|
Ny gaffel - men hvilken?
|
Ny gaffel - men hvilken?
06/05/2015 18:29
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Driver på å vurderer ny gaffel på stihardtailen, men er litt usikker på hvilken jeg evt. skal gå for. Jeg har gode erfaringer med Pike solo Air RC3 nå fra to ulike tilfeller, så kunne tenke meg en RS gaffel med RC3. Gaffelen som står på sykkelen pr. i dag er en X-fusion Velvet satt opp for 650b med 130mm vandring. Jeg har ikke klart å spore opp nøyaktig AC for RS gaflene men vet at de bygger mindre enn Velvet, så regner med jeg satser på 140mm. Jeg har kikket på Revelation Solo Air RC3 140mm og Pike Solo Air RC3, original lengde litt uvesentlig da den uansett må bygges om med nytt luftstempel ned til 140mm vandring (evt. 130mm om AC er lengre enn jeg tror). En 27,5" Pike senka til 140mm vandring vil jo bli veldig stiv, men spør meg selv om det egentlig trengs - på en HT sykler man gjerne ikke fullt så hardt nedover som på en fulldempa stisykkel. Velveten har 32mm innerbein akkurat som Revelation og det fungerer bra. Funksjonen vil også utvilsomt bli på topp med en Pike, men jeg har også et ønske om å holde sykkelen lett i fronten da den skal være like morsom bortover og oppover, ikke bare nedover. Revelation vil være litt lettere, men ikke så mye som man skulle tro, ser ut som det er rundt 100gram. Den vil selfølgelig ikke være så stiv, men det jeg virkelig lurer på er hvordan funksjonen er sammenligna med Pike - begge har RC3 demping men jeg har aldri prøvd en Revelation og aner ikke hvordan den oppfører seg. Prisen er en annen ting, Pike er dyrere enn Revelation og i tillegg kommer nytt luftstempel. jeg har regna meg fram til at Pike vil bli ca. 2300-2400 kr dyrere når alt er ferdig. Jeg heller vel egentlig mot Revelation i øyeblikket siden den er både rimeligere og litt lettere, og på papiret burde den med RC3 uansett gi meg langt flere muligheter for tuning enn Velvet som kun har justering av returdemping. Noen som har erfaring med begge eller i det minste med Revelation RC3?
|
|
|
Re: Ny gaffel - men hvilken?
[Re: krankdrev]
07/05/2015 05:56
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Pike i 27,5" er 542 i 150mm, så er det bare å regne seg nedover.
Revelation har blitt målt til å være VESENTLIG stivere enn f.eks. Fox 32 i tyske Bike.
Vil tippe største forskjellen vil ligge i Charger vs. halvåpent bad og Motion Control. Begge har Rapid Recovery og de samme innstillingene ellers. Rev kan også tunes med pucker. Begge gaflene kan AVA-fiseres hvis behovet nærmer seg.
Jeg ville vurdert Revelation grunnet pris og litt snillere vekt. Da kan man ha litt penger til overs til f.eks. AVA eller lignende.
|
|
|
[Re: baronKanon]
07/05/2015 08:14
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Pike i 27,5" er 542 i 150mm, så er det bare å regne seg nedover.
Revelation har blitt målt til å være VESENTLIG stivere enn f.eks. Fox 32 i tyske Bike.
Vil tippe største forskjellen vil ligge i Charger vs. halvåpent bad og Motion Control. Begge har Rapid Recovery og de samme innstillingene ellers. Rev kan også tunes med pucker. Begge gaflene kan AVA-fiseres hvis behovet nærmer seg.
Jeg ville vurdert Revelation grunnet pris og litt snillere vekt. Da kan man ha litt penger til overs til f.eks. AVA eller lignende. Da heller det nok mer og mer mot Revelation. Jeg er egentlig ikke misfornøyd med Velvet, men problemet er hvis noe skjer - det finnes ikke noen som kan ta service på den i Norge og deler til annet enn enkel lower leg service er vanskelig å oppdrive. Har alt en X-fusion Trace stående som etter ganske lite og lett bruk plutselig var helt uten demping og med en lockout som ikke gjorede noen forskjell lengre. Litt beskjedent med justeringsmuligheter er det også - selv om Velvet fungerer bra og X-fusion virker som har gjort en god jobb med sitt standardoppsett. På en HT er jeg ikke så "prinsessen på erten" som på fulldempern, liker å kjøre litt stivere instillinger på HT siden man uansett ikke har noe demping bak - veldig pløsj foran og stiv bak føles ubalansert for meg. AC på Velvet mener jeg er ca. 535mm, må få målt litt mer nøyaktig. Hvis AC på 140mm Revelation er 532mm så burde det bli bra.
|
|
|
07/05/2015 08:29
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
AC på 150mm Rev er 539 (det var Pike jeg oppga AC på).
|
|
|
07/05/2015 08:57
|
LarsThomas
Entusiast
|
Entusiast
Har en fulldemper med 160mm pike (27,5") og en stihardtail med 150mm revelation (26").
I bruk kan jeg ikke si at jeg merker noe stor forskjell i stivhet på rev og pike, men jeg kjører jo seff noe saktere på en halvdemper enn fulldempern.
Revelation var iallefall en stor og merkbar oppgradering i stivhet og kontroll/presisjon på forhjulet fra 32mm fox talas som jeg hadde før ( men det skal sies at talasen var med 9mm qr aksling og revelation er 15mm).
Revelation er mindre plush enn pike på røtter og småstein, og er litt mer følsom for å finne riktig lufttrykk for å ikke dykke ved nedbremsing, men når du får satt den opp riktig synes jeg den takler både høy fart og steinrøyser/grovt terreng uten å pakke seg.
Jeg føler den er en god match på en Hissig Halvdemper (tm).
|
|
|
[Re: LarsThomas]
07/05/2015 09:54
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Har en fulldemper med 160mm pike (27,5") og en stihardtail med 150mm revelation (26").
I bruk kan jeg ikke si at jeg merker noe stor forskjell i stivhet på rev og pike, men jeg kjører jo seff noe saktere på en halvdemper enn fulldempern.
Revelation var iallefall en stor og merkbar oppgradering i stivhet og kontroll/presisjon på forhjulet fra 32mm fox talas som jeg hadde før ( men det skal sies at talasen var med 9mm qr aksling og revelation er 15mm).
Revelation er mindre plush enn pike på røtter og småstein, og er litt mer følsom for å finne riktig lufttrykk for å ikke dykke ved nedbremsing, men når du får satt den opp riktig synes jeg den takler både høy fart og steinrøyser/grovt terreng uten å pakke seg.
Jeg føler den er en god match på en Hissig Halvdemper (tm). Takker for tilbakemelding! Litt hissig/agressiv er tanken på min hardtail også. Har kjørt den med 26+ hjul nå i vår, og regner med disse blir stående på - veldig moro. Ramma er en relativt lett sak i titan med stigeometri. Egentlig oppgitt for å kjøres med 120mm gaffel, men jeg syns det fungerer godt med litt lengre gaffel. Stålversjonen av ramma kjørte jeg med både Velveten på 130mm og en Fox 34 på 140mm. RS i 140mm vil bygge endel mindre enn Fox. At Revelation er litt mindre følsom enn Pike kan jeg nok leve greit med, ønsker uansett å sette den litt hardere opp enn Piken på fulldempern. Jeg har en tilsvarende problemstilling på 29er hardtailen også. Der står nå en reservegaffel, en Fox 32 på 100mm med 1 /8" rør men heldigvis med 15mm aksel. Blir litt mykt, særlig sammenmligna med Tracen som hadde 34mm innerbein, konisk styrerør og ekstra god overlapp siden den er bygget ned fra 140mm til 110mm. Hvis jeg ikke klarer å få skikk på den igjen kommer jeg nok til å se på Pike eller Revelation også her. For stivheten sin del ville Pike vært fint, vektmessig hadde det vært hyggeligere med Revelation. SID blir vel veldig mykt. Som en joker kunne jeg ha satt på den stive gaffelen som fulgte med ramma og kjørt 29+ dekk foran 
|
|
|
07/05/2015 21:18
|
KlabbOgBabb
Entusiast
|
Entusiast
Ser at Manitou Mattoc får gode kritikker, om det kunne vært interessant
Treig oppover, feig nedover.
|
|
|
[Re: KlabbOgBabb]
08/05/2015 21:37
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ser at Manitou Mattoc får gode kritikker, om det kunne vært interessant Nei, ser ikke for meg at den kan brukes, for lang vandring og for høy vekt.
|
|
|
|
|