Dekk til enduro-konkurranser
|
Dekk til enduro-konkurranser
23/04/2015 07:09
|
-Øyvind-
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei, min nye sykkel med 650B-hjul er satt opp med Maxxis HRII fremme og DHRII bak. Begge i 2.3 EXO MaxTerra. Jeg må si jeg liker denne kombinasjonen bra, men jeg syns den har noen mangler i forhold til enduro-konkurranser. Fremme vil jeg ha et dekk som har godt grep og det trenger ikke å være det aller kraftigste. Det optimale ville nok vært et Maxxis HRII eller DHF i Exo MaxxGrip eller Super Tacky. Til bakhjulet trenger jeg er kraftig dekk for å sikre meg mot punkteringer. Dette bør helst rulle litt lettere enn forhjulet. Det optimale ville nok vært DH-versjonen av DHRII med MaxxTerra gummi. Både foran og bak vil jeg gjerne ha 2.4 eller 2.5 bredde for at de skal rulle lettere over myke partier i stien som f.eks. myr-områder.
Dessverre ser det ut som at ingen av dekkene jeg mener er optimale for mitt bruk lages. Kombinasjonen 650B, EXO og Super Tacky eller MaxxGrip klarer jeg ikke å finne. Ser heller ikke ut som at DHRII i DH-versjon kommer i noe annet enn Super Tacky eller MaxxGrip i 650B. Noen som vet om disse kombinasjonene finnes?
Eller er det noen som har noen andre tips til dekk? Fremdekk med godt grep og kraftig bakdekk som ruller OK? (Kommer ikke til å kjøpe Schwalbes TrailStar-gummi etter at Magic Mary med disse falt fra hverandre etter et par uker i fjor.)
|
|
|
Re: Dekk til enduro-konkurranser
[Re: -Øyvind-]
23/04/2015 07:18
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvis du liker Maxxis, kan du jo vurdere HRII foran og Minion SS bak - kanskje kombinert med Schwalbe ProCore bak.
Ellers er mine favorittdekk til enduro: Magic Mary foran (vanlig Evo Snakeskin, TrailStar) Magic Mary SuperGravity TrailStar bak ved vått/løst føre Hans Dampf SuperGravity TrailStar bak ved medium føre (kan vurdere om jeg skipper dette i år) Rock Razor SuperGravity TrailStar bak når det er tørt (raskt som fy, men mangler litt på bremsegrep)
Magic Mary er et jævlig godt dekk med kraftige knaster, og kraftige knaster med passe myk gummi ryker.
|
|
|
23/04/2015 07:20
|
erlendisme
Besatt
|
Besatt
Specialized Butcher Grid bør nevnes. Evt kombinasjonen Grid foran og Control bak. Fantastiske dekk. Koster 2/3 av konkurrentene. Lettere enn konkurrentene.
Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord
Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10
Sport1 Røyken CyclingTeam
|
|
|
23/04/2015 07:20
|
Nilsern
Ringrev
|
Ringrev
Hva med
Onza Ibis Continental Trail King/Der Kaiser/Baron
|
|
|
[Re: Nilsern]
23/04/2015 07:22
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ibex 
|
|
|
[Re: baronKanon]
23/04/2015 07:46
|
-Øyvind-
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hvis du liker Maxxis, kan du jo vurdere HRII foran og Minion SS bak - kanskje kombinert med Schwalbe ProCore bak.
Ellers er mine favorittdekk til enduro: Magic Mary foran (vanlig Evo Snakeskin, TrailStar) Magic Mary SuperGravity TrailStar bak ved vått/løst føre Hans Dampf SuperGravity TrailStar bak ved medium føre (kan vurdere om jeg skipper dette i år) Rock Razor SuperGravity TrailStar bak når det er tørt (raskt som fy, men mangler litt på bremsegrep)
Magic Mary er et jævlig godt dekk med kraftige knaster, og kraftige knaster med passe myk gummi ryker. Minion SS (og Rock Razor) ser ut som interessante dekk, men er redd for at de gir litt for lite bremsegrep. I hvert fall som allround dekk. Vil helst kunne sette på et sett med dekk og sykle med de på alle konkurranser og stituturer innimellom. Vet du forresten hvor man får kjøpt Minion SS? Magic Mary er interessant som fremdekk, men da med VerStar-gummi. TrailStar gummien går i stykker alt for fort (hvis de ikke har fikset den?). Hans Dampf syns jeg vel har litt dårlig sidegrep, men kan som du sier være interessant som bakdekk hvis TrailStar-gummien er fikset. Når ProCore kommer på markedet tror jeg 2.4 DHRII EXO MaxxTerra er et ypperlig bakdekk.
|
|
|
[Re: erlendisme]
23/04/2015 07:50
|
-Øyvind-
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Specialized Butcher Grid bør nevnes. Evt kombinasjonen Grid foran og Control bak. Fantastiske dekk. Koster 2/3 av konkurrentene. Lettere enn konkurrentene. Specialized Butcher Grid syns jeg ser ut som et interresant fremdekk. Ligner vel mye på Minion DHF? Har prøvd å få tak i dette i Norge, men virker ikke som at noen har det på lager lenger. Er redd for at Butcher Grid ruller litt for dårlig som bakdekk, mens at Control er for svakt for å sikre seg mot punkteringer. Kan være interessant når ProCore kommer.
|
|
|
[Re: Nilsern]
23/04/2015 07:56
|
-Øyvind-
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hva med
Onza Ibis Continental Trail King/Der Kaiser/Baron
En kamerat har syklet en del på Onza Ibex, men har var vel ikke veldig fornøyd så tror jeg star over det. Contiental-dekkene syns jeg virker veldig spennende. Har aldri prøvd disse, men vurderer de sterkt. 2.4 Trail King med Protection Apex og Black Chili-gummi tror jeg kan være et bra bakdekk. I følge nettsidene til Continental kommer Kaiser og Baron i kun 26".
|
|
|
23/04/2015 08:01
|
erlendisme
Besatt
|
Besatt
Specialized Butcher Grid bør nevnes. Evt kombinasjonen Grid foran og Control bak. Fantastiske dekk. Koster 2/3 av konkurrentene. Lettere enn konkurrentene. Specialized Butcher Grid syns jeg ser ut som et interresant fremdekk. Ligner vel mye på Minion DHF? Har prøvd å få tak i dette i Norge, men virker ikke som at noen har det på lager lenger. Er redd for at Butcher Grid ruller litt for dårlig som bakdekk, mens at Control er for svakt for å sikre seg mot punkteringer. Kan være interessant når ProCore kommer. Ligner litt på Minion ja. Men med lavere vekt og enda mykere gummiblanding? Control var dekket jeg sykla 90% av stisyklinga mi på i 2014. Ikke en eneste punktering. Da med slangeløst oppsett. Grid er muligens litt hardcore som bakdekk. Jeg kommer til å gå for Grid/Control i år. Har klokkertro på den komboen. Jeg fikk Hank Sport i Trondheim til å bestille dekk. Fikk mine sist uke.
Redigert av erlendisme; 23/04/2015 08:03.
Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord
Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10
Sport1 Røyken CyclingTeam
|
|
|
23/04/2015 08:04
|
-Øyvind-
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Er det forresten noen som har prøvd Michelin Wild Rock'R2 med den hardere GumX-gummien som bakdekk? Kan virke som en grei kombinasjon av grep, punkteringmotstand og rullemotstand.
|
|
|
[Re: erlendisme]
23/04/2015 08:09
|
-Øyvind-
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Specialized Butcher Grid bør nevnes. Evt kombinasjonen Grid foran og Control bak. Fantastiske dekk. Koster 2/3 av konkurrentene. Lettere enn konkurrentene. Specialized Butcher Grid syns jeg ser ut som et interresant fremdekk. Ligner vel mye på Minion DHF? Har prøvd å få tak i dette i Norge, men virker ikke som at noen har det på lager lenger. Er redd for at Butcher Grid ruller litt for dårlig som bakdekk, mens at Control er for svakt for å sikre seg mot punkteringer. Kan være interessant når ProCore kommer. Ligner litt på Minion ja. Men med lavere vekt og enda mykere gummiblanding? Control var dekket jeg sykla 90% av stisyklinga mi på i 2014. Ikke en eneste punktering. Da med slangeløst oppsett. Grid er muligens litt hardcore som bakdekk. Jeg kommer til å gå for Grid/Control i år. Har klokkertro på den komboen. Jeg fikk Hank Sport i Trondheim til å bestille dekk. Fikk mine sist uke. Jeg er nok dessverre litt for hard på bakdekk til å kunne sykle på Butcher Control under konkurranser. I går punkterte jeg feks. mitt DHRII EXO satt opp slangeløst. (Men mulig jeg er litt dårlig til å sjekke trykket jevnlig).
|
|
|
23/04/2015 08:18
|
-Øyvind-
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Maxxis Minion DHF EXO 650Bx2.3 med EXO MaxxTerra veier forresten 870g, mens Specialized Butcher Grid 650Bx2.3 veier 930g. Men Butcher Grid har mykere gummi så de burde vel ha litt bedre grep ja. Absolutt interesant som framdekk.
|
|
|
23/04/2015 08:22
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Minion SS (og Rock Razor) ser ut som interessante dekk, men er redd for at de gir litt for lite bremsegrep. I hvert fall som allround dekk. Vil helst kunne sette på et sett med dekk og sykle med de på alle konkurranser og stituturer innimellom. Vet du forresten hvor man får kjøpt Minion SS? bremsegrepet er bedre enn du tror, men ikke det beste når det er løst. Ble veldig overrasket av Rock Razor i fjor. Ruller styggbra. Magic Mary er interessant som fremdekk, men da med VerStar-gummi. TrailStar gummien går i stykker alt for fort (hvis de ikke har fikset den?). Vertstar er enda mykere enn TrailStar, og vil i hvert fall ta knaster. Jeg gjentar nok en gang: Grep slites og sånn blir det bare. Knastene på Magic Mary er veldig høye, og da blir de lettere revet av. Mykere gummi rives av fortere.
|
|
|
[Re: baronKanon]
23/04/2015 08:38
|
-Øyvind-
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Minion SS (og Rock Razor) ser ut som interessante dekk, men er redd for at de gir litt for lite bremsegrep. I hvert fall som allround dekk. Vil helst kunne sette på et sett med dekk og sykle med de på alle konkurranser og stituturer innimellom. Vet du forresten hvor man får kjøpt Minion SS? bremsegrepet er bedre enn du tror, men ikke det beste når det er løst. Ble veldig overrasket av Rock Razor i fjor. Ruller styggbra. Magic Mary er interessant som fremdekk, men da med VerStar-gummi. TrailStar gummien går i stykker alt for fort (hvis de ikke har fikset den?). Vertstar er enda mykere enn TrailStar, og vil i hvert fall ta knaster. Jeg gjentar nok en gang: Grep slites og sånn blir det bare. Knastene på Magic Mary er veldig høye, og da blir de lettere revet av. Mykere gummi rives av fortere. Problemet med TrailStar-gummien (i hvert fall på noen batcher i fjor) er at knastene rives av i bunnen. Dette gjelder ikke kun Magic Mary, men også Hans Dampf som ikke har spesielt høye knaster. Etter det jeg har hørt fra andre er ikke dette ett like stort problem med VertStar. Eller har du prøvd begge? Hvis VertStar rives av enda lettere er de i hver fall ikke noe alternativ. Etter min erfaring rives ikke gummien til Maxxis av i bunnen av knastene på samme måte som TrailStar-gummien til Schwalbe. Jeg tror feks sideknastene til High Roller II ville blitt revet av veldig lett hvis de hadde blitt laget med TrailStar-gummi. De er jo både ganske høye og smale. Er det forresten noen som har prøvd Maxxis Shorty. Skal rulle bedre enn Magic Mary, men har vel kanskje for høye sideknaster til å brukes som allround dekk? Vurderer å ha de på lager til å brukes som gjørmedekk.
|
|
|
23/04/2015 14:15
|
Horgen
Veteran
|
Veteran
Jeg hadde også et sett med mm og HD i trailstar gummi som sprakk i basen av knastene i fjor. Dette var etter litt trening og et enduroritt. Fikk et sett nye dekk nå, MM i tubless easy 2015 utgave. Gummien på disse kjennes litt annerledes ut enn forårets utgave. Blir spennende å se om de er mer holdbare.
Cube Agree SLT Di2 Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
|
|
|
[Re: Horgen]
23/04/2015 14:56
|
-Øyvind-
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg hadde også et sett med mm og HD i trailstar gummi som sprakk i basen av knastene i fjor. Dette var etter litt trening og et enduroritt. Fikk et sett nye dekk nå, MM i tubless easy 2015 utgave. Gummien på disse kjennes litt annerledes ut enn forårets utgave. Blir spennende å se om de er mer holdbare. Hyggelig om du kommer med dine erfaringer på det nye MM-dekket her:-) Så lenge knastene sitter fast i dekket en stund lenger enn i fjor har jeg tro på MM i TrailStar. Har også lyst til å teste MM i VertStar, men det kommer dessverre kun i SuperGravity-casing. Syns egentlig ikke jeg trenger SuperGravity framme, og bak tror jeg VertStar kommer til å rulle for dårlig.
|
|
|
23/04/2015 18:26
|
Horgen
Veteran
|
Veteran
Må bare få satt sammen sykkelen først, så skal jeg komme med tilbakemeldinger  Synes SG ble litt stive i følelsen, så jeg prøver med MM snakeskin trailstar foran og bak i år, så får vi se om det holder...
Cube Agree SLT Di2 Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
|
|
|
23/04/2015 19:10
|
olechr
More than words
|
More than words
Alle stidekk med myk gummi har jeg revet av knaster. Maxxis og Schwalbe.
Mitt favoritt kombo er Magic Mary SG Vert star foran og HD SG Trail star bak.
Men skal teste Butcher i Grid så fort vi får det inn. Syntes Butcher i Control er et bra dekk men tåler litt for lite til konkurranse Enduro bruk
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
23/04/2015 19:17
|
Sevat
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har syklet to sesonger på Butcher control slangeløst og aldri punktert med trykk mellom 20-25, det var først når sideveggen begynte å revne etter mye bruk at jeg måtte bytte...
I år har jeg satt på ny Butcher control foran og Slaughter Grid bak, veldig fornøyd så langt! Har meldt meg på NesbyEnduro og blir det tørt tror jeg oppsettet beholdes, blir det vått vet jeg ikke enda...
Sevat Specialized Stumpjumper FSR Expert Carbon EVO 29 - 2013(Hyttesykkel) Surly Moonlander(Solgt...) YT Jeffsy CF Pro Race 29 - 2017(Stjålet..) Specialized Turbo Levo Comp - 2020
|
|
|
24/04/2015 07:29
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Ang. Nesbyen. Har aldri vært der, men har hørt at det er bratt. Så selv om det skulle være skikkelig tørt, kan det være at bremseegenskapene på bakdekket blir såpass viktig at et HD pacestar er bedre tørrdekk enn Rock Razor? Eller vil rulleegenskapene være alfa og omega der?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
24/04/2015 07:33
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Syntes Butcher foran er gulle bra på vått også, men det lider av samme "syken" som de andre spesh-dekkene, at sideveggene gradvis slites tynnere, og det er vanskelig å se når de er klare for dynga. De kan se døde ut selv om de har mye liv igjen, og da må ihvertfall jeg ta av dekket og kjenne på sideveggene. Til vanlig stibruk holder det en drøy sesong for meg (minus de få turene som går med pigg). Guffa har reddet ett dekk pga utslitt sidevegg, ellers null pungis.
Har problemer med å få tak i GRID-dekk lokalt, må lete mer eller reise til hovedstaden antar jeg. Vil ha Slaughter i GRID asap.
|
|
|
[Re: vids]
24/04/2015 07:33
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ang. Nesbyen. Har aldri vært der, men har hørt at det er bratt. Så selv om det skulle være skikkelig tørt, kan det være at bremseegenskapene på bakdekket blir såpass viktig at et HD pacestar er bedre tørrdekk enn Rock Razor? Eller vil rulleegenskapene være alfa og omega der? Det er bratt der, men det er ikke krise. Kan være litt løst hvis det ikke har regnet på en stund, men ellers er det ganske variert. HD er nok fint bakdekk, selv om Rock Razor har bedre sidegrep.
|
|
|
24/04/2015 09:07
|
-Øyvind-
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Er det forresten noen som har prøvd Bontrager SE4 Team Issue? Ser ut som et bakdekk som både ruller godt og har greit bremsegrep. Spørs bare om sidegrepet og punkteringssikkerheten er god nok for konkurranse bruk..
|
|
|
24/04/2015 10:29
|
-Øyvind-
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Eller Maxxis Griffin? Ser ut som et lignende type dekk som Bontrager SE4.
Mulig den ikke er på markedet ennå..
Redigert av -Øyvind-; 24/04/2015 10:30.
|
|
|
24/04/2015 11:20
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Er det forresten noen som har prøvd Bontrager SE4 Team Issue? Har lyst til å teste dette dekket selv, har lest noen bra omtaler At 900 grams for the 26 x 2.35, they’re not light, but they’re absolutely incredible. Since the sidewalls are reinforced, they’re stiff, so you get the ground-hugging benefits of running low pressure without the fear of bottoming, squirming or burping. Sticky rubber and a smart, versatile tread pattern provides unbelievable traction in most conditions. Seriously though, believe it, and get used to it. Bontrager tires don’t suck. –RYAN PALMER http://www.bikemag.com/gear/reviewed-tires/
|
|
|
24/04/2015 11:33
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Så lenge det spørres etter dekk til endurokonkurranse, så er punkteringssikkerhet og kraftige dekksider essensielt. En punktering i løypa og du er ikke i på den siden av resultatlisten du skulle vært på i det hele tatt.
|
|
|
24/04/2015 11:35
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
BTW. En positiv ting jeg oppdaget ved å gå fra Snakeskin til Super Gravity dekkstamme var at selv med lavt dekktrykk så er svingstabiliteten bedre. Synes at stivere dekksider faktisk gjorde et veldig postivt bidrag til stabiliteten ved skikkelig hard kjøring.
|
|
|
[Re: knut77]
24/04/2015 11:50
|
-Øyvind-
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Er det forresten noen som har prøvd Bontrager SE4 Team Issue? Har lyst til å teste dette dekket selv, har lest noen bra omtaler At 900 grams for the 26 x 2.35, they’re not light, but they’re absolutely incredible. Since the sidewalls are reinforced, they’re stiff, so you get the ground-hugging benefits of running low pressure without the fear of bottoming, squirming or burping. Sticky rubber and a smart, versatile tread pattern provides unbelievable traction in most conditions. Seriously though, believe it, and get used to it. Bontrager tires don’t suck. –RYAN PALMER http://www.bikemag.com/gear/reviewed-tires/ Absolutt interresant som bakdekk. Da er bare problemet å finne ut hvor man skal kjøpe dem. Noen som vet hvor de selges på nett eller i nærheten av Oslo?
|
|
|
[Re: vids]
24/04/2015 11:56
|
-Øyvind-
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Så lenge det spørres etter dekk til endurokonkurranse, så er punkteringssikkerhet og kraftige dekksider essensielt. En punktering i løypa og du er ikke i på den siden av resultatlisten du skulle vært på i det hele tatt. Helt enig. Var derfor jeg syklet med DH-dekkstamme på bakhjulet det meste av sesongen i fjor. I år har jeg ventet i spenning på ProCore, men ser desverre ut som det drøyer en stund til. Jeg ble litt skuffet over SuperGravity-dekkstammen etter at jeg punkterte ved felgkanten på Magic Mary SG i fjor. De har jo veldig tykke sidevegger, men er desverre ganske tynne akkurat ved felgkanten. Hvis ingen andre har hatt dette problemet er det mulig at jeg har glemt å sjekke dekktrykket og syklet med for lite trykk.
|
|
|
24/04/2015 11:59
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Absolutt interresant som bakdekk. Da er bare problemet å finne ut hvor man skal kjøpe dem. Noen som vet hvor de selges på nett eller i nærheten av Oslo? Vil tro Raske Sykler har, eller kan ha. Om det blir for nær oslo så har kanskje Sykkelboden (: Edit: og på nett http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=123233;page=1;menu=1000,2,103,317;mid=634;pgc=0
|
|
|
|
|