Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte slitt Deore drivlinje - muligheter?

Bytte slitt Deore drivlinje - muligheter? #1949982 23/04/2015 08:51
K
KristianFarstad Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Hei

Jeg har en 7 år gammel Hard Rocx hybridsykkel med Deore/Alivio drivlinje som begynner å bli ganske slitt. Det er 3 tannhjul fremme og 8 bak. Samtidig som jeg skifter ut slitedelene vil jeg gjerne få en sykkel mer tilpasset landeveissykling enn per i dag, altså høyere fart (høyere giret?).

Hvordan får jeg til dette? Må jeg holde meg til MTB-girsystemer (ikke landevei)? Er det så enkelt som å bytte til større skiver framme og/eller mindre bak? Kan jeg sette inn en landeveiskassett bak, så lenge den har likt antall tannhjul som nå?

Takk for svar!

Re: Bytte slitt Deore drivlinje - muligheter? [Re: KristianFarstad] #1950021 23/04/2015 09:24
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Har du 11-tenner på det minste tannhjulet bak i dag, skal det mye til for å få noe mindre.

Men har du en krank med 44-32-22 i dag er det relativt uproblematisk å bytte "tannhjul" til 48-36-26 i stedet, forutsatt at du har en rimelig kurrant krank p.t.

Ellers var det jo en del prat rundt den moralske vinneren av Birken 2014.
Han syklet på en gammel 26" Marvil Bull en fra 2007, utstyrt med en krank som neppe har vært tiltenkt en MTB fra fabrikken av :-)
https://terrengsykkel.no/var/friflyt/sto...lightboxorg.jpg

Desverre er det ofte ganske dyrt å skulle foreta slike omfattende bytte av deler som det du her skisserer.

Moderator  support