Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen

Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen #1955153 05/05/2015 15:31
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Da jeg leverte leiebilen på Evenes kl 0530 i går morges gikk jeg rundt bilen, som jeg alltid gjør, og konstaterte at alt var ok, før jeg la nøkkelen i nøkkel-droppen og hoppet på flyet. I formiddag fikk jeg oppgjøret på mail, og alt var i orden.

Så ringer en klargjøringsfyr fra Avis i ettermiddag og sier at det er en skrape i førerdøren, og lurer på om jeg vet noe om det. Nei, det må enten ha vært der under møkka som lå over bilen da jeg fikk den på lørdag, eller så må det ha skjedd etter jeg satte fra meg bilen. Han sier til og med at den har stått fra jeg leverte den til i dag, altså over et døgn. Så sier han at det ikke var skade på bilen ved siden av, så derfor var det sannsynlig at det hadde skjedd mens jeg hadde den. Det avviste jeg. Det var ingen bil ved siden av da jeg parkerte, så hva som helst kan jo ha skjedd etter at jeg leverte bilen. Likevel går han langt i å konstruere sannsynlige historier om hvordan skaden kan ha skjedd da jeg hadde bilen. Det kunne ha skjedd på Rema, på bensinstasjon eller hvor som helst. Han avviste også at skaden kunne ha vært skjult under møkka som lå over bilen da jeg fikk den, for skaden var visstnok veldig tydelig og gikk gjennom lakken og greier. En så tydelig skade ville jeg ha sett, svarte jeg, og avviste nok en gang at dette har oppstått mens jeg hadde bilen. Jeg er 100% sikker på at bilen ikke hadde denne skrapen i døra da jeg leverte den.

Samtalen ender med at han forklarer at han oppretter en sak hvor det henvises til kundens forklaring og at kunden ikke vil ta ansvar.

OK, hva nå? De har jo en elendig sak, så kan de virkelig komme noen vei med dette? Før har jeg alltid fotografert leiebiler ved både opphenting og retur. Tabbe at jeg ikke gjorde det nå, men jeg tenkte vel at risikoen var liten for snusk og fusk på bittelille Evenes....

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1955165 05/05/2015 15:46
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Har de bilder av bilen før du fikk den?

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1955169 05/05/2015 15:54
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Han sa bare at de hadde bilde av skaden nå. Jeg har ikke fått se det bildet.

Jeg reagerte at bilen var veldig møkkete da jeg fikk den, men glemte å klage på det da jeg var inne igjen for å få en ny barnestol (det roter de jo alltid med). Han sa at bilene var møkkete ved utlevering på grunn av vårrengjøring på flyplassen, men at skaden var større enn møkka kunne dekke uansett. Dvs. at også jeg ville ha sett skaden, mente jeg.

Synes det er håpløst at de lar bilen stå over et døgn uten å se på den, for så å hevde at jeg har påført skaden.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1955174 05/05/2015 16:16
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Stå på krava, jeg kan ikke forstå annet enn at de har en solid bevisbyrde.
Når det er sagt så tar jeg ofte bilder av bilen rund baut når jeg inspiserer før bruk om den har noen skrammer. Har også gjort det ved innlevering

Opplevde en gang at de var veldig pågående på at jeg skulle tegne ekstra forsikring, som jeg vanen tro avviste (firmaets policy). Da jeg kom til bilen så var den åpenbart skadet, og hele fronten var trykket inn. Da jeg kom tilbake og påpekte dette så dukket det umiddelbart opp en fra bakrommet som kommenterte at den bilen jeg hadde fått ikke var klargjort for utleie ennå, dette til tross for "Klar" lappen inne i bilen. Hadde her inntrykk av at de planla at jeg ikke skulle merke skadene, for så å ikke bry meg da den faktisk var forsikret.

- Stefan
Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1955180 05/05/2015 16:25
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Gikk de gjennom bilen med deg før du fikk den.Nei bilen var møkkete,ikke klargjort etter sist kunde.Hvem har skadet den du eller han før deg.Spør etter klarjøringsskjema etter sist kunde.Kan de ikke bevise at den var skadefri da har du en god sak.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: Kjetil307] #1955230 05/05/2015 18:35
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Bilen var ikke skadefri, det var anmerket en bulk jeg så og en ripe jeg ikke fant. Den var jo forsåvidt klargjort, men altså totalt nedstøvet og deretter regnet på slik at det så ganske grisete ut.

Fant denne på Avis sine sider:

Sitat: Avis
- På mange Avis utleiekontor kan du levere tilbake leiebilen utenfor åpningstider. Bruk nøkkelinnkastet på disse kontorene, men kontroller på forhånd at denne muligheten finnes. Noter at du er ansvarlig for bilen frem til den blir inspisert av Avis personale.

På bakgrunn av det skulle man jo tro at de kommer til å presentere en faktura for skaden. Noen som vet gangen i slike saker?

Jeg leverte kl 05:30, siden de åpnet først 4 1/2 time senere. Men det gikk 34 timer fra jeg leverte til de ringer og sier at de har oppdaget skade. Med en slik klausul, og når de lar det gå så lenge før de inspiserer bilen, kan de jo leke cowboy så mye de vil...

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1955234 05/05/2015 18:40
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
Du har en god sak uansett, Tron. Det skal godt gjøres at de kan lempe ansvaret for skaden på deg når de selv sier at de så på bilen først et døgn etter at du parkerte. Dette er jo superstusselig av Avis. Selv om de ikke har noe sak er det jo ubehagelig for deg som kunde.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1955243 05/05/2015 18:52
L
LarsThomas Offline
Entusiast
Entusiast
L
Ser ut som en lignende sak her:

http://www.tv2.no/a/3478697

"Leverte uskadd bil – fikk krav på 4000 kroner
Hertz sto på kravet, men kan ikke bevise at Tove skadet bilen."

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: Stefan77] #1955290 05/05/2015 20:12
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Stefan77
Når det er sagt så tar jeg ofte bilder av bilen rund baut når jeg inspiserer før bruk om den har noen skrammer. Har også gjort det ved innlevering

Nesten første bud ved billeie, bildereportasje både før og etter. Gjerne godt synlig for personalet.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: LarsThomas] #1955291 05/05/2015 20:13
S
syre Offline
Petrus
Petrus
S
Prøv å få kopi av de siste skadeloggene for å sjekke at de ikke har "glemt" å ta med alle skadene videre til siste logg. Jeg var utsatt for dette på Evenes og fikk skylden for en gammel skade, men nektet å betale og ende med sak i forliksrådet. Hertz stilte ikke opp og jeg har ikke hørt fra dem, og har heller ikke leid bil av dem devilsmile, siden.

Husk bare å kontakte inkassoselskapet og benekte kraver overfor dette når inkassokravet dukker opp.

Menn som drikker te hugger ikke ved.
Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1955323 05/05/2015 21:01
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Nå har de jo ikke framsatt noe krav, kun bedt om en muntlig tilbakemelding, så jeg får håpe at jeg slipper spetakkel med regninger, inkassokrav og forliksråd.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1955565 06/05/2015 11:30
R
Roadrunner Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Var i en lignende sak med Hertz på Værnes for noen år siden. Da var det en felg som de påsto at jeg hadde skadet. Jeg leverte inn bilen på torsdag ettermiddag og fikk telefon fra Hertz på mandag. De påsto i tillegg at de hadde forsøkt å ringe meg i mellomtider. Saken kokte bort da jeg kunne vise til at det ikke var noen innkommende samtaler fra de i perioden og at det var gått såpass lang tid. Jeg har ikke brukt Hertz siden.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1955844 06/05/2015 22:24
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Hadde også en sak med Hertz i fjor.
Da jeg hentet bilen sjekket jeg IKKE under støtfangeren.. Da jeg leverte bilen pekte de rett på støtfangeren og påpekte en skramme som ikke var synlig uten at man la seg på bakken..
Ble litt diskusjon før de bare ba meg glemme greia og gå. Hørte ikke noe mer fra dem, men var ganske opplagt at de forsøkte å hekte en gammel skade på meg. Banditter.

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1955853 07/05/2015 00:36
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jeg lurer på hvilket incentiv de ansatte hos leiebilfirmaene har for å forsøke å lure kunder. Med mindre de har eierinteresser eller tvilsomme bonusavtaler, så virker det rart at de skal gidde å holde på slik?

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: spinat] #1956030 07/05/2015 10:52
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: spinat
Jeg lurer på hvilket incentiv de ansatte hos leiebilfirmaene har for å forsøke å lure kunder. Med mindre de har eierinteresser eller tvilsomme bonusavtaler, så virker det rart at de skal gidde å holde på slik?

Jeg vet ikke nøyaktig hvordan selskapene er bygget opp, men i tilfeller med franciser eller lokale ledere med resultatbasert avlønning er det ikke nødvendigvis sånn at det som tjener den lokale lederen eller francisetakeren er det som tjener selskapet.

Om man eier en filial går nok mye av egenadnelen av skader og riper rett på bunnlinja til francisetakeren. De vil da ha sterke insentiver til å få veltet dette over på kunden eller forsikringen som kunden har tegnet. At det er kjipt for selskapes rennomé betyr ikke så mye for den lokale filialen siden det er få kunder som leier ofte fra samme filial.

Om dette er tilfellet er det jo egentlig selskapet som har insentivsystemer som er dårlig skrudd sammen, men akkurat dette problemet kommer man nok ikke til livs uten "secret shoppers" og andre som avdekker ukultur på enkeltfilialer.

Som noen har vært inne på finnes det jo lure metoder for filialene å velte problemet over på forsikringsselskapet på:
1. De overtaler kunden til å tegne full forsikring uten egenandel.
2. Kunden overser skaden ved henting.
3. Kunden får skylda for skaden, men gir faen siden det er forsikret.
4. Forsikringsselskapet betaler moroa og filialen sparer penger.
5. Forsikringspremien går opp, men den er det kundene i fellesskap som dekker.

Og ja, det er svindel om det foregår på denne måten.

Redigert av jens fredrik; 07/05/2015 10:53.
Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: Tange] #1956043 07/05/2015 11:10
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange

Nesten første bud ved billeie, bildereportasje både før og etter. Gjerne godt synlig for personalet.

Da er bud 2 å ha egenandelforikring. Leie uten det er galskap (hvertfall i utlandet).

Men trådstarter har vel en god sak når han har fått kvitering på at alt er i orden. Da er vel leieforholdet over og det er Hertz sitt problem at de ikke har sjekket.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: Stefan77] #1956044 07/05/2015 11:11
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt

Beklager, men hva hjelper dette annet enn en huskelapp til deg selv?

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: spinat] #1956052 07/05/2015 11:31
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Sitat: spinat
Kan hende de har oversett noe tidligere og vil redde sin egen ræv?

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: schnappi] #1956060 07/05/2015 11:41
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: schnappi

Beklager, men hva hjelper dette annet enn en huskelapp til deg selv?

Hvis du kan dokumentere datoen (Leiebilfirmaet i bakgrunnen, dagens avis på ruta, e.l.) kan du jo dokumentere bilens tilstand i det du leverte den tilbake. Litt voldsomt, men det er jo en sikkerhet.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1965486 29/05/2015 16:03
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Og der kom fakturaen på 6603 kroner fra Avis. Ingen dokumentasjon på skaden annet enn en takst hvor skadedato ikke er oppgitt, kun besiktigelsesdato.

Og det verste: "OBS: Beløpet er belastet ditt kredittkort."

Kan dog ikke se at beløpet faktisk er trukket fra kredittkortet, men slikt tar jo gjerne litt tid.

Hva nå? Om de bare forsyner seg av kredittkortet så kan jeg jo ikke nekte å betale, nekte på en inkasso og møte dem i forliksrådet. Egentlig skjønner jeg ikke at de kan forsyne seg av kredittkortet heller, for oppgjøret for leieforholdet er gjennomført for mange uker siden.

Redigert av tron; 29/05/2015 16:14.
Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1965498 29/05/2015 16:30
Dan Offline
More than words
More than words
Forte deg å sperre kortet fordi du mistenker svindelforsøk?

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1965508 29/05/2015 16:51
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Gruppeløs :p
Kontakt kreditkortselskapet og si at du ikke autoriserer transaksjonen. Du bestrider kravet fra Avis. De skal dermed stoppe den. Kontakt så Avis og si at du ikke vedkjenner deg erstatningsansvar og at du har fått kredikortselskapet ditt til å stanse transaksjonen.

Du bestrider jo kravet, men hvordan det løses etter dette, samt hvem som har bevisbyrden, lar jeg juristene utgreie mer om.

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1965529 29/05/2015 17:29
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sperre kort, ja. Bra tips!

Jeg ringte banken, som kunne fortelle at det ikke var trukket noe enda. Siden jeg nettopp har blitt oppgradert til premiumkunde skulle jeg uansett få et nytt kredittkort med andre betingelser nå, så eksisterende kort ble derfor sperret her og nå. Da er Avis blokkert fra å belaste noe som helst.

Så da regner jeg med det dumper ned en regning i posten om et par uker igjen, men i mellomtiden bør jeg vel kontakte Avis og gjøre rede for mitt syn på saken?

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1965535 29/05/2015 17:46
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Ja, sørg for å informere de skriftlige, og sørg gjerne også for at du får en skriftlig bekreftelse av at de har mottatt din mail.

Hold ting skriftlig, i det minste følg opp telefonsamtale med å bekrefte hva dere har snakket om på telefon.

Dokumenter ALT du kan.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1965723 30/05/2015 08:21
alfaist Offline
Entusiast
Entusiast
Ville kanskje kontaktet forbrukerrådet.

Captain slow

Stevens Haze Selvkomp
Giant Trance.
Monoc racer.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1965730 30/05/2015 08:48
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Et annet aspekt er jo om de gjør noe som helst med disse miniskadene? Min påstand er at de tar seg betalt for så å samle opp nok skader før de reparerer. I tillegg lurer jeg på om de hekter samme skade på flere personer slik at de får betalt flere ganger for samme bulk.

Redigert av jan erik; 30/05/2015 08:48.
Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1966504 01/06/2015 08:47
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Dette er totalt useriøst. Om det er filialen som sender over fakura ville jeg snakket med Avis sentralt og påpekt at du oppfatter dette som useriøst.

Si også fra til banken/kredittkortutsteder at du bestrider kravet og kjør ALT skriftlig. Eller ta opp telefonsamtalen, men informer om at du gjør det med en gang.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: jens fredrik] #1966575 01/06/2015 11:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ellers er firmaers FB-side et fint sted å si fra om hva en synes om deres opptreden.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1966581 01/06/2015 11:12
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Bare det at de sender et brev om at de har belastet kredittkortet uten faktisk å ha gjort det viser jo at de ikke har orden i sysakene. Nå har jeg jo også sørget for at kredittkortet ikke eksisterer lenger, så får vi se om de sender en regning i stedet.

Totalt useriøst er bare fornavnet. De har ikke gitt meg noe som helst som dukumenterer at skaden i det hele tatt finnes, utenom en takst fra et verksted, foretatt tre uker etterpå. Ingen bilder, ingen utskrift fra skadelogg eller lignende.

Leiebilparkeringen på Evenes brukes til av-/påstigning. Var flere privatbiler inne på Avis sin parkering både da jeg plukket opp og leverte bilen. Det var ingen biler ved siden av da jeg parkerte, så det er vel lett å tenke seg hva som har skjedd i løpet av de 36 timene fra jeg leverte bilen til de ringte meg om skaden.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1966799 01/06/2015 18:57
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har aldri leid bil så vet ikke hvordan det funker, men det burde jo være helt standard prosedyre at kunde og utleier tar en felles rundtur rundt bilen både før og etter låneperiode..? Om ikke noe slik er foretatt blir det jo umulig å bevise når skaden faktisk har skjedd, og i så tilfelle er det jo forjævlig om tvilen skal falle i kundes disfavør...

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support