Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ojleskift

Ojleskift #1954536 04/05/2015 08:42
talliere Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Bilen har begynt å plinge 'oljeskift' etter 25' km, 1,5 år.

Første service er på 30k så sikkert greit å bytte må. Utelukker vel DIY men funker dropin på 'statoil' eller tilsvarende for dette eller booker dere time på merkeverkstedet for slike enkle ting ?

Re: Ojleskift [Re: talliere] #1954665 04/05/2015 12:24
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Kommer an på om det er oljeskiftsindikator som skal nullstilles. Noen har oljekvalitetssensor istedet, og noen estimerer oljeskiftstid. Og noen biler gjør ingenting.. Står som regel i instruksjonsboken. Kommer an på bilmerke, og modell og drivstoff selv innenfor subaru som jeg kjenner aller best.

Olje burde skiftes på 30K, helst før, for å slitte aldersrelaterte problemer når bilen runder feks 200.000km.

Er krevende forhold i Norge mhp kulde og luftfuktighet.

Re: Ojleskift [Re: talliere] #1954792 04/05/2015 17:52
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
regner med at ett merkeverksted tar rundt 1000kr/t for påbegynt time og 250 kr/l for olja
og at samme jobben blir gjort andre steder for en tredel av prisen

ikke fant jeg opp kruttet og ikke stod jeg nærme når det smalt ICON_SMILE
for meg er valget enkelt....tar jobben selv og kjøper oljen hos Biltema til 269,-kr for fire liter

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Ojleskift [Re: talliere] #1954845 04/05/2015 20:18
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Bil med garanti? Merkeverksted! Du MÅ ikke bruke merkeverksted for å beholde garantien, men da må verkstedet du bruker vite hva som skal utføres ved servicen. Og det er en del mer enn bare skifte olje. Blant annet er det ikke uvanlig at kampanjer utføres kostnadsfritt, Sw oppgraderinger. Vi opplever ofte at vi matcher prisene hos mekonomen, veng, meca osv.

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Ojleskift [Re: talliere] #1954860 04/05/2015 20:50
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: talliere
Bilen har begynt å plinge 'oljeskift' etter 25' km, 1,5 år.

Første service er på 30k så sikkert greit å bytte må. Utelukker vel DIY men funker dropin på 'statoil' eller tilsvarende for dette eller booker dere time på merkeverkstedet for slike enkle ting ?

Her er det jo bare å levere til merkeverksted/der du har kjøpt bilen for å gjennomføre første service.
Stort sett så plinger lampa når bilen har registrert at det er på tide med oljeskift på nyere biler. Det KAN gå opptil 2år/30km.
Jeg hadde ikke sett noen grunn til å vente 2-3 mnd med å gjennomføre resten av punktene på servicelista på 30k. Er jo sikkert ikke rare greiene i tillegg.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Ojleskift [Re: ScottRacing] #1954866 04/05/2015 20:57
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Med ny bil kan det jo fort hende at du får igjen det du bruker på å få stempel fra merkeverkstedet når du selger den?

Re: Ojleskift [Re: talliere] #1954903 04/05/2015 22:30
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Nå har jeg lite peiling på nye bilers behov og hvordan deres oljeskiftindikatorer fungerer, men 25 000 km mellom hvert oljeskift høres veldig mye ut!

I utgangspunktet vil jeg si at man selvfølgelig tar oljeskift selv, men i ditt tilfelle er jeg enig med RaymondJ. Du har rimelig ny bil som fortsatt er under garanti, like så greit å ta den til merkeverksted og gjennomføre full 30k service.

Jeg vil for øvrig foreslå å sette deg inn i hvordan bilen sin oljeskiftindikator fungerer. Dersom den måler oljekvalitet, så ville jeg nok stolt greit på den, men ellers ville jeg nok latt sunn fornuft veie mest. (sunn fornuft burde vel alltid veie mest egentlig) Å kjøre for lenge uten å skifte olje blir som å vaske gulvet med møkkete vann. Bruksmønster etc. vil også påvirke hvor ofte det må byttes.

Redigert av Jacobsen; 04/05/2015 23:42.
Re: Ojleskift [Re: talliere] #1954938 05/05/2015 06:53
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Svært mange biler går på "longlife servicer" i dag, dvs maks 2 år eller maks 30 000km, hvor lenge og hvor langt du kjører avhenger av bl.a kjøremønster.

Er dette en ny bil som bare har rulla 25 000km hadde jeg aldri vurdert noe annet enn merkeverksted. Om du ikke er interessert i "full service" kan du bare be om at du kun skal ha gjort det som må gjøres for å beholde garanti. Ofte skiller det 1000-2000kr i forhold til inspeksjonsservice med full pakke.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Ojleskift [Re: talliere] #1954944 05/05/2015 07:10
K
Kjetil307 Online
Ringrev
Ringrev
K
Tar du servicen på merkeverksted er garantien alltid ok.Blir det en garantisak og du har brukt ikke merkeverksted kan du havne i en posisjon der du må bevise at verkstedet dit har gjort alt etter vw sine spesifikasjoner.Svært få ringer til merkeforhandler å skjeker om det er kampanjer eller innkallinger på bilene ved service.

Re: Ojleskift [Re: talliere] #1954980 05/05/2015 08:01
talliere Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Ser ut til at det er en 'oil quality sensor' som måler oljekvaliteten og at den også må resettes etter oljeskift for å sette sensor tilbake til 'normal' oljekvalitet.
Fancy greier disse nye motorene....
Blir nok service på merkeverksted !

Re: Ojleskift [Re: talliere] #1954991 05/05/2015 08:18
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Moderne biler er fantastiske. Jeg tok ut dynamoen i går. Måtte demontere halve motoren for å få den ut. Var gøyere å skru biler fra 80- og 90-tallet. Selv batteriet var et mareritt å få ut.

Re: Ojleskift [Re: ScottRacing] #1955211 05/05/2015 17:36
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: ScottRacing
regner med at ett merkeverksted tar rundt 1000kr/t for påbegynt time og 250 kr/l for olja

for meg er valget enkelt....tar jobben selv og kjøper oljen hos Biltema til 269,-kr for fire liter

Her var det noen fakta feil.
Bilverksteder tar ikke betalt pr påbegynt time.
Tvert om er en time delt inn i 100 perioder..

Biltema olje til kr 269,- for fire liter er ikke godt nok for trådstarter og knapt noen andre heller som har en nyere bil,
Biltema har riktig nok etter vært fått flere oljer til moderene biler men utforfringen er å finne den riktige...hvis de har.

Jeg gidder ikke dette styret for å spare ca halvparten av hva jeg betaler for et premium merke.
Jeg tviler ikke på at Biltema sin olje holder spesifikasjonene og godkjenningene som står oppgitt men jeg lever i den tro at jeg får et enda bedre produkt ved å velge Castrol.
Om det har noen praktisk betydning utover bedre nattersøvn vites ikke.

Edit: for ikke bare synse prøvde jeg å finne VW sin longlife olje med godkjenning 507000 på sidene til Biltema.
Motorolje på regnummer ?Det finnes ikke.
Søke på VW godkjenning 507000? 0 treff.
Trykket på en rekke oljer men fant ikke riktig godkjening.
Får også opp en salig blanding av diverse oljer og annet oljeutstyr.
Søker på motorolje.Får ingen relevante treff
Etter 5 min gidder jeg ikke mere
Akkurat som forrige gang jeg skulle sjekke.
Jeg blir mere forundret om at de ikke har enn om de har denne oljen som nesten alle VW motorer har brukt i en god del år nå.
Det er bare det å finne den riktige oljen
Det tar 10 sekunder å finne riktig olje med regnummer på de andre bildelkjedene.

Redigert av sl500; 05/05/2015 18:20.
Re: Ojleskift [Re: sl500] #1955347 06/05/2015 04:50
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: sl500
Sitat: ScottRacing

Her var det noen fakta feil.
Bilverksteder tar ikke betalt pr påbegynt time.
Tvert om er en time delt inn i 100 perioder..

Biltema olje til kr 269,- for fire liter er ikke godt nok for trådstarter og knapt noen andre heller som har en nyere bil,
Biltema har riktig nok etter vært fått flere oljer til moderene biler men utforfringen er å finne den riktige...hvis de har.

Jeg gidder ikke dette styret for å spare ca halvparten av hva jeg betaler for et premium merke.
Jeg tviler ikke på at Biltema sin olje holder spesifikasjonene og godkjenningene som står oppgitt men jeg lever i den tro at jeg får et enda bedre produkt ved å velge Castrol.
Om det har noen praktisk betydning utover bedre nattersøvn vites ikke.

Edit: for ikke bare synse prøvde jeg å finne VW sin longlife olje med godkjenning 507000 på sidene til Biltema.
Motorolje på regnummer ?Det finnes ikke.
Søke på VW godkjenning 507000? 0 treff.
Trykket på en rekke oljer men fant ikke riktig godkjening.
Får også opp en salig blanding av diverse oljer og annet oljeutstyr.
Søker på motorolje.Får ingen relevante treff
Etter 5 min gidder jeg ikke mere
Akkurat som forrige gang jeg skulle sjekke.
Jeg blir mere forundret om at de ikke har enn om de har denne oljen som nesten alle VW motorer har brukt i en god del år nå.
Det er bare det å finne den riktige oljen
Det tar 10 sekunder å finne riktig olje med regnummer på de andre bildelkjedene.

Nå har jeg ikke vett/vett (stryk det som ikke passer)og bruker kjøper ikke olje der, men rett skal være rett. Ett kjapt søk på 507.00 eller 505.00 gir da vitterlig opp treff på biltema.no

Moderator  support