|
Jobbsøkertips i disse dager
|
Jobbsøkertips i disse dager
22/04/2015 10:59
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Så, jeg har vært arbeidsledig i en del måneder nå, og markedet blir jo ikke akkurat bedre. Daglig leser man jo om bedrifter som kutter et sted mellom 50 og 200 stillinger. Jeg er ingeniør, og fikk akkurat svar på en jobbsøknad innenfor mitt spesialområde (CAD/3D-modellering), det var 80 søkere på stillingen, og det nærmeste jeg kom var 15 minutter på telefonen med rekrutereren...tøft marked altså.
Noen som har noe supertriks i en tid hvor markedet er i nedgang? Stillinger utlyst på finn.no har jeg forstått er dødfødt da det er der absolutt alle andre leter, nav.no sliter jeg med å bli venn med da stillingssidene deres rett og slett er utrolig tunge å lese (dårlig design) så utenom å tvinge meg gjennom en ukentlig sjekk holder jeg meg unna den siden. Jeg har begynt å legge ved et relativt proffesjonellt profilbilde med søknadene mine da jeg innbiller meg at det konkurerer ut en del av de uten bilde, men er det andre virkelig gode veier å gjøre seg bemerket positivt på, evt snappe opp stillinger før de blir kjendiser på finn?
Trønder osv
|
|
|
Re: Jobbsøkertips i disse dager
[Re: Espen J]
22/04/2015 11:04
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vær villig til å flytte på deg såfremst du ikke har familie. Oppsøk bedrifter du kunne tenkt deg å jobbe i og spør om de trenger folk. Har du noen tidligere kunder/klienter du har gjort en god jobb for som du kan kontakte? Mulig de trenger folk, eller kjenner firmaer som trenger folk.
|
|
|
22/04/2015 11:08
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Kan ikke så mye om ingeniørfaget, men det virker på meg som at stadig flere store selskaper ser på andre måter å rekruttere gode kandidater på, f.eks. Linkedin. Er vel litt elsk/hat ift. den løsningen, men jeg ser at f.eks. Reinertsen har en veldig proff profil der. Og de legger ut stillinger der; f.eks. er de på jakt etter en person som kan AutoCad og 3D-modellering i Bergen (det er vel der det regner?). Men dette visste du antakelig. Poenget er egentlig bare å gi et tips om å fremstå som proff på flere arenaer/flater. Om Reinertsen satser på Linkedin tror jeg ikke det er dumt at du viser interesse via den kanalen og at du fremstår profft du også.
|
|
|
22/04/2015 11:20
|
Synzygus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tenk kreativt! Eg kjenner ikkje til bransjen og kulturen men har du mulighet for å tilby deg å jobbe gratis for eit firma, f.eks ein måneds tid? Kanskje mest aktuelt om du vil prøve ut ein jobb, fagfelt eller arbeidsmåte du ikkje er så erfaren i, så kan du sei at du vil prøve dette ut for å finne ut om det er noko som passer for deg. Gjer du ein god jobb får du kanskje jobbtilbud, evt så får du iallefall ein god attest.
Eg høyrte om ein som har stilte seg oppå ein bruskasse på Oslo S og ropt ut at han trong jobb. Han fekk jobb i reklamebyrå på den måten. Eg har ein kompis som gjekk rundt i Fredrikstad med eit skilt der det stod at han trong jobb, han fekk jobb i eit vekterselskap. Ein anna eg høyrte om søkte på ei stilling i eit reklamebyrå og søknaden hans var eit avtrykk av håndflata med teksten "eg har lyst å sette spor etter meg". Han skilte seg ut frå alle dei andre og fekk jobben.
|
|
|
22/04/2015 11:21
|
Supersand82
Ringrev
|
Ringrev
Nå vet jeg ikke om du er innen bygg eller Olje og gass? men kan vel si at i Reinertsen O&G i Trondheim så er 2 av 3 innen 2D/3D på (Elektro instrument, teknisk sikkerhet, tele) permitert. Så nå sitter jeg her helt alene .... :/
Men hvis du har vært arbeidsledig over en lengre periode så vil jeg tru at nav kan være villig til å betale lønna di i X antall mnd ved at du jobber for en bedrift. Så kan de bestemme seg etterpå om de ønsker dine tjenester videre. Hvis du ikke kommer videre, så har du uansett en positiv ting til på CV'n din
Redigert av Supersand82; 22/04/2015 11:22.
************ @Supersand82 at Insta Strava athlete 972825
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
|
|
|
22/04/2015 11:40
|
gare
More than words
|
More than words
JB Engineering har jo en ledig stilling som muligens toucher innom ditt fagområde, og bør kanskje ha noe annet/vikariat/muligheter?? De er en av få som har annonsert etter folk i det siste. Dessuten er jo mulighetene på racer nærmest endeløse så og si året rundt Klikk her!
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
22/04/2015 13:52
|
Ruppert
Entusiast
|
Entusiast
Da jeg var ute å søkte etter ny jobb for noen år siden ble jeg tipset om å registrere meg hos spesialiserte bemanningsbyråer innen ingeniørfag. Mange stillinger ble aldri utlyst, men sendt rett til disse som gjorde en utvelgelse utfra deres database. Husker ikke alle i farten, men Manpower hadde vel Elan som sin ingeniøravdeling Experis heter det visst nå), ingeniørkompaniet Anbefaler å registrere CVen hos alle bemanningsbyråer som virker seriøse. En del av disse fungerer også som konsulentutleiere.
|
|
|
22/04/2015 13:55
|
Dan
More than words
|
More than words
Spre CV-en din til steder du kunne tenke deg å jobbe. Jeg hadde en CV liggende i skuffen her i et halvår, fra en kar som kom på uanmeldt besøk. Kvalifikasjonene var riktige for oss så da vi til slutt trengte å ansette så tok jeg kontakt med vedkommende for å sjekke om han fortsatt var tilgjengelig, intervjuet ham og ansatte. Fordi hans CV hadde ligget til modning i skuffen min og jeg visste at kvalifikasjonene var i boks så gadd jeg ikke å ta en skikkelig intervjurunde med 80 andre søkende. (Og han jobber her fortsatt og leverer som tenkt.)
|
|
|
22/04/2015 14:26
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Nettverk, nettverk, nettverk. Ta kontakt med de du studerte med (avhengig av hvor lenge det er siden...), kunder/leverandører, tidligere kolleger etc. Da jeg byttet til O&G rett før jul benyttet jeg gamle sjefer og havnet fort på short list flere steder. Fikk jobb ganske raskt uten at det var lyst ut noe. Via kontakter får potensielle arbeidsgivere et litt mer personlig forhold til deg, i tillegg til at de kjenner referansen din fra før av.
Evt tenk utenfor boksen. En tidligere kollega med samme bakgrunn som deg skiftet beite fra ren ingeniørtegner til designer. Samme verktøy, annet produkt.
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
22/04/2015 14:48
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Takk for mange gode tips så langt. Mye jeg skal ta tak i, samtidig ser det ut som at jeg har gjort mye av det som nevnes fra før av også, så da er jeg kansje på rett vei likevell.
Angående tipset om å tilby meg å jobbe gratis, så blir det derrimot helt feil. Det blir å undergrave eget yrke, og gratisjobbing, eller "internships" som det heter etter å ha vært gjennom tittelsminking, har også blitt et stort problem i land hvor det nå er vanlig.
Har forøvrig den siste uka lagd meg en rimelig sterk linkedin-profil, og også betalt for å få litt mer enn gratispakka der, så håper jo det å bruke det mediumet aktivt kan hjelpe, selv om det bare er å innse at headhunting gjennom det vel er mer uaktuellt nå enn før. Det store spørsmålet for linkedIn forresten: skrive på Norsk eller Engelsk? Har ikke planer om å flytte utenlands, så da er det vel bortkastet å skrive på engelsk? eller?
Trønder osv
|
|
|
22/04/2015 15:52
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Er/var i samme situasjon som deg, innen samme fagfelt. Jeg har endt opp hos ei bedrift jeg jobba før jeg ble ingeniør, og jobber nå som mekaniker her ei stund. Plana er å prøve meg på litt mer skolegang.
Gikk ledig en del måneder og søkte mye jobber, prøvde forskjellige tilnærmingsmetoder og i ulike bransjer, men fikk ikke noe napp. Ingeniørcompagniet og andre lignende aktører har tatt kontakt innimellom, så jeg tror det er veldig viktig å ha CV inne hos slike firma.
Har sett andre tidligere medstudenter og kolleger bruke facebook, linkedin o.l. veldig aktivt når de har vært på utkikk etter jobb, for eksempel dele statuser med en kort presentasjon av deg selv og at du er ute etter jobb innen ... fagfelt. Jeg vet ikke helt hvordan det har virket, men jeg tror det lønner seg å svelge stoltheten og bruke det du kan. Plutselig kjenner du noen som kjenner en som er ute etter akkurat deg.
|
|
|
22/04/2015 18:40
|
Niels
Veteran
|
Veteran
BIM i byggebransjen kommer for fullt nå. Flere store byggherrer krever nå dette og det er få entreprenører som kan dette godt. Send CV til de store entreprenørene og sett deg inn i de mest brukte programmene.
2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE Moulton TSR9
|
|
|
23/04/2015 10:19
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Det store spørsmålet for linkedIn forresten: skrive på Norsk eller Engelsk? Har ikke planer om å flytte utenlands, så da er det vel bortkastet å skrive på engelsk? eller?
Valg av språk kommer an på hva du skal jobbe med og for hvem. Skal du søke en stilling i et selskap der arbeidsspråket er Engelsk, bør profilen din være på det språket. Følgende er litt på siden, men jeg sendte den norske versjonen av nyhetsbrevet til en norsk kunde, som jobber i et Norskt selskap. Jeg har et veldig godt forhold til henne, så det kom frem noen måneder senere at alle slike nyhetsbrev som kommer på Norsk, gidder hun ikke lese, for hun kan ikke videresende dem til noen kollegaer, grunnet språket. Så skal du søke jobb et sted der det kan være en eller annen i prosessen som ikke snakker norsk godt, bør du kjøre Engelsk. MEN, selv om mange Nordmenn liker å tro at de er gode i Engelsk, så er de aller fleste to tre hakk dårligere i det språket enn de er på Norsk. Det betyr at det er lettere å få et godt inntrykk av en profil skrevet på Norsk. Da, om du søker hel-norske selskaper, kan Norsk være tingen. En konklusjon å trekke er at på samme måte som du har CV’en din på begge språk, så bør du kanskje ha to LI profiler? Jeg hører gjerne om hva du har gjort med LI profilen din for å gjør den god! Her er noen forslag til hvordan det også kan gjøres. http://asc.no/2013-11-20-LinkedIn.php Ad spesialistbyråer, kan du også ta kontakt med et selskap om heter Centerpoint . De anses som svært dyktige innen bransjen.
|
|
|
23/04/2015 11:20
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Jeg var nettopp på jobbintervju og fikk spørsmål om personlige egenskaper. Da svarte jeg at jeg var lat. Fikk jobben, ærlighet varer tydeligvis lengst. :-D
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
[Re: PålGnål]
23/04/2015 11:37
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Da svarte jeg at jeg var lat.
La meg gjette: Du fulgte opp med at du alltid ser etter den enkleste av tilstrekkelig gode løsninger, fremfor å jobbe mye og hardt på noe som ikke er optimalt? 
|
|
|
[Re: PålGnål]
23/04/2015 12:32
|
engekri
Ivrig
|
Ivrig
Jeg var nettopp på jobbintervju og fikk spørsmål om personlige egenskaper. Da svarte jeg at jeg var lat. Fikk jobben, ærlighet varer tydeligvis lengst. :-D Kjennetegn på at du får jobben gjort raskt og effektivt det vel?
|
|
|
23/04/2015 13:23
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Når jobbsøknad er innsendt, så er det bra å ta kontakt med søkersted. Ikke mase, men komme med spørsmål til stillingen og eventuelt annet som er relatert til jobben du har søkt på.
På de fleste stillinger uansett fag, er det over 50 søkere i dag. Markedet er knallhardt, men det er også slik at de som skal ansette ikke "gidder" å gå gjennom hele trillebårlasset med søkere. Så det gjelder å gjøre seg bemerket underveis i søknadsperioden og "sørge for at man ligger øverst i bunken". Ring søkested og aktivt ta kontakt selv.
Dette blir veldig balansegang, for dersom det blir masing, så blir resultatet deretter.
|
|
|
23/04/2015 13:27
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Et spørsmål jeg lurer på: Er det verdi å demonstrere / vise frem hva man kan? Det er selvfølgelig forskjeller, jobber man med regnskap er det noe vanskeligere enn om man er grafisk designer. Men i dette tilfelle, hva med å vise frem CAD / 3D modell prosjekter man har jobbet med? LinkedIn tillater vel at man lenker til prosjekter m.m. evt. kan man gå steget videre å ha en egen nettside man lenker til. (jeg ser at noe av det nyeste er å bruke en tjeneste som http://www.strikingly.com/s/start hvor ved å klikke på ”log in” kan lage en side som henter informasjon fra enten LinkedIn eller Facebook.. og så kan man bygge videre på det. Er det positivt? Er det verdt innsatsen?
|
|
|
[Re: HNK]
23/04/2015 13:32
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
På de fleste stillinger uansett fag, er det over 50 søkere i dag. Markedet er knallhardt, men det er også slik at de som skal ansette ikke "gidder" å gå gjennom hele trillebårlasset med søkere.
Stemmer dette for alle stillinger? Jeg kan se at om man skal besette en stilling som svært mange kan løse, så kan man la være å sjekke alle søkere. Men når man skal besette en stilling som krever litt mer spesialist kompetanse, er ting forskjellig. I flere tilfeller jeg har hørt om i år, hvor det har vært mellom 50 – 150 søkere på en stilling, så har det visst seg at 80% ble raskt forkastet da de ikke var aktuelle søkere. Det er visst MANGE som søker på alt, ukritisk til krav. Det tar ikke lang tid å forkaste slike.. Så selv om det er 100 søkere, vil det ikke si at det er 100 kvalifiserte søkere.
|
|
|
[Re: MuddyBear]
23/04/2015 15:18
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Et spørsmål jeg lurer på: Er det verdi å demonstrere / vise frem hva man kan? Det er selvfølgelig forskjeller, jobber man med regnskap er det noe vanskeligere enn om man er grafisk designer.
Men i dette tilfelle, hva med å vise frem CAD / 3D modell prosjekter man har jobbet med? LinkedIn tillater vel at man lenker til prosjekter m.m. evt. kan man gå steget videre å ha en egen nettside man lenker til.
Akkurat denne har jeg tenkt på selv også, men innser at så lenge CAD-arbeid er gjort for tidligere/nåværende arbeidsgiver så faller det nok inn under ting man ikke bør dele utad, iallefall ikke uten å spørre arbeidsgiver om det er greit. Det gjelder forsåvidt andre disipliner også. Det jeg har gjort er derimot å legge ut et bilde fra et prosjekt jeg gjorde i skolesammenheng (ikke mange årene siden jeg gikk ut). Har man gjort private prosjekter kan man jo selvfølgelig legge ut de også.
Trønder osv
|
|
|
23/04/2015 18:36
|
Dan
More than words
|
More than words
Men i dette tilfelle, hva med å vise frem CAD / 3D modell prosjekter man har jobbet med? LinkedIn tillater vel at man lenker til prosjekter m.m. evt. kan man gå steget videre å ha en egen nettside man lenker til. Ikke nødvendigvis for å vise hvor flink man er, men at man har jobbet med akkurat de programmene og/eller virksomhetsområdene arbeidsgiver trenger hjelp med. Det er mye å spare på å få inn en person som ikke trenger å kurses eller "omprogrammeres" før han kan begynne å bli produktiv. Derfor er det positivt å vise akkurat hva man har jobbet med. Da ligger man mye bedre til hos arbeidsgivere som er på jakt etter veldig spesifikk kompetanse.
|
|
|
23/04/2015 20:04
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Da svarte jeg at jeg var lat.
La meg gjette: Du fulgte opp med at du alltid ser etter den enkleste av tilstrekkelig gode løsninger, fremfor å jobbe mye og hardt på noe som ikke er optimalt?  Nesten. Som Lokfører må man sitte timesvis uten å gjøre annet enn å titte fremover og styre farta, da anser jeg latskap som en utmerket egenskap for jobben 
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
23/04/2015 20:48
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Man må være på ballen fra dag en. Ring og spør om stillingen før du søker. Og ta kontakt og spør hvordan du ligger ann hvis du ikke hører noe. Ha cv på alle portaler og linkedin. Jeg fikk faktisk ett par seriøse jobbtilbud på dette i vinter.
|
|
|
[Re: HNK]
24/04/2015 07:25
|
Ruppert
Entusiast
|
Entusiast
Når jobbsøknad er innsendt, så er det bra å ta kontakt med søkersted. Ikke mase, men komme med spørsmål til stillingen og eventuelt annet som er relatert til jobben du har søkt på. (...)
Spørsmål angående stillingen burde man vel stille før søknaden sendes. Det bør også være gjennomtenkte spørsmål som man ikke kan lese seg til i stillingsannonsen.
|
|
|
[Re: Ruppert]
24/04/2015 07:52
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når jobbsøknad er innsendt, så er det bra å ta kontakt med søkersted. Ikke mase, men komme med spørsmål til stillingen og eventuelt annet som er relatert til jobben du har søkt på. (...)
Spørsmål angående stillingen burde man vel stille før søknaden sendes. Det bør også være gjennomtenkte spørsmål som man ikke kan lese seg til i stillingsannonsen. Etter å ha hatt rekruttering som levebrød i noen år har jeg sluttet å forundre meg over hvor mange som stiller spørsmål de kunne finne gode svar på ved å lese noen minutter på bedriftens webside eller lese stillingsannonsen en gang til. Jeg har også sluttet å forundre meg over hvor mange som kommer fullstendig uforberedt til et intervju, det hender jeg sier "takk for i dag" allerede etter 10-15 minutter. Et stalltips til slutt; Kandidaten har to ører og en munn - det verste jeg som intervjuer vet er å bli avbrutt av en som er mer opptatt av å fortelle med store bokstaver enn å høre på hva jeg forteller eller spør om....
|
|
|
24/04/2015 10:12
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er også "mellom jobber" for tiden. Jeg blir helt svett av å lese tips og triks for søknader og intervjuer. Den en artikkelen motsier den andre. Det noen elsker vil andre hate osv. Så jeg har bestemt meg for det banalt enkle; å være meg selv. Jeg skriver ærlig om meg selv og mine kvalifikasjoner og hvorfor jeg ønsker jobben. Og på intervju sier jeg det jeg vil si. Om jeg da ikke får jobben var det uansett ikke riktig jobb for meg.
De første intervjuene jeg var på fulgte jeg nærmest en mal for hva jeg skulle si og hvordan jeg skulle oppføre meg. Det var ikke trivelig i det hel tatt.
De to siste intervjuene jeg har vært på har begge vart i ca to timer med god flyt i dialogen og kjempegod kjemi. (riktig nok resulterte heller ikke disse intervjuene i fast jobb...)
Tror det viktigste er å forstå/ lese seg opp på hva firmaet driver med og står for og hvordan du passer inn i den sammenhengen.
|
|
|
[Re: Oystein L]
26/04/2015 19:33
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Spørsmål angående stillingen burde man vel stille før søknaden sendes. Det bør også være gjennomtenkte spørsmål som man ikke kan lese seg til i stillingsannonsen. Etter å ha hatt rekruttering som levebrød i noen år har jeg sluttet å forundre meg over hvor mange som stiller spørsmål de kunne finne gode svar på ved å lese noen minutter på bedriftens webside eller lese stillingsannonsen en gang til. Jeg har også sluttet å forundre meg over hvor mange som kommer fullstendig uforberedt til et intervju, det hender jeg sier "takk for i dag" allerede etter 10-15 minutter. Et stalltips til slutt; Kandidaten har to ører og en munn - det verste jeg som intervjuer vet er å bli avbrutt av en som er mer opptatt av å fortelle med store bokstaver enn å høre på hva jeg forteller eller spør om.... Enkelte stillingsbeskrivelser er så kryptiske at man egentlig ikke vet hva den betyr før etter 1. intervjurunde.
|
|
|
|
|