Sykkelsko som er ok å gå i.
|
Sykkelsko som er ok å gå i.
27/04/2015 15:02
|
JB.
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Er på utkikk etter sykkelsko som jeg tenker å bruke til/fra jobb. Jeg vil ha noen sko som er greie å gå noen hundre meter i. På nett har jeg sett flere slike sko som ligner på joggesko, og det er noe sånt jeg ser for meg.
Er det noen som har erfaring med slike sko? Hvor får jeg kjøpt det? Har vært på diverse sportsbutikker, men de har kun hatt sko med knallstive såler. Jeg er ikke ute etter å bruke mye penger på disse skolen. 700-800 holder lenge.
I was just riding along...
|
|
|
Re: Sykkelsko som er ok å gå i.
[Re: JB.]
27/04/2015 17:41
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Sjekk denne tråden som jeg startet i fjor vår. Der fikk jeg mange tips om slike sko. Der kan du også lese hvilke sko jeg endte opp med - DZR Strasse - bestilt fra utenlandsk nettbutikk (tror kanskje det var direkte fra DZR). De er utmerket, og de er gode å gå i og gode å sykle i. Hvis det regner bør man imidlertid finne noen andre sko... Jeg ble såpass fornøyd med passformen på disse at jeg kjøpte et annet DZR-par i fjor høst, det var "Dice Tan", men disse passet dessverre ikke så bra til mine føtter. Helt annen passform enn Strasse, altså. Hvis du er interessert i å prøve dem får du si fra. De er sånn cirka str 43-44.
|
|
|
27/04/2015 19:20
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg bruker Shimano MT31 til og fra jobb. De er greie å gå i på asfalt og ser normale ut. Nå har de blitt erstattet et par ganger hos Shimano, og heter MT-34. De og flere andre tursko er nok fine til slikt: http://shimano-lifestylegear.com/gl/fw/products/tour/index.php
|
|
|
27/04/2015 20:58
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Skal du ha klikk eller skal du ha vanlige sko? Nå er det jo etter hvert bevist ganske grundig at flatties er minst like bra som klikkpedaler hva effektivitet angår, og at det også forebygger skader. Så om du sykler med klikk til vanlig kan jo dette være en fin mulighet til å få litt sunn variasjon, og det gjør ogå sykkelen mer lettvint i det daglige liv.
Uansett, 5-10 lager meget gode sykkelsko, som kan brukes hele dagen. Med mindre du har en jobb hvor dress er en del av pakka.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
27/04/2015 21:39
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Skal du ha klikk eller skal du ha vanlige sko? Nå er det jo etter hvert bevist ganske grundig at flatties er minst like bra som klikkpedaler hva effektivitet angår, og at det også forebygger skader. Så om du sykler med klikk til vanlig kan jo dette være en fin mulighet til å få litt sunn variasjon, og det gjør ogå sykkelen mer lettvint i det daglige liv. Tja, apropos vepsebol så har jeg ennå ikke sett noen bevis på at flatpedaler er like effektive som klikkpedaler i f.eks. trafikk eller variert terreng som krever mye "stopp og start" (hvis man f.eks. har et ønske om å komme kjapt i gang) og særlig i situasjoner hvor man ikke har valgt optimalt gir (typisk scenario der man har tungt gir og skal prøve å komme igang). Jeg har syklet t/r skole og jobb med flatpedaler i >20 år, men i fjor sommer syklet jeg med klikkpedaler, og i vinter var jeg i en periode tilbake på flatpedaler ettersom vinterskoene mine ikke var varme eller vanntette nok. Det var slett ingen tvil om at jeg mistrivdes med flatpedaler igjen, og hovedårsaken var ikke egentlig "effektiviteten", men jeg mener ganske bestemt at jeg tar meg langt raskere fram med klikkpedaler i situasjonene beskrevet ovenfor. Når det gjelder "sunn variasjon" og forebygging av skader, så er jeg enig i at variasjon kan være gunstig mtp skader, men i mitt tilfelle får jeg vondt i ryggen av å sykle med flatpedaler t/r jobb. Med klikkpedaler merker jeg ingenting. Én mulig årsak er at jeg sitter mer i ro på setet når jeg slipper å "vagge" fra side til side for å tråkke, og da spesielt hvis jeg har måttet stoppe og skal prøve å komme igang igjen med litt for tungt gir.
|
|
|
28/04/2015 05:28
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
enig med anderfo. Jeg hsr har alltid syklet med klikk til jobb osv, men i år har jeg fått en sykkel med litt klønete kjedestag, så jeg vil subbe med klikk. Bruker derfor flatpedaler, og kan si at jeg aldri får god posisjon for komfort og tråkkekraft.
Og å sykle til jobb med flatpedaler krever ikke skatesko med seig gummi og masse polstring.
|
|
|
[Re: Espen J]
28/04/2015 07:12
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Nå er det jo etter hvert bevist ganske grundig at flatties er minst like bra som klikkpedaler hva effektivitet angår, og at det også forebygger skader. Disse grundige bevisene, eller til og med bare et mindre grundig et, er jeg veldig interessert i å se. Er fersk flatties og Five Ten-bruker på jobbsykkelen selv, jeg, og er fornøyd med det, men at noe er "bevist" er nytt for meg. Jeg personlig tror at jeg forebygger skader bedre ved å alltid sitte fast i pedalen slik at foten holder seg på plass, og selv om effekten man får av å kunne trekke med seg pedalen oppover ikke er vesentlig eller stor, så finnes den, og kraftoverføringen mellom fot og pedal MÅ bli bedre (uten at det trenger å være noen stor forskjell) når de to er mekanisk festet til hverandre, og derfor har jeg svært vanskelig for å tro at det "er bevist" at flate pedaler er "minst like bra hva effektivitet angår". Har du noen linker eller noe å vise til som underbygger dette?
|
|
|
[Re: baronKanon]
28/04/2015 07:15
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Og å sykle til jobb med flatpedaler krever ikke skatesko med seig gummi og masse polstring.
Jo, hvis du vil ha god posisjon og tråkkekraft, så.  Jeg gamblet akkurat på at jeg fikk brukbart tråkk med 5/10 Freerider (og Saint-pedaler), samtidig som de funket til å ha på beina på jobben hele dagen, og så langt funker det fint. Ikke akkurat verdens beste gåsko, og det har ikke blitt så varmt enda, men altså... ...Men jeg har PD-M780 på lur hjemme for sikkerhets skyld. 
|
|
|
28/04/2015 07:35
|
kodax
Veteran
|
Veteran
Jeg har et par Pearl iZUMi Men's X-Alp Seek IV WRX som fortsatt er nesten like fine etter å ha blitt brukt til pendling 8km+8km nesten hver dag vår/sommer/høst siden jeg kjøpte dem vinteren 2012.
|
|
|
[Re: Stein]
28/04/2015 07:55
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Disse grundige bevisene, eller til og med bare et mindre grundig et, er jeg veldig interessert i å se.
Sitter på jobb og får ikke søkt så mye, men her er en video med en enkel test som viser at flatpedal faktisk er et hakk mer effektiv på en rulle: https://www.youtube.com/watch?v=CNedIJBZpgMDe mer omfattende testene med større antall testpersoner finnes vel som rapporter noe sted. "Alle" refererer til dem, men har ikke tatt meg bryderiet ennå med å spore opp.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
28/04/2015 08:07
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Interessant. Det eneste de sa noe om var oksygenforbruket som var marginalt lavere med flate pedaler. HVIS han produserte samme effekt i begge forsøkene er det litt oppsktsvekkende, men hvis han derimot produserte mindre effekt med flatties, er det jo ikke så rart. Skal google litt. 
|
|
|
28/04/2015 09:20
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg er godt fornøyd med den forrige utgaven av denne skoen og har akkurat kjøpt den nye også, siden den koster bare 649,- på XXL: http://www.xxl.no/sykkel/sykkelsko-og-ti...1107564_1_styleGrønnjævlig farge, men jeg håper på at litt møkk fikser den saken.
|
|
|
[Re: Dan]
28/04/2015 09:47
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Blir nesten litt nostalgisk over å se en sykkelsko der man må skjære ut en bit av gummisålen for å komme til SPD-festet. Akkurat som i 1991. 
|
|
|
28/04/2015 10:04
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Interessant. Det eneste de sa noe om var oksygenforbruket som var marginalt lavere med flate pedaler. HVIS han produserte samme effekt i begge forsøkene er det litt oppsktsvekkende, men hvis han derimot produserte mindre effekt med flatties, er det jo ikke så rart. Skal google litt.  Det virker jo forøvrig som at de har lagt forholdene til rette for at clipless-pedalene skal vinne også, da han i flatties-forsøket i bunn og grunn bruker clipless-sko uten cleat. Burde definitivt brukt mer flatties-spesifikke sko om sammenligningen skulle vært på like premisser.
Trønder osv
|
|
|
28/04/2015 10:09
|
Dan
More than words
|
More than words
Blir nesten litt nostalgisk over å se en sykkelsko der man må skjære ut en bit av gummisålen for å komme til SPD-festet. Akkurat som i 1991.  Jepp, men fordelen er at her var jo åpningen i hvert fall stor nok. Har vært borte i andre sko hvor jeg har måttet trimme sålen fordi pedalen ikke går inn i åpningen.
|
|
|
28/04/2015 13:00
|
HaakonMS
Fersking
|
Fersking
Nå er det jo etter hvert bevist ganske grundig at flatties er minst like bra som klikkpedaler hva effektivitet angår, og at det også forebygger skader. Disse grundige bevisene, eller til og med bare et mindre grundig et, er jeg veldig interessert i å se. ... Har du noen linker eller noe å vise til som underbygger dette? Det er vel denne som er den virkelige klassikeren: Steven A. Kautz, Michael E. Feltner, Edward F. Coyle, and Ann M. Baylor The Pedaling Technique of Elite Endurance Cyclists: Changes With increasing Workload at Constant Cadence http://www.humankinetics.com/acucustom/sitename/Documents/DocumentItem/10764.pdfDen handler vel riktignok mer om at rundtråkk er lite effektivt. "Having noted the production of propulsive torque throughout much of the upstroke, we want to reemphasize the relative unimportance of the upstroke for doing work when compared to the downstroke. The importance of the upstroke at the high workload was that, by decreasing the negative torque, the cyclists effectively decreased the work that must be done during the downstroke of the other leg, thereby doing less positive work for the same power output. The positive work done during the downstroke was 98.6% at the low workload and 96.3% at the high workload. Although elite subjects were able to reduce the work requirements of one leg during the downstroke by eliminating negative torque production or by producing some slight positive torque during the upstroke with the other leg, they did not use a strategy of producing significant positive work during the upstroke at the higher workload. Thus there is little evidence that feedback devices used to increase pulling up during the upstroke (e.g., Briggs et al., 1989) would help improve the performance of elite cyclists."
|
|
|
28/04/2015 20:01
|
JB.
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk for tips på gode sko. Her var det litt av hvert å velge mellom! Tror jeg heller mot de fra Northwave hvis de er gode på foten.
I was just riding along...
|
|
|
|
|