Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :)

Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) #1950515 24/04/2015 11:46
V
vehe Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
V
Har fulgt denne splitten i 4 måneder og gått opp 7kg med omtrentlig lik fettprosent, men lurer litt på om jeg skal bytte ut noen øvelser for mer variasjon.

Forslag? ICON_SMILE

Orginalt er denne splitten funnet på bodybuilding.com, men har modifisert den litt.

Day 1
Chest, Triceps, Delts
3 x 10 Bench press
3 x 10 Close-grip bench press
3 x 10 Incline bench press
3 x 8 Dumbbell flyes
3 x 8 Skull crushers
2 x 10 Tricep extensions
2 x 15 Front dumbbell raise
2 x 15 Side dumbbell raise
30 minutes interval, biking.

Day 2 - 40 minutes cardio, biking

Day3
Biceps, back, traps, forearms
3 x 10 Barbell curls
3 x 5 Negative Barbell curls
2 sets of pullups to failure
2 x 10 Lat pulls
2 x 10 Bent-over Rows
3 x 10 Wrist curls
2 x 10 Barbell shrugs
2 x 10 Calf raise machine shrugs

Day 4 - 40 minutes cardio, biking

Day 5
Quads, Glutes, Hamstrings, Calves
3 x 8 Squats
3 x 8 Barbell deadlifts
3 x 8 Leg press
2 x 10 Leg extensions
3 x 8 Calf raises
2 x 10 Barbell lunges
2 sets Farmer's walk

Day 6 & 7 rest/mountainbiking

Nå som våren gjør sitt inntog blir nok dagen for bein erstattet helt med stisykling.

Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: vehe] #1950526 24/04/2015 12:22
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke for å være frekk..
Har ikke så mye å si på programmet, men vil bare nevne noe om hvor mye muskler det er realistisk å bygge. Man bygger riktignok mye muskler i starten av sin "bodybuilder-karriere", men så fort går det dessverre ikke. Maks-potensialet kan nogenlunde beregnes ut fra kroppsvekt, første treningsår kan du regne med å legge på deg (maks) 1-1,5% av din egen kroppsvekt i muskelmasse pr mnd (Ref: Alan Aragon). Da gjør du det meste riktig på både treningsrom, matveien og restitusjon. Veier du 80kg har du altså potensiale til å legge på deg 3,2 til 4,8kg på 4 måneder. Allerede fra 2. år med styrketrening vil potensiell muskelvekst halvveres, og jo lenger du holder på jo verre er det å øke muskelmassen.

Med det sagt, så vil jeg varmt anbefale deg å variere øvelsene du tar. Samt legge inn progresjon om du ikke har det. Blir løftinga "rutine" for musklene blir det liten økning i styrke og vekst.
Dips, nedtrekk med tau (triceps), chins etc

Redigert av Hoaas; 24/04/2015 12:25.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: vehe] #1950534 24/04/2015 12:35
V
vehe Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
V
Har ikke sagt at det var 7kg muskler, bare at det er minimalt med oppgang i fett.
Mest vann, pittelitt økte glykogen lagre og ymse.

None taken, er ikke helt grønn ICON_SMILE

Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: vehe] #1950781 25/04/2015 09:23
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Dette er et typisk "gammeldags" byggeopplegg og funker ok.

Mer moderne trening vil ha færre dilldalløvelser og høyere frekvens på de store flerleddsøvelsene, samt innslag av øvelser for det atletiske/funksjonelle og mobilitet.

Sitat: vehe
Har fulgt denne splitten i 4 måneder og gått opp 7kg med omtrentlig lik fettprosent, men lurer litt på om jeg skal bytte ut noen øvelser for mer variasjon.

Forslag? ICON_SMILE

Orginalt er denne splitten funnet på bodybuilding.com, men har modifisert den litt.

Day 1
Chest, Triceps, Delts
3 x 10 Bench press
3 x 10 Close-grip bench press
3 x 10 Incline bench press
3 x 8 Dumbbell flyes
3 x 8 Skull crushers
2 x 10 Tricep extensions
2 x 15 Side dumbbell raise

Day3
3 x 10 Barbell curls
3 x 5 Negative Barbell curls
2 x 10 Lat pulls
2 x 10 Bent-over Rows
3 x 10 Wrist curls
2 x 10 Barbell shrugs
2 x 10 Calf raise machine shrugs

Day 5
3 x 8 Squats
3 x 8 Barbell deadlifts
3 x 8 Leg press
2 x 10 Leg extensions
3 x 8 Calf raises
2 x 10 Barbell lunges
2 sets Farmer's walk

Nå som våren gjør sitt inntog blir nok dagen for bein erstattet helt med stisykling.

iq
Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: Gammelogdesperat] #1950788 25/04/2015 09:44
gare Offline
More than words
More than words
Jeg ville strippet det ned til enklere og "renere" øvelser. Kjør benkpress med stang, skråbenk(bare littegrann skrått)med hantler og så kan du avslutte brysttreningen med å ligge "på tvers" av en benk med bare øvre del av ryggen på benken, holde en hantel med begge hender rett over brystet og senke den bak med relativt strake armer og så løfte den tilbake til utgangspunktet. Avslutt hvert sett med denne med å senke hantelen til brystet og løfte igjen, på den måten går du over til triceps.
Kjør to-tre triceps-øvelser med kabelmaskin, en runde med relativt smalt grep, og gjerne en runde med tau.

Tren rygg med markløft, nedtrekk med relativt bredt grep og en runde med veldig smalt grep.
Bicepscurl med stang, biceps med hantler og gjerne hammercurl i et sett(husk at biceps er en ganske liten muskel).

Tren bein med knebøy, litt leg extension og evt. noen øvelser for legg, kjør skulderpress med stang og hantler.

Felles for alle øvelser, kjør strikt, kontrollerte bevegelser, ikke "hiv" på vektene, få gjerne hjelp på de siste repetisjonene og hold godt igjen på den negative delen av bevegelsene.
Kjør så tungt som du klarer, gjerne ned mot 4-6 repetisjoner etter å ha varmet godt nok opp.

Kort oppsummert, få basisøvelser, kontrollerte løft, kjør tungt!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: vehe] #1950871 25/04/2015 13:45
N
Neko Offline
Avhengig
Avhengig
N
Uten at vi vet hvilke mål og ambisjoner du har med styrketreningen,søtter jeg også mer fokus på basisøvelser og heller bruke spesifikke "små" øvelser komplementært.

I tillegg ville jeg hatt mer fokus på fullkropp i stedet for en dag for bein, en dag for armer etc. Da kan du trene hver øvelse flere ganger i uken og sannsynligvis oppleve mer fremgang.

Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: gare] #1950893 25/04/2015 14:29
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: gare

Bicepscurl med stang, biceps med hantler og gjerne hammercurl i et sett(husk at biceps er en ganske liten muskel).

Liten muskel? Snakk for deg selv du;)

Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: EHAa] #1951357 26/04/2015 20:51
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: EHAa

Liten muskel? Snakk for deg selv du;)

OK, mine biceps er små muskler ICON_SMILE

Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: vehe] #1951360 26/04/2015 21:00
Freakout Offline
Veteran
Veteran
2 dra-øvelser? Pullups og stangroing? Bygger ikke mye rygg av det gitt. Og markløft er ikke en god ryggøvelse, da den er statisk for ryggen, og det som trenes er korsryggen. Det er vel nesten mest en beinøvelse. Du har mye press-øvelser, men svært lite dra-øvelser. Du trener bicepsen også ved når du drar, både horisontalt og vertikalt. Du kan jo prøve roing som cardio, gjerne intervaller, så får du virkelig kjent på pumpen i armene ICON_WINK

Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: vehe] #1951361 26/04/2015 21:02
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Markløft ikke en bra ryggøvelse?

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: Freakout] #1951393 27/04/2015 04:15
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Freakout
Og markløft er ikke en god ryggøvelse, da den er statisk for ryggen, og det som trenes er korsryggen. Det er vel nesten mest en beinøvelse.
Dersom markløften din kun gir deg dårlig statisk ryggtrening må du ta en titt på teknikken din kompis. Når markløft utføres riktig gir det veldig god trening for ryggen, i tillegg til at nesten hele kroppen aktiveres.

Nå skal det sies at jeg mener å huske jeg pleide å kjøre markløft på dagene jeg tok bein, men øvelsen tar ikke noe dårligere på ryggen av den grunn.

Sitat: Neko
I tillegg ville jeg hatt mer fokus på fullkropp i stedet for en dag for bein, en dag for armer etc. Da kan du trene hver øvelse flere ganger i uken og sannsynligvis oppleve mer fremgang.
Nå er det ikke så enkelt som å si at fullkropp ville vært bedre. Hvorvidt man bør kjøre fullkropp eller splitt varier nå veldig utifra erfaring etc. Personlig har jeg kjørt mye fullkropp, og har hatt god fremgang med det, men har ikke hatt noe dårligere fremgang når jeg har kjørt splitt. Man får trent hver muskel flere ganger hver uke ja, men da mindre intenst hver gang, siden du skal dekke hele kroppen hver gang du trener.

Nå er det vanskelig å vurdere hvor erfaren trådstarter er, men for folk med begrenset erfaring skal det sies at fullkroppsprogram med fokus på basisøvelser er rimelig bra greier! Jeg er generelt en stor fan av basisøvelser. Med mindre man er gira på schvææære biceps, så kommer man langt med basisøvelser.

Redigert av Jacobsen; 27/04/2015 04:27.
Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: Freakout] #1951417 27/04/2015 06:36
gare Offline
More than words
More than words
Markløft er en strålende øvelse for ryggen, beina, skuldre, mage, støttemuskulatur og til en viss grad armer/bryst om man kjører den teknisk riktig.

Var jeg henvist til å kun kjøre en neste øvelse var det markløft jeg ville valgt, kunne jeg lagt til en øvelse til ville det blitt knebøy og en ytterligere øvelse ville blitt benkpress.
Så er det litt smak, behag og egne ønsker som avgjør hva den neste øvelsen blir, men for min del ville det blitt skulderpress av noe slag.

Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: gare] #1951562 27/04/2015 10:30
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Markløft, knebøy (eller utfall/bulgarske utfall), pull-ups og dips hadde vært mine 4 øvelser om jeg måtte velge kun 4.

Ang trådstarters program; godt, gammeldags "bole"program. Fungerer nok sikkert spesielt bra på de med alternativt kosthold/vitamintilskudd. Hvor mange øvelser trenger man egentlig på biceps og triceps?

Les litt, prøv litt forskjellig. Finn noe som du trives med.

Ønsker å kjøpe :
Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: vehe] #1951744 27/04/2015 16:01
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Hei!

Har lagt inn noen kommentarer for hver dag og enkelte av øvelsene i quote under. Generelt synes jeg dette var litt i meste laget og opplegget kan forenkles. Særlig armene kan det kuttes ned på samt isolasjonsøvelser. Fokuserer på basisøvlser og gjør det enklere som også gare og flere andre foreslår. Ellers savner også jeg markløft blant øvelsene.

Lykke til med treningen ICON_SMILE

Sitat: vehe

Forslag? ICON_SMILE

Day 1
Chest, Triceps, Delts
3 x 10 Bench press
3 x 10 Close-grip bench press - dette er mest av alt en triceps-øvelse.
3 x 10 Incline bench press - bytt ut med dips.
3 x 8 Dumbbell flyes - isolasjonsøvelse, fokus på basisøvelser til å begynne med.
3 x 8 Skull crushers
2 x 10 Tricep extensions - med close-grips bench, skull og tri ext har du tre øvelser for en liten armmuskel. Bruk en øvelse og ta resten av belastningen på tri med basis brystøvelser som dips.
2 x 15 Side dumbbell raise - Både denne og øvelsen over isolerer skuldre på steder som basisøvlser kan ta. Fokus heller på skulderpress (hantel, stang, maskin) og sidehev.

Day3
3 x 10 Barbell curls
3 x 5 Negative Barbell curls - litt over-kill for biceps men om du ikke blir overtrent her så kjør i vei.
2 x 10 Lat pulls
2 x 10 Bent-over Rows
3 x 10 Wrist curls - unødig om du bruker basisøvlser med frivekter, da får underarmene mer enn nok å jobbe med ved å holde vektene.
2 x 10 Barbell shrugs - kjører du markløft med gode vekter så trenger du ikke denne.
2 x 10 Calf raise machine shrugs - ikke en god øvlse mener jeg. Vil du trene traps mer enn markløft så bruk shurgs.

Day 5
3 x 8 Squats
3 x 8 Barbell deadlifts
3 x 8 Leg press - tre press type øvlser er unødig. Like greit her å kjøre en øvlese og flere sett og heller varier hvilken øvelse du bruker. Eks 6 x knebøy/beinpress/squats.
2 x 10 Leg extensions - øvelsene over tar mye på disse musklene men ikke så mye på hamstrings. Jeg ville ha byttet ut denne med leg curl.
3 x 8 Calf raises
2 x 10 Barbell lunges
2 sets Farmer's walk - tror denne trygt kan droppes etter øvelsene over.

Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: vehe] #1951949 27/04/2015 21:23
N
Neko Offline
Avhengig
Avhengig
N
Og når vi uansett er igang med kritikken :-) Igjen kommer det jo helt an på målet ditt med styrketreningen, men hvorfor droppe beinøvelser fullstendig med når du begynner å sykle mer? Du blir jo ikke sterk av det ICON_WINK Kunne hvertfall lagt inn noen sett med knebøy/(bulgarske) utfall eller liknende på slutten av noen av øktene for å opptrettholde styrke.

Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: vehe] #1951981 28/04/2015 02:36
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sier meg enig med Neko her. Sykling betyr ikke at ben kan kuttes helt ut. Men når du sier ben erstattes helt med sykling, snakker vi da knebøy også? Jeg er enig i at man kan vurdere å droppe beinpress etc om du ikke føler du trenger det, men man bør da ihvertfall holde på knebøy og eventuelt noe utfall. Både for å vedlikeholde/utvikle styrke i beina, men også fordi disse øvelse er generelt veldig bra.

Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: vehe] #1952024 28/04/2015 06:44
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Mulig det bare er meg, men jeg blir skikkelig tung i beina av knebøy. Og det lar seg dårlig kombinere med sykkel, så jeg har kuttet ut beinøvelser i sesongen.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: ohjelm] #1952380 28/04/2015 15:27
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: ohjelm
Mulig det bare er meg, men jeg blir skikkelig tung i beina av knebøy. Og det lar seg dårlig kombinere med sykkel, så jeg har kuttet ut beinøvelser i sesongen.

Fokuser mer på lette vekter, eksplosivitet og få reps i sesong om så er tilfellet. Feks 5 sett a 3 reps på 30-60% av 1Rm.

iq
Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: gare] #1952433 28/04/2015 18:14
Freakout Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Jacobsen
Og markløft er ikke en god ryggøvelse, da den er statisk for ryggen, og det som trenes er korsryggen. Det er vel nesten mest en beinøvelse.
Dersom markløften din kun gir deg dårlig statisk ryggtrening må du ta en titt på teknikken din kompis. Når markløft utføres riktig gir det veldig god trening for ryggen, i tillegg til at nesten hele kroppen aktiveres.

Si meg hvor den dynamiske aktiveringen av ryggmuskelaturen i løftet er. Hvis du løfter med ryggen bruker jo selvsagt ryggen, men da er det vel ikke lenge til du må til kiroprator heller... Mark er en veldig fin øvelse for stabilisering av kjernemusklatur, og avstivning av ryggen. JA, man kjenner det i ryggen etterpå, men det er kun på grunn av statisk avstivning. Det er korsryggen som utfører arbeidet, og ser du på en person som har trent mye markløft, ser du tydelig at de har en meget overutviklet korsrygg. Det ser nesten stygt ut.

Trådstarter ville ha hjelp til et klassisk "byggeprogram" og hvis du da vil ha en muskluløs V-form på ryggen er ikke mark veien å gå. Da er det forskjellige variasjoner av horisontale og vertikale dra-øvelser.

Mark er en kjempeøvelse, helt klart, og skulle jeg valgt kun 2 øvelser ville det vært pushups og markløft. Kjør mark, men det er ikke nok ryggtrening.

Markløft er en strålende øvelse for ryggen, beina, skuldre, mage, støttemuskulatur og til en viss grad armer/bryst om man kjører den teknisk riktig.

Bryst? Armer? Armene skal henge strakt ned, både fordi man ikke skal bruke de, og fordi da får man "lengst" mulig armer, som gjør at du får en bedre vinkel før man starter løftet

Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: Freakout] #1952571 29/04/2015 06:36
gare Offline
More than words
More than words

Bryst? Armer? Armene skal henge strakt ned, både fordi man ikke skal bruke de, og fordi da får man "lengst" mulig armer, som gjør at du får en bedre vinkel før man starter løftet

På toppen av markløftet skal brystkassa frem, skuldrene bakover, dette aktiverer brystmuskulatur, men det er klart, markløft er ikke akkurat en brystøvelse ICON_SMILE

Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: vehe] #1952736 29/04/2015 10:23
P
PekkaB Offline
Entusiast
Entusiast
P
Masse bra svar her, men jeg er usikker på hva spørsmålet er: Skal du øke i muskelvolum / øke i styrke / bli bedre i en spesifikk sport?

Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: Freakout] #1952746 29/04/2015 10:34
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E

Armer er mer enn biceps/triceps. Underarmer og grep får kjørt seg bra ved tung markløft. Om man da ikke velger å bruke reimer.

Ønsker å kjøpe :
Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: eGo] #1953014 29/04/2015 21:06
Freakout Offline
Veteran
Veteran
Sitat: eGo

Armer er mer enn biceps/triceps. Underarmer og grep får kjørt seg bra ved tung markløft. Om man da ikke velger å bruke reimer.

Selvfølgelig. Men det ble satt som en forutsetning for aktivering av armer at man kjører TEKNISK riktig. Man holder jo i stanga samme f*** god eller dårlig teknikk. Tolket det da dit hen at han mente triceps/biceps.

Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: Neko] #1953494 30/04/2015 17:40
V
vehe Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
V
Skal lese meg gjennom tråden å se hva som har dukket opp, har bare skumlest til nå.

Sitat: Neko
hvorfor droppe beinøvelser fullstendig med når du begynner å sykle mer?

Foretrekker friske bein gjennom hele sesongen så det er et enkelt valg. Å begynne litt fra scratch igjen til vinteren gjør ingenting for min del ICON_SMILE

Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: Freakout] #1953527 30/04/2015 19:53
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev

Si meg hvor den dynamiske aktiveringen av ryggmuskelaturen i løftet er. Hvis du løfter med ryggen bruker jo selvsagt ryggen, men da er det vel ikke lenge til du må til kiroprator heller... Mark er en veldig fin øvelse for stabilisering av kjernemusklatur, og avstivning av ryggen. JA, man kjenner det i ryggen etterpå, men det er kun på grunn av statisk avstivning. Det er korsryggen som utfører arbeidet, og ser du på en person som har trent mye markløft, ser du tydelig at de har en meget overutviklet korsrygg. Det ser nesten stygt ut.

Trådstarter ville ha hjelp til et klassisk "byggeprogram" og hvis du da vil ha en muskluløs V-form på ryggen er ikke mark veien å gå. Da er det forskjellige variasjoner av horisontale og vertikale dra-øvelser.

Mark er en kjempeøvelse, helt klart, og skulle jeg valgt kun 2 øvelser ville det vært pushups og markløft. Kjør mark, men det er ikke nok ryggtrening.
Hvor den dynamiske aktiveringen er? Om du googler "deadlift technique" på bildesøk, så dukker det opp veldig mange fine bilder av startposisjon og sluttposisjon. I startposisjon står man med knekk i hofteleddet, mens man i slutten står helt strak. Den dynamiske bevegelsen er de når man retter ut ryggen. Det er bare å prøve å gjennomføre et løft i stua, mens du holder ryggen 100% statisk. Da vil du ende opp med å stå lent fremover, og man mangler da den dynamiske biten hvor man faktisk retter ut ryggen.

Men hvorvidt vi blir enige om at det er dynamisk eller statisk er jo veldig irrelevant her, for det virker nå som at vi begge er ganske enige om at markløft er en kjempeøvelse som definitivt burde være en del av et styrkeprogram.

Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: Jacobsen] #1953643 01/05/2015 08:43
Freakout Offline
Veteran
Veteran
Hvor den dynamiske aktiveringen er? I startposisjon står man med knekk i hofteleddet, mens man i slutten står helt strak. Den dynamiske bevegelsen er de når man retter ut ryggen.

Takk, du summerte vel her ganske greit opp at det er i hoften det skjer en dynamisk bevegelse. Ryggraden skal være nøytral igjennom hele løftet, korsryggen gjør en kjempejobb, nemlig å avstive ryggen. Men det er statisk.

Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: Freakout] #1953858 01/05/2015 18:54
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Hvor den dynamiske aktiveringen er? I startposisjon står man med knekk i hofteleddet, mens man i slutten står helt strak. Den dynamiske bevegelsen er de når man retter ut ryggen.

Takk, du summerte vel her ganske greit opp at det er i hoften det skjer en dynamisk bevegelse. Ryggraden skal være nøytral igjennom hele løftet, korsryggen gjør en kjempejobb, nemlig å avstive ryggen. Men det er statisk.
Ja, jeg innså etter litt mer fundering at jeg tydeligvis ikke husket nok fra anatomien på videregående her nei. Men som jeg sa i forrige innlegg, så er det jo egentlig ikke så relevant. Det er fortsatt en øvelse som burde være med av andre grunner, selv på et programm for å bygge bolerygg.

Redigert av Jacobsen; 01/05/2015 23:45.
Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: vehe] #1954181 02/05/2015 20:25
alfaist Offline
Entusiast
Entusiast
Nå skal det være magemusklene som skal avstive ryggen under markløft. Bruker mann bare korsryggen vil man bli skadet på sikt. Da er det lett å gjøre en over kontraksjon av korsryggen og utsetter bruskvirvlene for unødvendig mye belastning.

Samme gjelder og knebøy.
Skal du få gode resultater på disse. Er teknikk alfa omega.

Ellers ser programmet ok ut. Ville kjørt smalbenk som siste øvelse på bryst da denne øvelsen aktiviserer triceps i stor grad.

Kutt ut noen biceps øvelser. Dette er (som sagt tidligere) en liten muskel. Og den blir aktivisert i de fleste rygg øvelser.

Synes du beina blir for tunge å sykle med etter beinøkta, så flytt økta til dag 1 eller 2.

Captain slow

Stevens Haze Selvkomp
Giant Trance.
Monoc racer.

Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: alfaist] #1954211 02/05/2015 23:02
Freakout Offline
Veteran
Veteran
Sitat: alfaist
Nå skal det være magemusklene som skal avstive ryggen under markløft. Bruker mann bare korsryggen vil man bli skadet på sikt. .

Bruker du korsryggen når du tar situps eller? Magen støtter, og hjelper til med å skape buktrykk, men det er absolutt ikke den som gjør hovedjobben i kjernemuskelaturen under løftet.

Re: Kritiser gjerne styrketrenings-splitten min :) [Re: Jacobsen] #1954214 02/05/2015 23:07
Freakout Offline
Veteran
Veteran
Det er fortsatt en øvelse som burde være med av andre grunner, selv på et programm for å bygge bolerygg.

Jepp, på beindagen, ikke rygg. Prøv å kjør tunge mark dagen for beindag(150+). Lykke til

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support