Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykle med Thor Hushovd i morgen? (Hvervenbukta)

Sykle med Thor Hushovd i morgen? (Hvervenbukta) #1951590 27/04/2015 11:10
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
"I morgen 28. april starter vårens Del veien-kampanje, med sykkeltur med Thor Hushovd! Vil du være med Thor på tur? Møt opp på parkeringsplassen ved Hvervenbukta klokka 08.15, og legg deg på hjul!"

God mulighet til å være med på å skape mer oppmerksomhet rundt en viktig sak for oss landeveisyklister. Det kommer sikkert noe presse også.

Redigert av ijustpop; 27/04/2015 11:14.
Re: Sykle med Thor Hushovd i morgen? (Hvervenbukta) [Re: ijustpop] #1951610 27/04/2015 11:58
O
ohm Offline
Medlem
Medlem
O
Ikke for å være troll men er det virkelig riktige veien å gå for landeveisyklistene med den type fellesmarkeringer?
Jeg har personlig ikke noe imot landeveissyklister i mindre grupper når jeg kjører bil (4-5 stk, maks 2 i bredden) men spesielt på den veien er det ganske håpløst å komme forbi når det kjøres fellestreninger med opptil 20 stk eller fler i alle slags kombinasjoner av bredde og lengde på gruppen

Santa Cruz carbon Nomad 11'
Re: Sykle med Thor Hushovd i morgen? (Hvervenbukta) [Re: ijustpop] #1951628 27/04/2015 12:32
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Dette er Vegvesenets kampanje som jeg deler her fordi noen kanskje kunne tenke seg en trilletur med Hushovd, og fordi det (faktisk) er it utgangspunktet fin og viktig kampanje for oss syklister.

Viktig fordi både politi, trygg trafikk, NAF etc. til stadighet kommer med uttalelser i media om at syklister må passe seg og ikke være "i veien" for bilister.

Og jeg at skjønner at det kan være frustrende å havne bak slike store treningsgrupper på veien. Som syklist ble jeg forbikjørt av en Rye-gruppe på 30-40 forrige søndag. Nokså skummelt ("Hold høyre, holde høyre!")

Re: Sykle med Thor Hushovd i morgen? (Hvervenbukta) [Re: ijustpop] #1951659 27/04/2015 13:04
O
ohm Offline
Medlem
Medlem
O
Helt enig i at syklister har rett til å "være i veien" i den grad at kan oppta den plassen man trenger for at det skal være trygt å sykle og for å forhindre at bilister prøver å kjøre forbi der det ikke er plass. Problemet oppstår først når gruppene blir så store at trygg forbikjøring ikke er mulig over lengre distanser. Har selv brukt gamle mossevei til jobbpendling med sykkel tidligere og kjører bil der med jevne mellomrom. Jeg mener at denne veien er dårlig egnet til slike markeringer og fellestreninger da det er svært få muligheter til forbikjøring. Tidspunktet er også uheldig med tanke på at det er mange i bil som er på vei til jobben da

Santa Cruz carbon Nomad 11'
Re: Sykle med Thor Hushovd i morgen? (Hvervenbukta) [Re: ijustpop] #1951782 27/04/2015 17:39
M
mshoydal Offline
Entusiast
Entusiast
M
"Ikke Del Veien"-kampanjen er vel kanskje mer passende beskrivelse.

Stort felles-felt med tilfeldige syklister midt i morgenrushet er vel oppskriften på å skape irritasjon...

On-One Pickenflick Ti Hydr
Re: Sykle med Thor Hushovd i morgen? (Hvervenbukta) [Re: ijustpop] #1951806 27/04/2015 18:11
BetongApe Offline
Avhengig
Avhengig
"Morgenrushet"? Det er altså snakk om Gamle Mossevei, ikke E18. Dette er en strekning som stort sett bare brukes av syklister, motorsyklister og veteranbilentusiaster. Sannsynligvis er det nettopp derfor de har valgt den.

Re: Sykle med Thor Hushovd i morgen? (Hvervenbukta) [Re: ijustpop] #1951812 27/04/2015 18:17
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Såvidt jeg har forstått det skal det sykles langs Gjærsjøen mot Tusenfryd, Gamle Mossevei. En strekning hvor det hver dag passerer langt flere syklister enn bilister. Ikke akkurat rushtrafikk. Kjører du bil her så ber du om å møte syklister. Er vel bare de asfaltere milene innover Maridalen som har flere syklister enn akkurat dette strekket.

Re: Sykle med Thor Hushovd i morgen? (Hvervenbukta) [Re: ohm] #1951891 27/04/2015 20:09
TashkentTerror Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: ohm
Ikke for å være troll men er det virkelig riktige veien å gå for landeveisyklistene med den type fellesmarkeringer?
Jeg har personlig ikke noe imot landeveissyklister i mindre grupper når jeg kjører bil (4-5 stk, maks 2 i bredden) men spesielt på den veien er det ganske håpløst å komme forbi når det kjøres fellestreninger med opptil 20 stk eller fler i alle slags kombinasjoner av bredde og lengde på gruppen

De som bor der ute, og det er jammen ikke mange som bor langs Gjersjøen eller på Svartskog, må bare finne seg i at folk sykler eller går på rulleski der. De andre som kjører bil der har jeg ikke så mye til overs for all den tid det går en motorvei som alternativ.

Det skal også sies at det på dager med "treff" i sommerhalvåret er en del på motorsykler som kjører ganske stygt. Vi snakker brudd på fartsgrensen, forbikjøringer i sving i motgående kjørefelt og helt unødvendig tette passeringer på syklende..

Re: Sykle med Thor Hushovd i morgen? (Hvervenbukta) [Re: TashkentTerror] #1952109 28/04/2015 08:19
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Hjertens enig med forrige taler. Den veien er merket med røde skilt av typen 755 sykkelruteskilt, så de bilene som kjører her og irriterer seg over syklister i veibanen får bare ta seg en bolle og heller kjøre en av de parallelle innfartsårene. På minst én av disse er det sågar motorvei hvor de kan være garantert å ikke påtreffe syklister ... Jeg antar at en stor del av de som kjører her forsøker å unngå kø og/eller unndra seg politikontroller (høy fart, kjøring i alkoholpåvirket tilstand etc.). Noen få med et berettiget behov for å komme seg til/fra finnes det nok, men det er da ikke mange.

Moderator  support, Valentino