Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sti for barn i Østmarka?

Sti for barn i Østmarka? #1955007 05/05/2015 08:46
Redgarden Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg har lyst til å ta med 5-åringen på stitur, men det kan selvfølgelig ikke være så avansert terreng. Er det noen som har forslag? Det er jo generelt mye røtter, stein og knot i Østmarka, men noe barnevennlig må jo finnes(?). Frøy har jo terrengsykling fom seks år med utgangspunkt i Skullerudstua, har de ikke?

Re: Sti for barn i Østmarka? [Re: Redgarden] #1955011 05/05/2015 08:55
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Frøy tar utgangpunkt i Haraløkka på treningene sine. De små trener mandager kl 18:00. Går ann å slenge seg med der kanskje? Eller så er det vanligvis de lettere stiene på Bukkeberget/Odden som tas i bruk når de små og uerfarne skal ut.

Re: Sti for barn i Østmarka? [Re: Redgarden] #1955240 05/05/2015 18:47
G
ghauen Offline
Fersking
Fersking
G
Fint rundt Sandbakken også, både terreng og turvei
Kan sykle rundt vannet nesten til Frambu som start.

Re: Sti for barn i Østmarka? [Re: Redgarden] #1955270 05/05/2015 19:41
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Ja, Bukkeberget er bra!

Re: Sti for barn i Østmarka? [Re: Redgarden] #1955329 05/05/2015 21:14
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Må først arrestere deg litt. I Østmarka er det generelt lite knot, sammenlignet med de andre skogene i Oslo. Lillomarka er en evig rollercoaster hvor det er svært lett å rote seg bort (med unntak av feltet mellom Langsetløkka og Sandermosen stasjon). Nordmarka er steinete og krevende (og veldig moro for voksne), mens Bærumsmarka ikke akkurat slår noen som barnevennlig.

I tillegg til partiene som allerede er nevnt så kan stiene rett nord for parkeringen ved Østmarksetra anbefales. De er tilgjengelig rett ut av bilen.

Stiene langs Solbergvann i Østmarka er lekre for store og små, men ankomsten/retur er litt krevende. Det enkleste er å ta bilen til Hellerudtoppen, trill ned på grus mot Nøklevann, ta høyre inn på sti rett før Rundtjern og etter litt knot er dere ved Solbergvann. Vakkert er det der og.

Du finner også lite, men fint område for smårollinger rett sør for Oppsal Arena, nemlig Godliaskogen. Det er dessuten sjarmerende kort vei ned til Tveita-senteret og en is hvis dere er i Godliaskogen... Lykke til!

Frøy Kids kan for øvrig absolutt anbefales, men vær rask hvis du vurderer dette. Tror grensa på 100 barn snart er nådd.

Re: Sti for barn i Østmarka? [Re: Redgarden] #1955549 06/05/2015 11:02
Redgarden Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Tusen takk for gode tips :-)

Han fyller ikke fem før i august, og Frøy er vel fom 6 år. Så sikkert lurt å drøye det et år til. Men har absolutt tenkt til det! (hvis han har lyst da... ;-) )

Godliaskogen har jeg ikke tenkt på. Hvertfall ikke siden vi gikk gjennom den på vei til ungdomsskolen og passet oss for blottere... ;-)

Stien ved Solbergvann syklet jeg selv for første gang for en drøy uke siden, den var fantastisk. Men adkomsten gjorde at jeg utelukket den i min vurdering. Men alt er jo som kjent mulig.

Nordmarka steinete og krevende...? Skal ikke påberope meg å ha syklet mye der, men det lille jeg har syklet var jo motorvei ;-)

Moderator  support