Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Alfine 11s: Girene er stokket om!

Alfine 11s: Girene er stokket om! #1952841 29/04/2015 13:39
M
makka Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Jeg vet ikke hvor mange her på forumet som bruker Alfine nav, men jeg prøver meg likevel med et spørsmål:

Jeg har hatt en alfine 11s navgir på lastesykkelen min siden desember. Denne har til nå rulla en plass mellom 1000 og 2000 km og jeg har vært gjennom det første oljeskiftet.

Rent bortsett fra at jeg har fått den til å glippe en gang i blant når jeg har vært litt uvøren har dette navet funka helt ypperlig og mye bedre enn noe annet utvendig gir system jeg har prøvd. Jeg har i det hele tatt vært storfornøyd.. ICON_SMILE

Dette var fram til i går. På vei til jobb i dag virket den litt tregere å gire enn vanlig. Pussig nok når jeg skal legge inn 11. gir på shiftern (fra 10.) velger navet noe rundt 6 eller 7. gir. Jeg fortsetter å sykle og får tilsvarende krøll i de andre girene. Rundt 7-8. gir velger den plutselig 3-4. før den omsider legger seg på riktig gir.

1. gir er som det pleier - heldigvis. Men når jeg fortsetter oppover i girene havner jeg i 5. eller 6. når jeg velger 2. gir. Og slik fortsetter. Jeg har ikke oversikt over alle de underlige kombinasjonene som oppstod.

Mot slutten av turen til jobb lærte jeg meg at det virket som jeg hadde kanskje 3-4 brukbare gir, mens de andre var noe navet selv trakk opp hatten etter eget forgodtbefinnende.

Første, femte, niende og muligens tiende ligger i rekkefølge og er rimelig konsistente. Resten er bare krøll..

Det er til å bli svimmel av. Har noen vært borti tilsvarende problemer? Så langt jeg kan se er de gule prikkene på linje (i det som bør være 6. gir). Før dette skjedde fungerte det som det pleier.

Kvelden før disse problemene oppstod syklet jeg raskt med et 30 kg lass på planet uten at det heller var noe utenom det vanlige (dette er tross alt en lastesykkel).

Har dere noen tanker om dette?

Re: Alfine 11s: Girene er stokket om! [Re: makka] #1952902 29/04/2015 16:15
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har du vaier og strømpe som glir godt? Alfine 11 er notorisk følsom mot unøyaktigheter i kabeltrekket. Jeg har kjørt i filler ett sånt nav grunnet unøyaktig giring.

Første steg er i hvert fall ny vaier og strømpe lagt uten bend og fri bevegelse.

Når var sist du byttet olje?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Alfine 11s: Girene er stokket om! [Re: baronKanon] #1952949 29/04/2015 18:45
M
makka Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Det er vanskelig å si om den vaiere glir godt eller ei. Jeg tror den gjør det, for jeg har ikke merket at den er noe anderledes nå enn den var ny i desember.

Oppsettet er 5 mnd gammelt og har fungert bra til nå. De gule prikkene er som sagt helt på linje. Det første oljeskiftet fikk jeg gjort jeg for en drøy måned siden.

Det virker forresten som den har begynt å svette litt olje. Har fått et par flekker på felgen. Kan det være at den er tom for olje?

Jeg vet at det er en sjalte-mekanisme inni der som flytter utvekslinga fra "lav-serie" til "høy-serie" rundt femte eller sjette gir. Det kan nesten virke som den hopper mellom høy- og lavserie, men det er litt vanskelig å sette fingeren på det. Kan det tenkes at sjaltemekanismen rett og slett er treig dersom det begynner å mangle olje?

På en liten kveldstur nå klarte jeg å få den til gire sekvensielt igjen. Men da måtte jeg ta laaange pauser (1001-1002-1003) fra jeg girte til jeg begynte å tråkke. Det blir jo lite hensiktsmessing lengden.

Re: Alfine 11s: Girene er stokket om! [Re: makka] #1953043 30/04/2015 05:09
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg har også hatt trøbbel med nybyttet vaier. Det er viktig at den ligger pent på ramma også, uten å ha krappe bend.

Når du sier du mister olje ville jeg sjekket om navet har utviklet slark. Det skjedde fort på mitt. Endte da opp med å stramme konusen etter boka og stramme låseskruen godt. Har opplevd at festemutterne løsner litt også, noe som kan være medvirkende til slarkutvikling.

Husk også at Alfine ikke tåler å gire under (hard) belastning.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Alfine 11s: Girene er stokket om! [Re: makka] #1953346 30/04/2015 12:21
M
makka Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Ja, men nå er ikke vaieren nybytta. Jeg bytta ut hele girsystemet fra alfine 8 til alfine 11 i desember. Så den vaieren er montert nytt sammen med nybygget hjul og nytt nav.

Uansett, det virker som navet har roet seg litt med de vanvittige girskiftene.
Girer jeg forsiktig og én om gangen går det stort sett greit. Prøver jeg meg på to gir om gangen velger den av og til lav-serien når jeg er i høy-serien og vice versa. Jeg lurer på hva som skjedde egentlig, for den er mye mindre temperamentsfull nå enn da jeg skrev det opprinnelige innlegget.

Uansett: Jeg har kasta inn håndkledet nå og levert inn sykkelen til de flinke mekanikerne hos Sørensen Sykler for et oljeskift og gjennomskylling av navet, så får vi se om ting blir bedre.

Jeg girer forresten sjelden under hard belastning. I visse gir og visse situasjoner funker det imidlertid strålende å stå og trampe og gire opp samtidig. Det er ganske fiffig egentlig, for jeg trodde ikke det skulle være mulig. Det kjennes riktig ut og det kommer ingen ulyder. Men vanligvis holder jeg meg til lett belastning og høy tråkkefrekvens..

Moderator  support