Tubular vs clincher
|
Tubular vs clincher
#1949204
21/04/2015 19:01
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
grr
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526 |
Jeg må bytte et hjulsett i butikk og har fått muligheten til å bytte til karbonfiberhjulsett mot et mellomlegg. De kommer både som tubular og clincher. Hjulsettet er da 1290gr, mot litt over 1500 for clincher. Det hender jeg glemmer både servicedrone og Mavic servicemotorsykkel hjemme, og derfor er jeg automatisk skeptisk til tubulars. Forstår slik at det går an å reparere limedekk også langs veien, men er det levelig løsning, eller vil jeg bare forbanne de?
Jeg er ikke plaget med spesielt mange punkteringer, men syns det er greit å kunne ha en slange og noen ferdiglimte lapper i baklomma. Det er begrensa hvor mange minutter det går å skifte/reparere slange. Også under ritt foretrekker jeg å reparere og kjøre til mål kontra å bryte.
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: grr]
#1949233
21/04/2015 19:34
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Rene
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463 |
Tubular er ikke utsatt for snakebite, så du er enda mindre utsatt for punkteringer. Noen kjører med en boks Pit-Stop gutte i lomma, og denne kan nok redde en del punkteringer. I lengden er det uansett best å strappe et ekstra limedekk under setet. Å bytte et tubulardekk går raskere enn å skifte slange på clincher, når du vet hva du holder på med.
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: Rene]
#1949243
21/04/2015 19:47
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Hvis du ikke vet hva du driver med tar det en evighet og blir ikke bra heller...
LarsB
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: grr]
#1949247
21/04/2015 19:49
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960 |
Jeg har sett folk som ikke vet hva de holder på med bruke en _evighet_ på slangebytte også! ;-)
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: grr]
#1949332
22/04/2015 06:42
|
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380 |
Min erfaring er at tubular og clincher punkterer nesten like sjelden, men det hender. Fordelen med clincher er at en reserveslange tar mye mindre plass enn et tubulardekk. De gangene jeg har punktert med tubular har hullet i den innvendige slangen vært alt for stort til at det har vært mulig å reparere med Pit-Stop guffe.
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: TashkentTerror]
#1949360
22/04/2015 07:28
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Jeg har sett folk som ikke vet hva de holder på med bruke en _evighet_ på slangebytte også! ;-) Selvfølgelig. Jeg har også fått en imponerende demonstrasjon av tubularbytte. Eldre kar i klubben byttet og pumpet opp fortere enn andre pissea i buskene. Så alt kommer an på øvelse. LarsB
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: Open 1.0]
#1949378
22/04/2015 07:45
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727 |
De gangene jeg har punktert med tubular har hullet i den innvendige slangen vært alt for stort til at det har vært mulig å reparere med Pit-Stop guffe. Jeg tester nå et opplegg med superlim, gummilapper og Tufo Extreme sealent, som jeg leste folk hadde god erfaring med. Jeg har altså ikke med ekstra dekk, men lapper litt gummi med superlim på hullet, spruter inn litt sealant, venter og pumper opp. Så humper jeg hjem.
Anonym5
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: anonym5]
#1949432
22/04/2015 08:59
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
De gangene jeg har punktert med tubular har hullet i den innvendige slangen vært alt for stort til at det har vært mulig å reparere med Pit-Stop guffe. Jeg tester nå et opplegg med superlim, gummilapper og Tufo Extreme sealent, som jeg leste folk hadde god erfaring med. Jeg har altså ikke med ekstra dekk, men lapper litt gummi med superlim på hullet, spruter inn litt sealant, venter og pumper opp. Så humper jeg hjem. Jeg tar sjanser og kjører uten ekstra dekk. Limte (kremt teipet på et Tufo), skal fylle på sealant har bare ikke fått tid. Har syklet ganske mange mil nå. Har med tlf sånn at jeg kan ringe "hjelpebil"....
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: Rene]
#1949574
22/04/2015 12:28
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245 |
Tubular er ikke utsatt for snakebite, så du er enda mindre utsatt for punkteringer. Noen kjører med en boks Pit-Stop gutte i lomma, og denne kan nok redde en del punkteringer. I lengden er det uansett best å strappe et ekstra limedekk under setet. Å bytte et tubulardekk går raskere enn å skifte slange på clincher, når du vet hva du holder på med. +1
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: grr]
#1949658
22/04/2015 15:24
|
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 85
knuti
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 85 |
Livet er for kort til å kjøre på clincher  Kjør på med tubular. Er veldig lett å bytte/lime dekk. Bedre punkteringsikkerhet, bedre kjørefølelse og sterkere felg! Ett kinderegg der altså 
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: knuti]
#1949663
22/04/2015 15:41
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279 |
Hva legger du i "sterkere felg"?
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: grr]
#1949664
22/04/2015 15:43
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Slik jeg ser det.
Fordeler med tubular: - Bedre comfort. - Punkterer sjeldnere. - Større sikkerhet om du først punger. - Lettere (hjulsettet altså) - Ser bedre ut.
Ulemper: - Mer jobb å bytte dekk (bruk tape. funker som fjell). - Ekstra dekk tar mere plass enn en slange.
Jeg er ikke i tvil. Høyprofil = tubular.
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: schnappi]
#1949691
22/04/2015 17:37
|
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 85
knuti
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 85 |
Hva legger du i "sterkere felg"? Når jeg gikk fra Cosmic carbon clincher til Enve 6.7 Tubular fikk jeg dette svaret fra Otto Jaeger i en annen tråd her på forumet. "På toppen av alt er også en tubular felg med sitt "trekant" tverrsnitt også en mye sterkere konstruksjon vridningmessig. En annen ting som kan være verdt å ta med seg er at clincher felger i denne prisklassen ofte er helkarbon, dvs kanten som holder dekket på plass er i karbon. Det betyr at går du i et asfalthull, brekker denne kanten, og felgen er kaputt!. Gjør du dette med en tubular, kan det i 95% av tilfellene repareres" Mvh O2
Redigert av knuti; 22/04/2015 17:38.
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: knuti]
#1949731
22/04/2015 19:24
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,853
Scottlized
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,853 |
Hva legger du i "sterkere felg"? Når jeg gikk fra Cosmic carbon clincher til Enve 6.7 Tubular fikk jeg dette svaret fra Otto Jaeger i en annen tråd her på forumet. "På toppen av alt er også en tubular felg med sitt "trekant" tverrsnitt også en mye sterkere konstruksjon vridningmessig. En annen ting som kan være verdt å ta med seg er at clincher felger i denne prisklassen ofte er helkarbon, dvs kanten som holder dekket på plass er i karbon. Det betyr at går du i et asfalthull, brekker denne kanten, og felgen er kaputt!. Gjør du dette med en tubular, kan det i 95% av tilfellene repareres" Mvh O2 Godt poeng. Med den veistandarden som er mange steder er dette et høyst aktuelt senario. Føler noen ganger for å montere på ballongdekk.......
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: grr]
#1949927
23/04/2015 08:10
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
grr
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526 |
Syns det ser så spooky ut med tubular. Er det et ikke-eksisterende problem at dekkene kan vri seg av felgen?
Hva med reparasjon på vått føre? Lim og fukt går ofte ikke så godt sammen?
Føler fortsatt at clincher er det rette for meg, men ser poengene her, og blir jo også nysgjerrig på dette her tubular-greiene, at de har lavere vekt er heller ikke en ulempe.
Og ja, i dette tilfellet er det snakk om høyprofil (50mm) karbonfiberfelger med clincher-kant som også er i karbonfiber.
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: grr]
#1949958
23/04/2015 08:35
|
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 85
knuti
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 85 |
Jeg var også litt skeptisk når jeg gikk fra mine Cosmic carbone clincher til Enve 6.7 tub. Men etter det svaret jeg fikk av selveste "dr karbon" Otto Jaeger så var hvertfall ikke jeg i tvil.
Når det gjelder liming i regn, så vet ikke jeg så mye om det. Men ha med skum på baklumma, eller så river du av dekket som er ødelagt, og setter på nytt dekk uten å lime. Lim heller når du kommer hjem.
Limer du dekket med skikkelig lim, så klarer du ikke kjøre det av felgen.
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: grr]
#1949984
23/04/2015 08:52
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727 |
Er det et ikke-eksisterende problem at dekkene kan vri seg av felgen? Det er et ikke-eksisterende problem hvis du bruker litt tid på limingen eller tapingen.
Anonym5
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: anonym5]
#1950000
23/04/2015 09:02
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
imag
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021 |
Jeg monterte for å teste litt et dekk som hadde vært limt og montert tidligere, men som hadde hengt på veggen i kjelleren et års tid, uten å påføre nytt lim hverken på felg eller dekk. Etter å ha syklet en del på dette finner jeg at dette dekket sitter like godt fast som det som ble montert med nytt lim. Et dekk med luft i holdes i all hovedsak på felgen av lufttrykket. Å komme seg hjem med et dekk montert i felten har jeg gjort et par ganger og det er helt uproblematisk.
Ellers vurderer jeg å slutte å medbringe ekstra dekk på de mindre episke turene og heller forsøke meg med Tufo Extreme og pumpe i fall ulykken skulle være ute. Internettet melder om gode erfaringer.
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: grr]
#1950008
23/04/2015 09:08
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Har fire fire år på samme hjulsett - karbon-clincher. Reynolds UL32. Null problemer annet enn en forhjulspunktering i L'Etape pga varmegang.
Sykler hovedsaklig med 25 mm dekk, men kvier meg ikke for verken grus eller dårlig asfalt.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: grr]
#1950017
23/04/2015 09:20
|
Registrert: Oct 2001
Innlegg: 6,979
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Registrert: Oct 2001
Innlegg: 6,979 |
Jeg har også 4-5 år på tubular. Easton først, så DT. Har ikke punktert enda.
Nå kjører meg med Schwalbe The One, 26mm. Superkomfort og raskt.
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: Trond Vidar]
#1950400
24/04/2015 07:28
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 419
Sykkel-Erik
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 419 |
Jeg har også 4-5 år på tubular. Easton først, så DT. Har ikke punktert enda. Jeg punga faktisk to ganger innen jeg hadde rullet 20 mil; den første fordi jeg flerret opp dekket ned Tryvann, og den andre gangen fordi jeg prøvde å lime dekk selv og gjorde en slapp jobb. Etter at jeg fikk dekket limt på skikkelig har tubularene vært som en drøm å sykle på. Tubular/clincher er som å spise sjokolade uten/med papiret på. 
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: Sykkel-Erik]
#1950408
24/04/2015 07:43
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Jeg har også 4-5 år på tubular. Easton først, så DT. Har ikke punktert enda. Jeg punga faktisk to ganger innen jeg hadde rullet 20 mil; den første fordi jeg flerret opp dekket ned Tryvann, og den andre gangen fordi jeg prøvde å lime dekk selv og gjorde en slapp jobb. Etter at jeg fikk dekket limt på skikkelig har tubularene vært som en drøm å sykle på. Tubular/clincher er som å spise sjokolade uten/med papiret på. Hadde inntrykk av at det var tubular med teipet og ikke lim som var å spise sjokolade med papiret på 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: sveinaa]
#1950412
24/04/2015 07:47
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Jeg har også 4-5 år på tubular. Easton først, så DT. Har ikke punktert enda. Jeg punga faktisk to ganger innen jeg hadde rullet 20 mil; den første fordi jeg flerret opp dekket ned Tryvann, og den andre gangen fordi jeg prøvde å lime dekk selv og gjorde en slapp jobb. Etter at jeg fikk dekket limt på skikkelig har tubularene vært som en drøm å sykle på. Tubular/clincher er som å spise sjokolade uten/med papiret på. Hadde inntrykk av at det var tubular med teipet og ikke lim som var å spise sjokolade med papiret på Vi vet du har gjort det, og glemmer det aldri, men du gjør deg ingen tjenester med å rippe opp i det 
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Tubular vs clincher
[Re: grr]
#1951233
26/04/2015 16:23
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915 |
Har kjørt seks-sju år på samme settet Reynolds DV46C (altså clincher), og gruer meg til den dagen sier takk for seg, fantastiske hjul! Blir nok clincher neste gang jeg skal kjøpe høyprofil også, for bittelitt ekstra vekt tåler jeg for å kunne fikse punkteringer (som jeg dog aldri har hatt) og lettvindt kunne bytte dekk. Og sånn som jeg ser det er denne ekstra vekta den eneste ulempen med carbonclincher.
|
|
|
|
|