundt på nettfora og få tusen diagnoser av lekfolk er tull (men litt trøst og støtte hjelper alltids :-) ). Å google symptomer og å gå og gruble og gruble er bare tull. Da graver man seg ned og det kommer det ingenting ut av. Mitt råd:

Benytt anledningen til å kutte ut treningen helt en uke eller to (jeg ser du har hatt to økter siden du startet denne tråden for tre dager siden...Er det din definisjon av hvile??), tenk på helt andre ting enn ritt og watt og trening og prestasjoner, kjenn hvor digg det er å bare la kroppen hvile og finn på noe annet. F.eks:
* Sleng deg på sofaen og hør på en bra podcast (jeg kan anbefale Serial, sjekk www.serialpodcast.org)
* Sleng deg på sofaen og se på en bra eller dårlig serie (jeg kan anbefale Nattpatruljen på MAX. Radarparet Olav og Anders i Trondheimspolitiet er en favoritt)
* Sleng deg på sofaen og les en bok (siden jeg er like lite Feinschmecker innen litteratur som innen TV-serier anbefaler jeg Dan Brown eller noe annet spennende)
* Inviter en venn du ikke har hatt tid til å møte på lenge på grunn av all treningen din. Lag middag sammen og prat skit.
* Evt.

Lykke til!!

Redigert av Tråkk'n roll; 11/05/2015 20:16.
Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1957758 11/05/2015 21:13
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Mange som bruker morgenpulsen som indikasjon på overtrening/belastning. Når hvilepulsen begynner å stige er det indikasjon på på overbelastning. Selvfølgelig vanskelig å vite hvis du ikke jevnlig allerede har målt hvilepulsen så du vet hvor du ligger.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1957767 11/05/2015 21:39
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg har dessverre ikke brukt å måle morgenpulsen, men har gjort det nesten daglig de siste tre ukene. Den foreløpig laveste målinga var på 44 i morrest (makspuls 205).

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1957823 12/05/2015 06:54
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Har du hovne kjertler noe sted på kroppen?
Det kan indikere virus eller rester av virusinfeksjon.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1957841 12/05/2015 07:34
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det kan nok være en liten del av problemet, men de siste 1-2 ukene har jeg blitt dårligere og dårligere jo roligere jeg har tatt det, og nå føler jeg meg syk på ordentlig. Føles som jeg har feber uten at jeg har det, har hodepine, sår i hals og bryst, og er veldig slapp. Minner meg om følelsen jeg hadde i store deler av januar, bare mer ekstremt nå.

Sitat: HektaMTB
Allergi?

Det tviler jeg på. Da ville jeg vel gjerne vært litt snufsete også? Det i hvert fall sånn når jeg reagerer på pelsdyr, og hvis jeg plutselig skulle blitt allergisk mot noe pollen ville jeg vel reagert lignende?

Det høres akkurat ut som meg for øyeblikket, og jeg har allergi (bjørk). Det er veldig konsentrert akkurat nå for tiden. Jeg får det i kroppen, muskulaturen og øynene, men blir ikke snufsete. Det er slitsomt å gå i en uke og kjenne på noe lignende en influensa som aldri bryter ordentlig ut. Fordelen for meg (som vet med sikkerhet at det er allergi), er at det snart går over...

Har du tatt mange prøver har de kanskje vært innom dette allerede? Hvis ikke, er det like greit å teste for å få det strøket fra listen ihvertfall.

Redigert av parob; 12/05/2015 07:39. Rediger grunn: I kombinasjon med noe annet... er generelt lite pollen i januar

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1957904 12/05/2015 08:32
2
2rgrim Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Jeg kjenner mange inkl. meg selv som har slitt med en virusinfeksjon særlig i hals/brystregionen. Den er langvarig og jeg på min 3 uke nå. Føles fin i kroppen, men kroppen takler ikke hardøkter. Helt pussig... Har tidligere vært frisk som en fisk og er svært skjelden forskjølet eller syk ellers. Har tatt masse blodprøver og div, men slår ikke ut på disse. Konklusjon; virus og hvile!!! Fordømt kjedelig, men sånn er det..

Blogg mindre og tren mer!! - nytt jungelord;-)
Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1957914 12/05/2015 08:40
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg har dessverre ikke brukt å måle morgenpulsen, men har gjort det nesten daglig de siste tre ukene. Den foreløpig laveste målinga var på 44 i morrest (makspuls 205).

Med mindre du er som brutter'n min som er ned i lav 30 (med makspuls på rett over 150) så høres dette ganske normalt ut.
Bra spenn mellom min og maks. Klarer du å komme i nærheten av maks fortsatt eller stopper det lenge før?

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1957915 12/05/2015 08:41
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Både virus og allergi vil føre til at en overtrening skjer lettere. Tilsvarende vil treningsbelastning på grensa føre til at man reagerer verre på virus og allergi.
I tillegg vil allergi gjøre at man reagerer kraftigere på virus osv osv.
At virusinfeksjon, overbelastning og allergi kan gå hånd i hånd er det lite tvil om.
Trening som tidligere gikk bra kan med pollen i lufta plutselig bli for hard og da kan virus få fotfeste. Hvile og allergibehandling kan hjelpe. Mer trening hjelper sjelden.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1958151 12/05/2015 14:17
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ny tur til legen i dag. Kyssesyke har jeg visst hatt tidligere, samt positivt på noe som heter cytomegalovirus (der det står "Grenseverdi IgM. Høyt IgG titer Usikker klinisk betydning", hva nå enn det betyr?). Negativt på mycoplasma og de andre sykdommene som ble sjekka. Tok blodprøve for å sjekke allergi og skal ta brystrøntgen, men var visst ikke noe vits i å sjekke for flere virus.

Legen kalte ellers blodprøvene for normale (siden han ikke vet hva som er normalt for meg), men når jeg selv ser at sentrale ting som hemoglobin og testosteron er rundt nedre grense (eller under) i referanseområdet er det jo neppe noe godt tegn. Ikke veldig høyt nivå av jern heller, på tross av Hemofer daglig.

Kjøpte meg litt sterkere jerntilskudd, men ellers er det vel bare å hvile.

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1958169 12/05/2015 15:20
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Forholdsvis greit å google opp generell info om det du skriver her. Igm og Igg-verdiene sier vel noe om hvor tett du er på sykdommen og om immunsystemet ditt er oppe og går.
IGG IGM

Cytomegaloviruset kan gi kyssesykesymptomer om immunsystemet er litt dvaskt/slitent.

Ny tur til legen i dag. Kyssesyke har jeg visst hatt tidligere, samt positivt på noe som heter cytomegalovirus (der det står "Grenseverdi IgM. Høyt IgG titer Usikker klinisk betydning", hva nå enn det betyr?). Negativt på mycoplasma og de andre sykdommene som ble sjekka. Tok blodprøve for å sjekke allergi og skal ta brystrøntgen, men var visst ikke noe vits i å sjekke for flere virus.

Legen kalte ellers blodprøvene for normale (siden han ikke vet hva som er normalt for meg), men når jeg selv ser at sentrale ting som hemoglobin og testosteron er rundt nedre grense (eller under) i referanseområdet er det jo neppe noe godt tegn. Ikke veldig høyt nivå av jern heller, på tross av Hemofer daglig.

iq
Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1959279 15/05/2015 10:10
Frank H Offline
Ringrev
Ringrev

Legen kalte ellers blodprøvene for normale (siden han ikke vet hva som er normalt for meg), men når jeg selv ser at sentrale ting som hemoglobin og testostron er rundt nedre grense (eller under) i referanseområdet er det jo neppe noe godt tegn. Ikke veldig høyt nivå av jern heller, på tross av Hemofer daglig.

Hvis jeg føler meg sliten av mye kondis og verdier antagelig synker litt. (Jeg merker det spesielt mye, med for mye sone 3, terskel trening. )
Dette er visstnok helt normalt med nye kondis, og derfor proffsyklister "må" spe på med testo på slutten i 3-ukersritt.

Uansett, jeg trener da jeg litt styrke (basisøvelser), og/eller korte - knallharde intervaller.
Hele økta på under 40 min i en periode. Det booster testosteronet.

Kroppen begynner visstnok å senke testosteronet og øker stresshormoner med mye lange økter. Og motsatt med korte og harde.

Redigert av Frank H; 15/05/2015 10:13.
Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1959294 15/05/2015 10:49
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Nok en generell kommentar om litt ulne problemer. En fare for de som kjenner seg selv såpass godt som jeg tror du gjør: Det er lett å tro at man kjenner seg selv helt, og at man har 100 % kontroll på belastning og kapasitet. Ikke at man tror akkurat det, men at man avviser alle mulige feilvurderinger. Hvis man ligger jo nær grensa, skal det lite til. Selv folk under regimet til Olympiatoppen har jo gått i fella.

Så stress på jobb eller på privaten kan man tro man har kompensert for, men kombinert med ørlite mer mengde, eller ørlite dårligere søvnkvalitet, eller ett eller annet småtteri, så bikker det over. Og da er det nedadgående spiral. Med en bunnsolid trent kropp så behøver ikke den typen overbelastning slå ut på samme måte som en for høy belastning i kort tid.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Kropp som ikke funker [Re: oyvin] #1959301 15/05/2015 10:57
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: oyvin
Nok en generell kommentar om litt ulne problemer. En fare for de som kjenner seg selv såpass godt som jeg tror du gjør: Det er lett å tro at man kjenner seg selv helt, og at man har 100 % kontroll på belastning og kapasitet. Ikke at man tror akkurat det, men at man avviser alle mulige feilvurderinger. Hvis man ligger jo nær grensa, skal det lite til. Selv folk under regimet til Olympiatoppen har jo gått i fella.

Så stress på jobb eller på privaten kan man tro man har kompensert for, men kombinert med ørlite mer mengde, eller ørlite dårligere søvnkvalitet, eller ett eller annet småtteri, så bikker det over. Og da er det nedadgående spiral. Med en bunnsolid trent kropp så behøver ikke den typen overbelastning slå ut på samme måte som en for høy belastning i kort tid.

+1

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1959451 15/05/2015 19:30
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle

Cytamegalo har jeg hatt et par ganger. Da var jeg aktiv skiløper (type topp 10 I junior). Gjorde forskjellen på å bli nr 15 eller 80 i Norgescup. Kjenner igjen alt du beskriver. Trikset er å hvile. Ingen medisin. Du kan trene osv, men du utsetter bare bli-frisk perioden.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1959599 16/05/2015 12:05
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Fortsatt takk for mange kloke og konstruktive innspill. Det går sakte men sikkert fremover. Å sykle litt er så viktig for livskvaliteten, så jeg klarer ikke kutte det helt ut, selv om jeg vet det nok gjør at veien tilbake kanskje tar litt lengre tid. Prøvde ei hardøkt i dag også og det funka helt greit, men skal fortsatt hvile hardt fremover ICON_SMILE

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1959776 16/05/2015 21:06
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Det tviler jeg på. Da ville jeg vel gjerne vært litt snufsete også? Det i hvert fall sånn når jeg reagerer på pelsdyr, og hvis jeg plutselig skulle blitt allergisk mot noe pollen ville jeg vel reagert lignende?

Nei!

For 5 år siden hadde jeg det ganske likt som deg. Hver vår ble jeg slapp, sliten og dårlig. Var plaget med konstante hodepiner, sår hals feber følelse uten å ha feber og bihulebetennelse. Var aldri snufsete og hadde aldri rennende nese, unntatt de ukene jeg hadde bihulebetennelse. Men resten av symptomene varte til langt ut på sommeren før de roet seg. Var hos fastlegen utallige ganger og han fant aldri ut hva som feilte meg. Og jeg ble alltid "frisk" på slutten av sommeren. Googlet en del på dette selv og noen nevnte allergier og dette nevnte jeg for legen ifjor vinter. Tidligere hadde jeg tatt allergitester men disse slo ut negativt, noe legen heller ikke hadde trua på. Men han mente at det var helt ufarlig å prøve diverse reseptfrie allergimedikamenter på våren bare for å teste. Om jeg ble syk, kunne jeg prøve en annen, frem til jeg evt fant noe som funket.

Så i begynnelsen av mars ifjor kjøpte jeg en pakke Zyrtec og tok de daglig gjennom våren. Og jeg ble ikke syk. Ikke en eneste gang. Tok dette opp med legen på høsten og han skrev ut cetrizin til meg på resept (samme virkestoffer som i zyrtec) Han sa at jeg hadde kjempeflaks som traff på første allergimedisin, noen går gjennom alt mulig uten å finne noe som virker. I år startet jeg opp med tablettene i mars, som ifjor. Og jeg har holdt meg helt frisk frem til nå.

Poenget er, du trenger ikke være snufsete og tett nese om du er allergisk mot pollen. Det trenger heller ikke vises på en allergitest. Det er mange flere/andre symptomer enn rennende nese. Og allergier kan komme med alderen. Jeg var 30 da jeg først begynte å merke symptomene men allergimedisin har nå reddet to sesonger for min del.

Redigert av erijon; 16/05/2015 21:17.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1961518 20/05/2015 20:12
A
AndersR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
ta helt fri i minst 2-3 uker. virus kan sitte lenge i kroppen og man må derfor hvile og være helt frisk før man kan starte på igjen. Kan utvikle seg til ME om man ikke lytter til signalene fra kroppen. Bedre å sykle med kropp som responderer etter 1-2 mnd, enn en halvveis over lengre tid.

Redigert av AndersR; 20/05/2015 20:13.
Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1961527 20/05/2015 20:24
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Prøvde meg på ritt i går, og selv om det naturlig nok ikke var noen toppform føltes det mer normalt igjen. Har generelt følt meg mye piggere den siste uka, så føler meg på vei tilbake igjen nå. ICON_SMILE

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1961963 21/05/2015 20:17
A
AndersR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Prøvde meg på ritt i går, og selv om det naturlig nok ikke var noen toppform føltes det mer normalt igjen. Har generelt følt meg mye piggere den siste uka, så føler meg på vei tilbake igjen nå. ICON_SMILE
Godt å høre, men ikke vær redd for å ta det litt rolig om du føler du trenger det ICON_SMILE Du har mye, og god trening i banken, som ikke forsvinner med det første

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1962600 23/05/2015 15:29
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Er selv inne i en bølgedal som jeg jobber meg ut av. Det jeg tenker er at når du kommer deg ut av den så er det fort gjort og havne tilbake dersom man blir litt for ivrig med treningen. Jeg sliter med å ta fri fra treningen noe som resulteter i dårlig form. Med et godt treningsgrunnlag tror jeg man kan hvile mye og oppnå bedre form. Det blir mitt neste prosjekt ICON_SMILE

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1962619 23/05/2015 17:30
Stig Olav Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hei. Høres ut som kroppen din skriker etter restitusjon. Lytt til den.

De sier at man ikke skal elske materielle ting, men må innrømme at jeg elsker terrengsykkelen min<3
Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1963295 25/05/2015 17:15
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det er nok ikke treningsrestitusjon den skriker etter, beina er helt strålende. Men med såre luftveier som kommer og går uten sammenheng med treningsmengde er det nok et virus eller noe den trenger å restituere seg etter. Tar det passe rolig uten at livet blir for kjedelig.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support