Nå har jeg prøvd 3 forskjellige seter til min nye offroad sykkel og ved alle 3 får jeg vondt eller det blir ømt i skinkebeina etter ca 1,5-2 timers sykling, Har hatt dette problemet ved min forrige offroad sykkel også. Når jeg bruker racer sykkelen merker jeg ikke noe til dette. Har riktignok et annet sete på racern og nå skal jeg som siste mulighet forsøke å flytte setet fra racern over til offroadern for å se om det hjelper.
Andre som har, har hatt lignende erfaringer?
Er det fordi man sitter mere oppreist på offroadsykkelen at det blir mere press på skinkebeina som forårsaker dette problemet med ømme skinkebein?
Noen som evt har anbefalinger på et godt sete til offroadsykkelen? Offroadsykkelen er en hardtail og jeg sykler kanskje 60-70% etter grus landevei, resten i sti/terreng.
Sjekket videosnutten du henviste til og fant ut at jeg bør ha et sete som er ca 130-135 mm bredt iflg videoen.
Setet jeg har på raceren (San Marco Ponza), som fungerer utmerket, har en bredde 130 mm, fant jeg på nettet. Det vender litt opp i bakkant. Det produseres ikke lengre.
Setene jeg har prøvd på offroadsykkelen er mellom 132-135 mm i bredde. og har omtrent samme buede fasong som setet på racern. Det er mulig at de ekstra mm i bredde som jeg har prøvd på offroadern har endel å si da.
Skal uansett forsøke å teste setet på racern over på terrengsykkelen først før jeg feller endelig dom.
Var det sete jeg har på racern (San Marco) 130 mm du mente at må være for smalt? Jeg sjekket 4-5 nettsider og på alle sammen står det at sete er 130 mm bredt.
Sjekke nettsider hjelper ikke. Gå til en som måler setebena dine. Jeg brukte det "oooh, så gode" Selle Italia SLR, og på lange turer gjorde det dritvondt og føltes dom om noen hadde satt en kile mellom setebena og presset dem fra hverandre. Gikk opp 10mm på sete etter måling og har ikke merket det noe mer.
Sjekke nettsider hjelper ikke. Gå til en som måler setebena dine. Jeg brukte det "oooh, så gode" Selle Italia SLR, og på lange turer gjorde det dritvondt og føltes dom om noen hadde satt en kile mellom setebena og presset dem fra hverandre. Gikk opp 10mm på sete etter måling og har ikke merket det noe mer.
+1 Jeg har nøyaktig samme erfaring. Aldri mer for smale seter...
Nå har jeg mål setebredden på sete (San Marco Ponza) og det var faktisk 128 mm i følge mitt skyvelære (riktignok kjøpt på Biltema). Ettersom dette sete er det eneste jeg ikke får vondt i setebeina av, må vel det bety at jeg MÅ ha et smalt sete. Kan sykle turer på 3-4 timer med racern med San Marco sete uten å merke problemer av noe slag.
Alle de andre setene jeg har testet nå på offroadsykkelen er mellom 132-136 mm brede og gir vondt i setebeina etter kun 1,5-2 timers sykkelturer.
Jeg må ha mer polstring på setet på terrengsykkel enn på racer. Bruker for tiden gel-flow-versjonen av forrige utgave av Flite, både på fulldemper og på fatbike, og det fungerer bra. Dessverre er ikke dette setet i produksjon, lenger. På racer er det aldri et problem med faste seter med lite polstring, skjønt jeg bruker ikke rene karbonskall.
Skulle jeg ha kjøpt ny sal til terrengsykkelen i dag, vet jeg sannelig ikke hva jeg hadde valgt. Det er mulig jeg hadde gått for en rimelig sal med litt polstring fra Velo, eller at jeg hadde gått i en helt annen retning og valgt et skikkelig anker fra Brooks.
Jeg har i mangel av et godt racer sete syklet med samme type sete på racer og terreng en stund. Subjektivt så synes jeg setene kjennes ut som to forskjellige seter i og med at sittestillingen er så forskjellig. Setet er ikke like egnet på racer som terreng.
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Da har jeg flyttet sete på racern over på terrengsykkelen og for første gang kunne jeg sykle en 2-timers tur på offroadern uten ømme setebein etter endt tur. Konklusjonen min blir da at jeg må ha smalere sete enn "normalt", dvs et sete som kanskje er mellom 125-130 mm bredt.
Må også ta med at selv om dette setet er tynnere enn alle andre seter jeg har hatt/testet kjennes polstringen mykere når jeg trykker med fingrene på setet.
Så blir utfordringen å finne riktig sete som jeg kan montere på racern. Sete som nå står på offroadern produseres jo ikke lenger. Det blir vel ikke enkelt ettersom utvalget av sykkelseter i sykkelbutikker her hjemme synes mildt sagt begrenset.
Det påstås at Selle San Marco Zoncolan fremdeles er mulig å få tak i. Det er i alle fall et sabla smalt sete, selv om det er utrolig merkelig i formen og utførelsen. Antakelig er det det merkelige utseendet som gjorde at setet ikke produseres lenger, for for oss som trenger de smaleste setene, er jammen ikke utvalget for stort! Jeg brukte laaaang tid på å lete før jeg fant denne merkverdigheten.
Jeg har altså et sånt, og er fornøyd. Jeg er også avhengig av et smalt sete, og Zoncolan fungerer for meg. Ingen kanter som gnager, og ingen såre sitteknuter. Min erfaring med Selle San Marco, er at de lager seter som varer ganske lenge, så jeg er fornøyd med at jeg sitter godt på Zoncolan. Litt mindre fornøyd er jeg med at det ikke produseres lenger, men å kjøpe et nytt til 1500 bare for å ha reserve, blir litt drøyt.
Det ser i alle fall ut til at Cyclecomponents mener de kan skaffe det.
Har sendt mail til Selle San Marco i Italia for å høre om de tilfeldigvis har et eksemplar av setet på lager eller om de har tips om det er mulig å få tak i setet noen steder. Får avvente evt svar derfra før jeg gjør noe mere. Har sett at San Marco setet finnes på ebay men er litt skeptisk til å handle derfra. Har aldri gjort det tidligere.
Hva med Fizik Gobi? Bruker det selv på stisykkelen. Bredde på 126mm, med wingflex kjennes setet behagelig ut.
Ellers har jeg et godt brukt San Marco Ponza sete (hvitt og sort) som muligens kan overtas. Naboen tester det nå, men om han ikke skal ha det er det up for grabs.
Hoaas Fizik Gobi sete er på listen min over aktuelle kandidater. Eller takker for tilbudet om San Marco setet ditt, men er litt skeptisk til et godt brukt sete, lol.
lektorHaugen Har vel egentlig aldri blitt helt fortrolig med vannrette seter, noe som sikkert har med min anatomi å gjøre.
Hmmm... Da er jeg usikker på om Zoncolan vil være helt innertier. Det ser ikke ut som et rett sete på bilder, men den delen av setet du sitter på, er ganske rett. Det har en litt merkelig form, rett og slett. Kanskje en sal med spalte i midten kan være noe?
Setebredde har mye å si. Den videoen som er refferert til over har jeg sett flere avarter av. Meninga er at du skal finne setebredden på et fornuftig vis. Jeg gikk opp 15mm på setebredden og valgte utgaven med litt ekstra polstring fordi jeg somregel sykler uten polstring i buksene. Det funka utmerket for min del.