Tenkte jeg skulle endre litt på vinkelen på venstre sykkelsko slik at hælen kom nærmere ramma på sykkelen, men skruene til klossene satt bom fast og jeg ødela dermed festet for umbrakonøkkelen som resultat.
Blir jeg da pent nødt til å godta en litt skjev vinkel på sykkelskoa, alternativt kjøpe nye sykkelsko og sette inn skruene til klossene med litt fett en eller to ganger i året for å unngå at skruene ruster fast eller hva som nå har skjedd?
Og det er vel ikke mulighet for å justere vinkelen på sykkelskoa via pedalene så vidt jeg kan se?
Det er snakk om sko og pedaler til terrengsykkelen.
Hvis du har et pipesett, kan du prøve å slå inn en torx pipe. Tilsvarende umbrakoen. Hvis det er 4mm umbrako, prøv med T20 eller 25 torx. Og slå den godt inn i skruen. Da løsner den nok. Evt slå på pipa når du prøver å løsne. Den løsner nok til slutt :-)
Yepp, da fikk jeg løsnet skruene til klossene under skoa og justert vinkelen. Rustløser og koppnøkkelsett av bra kvalitet gjorde susen.
Det er tydelig at disse små løse umbrakonøklene ikke holder mål når man skal skru og mekke. Har vel erfart dette tidligere også at verktøy av god kvalitet er vel anvendte penger hvis man skal mekke litt selv, mens verktøy av dårlig kvalitet kan gjøre mere skade enn nytte.
Selv om kjært barn har mange navn, så hender det at både nøkler og skruer kan slå seg litt vrange når de blir kalt med feil navn. Det kan hende det hjelper å kalle de Unbrako neste gang. :-)