Jeg vet ikke hvor mange her på forumet som bruker Alfine nav, men jeg prøver meg likevel med et spørsmål:
Jeg har hatt en alfine 11s navgir på lastesykkelen min siden desember. Denne har til nå rulla en plass mellom 1000 og 2000 km og jeg har vært gjennom det første oljeskiftet.
Rent bortsett fra at jeg har fått den til å glippe en gang i blant når jeg har vært litt uvøren har dette navet funka helt ypperlig og mye bedre enn noe annet utvendig gir system jeg har prøvd. Jeg har i det hele tatt vært storfornøyd..

Dette var fram til i går. På vei til jobb i dag virket den litt tregere å gire enn vanlig. Pussig nok når jeg skal legge inn 11. gir på shiftern (fra 10.) velger navet noe rundt 6 eller 7. gir. Jeg fortsetter å sykle og får tilsvarende krøll i de andre girene. Rundt 7-8. gir velger den plutselig 3-4. før den omsider legger seg på riktig gir.
1. gir er som det pleier - heldigvis. Men når jeg fortsetter oppover i girene havner jeg i 5. eller 6. når jeg velger 2. gir. Og slik fortsetter. Jeg har ikke oversikt over alle de underlige kombinasjonene som oppstod.
Mot slutten av turen til jobb lærte jeg meg at det virket som jeg hadde kanskje 3-4 brukbare gir, mens de andre var noe navet selv trakk opp hatten etter eget forgodtbefinnende.
Første, femte, niende og muligens tiende ligger i rekkefølge og er rimelig konsistente. Resten er bare krøll..
Det er til å bli svimmel av. Har noen vært borti tilsvarende problemer? Så langt jeg kan se er de gule prikkene på linje (i det som bør være 6. gir). Før dette skjedde fungerte det som det pleier.
Kvelden før disse problemene oppstod syklet jeg raskt med et 30 kg lass på planet uten at det heller var noe utenom det vanlige (dette er tross alt en lastesykkel).
Har dere noen tanker om dette?