Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Holder grusbanking på å dø ut?

Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: force10] #1950888 25/04/2015 14:22
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: force10
Absalon har hengt med relativt greit på tross av halvdemper vel? Mer komfort og mangel på tekniske ferdigheter er vel hovedargumenter for å kjøre fulldemper, tror det skal være rimelig grovt terreng før den har noe fortrinn fartsmessig.

Ja men så fort han kom over til fulldemper så ble han verdensmester igjen. Fulldemper går stort sett fortest i de fleste ritt. Birken er en av unntakene. Mange mosjonister som mener det ikke går fort nok på grus, men likevel er de 15-20 min bak de eliten i må. Skjønn det de som vil. :-P

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: erling] #1950894 25/04/2015 14:29
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: erling

Hva tror du er raskest av en helstiv sykkel på 6,9 kilo og en fulldemper på 10.5 kilo på Grenserittet? For min del er jeg ikke i tvil. Det er jo knapt terreng igjen på dette rittet. Dog litt humpete hist og pist. Men det som blir avgjørende her tror jeg er starten og bakkene opp mot Prestebakken. Skal du henge med her er i hvert fall jeg asvhengig av en lett sykkel får å henge med.

Grenserittet er omtrent flatt så hadde lett valgt sykkel på 10,5. Kunne ønske jeg hadde så lett sykkel. For valget mitt på Farris og grenserittet var FS på over 11. Faktisk 11,7 i Farrisrunden. Enda ble jeg 2. Enkelt og greit så får man så mye bedre trøkk på dumpete vei med FS. Grenserittet er det en drøm å sitte og sykle med FS. Da sitter man å sykler i jevn fart mens vektnissene sitter og hopper som gale bak deg. Man kjører fortere på flatene og i svingene. Da får man mer fart ut på asfalten slik at man sliper å spurte opp farten.

Redigert av olechr; 25/04/2015 14:30.

Ambassadør for Scott.
Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: Stein] #1950943 25/04/2015 16:48
F
force10 Offline
Entusiast
Entusiast
F
Ja, de som er dårlig teknisk, vil ha fordel av fulldempet.

Vi må skille mellom menig mann i Birken med Schurter og Absalon, da de stiller i en helt annen liga. Og - dersom det utover enhver rimelig tvil ville vært raskere med fulldemper, ville vel alle proffene brukt det?

Jeg synes bare det ser tullete ut med de som sitter og bopper med fulldemper på grusveien, men det er min høyst subjektive mening. Og blir man sliten av å sitte på sykkelen, får man trene mer rygg og kjernemuskelatur.

Neste år blir det fulldempede racersykler på Paris-Roubaix.

Redigert av force10; 25/04/2015 16:49.
Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: olechr] #1950945 25/04/2015 16:56
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr

Hva tror du er raskest av en helstiv sykkel på 6,9 kilo og en fulldemper på 10.5 kilo på Grenserittet? For min del er jeg ikke i tvil. Det er jo knapt terreng igjen på dette rittet. Dog litt humpete hist og pist. Men det som blir avgjørende her tror jeg er starten og bakkene opp mot Prestebakken. Skal du henge med her er i hvert fall jeg asvhengig av en lett sykkel får å henge med.

Grenserittet er omtrent flatt så hadde lett valgt sykkel på 10,5. Kunne ønske jeg hadde så lett sykkel. For valget mitt på Farris og grenserittet var FS på over 11. Faktisk 11,7 i Farrisrunden. Enda ble jeg 2. Enkelt og greit så får man så mye bedre trøkk på dumpete vei med FS. Grenserittet er det en drøm å sitte og sykle med FS. Da sitter man å sykler i jevn fart mens vektnissene sitter og hopper som gale bak deg. Man kjører fortere på flatene og i svingene. Da får man mer fart ut på asfalten slik at man sliper å spurte opp farten.

Jeg ser poengene dine. Men du kan ikke sammenligne min verden med din verden.

Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: force10] #1950949 25/04/2015 17:22
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Og det vil de som er bedre teknisk også, så de sykler enda fortere.

Quote:
Vi må skille mellom menig mann i Birken med Schurter og Absalon, da de stiller i en helt annen liga. Og - dersom det utover enhver rimelig tvil ville vært raskere med fulldemper, ville vel alle proffene brukt det?

Det har vært diskutert før, ogflere og flere kjører fulldemper. Grunnen til at proffer ikke er de første til å hoppe på nye produkter, kan f.eks være at de er redde for å bytte ut det de er vant til og som funker, og da er det kanskje tryggest å velge det alle andre har og det de alltid har brukt.

Grunnen til at hardtail er det som ofte foretrekkes i Norge, er at mesteparten av "terrengsyklistene" sykler to ritt i året: Birken og Grenserittet, og resten av året trener de på asfalt. ICON_WINK

Quote:
Jeg synes bare det ser tullete ut med de som sitter og bopper med fulldemper på grusveien, men det er min høyst subjektive mening. Og blir man sliten av å sitte på sykkelen, får man trene mer rygg og kjernemuskelatur.

Deg om det. Sitter man og hopper, må man lære seg å tråkke. Du må vel forstå at uansett hvor mye eller lite det skal til før man blir sliten og vond, vil man kunne sykle fortere og lengre på en sykkel som er mer komfortabel, hvis alt annet er likt.

Quote:
Neste år blir det fulldempede racersykler på Paris-Roubaix.

...og likevel har det ikke noe for seg på grus, og er bare en fordel for de som er dårlig trent og har dårlig teknikk? Logisk, gitt!

Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: knutspeed] #1951023 25/04/2015 20:52
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg tror det skyldes en type polarisering; folk vil lengre ut mot ytterpunktene. I stedet for å dunke rundt på grusen sykler man en dag på asfalt med lett og snasen landeveissykkel og i årntli terreng med fulldemper den neste. Å sykle grus blir noe midt i mellom. Jeg er i hvert fall sånn; å sykle grus synes jeg har blitt møkk kjedelig, fordi jeg får større fartsfølelse på racer og mer terrengfølelse i grovere terreng.

Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: Øyvind V] #1951028 25/04/2015 21:00
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Logg av forumet, ØyvindV, og kom ikke tilbake før du har oppdatert bloggen med de to siste treningsdagene!

Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: force10] #1951037 25/04/2015 22:00
erijon Offline
Ivrig
Ivrig

Så du mener olechr er dårlig teknisk? :-)

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: knutspeed] #1951038 25/04/2015 22:13
F
force10 Offline
Entusiast
Entusiast
F
Ja, det er nøyaktig det jeg mener. Les det en gang til, vurder om du har forstått det, og konkluder med noe. Forstår du det på samme måte, kan jeg ikke hjelpe deg.

Men det jeg tør hevde, er at Absalon og Schurter fremdeles er i en helt annen liga, og når de er på et slikt nivå, tror jeg ikke valget av sykkel har så mye å si for utfallet som for den gemene hop.

Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: force10] #1951050 26/04/2015 05:56
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Legg merke til smiletegnet. Les det en gang til, vurder om du har forstått det, og konkluder med noe. Forstår du det på samme måte kan jeg ikke hjelpe deg.

Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: Øyvind V] #1951052 26/04/2015 06:07
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V
... I stedet for å dunke rundt på grusen sykler man en dag på asfalt med lett og snasen landeveissykkel og i årntli terreng med fulldemper den neste. Å sykle grus blir noe midt i mellom. Jeg er i hvert fall sånn; å sykle grus synes jeg har blitt møkk kjedelig, fordi jeg får større fartsfølelse på racer og mer terrengfølelse i grovere terreng.

Amen, som jeg skulle sagt det selv.
Tror det gjelder mange av oss som har holdt på en stund. Har en følelse av at grusbankinga er dominert av voksne folk som er relativt nye i sykkelsporten, men mulig jeg tar feil.

Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: force10] #1951056 26/04/2015 06:15
olechr Offline
More than words
More than words
Ja, det er nøyaktig det jeg mener. Les det en gang til, vurder om du har forstått det, og konkluder med noe. Forstår du det på samme måte, kan jeg ikke hjelpe deg.

Men det jeg tør hevde, er at Absalon og Schurter fremdeles er i en helt annen liga, og når de er på et slikt nivå, tror jeg ikke valget av sykkel har så mye å si for utfallet som for den gemene hop.

Jeg trur faktisk det har mer å si for vanlig folk nettopp fordi de ikke er så sterke og gode tekniske. Skal man sykle fort på hardtail er man avhengig av å halv stå/sitte mye mer. Dette krever mye mer enn å bare sitte og banke på en FS.

Eneste grunnen jeg ser til å ikke velge FS er prisen og hvis man kun satser på Birken/trening på asfalt/grus. Noe mange gjør.

Ambassadør for Scott.
Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: knutspeed] #1951058 26/04/2015 06:25
Bobby Peru Offline
Fersking
Fersking
Grus er helt topp. I allefall i Oslo området med hundrevis av mil med grusveikomboer. For meg er en rolig langtur i flott natur uten biler, kjas og mas helt suverent. Stoppe opp, svinge innom en av markastuene, ta en kopp kaffe og nybakte boller. Fett.

Selv begynner jeg å bli lei landeveien, biler, spyleveske, ukvemsord, nestenulykker, etc. Dette her vil selvfølgelig variere med hvor man bor, og hvor stor trafikktetthet det er i området man sykler. Å sykle landevei kan også i utgangspunktet være en fin opplevelse.

Sti er supergøy, men til rolig langtur foretrekker jeg grus:)

Redigert av Bobby Peru; 26/04/2015 06:28.

Jack of all trades; Master of none
Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: erling] #1951060 26/04/2015 06:43
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Stein
Alle jeg har hørt fra av gode syklister som har prøvd begge deler, har syklet raskest på rittfulldemper, også i grusritt med littegrann terreng, og dessuten er det mer komfortabelt, så man blir mindre vond og sliten og dermed kan sykle enda fortere.

Det er ikke min erfaring. Har syklet f. eks. Grenserittet 11 ganger. Fulldemper for meg der gjør meg litt for treig til å henge med på raske partier på grusen og i bakkene. I terrenget henger jeg med uansett selv med helstiv sykkel. Så klart er det mere komfortabelt med fulldemper. Slike ritt handler mye om å henge med i puljene. Jeg er ganske tung og sykler teknisk bra. Må derfor sykle med litt marginalt utstyr.

Se der ja, noen år til og Erling stiller med helstiv stålsykkel på stiturer ICON_WINK .

Men, enig med Erling. Det er noen år siden jeg syklet GR men kan ikke huske at det var terreng der. Hvis man ser bort fra 'fortauskanten' et sted oppe hvor 'det svenske kammerorkester' pleier å stå; overraskende hvor mange som gikk av sykkelen for å gå opp.

Hvis jeg ser på hva bamsemums spisende stisyklister sykler på nå for tiden så skjønner jeg at de trur at man må ha minst 120mm foran og bak for å klare det ene vaskebrettet ca. halvveis i løypa.

Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: larsdx] #1951062 26/04/2015 06:46
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: larsdx
Om ti år er det 5.000 som deltar på TRS. Løypa er redusert til 15 km, to runder på planerte stier på Bukkeberget og Trulsrunden. Stisykling har blitt for alle, mens de virkelige tøffingene er de som dunker gjennom grus, gjørme og regn over fjellet fra Rena til Lillehammer.

Og ikke glem at alle kjører enduro-sykler.

Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: force10] #1951064 26/04/2015 06:52
E
evergreen Offline
Entusiast
Entusiast
E
Enkelt og greit så får man så mye bedre trøkk på dumpete vei med FS. Da sitter man å sykler i jevn fart mens vektnissene sitter og hopper som gale bak deg.

+1, uten sammenligning av nivå forøvrig! ICON_WINK
I den humpete skogsveien fra Sjusjøen til Sjøsetervegen var det ganske utrolig og litt uventet hvor stor fordel man hadde med fulldemper...

Jeg synes bare det ser tullete ut med de som sitter og bopper med fulldemper på grusveien, men det er min høyst subjektive mening.

Kan jo være at personen på fulldemper legger inn en del sti i treningsturene sine mellom gruspartiene? Eller hovedsaklig er å finne på stien. Er jo heller ikke alle som har økonomi til både en grusracer og en fulldemper. Da er valget enkelt... ICON_SMILE Tror heller ikke de bopper så fælt med låst bakdemper... ICON_LAUGH

Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: olechr] #1951096 26/04/2015 08:20
F
force10 Offline
Entusiast
Entusiast
F

Jeg trur faktisk det har mer å si for vanlig folk nettopp fordi de ikke er så sterke og gode tekniske. Skal man sykle fort på hardtail er man avhengig av å halv stå/sitte mye mer. Dette krever mye mer enn å bare sitte og banke på en FS.

Eneste grunnen jeg ser til å ikke velge FS er prisen og hvis man kun satser på Birken/trening på asfalt/grus. Noe mange gjør.

Jeg mener også det, litt kronglete formulert ICON_SMILE

Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: Bobby Peru] #1951110 26/04/2015 09:19
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Bobby Peru
Grus er helt topp. I allefall i Oslo området med hundrevis av mil med grusveikomboer. For meg er en rolig langtur i flott natur uten biler, kjas og mas helt suverent.

+1

Eneste grunnen jeg ser til å ikke velge FS er prisen (...)

+1

Elefanten i rommet er vel nettopp budsjett? Har en kollega som sykler for Milslukern på en Specialized S-Works Epic World Cup 29 til 70K og jeg tviler ikke på at den er suveren til det meste. Men om budsjettet kun rekker til en fulldemper på 13-14+ kilo med komponenter sånn midt på treet og evt. bakdemper man må av sykkelen for å låse, kan jeg ikke se at det er ideelt for grus og lett terreng versus en lett hardtail, særlig ikke i de lengste og tyngste oppoverbakkene. Nedover er det en annen sak, ref. din kommentar om hoppende vektnisser ICON_GRIN

Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: olechr] #1951137 26/04/2015 11:38
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Hvis jeg ser hvor mange som løfter ræva opp fra setet for hver lille hump som jeg med stiv hekk ikke gidder å reise meg opp for, til tross for at de har ørten meter vandring i hekken, så er vel en viktigere grunn at folka som ville ha hatt mest glede av FS ikke klarer å utnytte potensialet allikevel.

Og bare så det er sagt, jeg er bare brukbar teknisk og langt i fra en tusenkunstner.

Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: Sepeda] #1951239 26/04/2015 16:37
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda

Elefanten i rommet er vel nettopp budsjett? Har en kollega som sykler for Milslukern på en Specialized S-Works Epic World Cup 29 til 70K og jeg tviler ikke på at den er suveren til det meste. Men om budsjettet kun rekker til en fulldemper på 13-14+ kilo med komponenter sånn midt på treet og evt. bakdemper man må av sykkelen for å låse, kan jeg ikke se at det er ideelt for grus og lett terreng versus en lett hardtail, særlig ikke i de lengste og tyngste oppoverbakkene. Nedover er det en annen sak, ref. din kommentar om hoppende vektnisser ICON_GRIN

Jepp det er prisen som er "problemet". Blir fort enda dyrere neste år pga av kronekurs så blir det fort dyrt med en ok fulldemper.

Ambassadør for Scott.
Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: knutspeed] #1951276 26/04/2015 18:40
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg fikk en grusrevival etter 15 år på sti på slutten av sesongen i forfjor og hadde noen virkelig fine turer Gran Fondo style gjennom forrige sesong. Rittbanking derimot synes jeg blir for mye styr nesten uansett underlag og lokasjon.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: knutspeed] #1951278 26/04/2015 18:58
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er vel billigere med en middeks spekket FS til rundt 25.000 og en grusracer til 10-15.000 enn en veldig lett rittfulldemper som uansett kommer litt til kort i grovere terreng.

Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: knutspeed] #1951296 26/04/2015 19:29
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Kun synsing, men da jeg stod på startstreken i Aalborg i helgen virket det som om halvparten av danskene rundt meg hadde fulldemper. Dette er et vanlig marathonritt med alt fra elite til de som har ett veddemål.

Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: larsdx] #1951369 26/04/2015 21:33
E
evergreen Offline
Entusiast
Entusiast
E
Er vel billigere med en middeks spekket FS til rundt 25.000 og en grusracer til 10-15.000 enn en veldig lett rittfulldemper som uansett kommer litt til kort i grovere terreng.

Hva vil du definere som middels spekket? Dersom man kan godta en overligger eller pent brukt sykkel vil jeg mene at man kan få en veldig god sykkel til 25k...

Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: larsdx] #1951371 26/04/2015 21:37
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Men spørsmålet var vel hva som var raskest på grus.

Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: evergreen] #1951376 26/04/2015 21:50
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: evergreen

Hva vil du definere som middels spekket? Dersom man kan godta en overligger eller pent brukt sykkel vil jeg mene at man kan få en veldig god sykkel til 25k...

Ja, det er sikkert sant. Nå tenkte jeg nypris. Uansett merverdi å ha to sykler da, mener jeg.

Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: knutspeed] #1951387 26/04/2015 23:26
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
De norske grusrittene bør erstattes av gravel grinders - med bukkestyre tillatt! En krevende versjon av et slikt ritt gjennom storslått og bratt norsk natur vil ha internasjonal appell.

Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: knutspeed] #1951398 27/04/2015 05:16
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg hadde gjerne sykla Birken på cx, og er sikker på at det hadde vært en klar fordel. På Grenserittet er mer usikker. Jeg har tidligere sykla der med stiv gaffel, og syntes det gikk greit. Måtte ta det litt med ro i de "groveste" delene, men tror jeg hadde tjent inn det om jeg hadde kunnet ligget i bukken resten. Er det bukkestyrelov i GR?

Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: knutspeed] #1951412 27/04/2015 06:17
olechr Offline
More than words
More than words
Birken er det fordel med HT det er jeg ganske trygg på da veien er som asfalt. Man taper ikke rare greiene på å kjøre fulldempa der heller. CX kan man også kjøre fort på der, men en CX går ikke noe særlig fortere enn en mtb.

Selv har jeg kjørt Vasan med CX og kan si at skal man sykle like fort på det så må man være bra teknisk. Jeg har aldri hatt så mye nesten tryn i et ritt noen gang. Det hoppet og smalt hele veien og i store deler kunne jeg ikke ha en finger på bremsen en gang. Måtte bare klamre meg fast i styret og håpe ingen foran bremset.

Ambassadør for Scott.
Re: Holder grusbanking på å dø ut? [Re: olechr] #1951427 27/04/2015 06:51
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K

Selv har jeg kjørt Vasan med CX og kan si at skal man sykle like fort på det så må man være bra teknisk. Jeg har aldri hatt så mye nesten tryn i et ritt noen gang. Det hoppet og smalt hele veien og i store deler kunne jeg ikke ha en finger på bremsen en gang. Måtte bare klamre meg fast i styret og håpe ingen foran bremset.

Interessant å høre. Jeg var overbevist om at en CX ville være raskere. Men når tenker Vasan i fjor så lå jeg jo i grupper på asfalt og grus ofte over 40 km/t med hardtail. Hadde nok ikke gått så mye fortere da nei. Jeg føler jo at jeg har mye mer kontroll over en MTB enn en racer på sving og brems uansett. Må jo bli mye av det samme på en CX. Må kanskje spise mine egne ord da - og mene at en FS MTB med tempo-styre til asfalten er det raskeste på GR ICON_SMILE

All-round er jeg ikke i tvil om at FS er fremtiden, hvis prisene ramler litt.

Fikk en aha-opplevelse på trening forrige uke da vi kjørte et ca 3 km drag på kupert semi-grovt og rask grus. Denne gangen på min 120mm relativt tunge (ca 13kg) fulldempede stisykkel. Persa så det grein etter i forhold til det jeg klarte med 10kg HT i fjor, og sammenliknet i diverse app'er var jeg i mye bedre form på denne tiden i fjor...

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support