|
|
|
Kjøpe hus privat - gjør jeg noe dumt?
|
Kjøpe hus privat - gjør jeg noe dumt?
04/05/2015 09:28
|
N E Berget
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har fått en kjøpskontrakt i posten, men innser at jeg egentlig ikke har helt peiling på hva jeg driver med. Så derfor en post på det allvitende terrengsykkelforumet.
Det var altså en gammel nabokone som gjerne ville selge huset til oss. Dealen var at sønnen skulle overta prosessen og vi skulle få huset til takst. Det ble gjennomført en grundig verdivurdering. Huset stand synes å være grei (med en del mangler naturligvis). Men det jeg lurer på, er selve prosessen videre.
Hva er det jeg skal gjøre for å sikre en god prosess? Jeg har fått med meg at man må sjekke om det foreligger noen heftelser eller ufunky arealplaner. Hvordan gjør man det?
Vi tenker for øvrig å benytte en standardkontrakt fra forbrukerrådet, en såkalt "kontrakt ved kjøp av fast eiendom "som den er". Bør man ha advokat/megler til noe i prosessen?
Andre ting jeg bør tenke på?
|
|
|
Re: Kjøpe hus privat - gjør jeg noe dumt?
[Re: N E Berget]
04/05/2015 10:10
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Bruk din bankforbindelse til å sørge for dette med pant, sletting av gamle heftelser osv. Arealplaner sjekker du hos kommunen, de bør ha nettsider hvor du finner sånt.
|
|
|
04/05/2015 10:22
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det viktigste er at det ikke er noen heftelser på huset. Overfører du penger og de ikke blir brukt til å slette heftelser i huset er det DU som overtar heftelsene. Det er en grunn til at man bruker megler, slik at megler fungerer som en buffer, der de overfører penger til selger før betaling foretas (eller noe i den duren). Å ha en juridisk kompetent person med i prosessen KAN være en idé for å være sikker.
Det kan også være at naboen er skikkelige folk og at alt går uten plunder og heft.
|
|
|
04/05/2015 10:46
|
N E Berget
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Alright! Fikk logget meg inn på seeiendom.no. Der kunne man hente ut grunnboksinformasjon. Der stod det iallefall at det ikke var noe pengeheftelser og at det ikke var registrert noe servitutter. Betyr det at det er greit? Ellers kan jeg egentlig ikke skjønne at det skal kunne være noen plagsomme arealplaner i veien. Spørs om det er på tide å ringe banken 
|
|
|
04/05/2015 11:20
|
lheskje
Medlem
|
Medlem
Ikke noe i veien for å bruke en megler til de nødvendige stegene som gjenstår. Tinglysing og overtakelse bør skje samtidig med overføring av penger, da risiko både knyttet til kreditorer (hvis feks du betaler men ikke tinglyser samtidig, så går selger konkurs: hans kreditorer kan forsyne seg av "ditt" hus) og fysiske mangler går over til deg. Megler kan sjekke tinglysning (heftelser ol), og bidra med overføring av ytelser (penger mot hus), dette kan fort bli vanskelig å få til samtidig, da tinglysing typisk tar litt tid. Avtal en pris for de siste tingene som gjenstår, enten med en megler, advokat, banken eller andre tredjeparter.
|
|
|
04/05/2015 11:36
|
laurids
Entusiast
|
Entusiast
Du kan jo forsøke å legge ut saken på f.eks mittanbud.no eller anbudstorget.no -og få en megler til å ordne formalia.. En kompis er i ferd med å selge leilighet, og annonserte etter megler på mittanbud, og fikk en hel haug av meglere på telefonen samme dag. Etter å ha snakket med et par av de får du kanskje et inntrykk av hva det er verdt å betale en megler for å gjøre, eller hvilke ting en bør tenke på?
I won't drink and dial anymore.
|
|
|
04/05/2015 11:38
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Du kan la en megler gjøre selve oppgjøret. Da tar de oppgjøret. Men dette vil koste noen tusenlapper.
Det kan forenkle prosessen om dere skal ha lån med pant i boligen. Du får ikke tatt pant i bolig som kjøpes, med mindre at boligen overføres (skjøtes over) på eg som ny eier på forhånd da (derav tillit).
Men det lar seg med å stole på kjøper/selger også.
Det at det ikke er pant nå, hindrer ikke i at det kommer pant inn før den blir overført dere. Derfor det legges inn urådighet (tinglysningsperre) av megler/advokat.
Men dette lar seg gjøre selv og altså. Tillit og ærlighet i prosessen er key elements for å få en slik prosess på skinner. Det man betaler en advokat/megler for, dersom noe uforutsett skulle skje.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
|
|
|
|