Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tjykkassykkel/pendlersykkel for nybegynner

Tjykkassykkel/pendlersykkel for nybegynner #1955481 06/05/2015 09:17
N
Norwegian123 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
N
Hei, etter å lest så mye som mulig om hva som er rette sykkelen for meg er jeg nå ennda mer forvirret enn jeg var da jeg startet.

Jeg er 51 år, 196 cm, 105 kg. og er ute etter en sykkel med formål pendling (Asker-Oslo) i sommermånedene og treningsturer (på asfalt) i helgene. Bruker elsykkel (blueLabel Charger hybrid) til dette i dag, men vil nå bli en skikkelig sykkelist.

Ramme med komfortable og stable geometri,,hydrauliske skivebremser og elektronisk gir er det jeg er ute etter, men skjønner ikke helt om det er grusracer, komfortracer, CX eller 29" med bukkestyre som er rette kategorien. Er vekt et "problem" jeg bør være klar over mht. dekksett ?

Regner med at mange på dette forumet vil trekke på smilebåndet av dette, men håper likevel på noen gode tips.

Re: Tjykkassykkel/pendlersykkel for nybegynner [Re: Norwegian123] #1955512 06/05/2015 10:05
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Bare asfalt + skikkelig syklist = Landeveissykkel med bukkestyre. Komfortracer gjør at du sitter bittelitt mer oppreist enn på en sykkel med "aggresiv geometri". Med litt brede dekk (28 mm) tåler du dårlig asfalt. 105 kg går fint... men når du blir skikkelig syklist raser du ned likevel :-). De aller fleste kjente sykkelmerker har flere modeller i komfort klassen. Se for eksempel http://www.specialized.com/no/en/bikes/road som har landeveissykler med flere formål hvor bilder og beskrivelse er gode. Tipper for eksempel en Specialized Roubaix (se test på landevei.no) er en type sykkel du skal prøve, eller Cannondale Synapse, Canyon Endurance og massevis av andre merker.

Regner med du får flere svar som forhåpentligvis spriker skikkelig... Lykke til !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Tjykkassykkel/pendlersykkel for nybegynner [Re: Norwegian123] #1955577 06/05/2015 11:45
R
Roadrunner Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Slik du legger det frem så bør du se på en cycklocross (sykkelkross/CX/grusracer) med skivebremser. Her har du plass til skjermer for dager hvor himmelens sluser er åpne, piggdekk hvis du skulle få lyst til å sykle etter at kong vinter har meldt sin ankomst og kunne kjøre med litt kraftigere dekk på sleipe vår- og høstuker. Med landeveishjul/dekk så går den som ei kule mellom Asker og Oslo.

I tillegg kan du jåle deg til som en landeveissyklist uten skjemsel.

Re: Tjykkassykkel/pendlersykkel for nybegynner [Re: Norwegian123] #1955770 06/05/2015 19:46
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Noe sånt kanskje? http://www.specialized.com/no/en/bikes/road/diverge
Usikker på om du får den med elektroniske gir men...

Re: Tjykkassykkel/pendlersykkel for nybegynner [Re: Norwegian123] #1956049 07/05/2015 11:23
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Var jeg i din situasjon, ville jeg antakelig ha tatt en tur innom Specializeds Concept Store på Lysaker , og sett litt på utvalget der. Da får du mulighet til å prøvesykle og se hvordan du trives på de forskjellige modellene. ICON_SMILE

Jeg tror en comfortracer er riktig for deg, og jeg tror ikke det vil spille noen praktisk rolle om bremsene er med skiver eller om giret er elektronisk. Det meste av utstyr fungerer bra, men det er viktig å trives med ramma og kontaktpunktene (sete, styre, pedaler). Gode hjul er selvsagt også en fordel.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Tjykkassykkel/pendlersykkel for nybegynner [Re: Norwegian123] #1956304 08/05/2015 04:49
N
Norwegian123 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
N
Takk for gode svar.

Ser ut som det finnes utrolige mange fine alternativer, så smak og behag pluss lommeboken som avgjør.

Etter en litt realistisk vurdering om bruksområde tror jeg at dette er det rette for meg:

http://www.cannondale.com/nam_en/2015/bikes/road/endurance-road/synapse/synapse-sram-rival-disc

Re: Tjykkassykkel/pendlersykkel for nybegynner [Re: Norwegian123] #1956389 08/05/2015 08:28
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Cannondale Synapse blir du helt sikkert kjempefornøyd med. Flott sykkel. Jeg ville valgt "assaver" på regnværsdager i stedet for skjermer av ren forfengelighet. Med denne glir du rett inn i "Tour de Finace" vestfra til Oslo og kan forberede deg på voksende horn i panna og konstant krig med tregere ekvipasjer samt BMW, Audi og Tesla eiere.... Lykke til !

http://bikeshop.no/Sykkel/TILBEHØR/Skjermer/Universal/Ass-Savers/Ass-Savers-Extended-Bakskjerm-SortASE1BLK-p0000066309

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Tjykkassykkel/pendlersykkel for nybegynner [Re: Norwegian123] #1956408 08/05/2015 08:57
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sitat: Norwegian123
Takk for gode svar.

Ser ut som det finnes utrolige mange fine alternativer, så smak og behag pluss lommeboken som avgjør.

Etter en litt realistisk vurdering om bruksområde tror jeg at dette er det rette for meg:

http://www.cannondale.com/nam_en/2015/bikes/road/endurance-road/synapse/synapse-sram-rival-disc

Jeg tror det er akkurat den rette sykkelen for deg, og at du blir kjempefornøyd! Det ville du blitt med mange andre sykler også, men den der tror jeg du blir litt ekstra fornøyd med.

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Tjykkassykkel/pendlersykkel for nybegynner [Re: Norwegian123] #1956409 08/05/2015 08:57
E
Emulius Offline
Medlem
Medlem
E
Skjermer lakkert i sykkelens farge er ca 1000 ganger kulere enn asssaver. Den synapsen er meget pen, og ser ut til å være en helt optimal pendler og første racer. Skal du sykle ritt demonterer du skjermene. Vet du om du får den i Norge? Mulig den blir litt dyr sammenliknet med konkurrentene.

Re: Tjykkassykkel/pendlersykkel for nybegynner [Re: Emulius] #1956422 08/05/2015 09:19
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Emulius
Skjermer lakkert i sykkelens farge er ca 1000 ganger kulere enn asssaver. Den synapsen er meget pen, og ser ut til å være en helt optimal pendler og første racer. Skal du sykle ritt demonterer du skjermene. Vet du om du får den i Norge?

Så den utstilt på Sykkelsenteret i Bergen ved påsketider. Cannondale-forhandlere kan nok skaffe den. Nydelig sykkel!

Re: Tjykkassykkel/pendlersykkel for nybegynner [Re: Norwegian123] #1956427 08/05/2015 09:25
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Om den passer deg i geometri og størrelse, bør den være helt perfekt! Det skader ikke at den ser skikkelig bra ut, heller. Skjermene er bare en fordel, og de gjør bare sykkelen stiligere. Jeg er ikke så sikker på om jeg ville tatt dem av i ritt, en gang. I alle fall ikke om været var slemt.

Redigert av lektorHaugen; 08/05/2015 09:27.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Tjykkassykkel/pendlersykkel for nybegynner [Re: Norwegian123] #1956484 08/05/2015 11:11
N
Norwegian123 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
N
Alle positive tilbakemeldingen her gjør at jeg føler meg trygg på at dette er et bra valg.

Mht. til geometri og størrelse så er min forståelse at det er mer eller samme geometri på alle modellene i kategorien endurance/komfortracer og gitt mine vitale mål er det bare å gå for størst mulig ramme (61 cm).

Har funnet to utenlandske forhandlere som tilbyr international shipping, så gjennstår nå bare å dobbelsjekke om jeg kan finne en lokal forhandler som selvsagt vil være å foretrekke dersom ikke alt for stor prisdifferanse.

Skal legge inn en oppdatering når sykkelen er i hus.

Moderator  support, Valentino