Popcorn Time
|
Re: Popcorn Time
[Re: Stein]
28/08/2015 06:53
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
[Det burde ikke forundre meg, men alle burde jo strengt tatt vite at man ikke bare får ting gratis her i verden.
Det er jeg enig i. Men det er nok ganske mange ting som vi her på terrengsykkel.no mener alle strengt tatt burde vite, som mye tyder på at mange ikke vet, eller iallfall handler som om de ikke vet. Nå spør jo slike undersøkelser stort sett ganske brede spørsmål. Hvis man f.eks. hadde stilt spørsmålet til brukere av en torrent-klient om det er lovlig/ulovlig, så hadde nok en betydelig større andel visst at det er ulovlig. Men det å bruke en torrent-klient er jo en litt nerdete datagreie. I år 2007 var det nok ganske mange fjortisjenter som hadde mp3-filer på iPoden sin, hvorav noen var kjøpt, mange var kopiert fra venner, og blant de kopierte var det både kjøpte, rippede og ulovlig nedlastede. Og da blir det ikke lenger like enkelt.
|
|
|
28/08/2015 07:19
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Min neste setning er like gyldig uansett.)
Det er ingen som gjør det som en politisk markering eller aksjon, men bare for å skaffe seg enkel og billig tilgang til film og musikk. Og det bekrefter den engelske undersøkelsen ("ingen" som i "nesten ingen", noen veldig få er det jo): When asking infringers why they download or stream/access content illegally, the most common reasons cited for doing so were because it is free (54%), convenient (48%) and quick (44%). Close to a quarter (26%) of infringers also said they do it because it means they can try before they buy. Merk her at 'convenient' og 'quick' scorer omtrent like høyt som 'free'. Dette er det jeg mener bransjen burde være opptatt av. 'Free' er selvsagt umulig å konkurrere med. Men 'convenient' og 'quick' har vist seg å funke veldig bra (Spotify, Netflix, HBO). Det er liten tvil om at det er vanskelig og tidkrevende å tilby alt mulig rart, men selv om Spotify mangler betydelig mengder musikk, så har de nok til at det er nok for de fleste. Jeg oppdager stadig mangler på WiMP/Tidal HiFi (også på Spotify, men bruker det mindre), men i mitt tilfelle setter jeg da enten bare på noe annet, eller så setter jeg på CDen eller LPen jeg selv har, da det meste av mangler jeg oppdager faktisk pleier å være plater jeg har i egen samling. For meg er dette iallfall helt uproblematisk. Jeg er en storforbruker av musikk, med en bred og eklektisk smak. Tilsvarende var jeg på film, men som småbarnspappa brukes nå fritiden på familie og trening. Hvis jeg skulle sett på like mye film som før, ville valgene mine vært like brede og eklektiske i dag. Akkurat som WiMP HiFi, kombinert med egen CD/LP-samling og noen nye LP-innkjøp nå og da dekker opp selv mitt eklektiske behov, ville et tilbud a la USA sitt streamingtilbud, kombinert med innkjøp av DVD og Blu-ray fra hele verden (selv om bransjen har inndelt i soner, er det vel ikke akkurat ulovlig å kjøpe fra andre soner, det har vel aldri holdt juridisk?), pluss kino og Cinematek, dekket mitt eklektiske filmbehov. Jeg tror derfor at bransjen sterkt kan redusere ulovlig nedlasting med et bredere tilbud (over flere portaler), og det kan være langtfra altomfattende. Og da vil de også finne en ny vei til inntjening, slik musikkstreaming nå har vist seg å bli (selv om pengefordelingen er annerledes enn før). Helt borte blir helt sikkert ikke nettpiratene. Dessuten er det jo faktisk undersøkelser som viser at de som laster ulovlig, også kjøper mer musikk enn andre: http://p3.no/musikk/piratene-kjoper-mest/
Redigert av anonym22; 28/08/2015 08:54. Rediger grunn: la til et 'ikke'
|
|
|
[Re: anonym22]
28/08/2015 07:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Teknologien for streamingtjenester mangler da ikke. Det eneste Popcorn Time gjør som de andre ikke gjør er å laste ned innholdet uten å betale for det vha. Torrent trackers. Hvis rettighetene til produktene fra produksjonsselskapene hadde endret seg, hadde Itunes, Google, Netflix, Canal Digital Go, og alle de andre justert utvalget sitt på et blunk. Ok. Da er hemskoen som antatt; en juridisk floke som må løses. Hjemme har vi Netflix og Canal Digital. Det er så mye å se på at jeg hadde jo ikke fått med meg alt om jeg hadde ligget i sengen og sett tv hele dagen. Ser virkelig folk så mye på "boksen" at man går tom for ting å se på, eller er det bare muligheten til å se alt som er viktig? Jeg ser de filmene og seriene fruen ikke vil se på iPaden når jeg reiser. Da er det utrolig frustrende å måtte vente 9-12 måneder på å få sett feks siste episode av GoT, som er hva en ender opp med hvis en vil se det lovlig. Som noen informerte om tidligere, så kan du faktisk bare betale for HBO Nordic, så får du sett Game of Thrones med en gang. HBO Nordic har offline-modus? Mange hotellnett, flyplassnett og flynett (hvis det i det hele tatt finnes), tillater ikke streaming.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
28/08/2015 08:01
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
HBO Nordic har offline-modus? Mange hotellnett, flyplassnett og flynett (hvis det i det hele tatt finnes), tillater ikke streaming.
Hvordan ser du GoT offline på iPad etter 9-12 måneder? Kjøp iTunes? Jeg spør, fordi jeg ikke vet. Når du skrev 9-12 måneder tenkte jeg du ventet til du kunne se på NRK nett-TV.
|
|
|
28/08/2015 08:07
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
HBO Nordic har offline-modus? Mange hotellnett, flyplassnett og flynett (hvis det i det hele tatt finnes), tillater ikke streaming.
De "flynett" jeg har prøvd har ikke akkurat vært med en hastighet som jeg engang ville vurdert å starte noen videostreaming over likevel. Jeg har vel bare prøvd Norwegian. Er det noen andre som faktisk funker skikkelig?
|
|
|
28/08/2015 08:15
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
De "flynett" jeg har prøvd har ikke akkurat vært med en hastighet som jeg engang ville vurdert å starte noen videostreaming over likevel. Jeg har vel bare prøvd Norwegian. Er det noen andre som faktisk funker skikkelig? Dette er jo faktisk gode eksempler på at det ikke finnes lovlige muligheter for noe mange ønsker seg. Jeg sier ikke at dette forsvarer at folk laster ned ulovlig, men det er jo med på å forklare at folk gjør det? Jeg tror faktisk også at mange i bransjen skjønner at her må de virkelig gjøre noe. Selv om man betaler for HBO Nordic-abo, så kan man faktisk ikke se på GoT på iPaden på flyet, som jo er et veldig egnet sted for mange å gjøre nettopp det. Man får jo ikke akkurat stisyklet der man sitter. Med min tidsprioritering nå, hvis jeg plutselig begynte med hyppige flyreiser med jobb, ville det ført til at jeg begynte å se masse film igjen. Og da ville jeg hatt et langt mer begrenset tilbud. Jeg er glad jeg ikke har den problemstillingen.
|
|
|
28/08/2015 08:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
De "flynett" jeg har prøvd har ikke akkurat vært med en hastighet som jeg engang ville vurdert å starte noen videostreaming over likevel. Jeg har vel bare prøvd Norwegian. Er det noen andre som faktisk funker skikkelig? Jeg har opplevd at minstemann kunne streame YouTube i HD hele veien gjennom en Norwegian-flight fra Trondheim til Antalya, men det må ha vært veldig få andre brukere, for vi har ikke vært i nærheten av å kunne gjøre det siden.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
28/08/2015 08:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvordan ser du GoT offline på iPad etter 9-12 måneder? Kjøp iTunes? Jeg spør, fordi jeg ikke vet. Når du skrev 9-12 måneder tenkte jeg du ventet til du kunne se på NRK nett-TV. Kjøpe gjennom iTunes, ja. Jeg husker ikke nøyaktig hvor lenge det tar før serien legges ut, men det er lenge. iTunes-streaming av film i hjemmekinoen er enkelt og ikke fryktelig dyrt, synes jeg - siden en omgår hele operasjonen med å laste ned bit torrents og så konvertere med HandBrake. Når vi setter oss ned for å se film, har vi ofte ikke bestemt oss lnag tid på forhånd hvilken film vi ønsker å se.
|
|
|
28/08/2015 08:28
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
De "flynett" jeg har prøvd har ikke akkurat vært med en hastighet som jeg engang ville vurdert å starte noen videostreaming over likevel. Jeg har vel bare prøvd Norwegian. Er det noen andre som faktisk funker skikkelig? Jeg har opplevd at minstemann kunne streame YouTube i HD hele veien gjennom en Norwegian-flight fra Trondheim til Antalya, men det må ha vært veldig få andre brukere, for vi har ikke vært i nærheten av å kunne gjøre det siden. Det var interessant informasjon, det gir litt mer håp om potensiale her. Mitt første forsøk ga såpass dårlig resultat at Edge er fantastisk i forhold. Men det var første uka Norwegian tilbød dette og jeg fikk inntrykk av at alle på flyet skulle teste samtidig.
|
|
|
28/08/2015 08:33
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg blir som regel positivt overrasket bare det går an å få sjekket e-post eller oppdatert Facebook-feeden, så optimismen er litt prematur, tror jeg. 
|
|
|
28/08/2015 08:39
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hvordan ser du GoT offline på iPad etter 9-12 måneder? Kjøp iTunes? Jeg spør, fordi jeg ikke vet. Når du skrev 9-12 måneder tenkte jeg du ventet til du kunne se på NRK nett-TV. Kjøpe gjennom iTunes, ja. Jeg husker ikke nøyaktig hvor lenge det tar før serien legges ut, men det er lenge. iTunes-streaming av film i hjemmekinoen er enkelt og ikke fryktelig dyrt, synes jeg - siden en omgår hele operasjonen med å laste ned bit torrents og så konvertere med HandBrake. Når vi setter oss ned for å se film, har vi ofte ikke bestemt oss lnag tid på forhånd hvilken film vi ønsker å se. Alt som kan sees via ulike tjenester på f.eks. Apple TV er supert, både enkelthet og pris (kjøp av nye filmer er nok litt vel kostbart, som noen nevnte, men jeg har for lite kjennskap til prisene til å mene så altfor mye om det). Men det er jo begrenset utvalg, da. Der må jeg si jeg er skuffet over NRK Super (både nett, iPad og Apple TV), jeg skjønner ikke hvorfor det typisk bare er 4-5-10 episoder tilgjengelig av hver serie, all den tid NRK Super på TV samtidig viser nye episoder hver eneste dag (slik at jeg fort har 100 stk. på Altibox-opptakeren). Selv fireåringen klager over dette.
|
|
|
28/08/2015 08:40
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg blir som regel positivt overrasket bare det går an å få sjekket e-post eller oppdatert Facebook-feeden, så optimismen er litt prematur, tror jeg.  Som sagt, "Håp om potensiale". Jeg tror det går et par år og noen titalls flyturer før jeg gidder å prøve igjen. Jeg klarer meg fint uten.
|
|
|
28/08/2015 12:37
|
Oyvindhs
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg blir som regel positivt overrasket bare det går an å få sjekket e-post eller oppdatert Facebook-feeden, så optimismen er litt prematur, tror jeg.  Som sagt, "Håp om potensiale". Jeg tror det går et par år og noen titalls flyturer før jeg gidder å prøve igjen. Jeg klarer meg fint uten. Sist jeg prøvde sumo i lufta (norwegian ) fikk jeg beskjed om at rettighetene ikke var i orden. Virket som fly-wifien ikke var "norsk" og dermed er ballen i gang igjen! Jeg endte da opp med en ulovlig stream for å se en fotballkamp(enda jeg betaler 169 per måned for å se engelsk ballspill) Vil tro det ikke er så veldig lenge til wifien ombord i fly går kjapt nok til streaming, men tungvint hvis man må i gang med VPN for å se "lovlig", og dermed gjør det ulovlig!
|
|
|
|
|