Denne ville jeg valgt om du får et godt tilbud. Vet ikke hva www.e11.no i Trondheim skulle hatt for å bygge den, men sikkert mulig innenfor 60K (kanskje). Jeg er kanskje litt biased ta jeg har samme (uten skivebrems) selv. Men mer fantastisk sykkel tror jeg du skal lete lenge etter! Kanskje Storck Aernario kan måle seg.
Hadde jeg hatt 60.000 + å bruke på sykkel hadde jeg ikke gått til XXL og handlet og jeg hadde ikke kjøpt sykkel uten skivebrems. Skal hente en Scott senere i dag, uten skivebrems, og kjenner allerede nå frykten for veldig lav annenhåndsverdi når "alle" skal ha sykkel med skivebrems neste år.
Med så mye penger å bruke på sykkel hadde jeg som torinb er inne på gått til en spesialbutikk, satt meg ned med en kopp kaffe og skreddersydd en - for meg - perfekt løsning. Den Colnagoen er beint fram griselekker, og ikke noe som hvermansen sykler rundt på.
Hadde jeg hatt 60.000 + å bruke på sykkel hadde jeg ikke gått til XXL og handlet og jeg hadde ikke kjøpt sykkel uten skivebrems. Skal hente en Scott senere i dag, uten skivebrems, og kjenner allerede nå frykten for veldig lav annenhåndsverdi når "alle" skal ha sykkel med skivebrems neste år.
Med så mye penger å bruke på sykkel hadde jeg som torinb er inne på gått til en spesialbutikk, satt meg ned med en kopp kaffe og skreddersydd en - for meg - perfekt løsning. Den Colnagoen er beint fram griselekker, og ikke noe som hvermansen sykler rundt på.
Om alle skal ha skivebrems så blir det dyrt. Er jo ikke bare sykkel. Tenk på alle de hjulsettene som enten må bygges om eller selges
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Sykkelkjøp i galematiasklassen!
[Re: mabo]
#194994623/04/201508:21
Skulle jeg brukt så mye penger på sykkel hadde jeg kjøpt en sykkel som skulle vare i mange år og som ble bygget til meg (Da kan man og legge til rette for skivebrems ). Jeg er for glad i pengene mine til å kjøpe dyr hyllevare som må dumpes etter 2 år når det er kommet noe fetere
#194995323/04/201508:29
Kongesykkel, og det spørs om du vil kunne få samme verdi for pengene hos andre enn de store varehusene. De har ofte anledning til å presse priser mer enn mindre forhandlere. Etter å ha kjøpt to sykler hos et av disse store varehusene så ville jeg vært veldig nøye med å forsikre meg om at nødvendig kompetanse var til stede før neste handel. Der jeg handlet har det vært totalt fraværende. De vet ikke hva dreiemoment er, de tror tubular er clincher osv. Samtidig så vet jeg nå at et konkurrerende varehus rett over veien har aktive syklister på lønningslista si både i butikk og verksted, så det er nok veldig individuelt om kompetansen er der eller ei.
Å være merkespesifikk på et forum som dette nytter ikke. Jeg kan ikke spørre en Audifantast om han syns det er lurt å kjøpe en BMW M4, han vil mene det er mye lurere å kjøpe en RS5.
Jeg mener selv jeg har god økonomi og klarer ikke forsvare å kjøpe så dyr sykkel, men sliter stadig med en økonomisk sans som slår litt for hardt inn, og det ødelegger jo halve gleden! Hvis en skal la fornuften råde, så spørs det ikke om det å kjøpe så dyr landeveissykkel nå kan være litt som å kjøpe en dyr 26"... og den type tankegang gjør at jeg ofte ender opp med å la være i stedet for å drite i konsekvensene og heller ha det kjekt!
Personlig har jeg ingen problemer med felgbrems på racer, men bare det at alle tror at alle må ha skivebrems vil være med på å gjøre bruktmarkedet vanskelig.
#194996323/04/201508:36
Om alle skal ha skivebrems så blir det dyrt. Er jo ikke bare sykkel. Tenk på alle de hjulsettene som enten må bygges om eller selges
Alle kommer nok ikke til å kjøpe skivebrems, men "alle" skal likevel ha... Særlig i høyere prisklasser ser jeg for meg at det ikke er så mange som kommer til å legge 30-40.000 på bordet for en brukt sykkel uten skiver neste år.
Å selge en HT i galematiasprissegmentet var i hvert fall relativt tungt i fjor, da "alle" skulle ha FS. Ser for meg noe lignende på racer. Men nå tenker jo jeg på videresalg, og det er jo overhodet ikke gitt at det er et poeng; for alt jeg vet kan ts se på sykkel han skal ha de neste 10 årene. I så fall hadde jeg beng i at det ikke er skivebrems, men jeg hadde uansett gått til en spesialbutikk og fått noe mer eksotisk.
#194999023/04/201508:58
Jeg tror at flere av de merkene som av mange omtales som kjedelige, inkludert Giant, ofte har vel så cutting edge teknologi i rammene som Colnago, DeRosa og andre italienske feinshmecker-merker.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#195003723/04/201509:41
Jeg tror at flere av de merkene som av mange omtales som kjedelige, inkludert Giant, ofte har vel så cutting edge teknologi i rammene som Colnago, DeRosa og andre italienske feinshmecker-merker.
Takk, Øyvind! Det varmer hjertet til Giant-eierne blant oss Giant har også en prispolitikk som åpner for virkelige kupp, særlig på høsten.
Håper de fleste merkene bruker moderne teknologi (evt. overlegent håndverk) når de utvikler og lager 2015 modellene sine spesielt om de skal selges til 90K....
#195006923/04/201510:26
Angående Movistar-Canyonen: bare jeg som syns det er litt kleint med profflagfarger på sykkelen. Rart ikke Canyon har en toppmodell med Campa uten Movistar-farger.
Skulle jeg hatt skivebremser, hadde jeg venta og sett hva om ikke Campa kom med noe snart. Må vel skje noe der snart?
Angående Movistar-Canyonen: bare jeg som syns det er litt kleint med profflagfarger på sykkelen. Rart ikke Canyon har en toppmodell med Campa uten Movistar-farger.
Skulle jeg hatt skivebremser, hadde jeg venta og sett hva om ikke Campa kom med noe snart. Må vel skje noe der snart?
Jepp. I 2016. Så får du selv vurdere om det er snart nok..
Takk, Øyvind! Det varmer hjertet til Giant-eierne blant oss Giant har også en prispolitikk som åpner for virkelige kupp, særlig på høsten.
Selv bruker jeg det som argument nettopp for italienske merker med historie. Alle sykler er stort sett ganske bra, du merker like mye forskjell i karbonet som du hører forskjell på TIDAL premium og lossless. Altså, ingenting for de fleste av oss. Det viktigste er geometri som fungerer for deg, alle kan lage gode sykler nå. Det reduserer spørsmålet til sjel, og det er topp. Gå for en sykkel med sjel.
Redigert av Jørn Haanæs; 23/04/201511:52.
[Re: Alpers]
#195013423/04/201511:56
Jepp. I 2016. Så får du selv vurdere om det er snart nok..
Er dette helt sikkert, eller er det "bare" de samme ryktene som har svirret noen år nå? Og vil det komme i Chorus-segmentet? Jeg er nemlig ganske fristet til å sette opp den nye sykkelen min med Chorus EPS og mekaniske skivebremser, men hvis Campa annonserer hydraulikk i 2016 om noen måneder kommer jeg kanskje til å slå meg i hodet over en slik beslutning.
#195013723/04/201512:00
Det som taler mot Campa er at de kanskje vil samarbeide med Formula om bremser. Ikke noe tilsier dette, annet enn at jeg tenker at italienere kanskje vil jobbe sammen. Formulas bremser har ikke vært like supre som Shimanos de siste årene. Nå ser det også ut som om SRAM har begynte å få til hydraulikken sin igjen også.
Mekanisk Dura Ace og hydrauliske Shimano-bremser da snakker vi funksjon. Kjedelig, sikkert, men nesten garantert tilnærmet problemfritt.
Det har du garantert rett i. ...Men når man kjøper en så dyr sykkel, så er det jo mye følelser innblandet, og disse merkene må jeg innrømme at ikke vekker så mange følelser i meg, i alle fall. Jeg tror i alle fall ikke jeg hadde plukket en standardsykkel fra butikkgulvet hos den lokale sportskjeden hvis jeg skulle ha kjøpt en landeveissykkel i den prisklassen, selv om den selvsagt fungerer minst like bra som fullblods-(boutique-merkene. (Pro Tour-feltet er jo fullt av Giant, Trek, Canyon og Specialized).
Her kommer jo også dette med smak og behag inn, mens noen liker mora, liker andre dattera.
Noen sikler etter glorete tempomaskiner med høye, flate profiler og 80mm felger mens andre foretrekker det mer klassiske i form av slanke diskrete skjønnheter, fortrinnsvis med både "sjel" og historie. (min egen preferanse kan sikkert tolkes ut i fra beskrivelsene... )
Formulas bremser har ikke vært like supre som Shimanos de siste årene. Nå ser det også ut som om SRAM har begynte å få til hydraulikken sin igjen også.
Ville jo bare passe perfekt, det, siden Campas giring heller aldri har vært like god som Shimanos.
*dukker*
...Ellers har jeg til gode å finne en brems, fra Shimano eller andre, som er kraftigere og med bedre modulasjon enn Formula RO. ..Men på generell basis har du helt rett.
#195014623/04/201512:06
Kan hende jeg er helt dust, men vil gi følgende råd til trådstarter:
Hvis du synes sykkelen er fin, føles god å sitte på (om du får testet den) og ikke minst at du føler at sykkelen virker som en inspirasjon til å sykle mer- kjøp den! Man kan argumentere for og imot hver eneste ting her i livet. Det viktigste er at du selv er fornøyd. Og med en slik sykkel så er det eneste som kan ødelegge en god opplevelse at du ikke sitter riktig. Og det kan alltids ordnes på ved sykkeltilpasning.
#195026523/04/201519:07
Fornuften har tatt tak i meg. Samboeren likeså! Har falt ned på at det jeg har nok er mer enn godt nok frem til neste år - om ikke lengre. Greit å vente på Firestrike som står på trappene. Likedan med skivebrems. Elektronisk giring er veldig interessant og - etter en grunn selvransakelse - sannsynlig årsak til ønsket om å utvide sykkelensemblet. Den biten kan løses innenfor rimelighetens grenser ved bytte av drivverk på Scott-en.
Takk igjen for alle bidrag!
#195026923/04/201519:15
Det har du garantert rett i. ...Men når man kjøper en så dyr sykkel, så er det jo mye følelser innblandet, og disse merkene må jeg innrømme at ikke vekker så mange følelser i meg, i alle fall. Jeg tror i alle fall ikke jeg hadde plukket en standardsykkel fra butikkgulvet hos den lokale sportskjeden hvis jeg skulle ha kjøpt en landeveissykkel i den prisklassen, selv om den selvsagt fungerer minst like bra som fullblods-(boutique-merkene. (Pro Tour-feltet er jo fullt av Giant, Trek, Canyon og Specialized).
Jeg hadde nok kikket lenge på noe slikt:
Trengte ikke dette nå. Det bildet der endte med at jeg sitter og mailer og styrer om mulig ny Wilier ramme..... Håpløst...
Noen sikler etter glorete tempomaskiner med høye, flate profiler og 80mm felger mens andre foretrekker det mer klassiske i form av slanke diskrete skjønnheter, fortrinnsvis med både "sjel" og historie...
Tillater meg en usaklig observasjon siden trådstarter har gjort sitt valg :
Klassiske skjønnheter har en ubestridelig visuell appell. Helt enig. Samtidig fører kjærligheten til sjel og historie gjerne til at man innerst inne helst vil eie en av de ekte klassikerne fremfor en ny modell?
Jeg mener å ha registrert blant venner og kjente at de som er mest opptatt av sykkelens klassiske linjer er - hvordan skal jeg si det - mer opptatt av sykkel enn å sykle. Gleden over å eie en skjønnhet er gjerne større enn ønsket om å sykle lengst og raskest. Derav følger en forkjærlighet for rammer i tyngre materiale og hat til nymotens påfunn som skivebremser. Og gjerne tidkrevende byggeprosjekter fremfor tidkrevende sykkelturer